Gå til innhold

Erfaringer med bukspyttkjertelkreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du hadde BARE litt vondt i magen som symptom?

Anonymkode: 87117...8a1

Kreft veldig tidlig i forløpet trenger ikke gi så aggressive symptomer. Jeg har familie som har hatt kreft som ikke hadde et eneste symptom da det ble oppdaget på rutinekontroll. 

Anonymkode: 165b9...77e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kreft veldig tidlig i forløpet trenger ikke gi så aggressive symptomer. Jeg har familie som har hatt kreft som ikke hadde et eneste symptom da det ble oppdaget på rutinekontroll. 

Joda, men nå snakker vi om bukspyttkjertelen, bare vondt i magen høres ikke akkurat normalt ut og få som eneste symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er virkelig så mange fordommer og uvitenhet om kreft 🙄 

-kan ha kreft uten symptomer, ja. Det er først når en tumor er blitt av en viss størrelse, som KAN ta årevis, at man kan får smerter.

-man har ikke gjort noe galt, som f.eks kosthold, trening, om man får kreft, med noen få unntak som f.eks lungekreft ved røyking og kreft i leppa ved snusing. De aller fleste krefttilfellene kommer av en uheldig celledeling som kan skje alle, selv de mest kjernesunne av oss. 

-kreftbehandling er kommet langt i dag. Det er velkjent at flere overlever, og de som får diagnose uhelbredelig kan leve lenge med sykdommen.

Hold motet oppe ts, at de kan operere bukspyttkjertelkreften din er et veldig godt tegn da det ofte ikke lar seg gjøre med denne typen kreft. Ønsker deg alt godt 💜

Anonymkode: c297c...a5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

-man har ikke gjort noe galt, som f.eks kosthold, trening, om man får kreft, med noen få unntak som f.eks lungekreft ved røyking og kreft i leppa ved snusing. De aller fleste krefttilfellene kommer av en uheldig celledeling som kan skje alle, selv de mest kjernesunne av oss. 

Tror du det er helt tilfeldig hvem som får det altså? At kosthold har null og si?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror du det er helt tilfeldig hvem som får det altså? At kosthold har null og si?

Dessverre er det folk som fortsatt tror at kosthold, vitaminer, og livsstil ikke har noe å si for helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre er det folk som fortsatt tror at kosthold, vitaminer, og livsstil ikke har noe å si for helse. 

Og med det så må jeg bare påpeke at det er ikke snakk om å si at noen har "gjort noe galt" når de får kreft eller annen sykdom. Og det er mer til sykdom enn bare kosthold. Men generelt sett så vet vi hvor kreftfremkallende mye mat er, også i følge ekspertene. Så å trykke i seg pølser og potetgull når man bekjemper kreft er vel ikke akkurat hjelpsomt. 

hadde jeg fått kreft så hadde jeg ønsket det beste fra begge verdener for å bli frisk, og gitt kroppen de beste forutsetningene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kollega som holder det i sjakk med cellegift og ketodiett. Hun brukte veldig lang tid på å sette seg inn i dietten, men det har gitt gode resultater foreløpig. Så ville rådført meg med lege og lest litt rundt kosthold, tror det har mye å si uten at jeg er lege selv. Sender deg en stor klem og ønsker deg masse lykke til ❤️

Anonymkode: 6e98e...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Joda, men nå snakker vi om bukspyttkjertelen, bare vondt i magen høres ikke akkurat normalt ut og få som eneste symptom.

Hvis det er veldig tidlig i forløpet, jo. 

"

What does early stage pancreatic cancer feel like?

Image result for pancreatic cancer early symptoms

A common symptom of pancreatic cancer is a dull pain in the upper abdomen (belly) and/or middle or upper back that comes and goes. This is probably caused by a tumor that has formed in the body or tail of the pancreas because it can press on the spine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre dårlig erfaring med bukspyttkjertelkreft siden min mor fikk det og døde av det, men nå var det for over 20 år siden, så jeg regner med det har skjedd i hvertfall litt innen medisin siden da.
Da mamma fikk det, ble hun dårlig i magen og fikk kraftig diare som ikke gikk over. Kort tid etter ble avføringen lys på fargen og urinen mørkere, og hun fikk gulsott. Svulsten hennes klemte mot gallegangene og hadde stengt av så gallen gikk tilbake og ut i kroppen. Hun ble operert (fjernet deler av bukspyttkjertelen + noen lymfekjertler i magen), og fikk beskjed om at de hadde gjort det de kunne og at de håpte de hadde fått fjernet alt. Hun måtte begynne å ta fordøyelsesenzymer, men trengte ikke insulin. Vi visste at prognosen var svært dårlig, men optimismen hennes smittet over på oss. Hun var på rehabilitering og trente seg opp, og prøvde også noen kjerringråd (noe hvitløkdrikke) og diverse, inkludert healing. Etterhvert ble hun såpass frisk at hun begynte å legge på seg litt og begynte å jobbe deltid. Vi var alle optimistiske og ting så lyst ut. Kontrollene gikk bra og de fant ikke tegn til spredning.

Ca halvannet år etterpå begynte hun å føle seg litt uggen igjen, gikk ned i vekt og fikk mer smerter i mage og rygg. På kontrollen ble det funnet en mistenkelig lymfekjertel i magen, og etterhvert fant de tegn til spredning til leveren. Til tross for et siste forsøk med en ny type cellegift (livsforlengende, ikke helbredende), ble hun raskt dårligere og døde litt over to år etter at hun fikk diagnosen.
På slutten av 90-tallet var to år ansett som "lenge" å leve med bukspyttkjertelkreft, men jeg ser jo at dette har endret seg litt siden da. Jeg husker også at legene sa at krefttypen ikke nødvendigvis er så aggressiv, men at den er veldig snikende da svulsten må bli veldig stor eller klemme mot andre organer før man får symptomer. Det er veldig god plass i buken, så svulster der kan vokse lenge uten at man merker noe.
Dersom kreften blir oppdaget tidlig før den rekker å spre seg, og man kombinerer dette med både operasjon og cellegift, så er nok sjansene for overlevelse mye større nå enn før. Og legevitenskapen har stadig nye gjennombrudd.

Jeg ønsker ikke å skremme deg, og som sagt var dette lenge siden. Jeg krysser fingrene for at du er en del av den positive statistikken og overlever dritten. Jeg blir i hvert fall veldig glad av å lese om folk som blir friske av det, så det å lese i denne tråden er oppløftende og fint.
God bedring og lykke til! :)

Anonymkode: 99526...1b7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du hadde BARE litt vondt i magen som symptom?

Ja. Men ikke LITT vondt. Veldig, veldig vondt, men det ga seg etter en kveld, og så kom det tilbake en uke senere, så jeg tenkte det bare var veldig kraftige luftsmerter eller noe. Jeg tok en undersøkelse på Volvat i tilfelle, men det var to dager før Norge stengte, så da ble alle undersøkelser og alt sånt stoppet, og jeg tenkte ikke noe mer på det, før jeg fikk veldig vondt igjen en dag. Da tok jeg en CT. (Dette var et halvt år etter jeg fikk vondt første gang, dvs høsten 2020). 

Fikk beskjed om at CT'n var fin, at det sikket bare var nyrebekkenbetennelse eller noe. Men de skulle sende bildene til sykehuset i tilfelle så de kunne ta en titt. DA fikk jeg telefon om at bildene IKKE var fine likevel, at de så en liten svulst og at jeg måtte rett i behandling. Hadde tonnevis med undersøkelser, inkludert mye gastroskopi, og ble sykehusinnlagt våren 2021 pga bukspyttkjertelbetennelse som følge av den. Fordi de så at svulsten ikke vokste ville de være helt sikre på at bukspyttkjertelen var fikset igjen etter den langvarige betennelsen, så det ble ikke operasjon før høsten 2021. Det vil si halvannet år etter jeg første gang kjente smerter.

Hadde det ikke vært for at bildene ble videresendt, hadde ingen visst det og jeg hadde bare tenkt at det var da no grusomt vondt man skulle ha som bare gikk over. Da kunne det uvikla seg. Men heldigvis var dette en veldig sjelden, veldig saktevoksende kreftform. 

Anonymkode: 5e97e...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 3.01):

Hei dere…

Diagnosert bukspyttkjertelkreft, blitt tilbudt operasjon + cellegiftbehandling. Noen som har erfaringer?

Symptomer er gulsott, kløe og klarer ikke spise. Gått ned 12 kg. skal få satt inn stenter

Anonymkode: 46e6e...328

Det vanlige tipset er å søke opp mat som kan hjelpe deg mot tilfriskning. Alt av sukker, og karbohydrater, elsker kreftceller.

Det finnes masse tips der ute.

Det betyr ikke at du blir frisk av å ikke spise dette, men det kan hjelpe som supplement til behandlingen du får på sykehuset.

Ønsker deg all mulig hell og lykke, god bedring! ❤️

Anonymkode: c8855...f6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det vanlige tipset er å søke opp mat som kan hjelpe deg mot tilfriskning. Alt av sukker, og karbohydrater, elsker kreftceller.

Det finnes masse tips der ute.

Det betyr ikke at du blir frisk av å ikke spise dette, men det kan hjelpe som supplement til behandlingen du får på sykehuset.

Ønsker deg all mulig hell og lykke, god bedring! ❤️

Anonymkode: c8855...f6e

Kreftceller elsker ikke sukker og vokser ikke raskere. Slutt og spre svada. 

Anonymkode: 24700...833

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det i fjor. Men jeg trengte ikke cellegift, da, så mulig det var en mildere type. Hadde en dame på rommet mitt i løpet av tiden på sykehuset, som var helt gul av gulsott, men hun ble bra etter operasjon, såvidt jeg forsto.

Jeg hadde ikke symptomer annet enn av og til vondt i magen, så det ble oppdaget helt tilfeldig og de slet lenge med å finne ut hva slags type svulst det var. Fjernet enden på bukspyttkjertelen og hele milten. Fikk en del komplikasjoner, blant annet en cyste som vokste inni magen rett etter operasjoen og gjorde at jeg så høygravid ut og måtte få mat intravenøst fordi jeg ikke klarte å spise. Fikk også et dren pga bukspyttkjertelbetennelse som jeg endte med å ha på i en måned.

Men det gikk bra og jeg har ikke noen rester eller tilbakefall nå etter et år. 

Jeg trodde også at all bukspyttkjertelkreft var ekstremt alvorlig, men det er ikke sånn! Håper du blir bedre etter operasjon og cellegift!

Fikk du noen komplikasjoner av å fjerne milten? Dårlig immunforsvar, at forkjølelser og annet varer veldig lenge og sånt?

Anonymkode: a0b44...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jokke1 skrev (På 21.12.2022 den 15.01):

Stent hjelper så du lettere kan spise/svelge. Kjekt å høre du skal få behandling, tidlig intervensjon er viktig som med de fleste typer kreft. Lykke til på veien, og ikke vær redd for å spørre om smertestillende hvis det fortsatt er ubehagelig å svelge. 

Nei, vedkommende skal nok stentes for å åpne gallegangen og frigjøre gallen. Dette for å redusere bilirubin i blodet og fjerne gulsott 

Ellers håper jeg du får god behandling, ts :klem3: kreft er noe dritt

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk du noen komplikasjoner av å fjerne milten? Dårlig immunforsvar, at forkjølelser og annet varer veldig lenge og sånt?

Nei, ikke merka noe til det. Fikk korona ca et halvt år etterpå, varte to dager med litt smått ubehag og hoste. Må/anbefales influensavaksine, fordi det skal være mer risiko for komplikasjoner av infeksjon. (Siden korona er virus var det ikke mer farlig). Men jeg har alltid hatt veldig bra immunforsvar fra før, så håper det fortsetter å vare. 

Ikke vært noe annet syk enn det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke merka noe til det. Fikk korona ca et halvt år etterpå, varte to dager med litt smått ubehag og hoste. Må/anbefales influensavaksine, fordi det skal være mer risiko for komplikasjoner av infeksjon. (Siden korona er virus var det ikke mer farlig). Men jeg har alltid hatt veldig bra immunforsvar fra før, så håper det fortsetter å vare. 

Å, så bra! Håper det fortsetter ja.

Legen nevnte at de ofte anbefaler tre forskjellige vaksiner. Influensa var en av dem, så var det pneumokokker og en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Leste nettopp dette og ville bare si ifra i tilfelle du ikke har fått skikkelig informasjon fra legene om fare for sepsis.

https://www.vg.no/rampelys/film/i/nQGQ7m/triangle-of-sadness-stjernen-charlbi-dean-doede-av-blodforgiftning

For de som ikke har VG + så er det om en 32 år gammel skuespiller som døde av blodforgiftning, som hun var disponert for fordi hun hadde fjernet milten. Blodforgiftnigen kom av en bakterie hunder og katter har i spyttet.

Så det er veldig viktig å være obs på symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 17.42):

Svogeren min hadde bukspyttkjertelkreft. Han hadde NULL symptomer,  det ble oppdaget pga en scan han hadde pga noe annet. Han måtte fjerne halve bukspyttkjertelen og hele milten og fikk cellegift. Dette er vel ca 3 år siden og han er helt fin i dag. Ei annen jeg kjenner fikk samme diagnosen omtrent samtidig og døde fem måneder etter.

Anonymkode: 474bf...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å, så bra! Håper det fortsetter ja.

Legen nevnte at de ofte anbefaler tre forskjellige vaksiner. Influensa var en av dem, så var det pneumokokker og en til.

Ja, tok alle de vaksinene. Det var noen før og noen etter operasjonen, og én noen uker etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste nettopp dette og ville bare si ifra i tilfelle du ikke har fått skikkelig informasjon fra legene om fare for sepsis.

https://www.vg.no/rampelys/film/i/nQGQ7m/triangle-of-sadness-stjernen-charlbi-dean-doede-av-blodforgiftning

For de som ikke har VG + så er det om en 32 år gammel skuespiller som døde av blodforgiftning, som hun var disponert for fordi hun hadde fjernet milten. Blodforgiftnigen kom av en bakterie hunder og katter har i spyttet.

Så det er veldig viktig å være obs på symptomer.

Shit. Hun må nok ha vært maks uheldig. Så fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...