Gå til innhold

Ville du flyttet til Finnmark?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, ikke under noen omstendigheter. Jeg studerte i Finnmark i 4 år. Flott å være på besøk, men mørketiden hadde tatt knekken på meg. 

Anonymkode: 4627a...d4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg er opprinnelig fra Nordland og kunne ikke tenke meg å flytte tilbake dit en gang.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei det kunne jeg aldri tenke meg, jeg kunne tenkt meg å besøkt en gang. 

Anonymkode: 4a9b1...6bb

Skrevet

Nei - kunne aldri tenkt meg det.

Skrevet

Nei. Jeg har kroniske smerter som blir verre av kulden, det er grunn nummer en. Har venner og familie her jeg bor, det er viktigere enn noen få økonomiske fordeler. 

Hadde jeg vært frisk kunne jeg vurdert det et par år, men ikke som syk og trenger helsehjelp.

Anonymkode: da343...f38

Skrevet

Og jeg kunne aldri flyttet herifra😁 

Anonymkode: 8b5e0...379

Skrevet

Opp til en milliard mygg, heftige rus-kulturer og enorme avstander pakket inn i sinnssyke mengder snø og vind halve året? Ikke faen.

• Liker 6
Skrevet

Nei. Klima er hardt,det er få folk,alt som skjer av ting jeg har lyst til å gjøre er her på østlandet hvor jeg bor.

Anonymkode: 213c2...0e1

• Liker 2
Skrevet

Ja. Kan jo ikke være verre enn møkkhølet Folldal. 

Anonymkode: a96fb...f70

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det er gode økonomiske grunner til det. Men hva slags jobb og inntekt er det der oppe ? Kunne gjort det tidligere i livet pga økonomi om jeg bare hadde meg selv å ta hensyn til. Med barn og mann er det uaktuelt.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært yngre og fått jobb; ja.

Skrevet
IANIAN skrev (1 minutt siden):

Skjønner det er gode økonomiske grunner til det. Men hva slags jobb og inntekt er det der oppe ? Kunne gjort det tidligere i livet pga økonomi om jeg bare hadde meg selv å ta hensyn til. Med barn og mann er det uaktuelt.

Inntektene er vel gode, tror jeg. For få år siden var det flere (Høyre-regjeringen) som tok til orde for å avvikle fordelene ettersom folk i Finnmark hadde god økonomi - bedre enn landsgjennomsnittet. Jobber er som andre steder, alt fra renhold til ingeniører. Mye i offentlig sektor da, så antagelig ikke så mye tillegg utover tariff å hente.
Men, som andre er inne på her, så koster mat, drivstoff etc. mer, særlig etter at den samme Høyreregjeringen fjernet transportutjevningen.

Kan ikke mann og barn bo i Finnmark?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. Kan jo ikke være verre enn møkkhølet Folldal. 

Anonymkode: a96fb...f70

Her mangler jeg en latter-emoji jeg kan trykke på, ser jeg :D

Skrevet
Aristoteles skrev (2 timer siden):

Men dere som tenker ja/tja: Har fordelene fra staten noe å si?

Det hadde telt positivt for meg i hvert fall. Jeg hadde likt mørketiden også, men midnattssol hadde jeg nok slitt mer med.

Det er uaktuelt fordi jeg ikke kan flytte barna så langt fra far, besteforeldre og venner.

Anonymkode: 4ecb7...479

Skrevet
Aristoteles skrev (6 timer siden):

Det er ikke moms på strøm, og heller ikke el-avgift (og langt billigere strøm uansett pga dårlig overføringskapasitet sørover). Utenom  landsbyene, som Alta og Hammerfest, så er boliger forholdsvis billige. Man får avskrevet 25 000 (30 000 fra neste år) på studielånet hvert år, og enkelte yrker får avskrevet mer. Man har 15 000 mindre i skatt. Og fra 1/8 er det gratis barnehage.

Ulemper kan være at vinteren og mørketiden er lang. Det er uforutsigbart med flyreiser i vinterhalvåret. Det er magert når det kommer til kulturtilbud. Det er ikke mulig å dra på plutselige turer uten at det koster flesk. Man må ha privatbil.

Ville du flyttet?

jeg var der nesten hver sommer fra jeg var baby til jeg var ca 30, da besteforeldene mine bodde der, begge er døde nå, bestefar døde i 2016. jeg kunne godt tenke meg og bo der,men ikke med barn

Anonymkode: 12c89...fd7

Skrevet

For en periode, ja. Men ikke permanent. 
Myggen der oppe er jo på størrelse med kamphelikoptre.

image.jpeg.f8e1bd3c95a9fae8b8040cc23eb8bd1e.jpeg

Anonymkode: 8aaf0...397

• Liker 5
Skrevet
Aristoteles skrev (7 timer siden):

Det er ikke moms på strøm, og heller ikke el-avgift (og langt billigere strøm uansett pga dårlig overføringskapasitet sørover). Utenom  landsbyene, som Alta og Hammerfest, så er boliger forholdsvis billige. Man får avskrevet 25 000 (30 000 fra neste år) på studielånet hvert år, og enkelte yrker får avskrevet mer. Man har 15 000 mindre i skatt. Og fra 1/8 er det gratis barnehage.

Ulemper kan være at vinteren og mørketiden er lang. Det er uforutsigbart med flyreiser i vinterhalvåret. Det er magert når det kommer til kulturtilbud. Det er ikke mulig å dra på plutselige turer uten at det koster flesk. Man må ha privatbil.

Ville du flyttet?

Aldri! Lønna er lavere så vinninga går opp i spinninga. Kaldt og mørkt. Vinter 8 mnd i året 

Anonymkode: 0dd69...03e

• Liker 1
Skrevet

Nei ikke faen. Skulle betalt meg veldig mye mer enn det der for å få meg til finnmark. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...