Gå til innhold

Urettferdighet om penger som julegave?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 19 år, og har en søster på 25 år med 2 barn på 5 og 2 år (nevøer)

Jeg vil ikke høres grisk ut. Men høres ut som mine foreldre vil droppe å gi meg penger til jul i år, fordi jeg tjener mer en min søster og jeg ikke fortjener det i følge min far og at hun trenger det mer. Jeg tenker ok, men synes det faktisk er litt urettferdig å bli straffet fordi økonomien min er større..  jeg tenker aldri på om at min far ikke fortjener noe gave og dyr gave.. Det er jul.. 

som dere foreldre, hadde dere gitt begge eller den som trenger det? Spesielt om man fikk penger vert år

Anonymkode: 44041...108

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Begge, men mer til den som trenger det.

Du høres grisk ut.

Skrevet

Begge, og gjerne like mykje. Men kvifor få/gje peng om økonomien din er så bra?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn, min bror har samboer og tre barn. Jeg syns det er helt greit at mine foreldre bruker mer penger på min bror og familien enn meg som er enslig, det skulle bare mangle at ikke de som trenger mest hjelp også får det. Jeg tjener godt (bedre enn de fleste tror) og klarer meg fint på egenhånd. Det er dyrt å ha barn i dag, jeg unner broderen og familien alt de kan få av mine foreldre. Jeg syns du er grisk og smålig. 

Anonymkode: 23b53...3a2

• Liker 1
Skrevet

Din søster trenger det nok nå. Om noen år er det gjerne du som trenger det. 

Skrevet

Jeg syns ikke man skal gjøre forskjell på barna uansett livssituasjon. 

Det er ikke ts sin feil at søsteren får barn når hun ikke har økonomi til det. Det er sånt som skaper splid blant søsken og foreldrene er med på å bidra. 

Selv er jeg i samme situasjon som ts og jeg klarer meg bra, men jeg har selv tatt initiativ til at søskene får mer enn meg noe foreldrene ikke var enige i. 

Jeg syns ikke du er grisk ts. Det er følelsen av å ikke bli satt pris på som sårer❤️

Anonymkode: 8cf1f...b00

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Da ville jeg i det minste droppet gave til foreldrene dine. Ville aldri gjort forskjell på barna mine på den måten, om hun trenger økonomisk hjelp må det holdes utenfor julefeiringen. Så jeg synes ikke du er grisk, synes heller faren din er slem som sier du ikke fortjener gave fordi du tjener bedre enn søstra di. 

Anonymkode: bef9e...57f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke pengeløpet som sårer her tenker jeg, men snarere følelsen av å ikke bli sett. Man gjør ikke forskjell i jula. 

Anonymkode: cbda4...6c9

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da ville jeg i det minste droppet gave til foreldrene dine. Ville aldri gjort forskjell på barna mine på den måten, om hun trenger økonomisk hjelp må det holdes utenfor julefeiringen. Så jeg synes ikke du er grisk, synes heller faren din er slem som sier du ikke fortjener gave fordi du tjener bedre enn søstra di. 

Anonymkode: bef9e...57f

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke pengeløpet som sårer her tenker jeg, men snarere følelsen av å ikke bli sett. Man gjør ikke forskjell i jula. 

Dette. Mine foreldre hjelper forskjellig, både praktisk og økonomisk, etter behov. Men når det gjelder julegaver gjør de aldri forskjell. ❤️

Anonymkode: ccac6...110

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns ikke man skal gjøre forskjell på barna uansett livssituasjon. 

Det er ikke ts sin feil at søsteren får barn når hun ikke har økonomi til det. Det er sånt som skaper splid blant søsken og foreldrene er med på å bidra. 

Jeg syns ikke du er grisk ts. Det er følelsen av å ikke bli satt pris på som sårer❤️

Anonymkode: 8cf1f...b00

Dette 👆

Sender deg god klem, ts. Jeg tror ikke dine foreldre forstår hvilke signaler de sender deg med å si noe slik. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her

ja akkurat dette, tror ikke min søster tenkte helt på når hun fikk nr 2.

Men kjipt å ikke bli sett i jula fordi de tenker mer på økonomien til søsteren min, jula burde ikke handle om hvem trenger mest gaver og penger pga økonomi, men gleden. Er sårt å bli Straffet fordi jeg har bedre økonomi. Jeg har brukt nesten likt penger på alle gavene til alle her i hus. Synes alt om bedre økonomi bør ses vekk når det handler om jula

• Hjerte 5
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette. Mine foreldre hjelper forskjellig, både praktisk og økonomisk, etter behov. Men når det gjelder julegaver gjør de aldri forskjell. ❤️

Anonymkode: ccac6...110

Jeg gir da selvfølgelig et større beløp til min mindreårige datter, enn til mine barn som har fulltidsjobber.

Er det rart det gneldres om urettferdighet overalt. 

Det som er urettferdighet - det er å tro at alle kan behandles likt.

Skrevet

Dersom gavene er såpass store at det er økonomisk hjelp, så er det forståelig at de mener at du ikke trenger det. Men jeg er tilhenger av at man gir likt til barna når det gjelder julegaver, og heller hjelper noen utenfor gavene dersom man ønsker det. 

Anonymkode: ab574...696

Skrevet

Å behandle barna sine rettferdig handler ikke om at alle skal få likt, men at alle skal få det de trenger utifra behov. I dette tilfellet så har du og din søster forskjellige behov og det er helt greit at hun får litt mer enn deg. Men, hvis du ikke skal få julegave i det heletatt så er det råttent gjort av dine foreldre. Det er klart at du også fortjener en julegave selv om du har god økonomi. Hvis de ikke har tenkt å gi deg noen ting, så hadde jeg tatt den gode økonomien min og kjøpt fine ting til meg selv og kun meg selv. Dette hadde jeg pakket inn og åpnet opp foran de andre bare på trass.

Anonymkode: dc66a...901

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her

ja akkurat dette, tror ikke min søster tenkte helt på når hun fikk nr 2.

Men kjipt å ikke bli sett i jula fordi de tenker mer på økonomien til søsteren min, jula burde ikke handle om hvem trenger mest gaver og penger pga økonomi, men gleden. Er sårt å bli Straffet fordi jeg har bedre økonomi. Jeg har brukt nesten likt penger på alle gavene til alle her i hus. Synes alt om bedre økonomi bør ses vekk når det handler om jula

Sårt og få den

«du trenger ikke så mange gaver da du har penger til å kjøpe dette selv men din søster trenger det, hun har ikke råd til dette og dette»

da handler jo hele jula om økonomien til min søster

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei! Jeg er en kvinne på 19 år, og har en søster på 25 år med 2 barn på 5 og 2 år (nevøer)

Jeg vil ikke høres grisk ut. Men høres ut som mine foreldre vil droppe å gi meg penger til jul i år, fordi jeg tjener mer en min søster og jeg ikke fortjener det i følge min far og at hun trenger det mer. Jeg tenker ok, men synes det faktisk er litt urettferdig å bli straffet fordi økonomien min er større..  jeg tenker aldri på om at min far ikke fortjener noe gave og dyr gave.. Det er jul.. 

som dere foreldre, hadde dere gitt begge eller den som trenger det? Spesielt om man fikk penger vert år

Begge selvsagtv

Anonymkode: cab3e...47b

• Liker 1
Skrevet
takinova skrev (6 minutter siden):

Jeg gir da selvfølgelig et større beløp til min mindreårige datter, enn til mine barn som har fulltidsjobber.

Er det rart det gneldres om urettferdighet overalt. 

Det som er urettferdighet - det er å tro at alle kan behandles likt.

Hvorfor er det en selvfølge ?

Anonymkode: cab3e...47b

• Liker 5
Skrevet

Min søster og jeg har alltid vært skjeve i forhold til økonomi.

Hun har ikke hatt særlig inntekt, og det har vært den økonomiske krisen etter den andre. Hun har mann og barn, men de lever stort sett på hans inntekt.

Jeg er en del yngre, men har hatt stålkontroll på min økonomi, og tjener ca medianlønn. Mine foreldre har alltid gitt oss gaver av lik verdi, men de har hjulpet søsteren min med familie ellers i året. Mine foreldre har også økonomi til å gi meg noe ekstra i de tilfellene, og de gjør det, men det er ikke en nødvendighet egentlig. Jeg har ikke behov, men det har hun, og det er helt greit.

Gaver til jul og bursdag derimot er like. Hadde ikke foreldrene mine kunne gitt det samme til oss begge så hadde vi vel fått den samme gaveverdien, også hadde hun fått et ekstra tilskudd på si.

Anonymkode: c8f1c...54e

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir likt til mine barn og barnebarn. I år får ett av barna mine en ønsket gave, mens den andre får penger tilsvarende sum. Barnabarna får flere gaver av meg, men også lik sum tilsammen.

Jeg har vært helt bevisst på å aldri gjøre forskjell på noen av mine og det skal jeg fortsette med også.

• Liker 3
Skrevet

Mener du at du ikke får noen som helst gave fra foreldrene dine i år? For det høres veldig spesielt ut.

Er uansett enig i at ev. hjelp bør holdes utenfor julegaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...