Gå til innhold

Urettferdighet om penger som julegave?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å behandle barna sine rettferdig handler ikke om at alle skal få likt, men at alle skal få det de trenger utifra behov. I dette tilfellet så har du og din søster forskjellige behov og det er helt greit at hun får litt mer enn deg. Men, hvis du ikke skal få julegave i det heletatt så er det råttent gjort av dine foreldre. Det er klart at du også fortjener en julegave selv om du har god økonomi. Hvis de ikke har tenkt å gi deg noen ting, så hadde jeg tatt den gode økonomien min og kjøpt fine ting til meg selv og kun meg selv. Dette hadde jeg pakket inn og åpnet opp foran de andre bare på trass.

Anonymkode: dc66a...901

Til jul og bursdager gir man likt uansett hvilken situasjon mottakeren står i, resten av året kan det være ulik hjelp uten at det er urettferdig!

Anonymkode: ef8b8...554

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke man skal gjøre forskjell på barna. Så synes absolutt ikke du er grisk! 

Anonymkode: 46f18...1d7

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg var veldig spesielt. Jeg gir gaver for samme sum både til min datter og min bonussønn. Til og med deres kjærester får for samme sum, men ikke samme som datter og bonussønn da.

Anonymkode: 8998c...711

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal gjøre forskjell på barna. Så synes absolutt ikke du er grisk! 

Anonymkode: 46f18...1d7

Synes bare at jula ikke skal handle om økonomien.. det kan de hjelpe henne med utenfor jula synes jeg. 
Hadde jeg vist at julen her handla bare om at min søster trenger det mer hadde jeg heller droppet julegaver til alle i år og kjøpt meg noen fine ting til meg selv, da økonomien kan også bli trangt i jul for de med god økonomi. Gaver og drass.. 

og ikke fortjene og at jeg har god økonomi og at min søster trenger det mer pga barna og hun, er noe de kan gjøre utenfor jula med hjelp men jula burde ikke handle om hvem trenger mest og mer pga dårlig økonomi. Da kan vi heller bare droppe å kjøpe til hverandre så jeg kan kjøpe meg fine ting til meg selv, da jeg tror at min søster heller ikke hadde råd til å kjøpe noe til meg

Anonymkode: 44041...108

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke de yngre generasjonenes (født etter 1980) fokus på at alt skal være likt når det kommer til gaver og penger. Ingenting annet i livet er likt. Man har forskjellige forutsetninger, både genetisk, lært og pga ting som skjer i livet. Alt det er liksom helt rettferdig, men med penger/gaver så blir det uhyre problematisk. Hva med å heller være litt takknemlig (omså overfor seg selv) og glad for at man tjener greit, er frisk eller hva det nå måtte være? Og glad og takknemlig overfor foreldre som hjelper en verre stilt søster og nevøer?

Jula burde ikke handle om hvem som får hva og finregning i det hele tatt! 

Jeg synes du bare burde foreslå at ingen kjøper til deg, og du kjøper ikke til dem. Du er mer opptatt av hva du får enn hva du gir, så da er det bedre at du kjøper de fine tingene til deg selv og slipper å bli så skuffet.

Hadde faren din noen årsak til å si at du ikke fortjener en dyr gave/penger?

Ps: Jeg gir gaver og penger for over 20 000 til mine søsken og mamma.. Tilbake er det kanskje 2000 - på et godt år. Og de får ikke likt av meg heller. Søskenet med barn, og trang økonomi, får vesentlig mer. For meg er det helt selvfølgelig.

Skrevet

En slik skjevfordeling er oppskriften på å skape splid mellom søsken. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde aldri gjort forskjell. Uavhengig av jul. Hos oss kommer alle 3 barna til å få samme beløp, uansett hvilke økonomisk situasjon de har. 
Det er som @Hannah80 sier; det er oppskriften på å skape splid mellom søsken.

Så vær så snill Ts, ikke la dette går utover forholdet mellom deg og søsteren din, det er ikke hun som tar et ræva valg her.

Skrevet
Vera skrev (7 minutter siden):

Hadde aldri gjort forskjell. Uavhengig av jul. Hos oss kommer alle 3 barna til å få samme beløp, uansett hvilke økonomisk situasjon de har. 
Det er som @Hannah80 sier; det er oppskriften på å skape splid mellom søsken.

Så vær så snill Ts, ikke la dette går utover forholdet mellom deg og søsteren din, det er ikke hun som tar et ræva valg her.

Jeg vet er mer på foreldrene mine, som lager forskjell, mellom oss. Det har ikke vert slik før men etter hun fikk barn nr 2  så begynte det å bli slikt.

jeg tror hun har ønsket seg penger også såklart men jeg også har, litt uretferdig fordelt var det på bursdagen også, jeg fikk 500kr mens hun fikk 1500kr på bursdagen sin.. så da nevnte jeg det ut.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er en kvinne på 19 år, og har en søster på 25 år med 2 barn på 5 og 2 år (nevøer)

Jeg vil ikke høres grisk ut. Men høres ut som mine foreldre vil droppe å gi meg penger til jul i år, fordi jeg tjener mer en min søster og jeg ikke fortjener det i følge min far og at hun trenger det mer. Jeg tenker ok, men synes det faktisk er litt urettferdig å bli straffet fordi økonomien min er større..  jeg tenker aldri på om at min far ikke fortjener noe gave og dyr gave.. Det er jul.. 

som dere foreldre, hadde dere gitt begge eller den som trenger det? Spesielt om man fikk penger vert år

Til jul så gjør ikke vi forskjell på gaver til barna våre (de er unge voksne og akkurat begynt i jobb). Vi gir for ca samme sum til alle enten det er i form av penger, gaver eller begge deler. De er alle på forskjellige økonomiske stadier i forhold til utdanning og type jobb og trenger de litt økonomisk hjelp i løpet av året, så får de det. 

Jeg synes det blir litt spesielt hvis din far mente at du ikke skal få julegave i år pga at du har bedre råd enn din søster. Foreldrene dine kan jo til dere begge til jul og så kan de hjelpe søsteren din litt økonomisk ellers resten av året. 

Å gjøre forskjell på barna sine, uansett om de er voksne eller ikke, er en fin grobunn til å lage splid og surhet.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Dropp å gi de gave. De trenger ikke det siden de har så god økonomi. Kanskje de tar hintet. 

Anonymkode: a07e3...355

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er voksen. Dette spiller ingen rolle. Hadde jeg hatt et familiemedlem som slet økonomisk, hvor forholdene tilsa at det var "fortjent", hadde jeg også ønsket å bidra mest inn der. 

Barnslige følelser må legges til side.

Personlig trenger jeg ingen gaver, og ser helst at jeg får minst mulig. 

Det er noe annet når arveoppgjør kommer - det bør og skal være likt, og alle skal være like godt informerte om alt i en sånn prosess. Om ikke, går alle familierelasjoner til helvete. Det finst det tusenvis av eksempler på rundt omkring i dette landet.

Anonymkode: db85a...659

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det en selvfølge ?

Anonymkode: cab3e...47b

Fordi en 25 åring som tjener like godt som meg selv ikke har samme behov for økonomisk støtte som en 15-åring som går på ungdomsskolen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er voksen. Dette spiller ingen rolle. Hadde jeg hatt et familiemedlem som slet økonomisk, hvor forholdene tilsa at det var "fortjent", hadde jeg også ønsket å bidra mest inn der. 

Barnslige følelser må legges til side.

Personlig trenger jeg ingen gaver, og ser helst at jeg får minst mulig. 

Det er noe annet når arveoppgjør kommer - det bør og skal være likt, og alle skal være like godt informerte om alt i en sånn prosess. Om ikke, går alle familierelasjoner til helvete. Det finst det tusenvis av eksempler på rundt omkring i dette landet.

Anonymkode: db85a...659

I jula så bør man se vekk fra slikt av at den som sliter økonomisk skal få mest, det er ikke det jula handler om, så klart gaver utenom penger kan ikke være 50/50 men av og til 40/60 osv men litt. synes at alle bør få likt med penger i jula. Og at de holder dårlig og bra økonomi utenfor jula.

jeg forstår at de ønsker å hjelpe henne men dette kan de gjøre utenom jul, isteden for at søster for 3000kr og flere gaver til jul og jeg bare får noe få gaver.. mens jeg har gjort mitt beste for at alle har fått likt. Da vet jeg at neste år så holder jeg penga for meg så kan de slippe å kjøpe gaver til meg og vica verca om de skal vær så kjipe og skal handle om økonomien. Da tror jeg at jeg sparer meg for denne sårheten med å reise til utlandet som julegave til meg selv i jul..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I jula så bør man se vekk fra slikt av at den som sliter økonomisk skal få mest, det er ikke det jula handler om, så klart gaver utenom penger kan ikke være 50/50 men av og til 40/60 osv men litt. synes at alle bør få likt med penger i jula. Og at de holder dårlig og bra økonomi utenfor jula.

jeg forstår at de ønsker å hjelpe henne men dette kan de gjøre utenom jul, isteden for at søster for 3000kr og flere gaver til jul og jeg bare får noe få gaver.. mens jeg har gjort mitt beste for at alle har fått likt. Da vet jeg at neste år så holder jeg penga for meg så kan de slippe å kjøpe gaver til meg og vica verca om de skal vær så kjipe og skal handle om økonomien. Da tror jeg at jeg sparer meg for denne sårheten med å reise til utlandet som julegave til meg selv i jul..

Neste jul. Synes bare veldig kjipt at det skal handle om den dårlige økonomien til søsteren min i jul at jeg ikke blir sett

Skrevet

Som en datter legger jeg meg ikke borti hvilken sum eller hva foreldrene mine gir til de andre søskene mine vs meg. 😅

Som en mamma synes jeg det både høres greit og rart ut. Selv kommer jeg alltid til å prøve å gi gaver med ca samme verdi, men det kommer sikker til å bli skjeivfordelt noen ganger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Neste jul. Synes bare veldig kjipt at det skal handle om den dårlige økonomien til søsteren min i jul at jeg ikke blir sett

Har du snakket med foreldrene dine om det? 🙂

Skrevet

Du fortjener julegave. Foreldrene fine opplever jeg som kjipe. Trenger ikke være noe dyrt, men en symbolsk ting. Hvorfor skal ikke du få gave? Ikke sammenlign deg med søster eller slektninger. Du er en egen person. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...