Gå til innhold

Erfaringer med bukspyttkjertelkreft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere…

Diagnosert bukspyttkjertelkreft, blitt tilbudt operasjon + cellegiftbehandling. Noen som har erfaringer?

Symptomer er gulsott, kløe og klarer ikke spise. Gått ned 12 kg. skal få satt inn stenter

Anonymkode: 46e6e...328

• Hjerte 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det blitt oppdaget tidlig i forløpet?

Anonymkode: ee2ee...a75

Ja, de mener at de har mulighet til å operere og behandle med cellegift

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei dere…

Diagnosert bukspyttkjertelkreft, blitt tilbudt operasjon + cellegiftbehandling. Noen som har erfaringer?

Symptomer er gulsott, kløe og klarer ikke spise. Gått ned 12 kg. skal få satt inn stenter

Har ikke egen erfaring, men en bekjent som ble diagnostisert tidlig ble kvitt sin bukspyttkjertelkreft, og er frisk og fin nå.

Lykke til!

• Liker 7
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er bukspyttkjertelkreft mulig å bli helt frisk av så lenge man oppdager det tidlig nok. Grunnen til dårlig overlevelsesstatestikk er at mange oppdager det alt for seint grunnet lite symptomer. 

Det at de tenker å både operere og behandle med cellegift er et godt tegn. 

Lykke til! Håper du blir frisk og bedrer statistikken 😁

Anonymkode: f01e7...335

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stent hjelper så du lettere kan spise/svelge. Kjekt å høre du skal få behandling, tidlig intervensjon er viktig som med de fleste typer kreft. Lykke til på veien, og ikke vær redd for å spørre om smertestillende hvis det fortsatt er ubehagelig å svelge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det i fjor. Men jeg trengte ikke cellegift, da, så mulig det var en mildere type. Hadde en dame på rommet mitt i løpet av tiden på sykehuset, som var helt gul av gulsott, men hun ble bra etter operasjon, såvidt jeg forsto.

Jeg hadde ikke symptomer annet enn av og til vondt i magen, så det ble oppdaget helt tilfeldig og de slet lenge med å finne ut hva slags type svulst det var. Fjernet enden på bukspyttkjertelen og hele milten. Fikk en del komplikasjoner, blant annet en cyste som vokste inni magen rett etter operasjoen og gjorde at jeg så høygravid ut og måtte få mat intravenøst fordi jeg ikke klarte å spise. Fikk også et dren pga bukspyttkjertelbetennelse som jeg endte med å ha på i en måned.

Men det gikk bra og jeg har ikke noen rester eller tilbakefall nå etter et år. 

Jeg trodde også at all bukspyttkjertelkreft var ekstremt alvorlig, men det er ikke sånn! Håper du blir bedre etter operasjon og cellegift!

Anonymkode: 5e97e...a7b

• Liker 2
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt det i fjor. Men jeg trengte ikke cellegift, da, så mulig det var en mildere type. Hadde en dame på rommet mitt i løpet av tiden på sykehuset, som var helt gul av gulsott, men hun ble bra etter operasjon, såvidt jeg forsto.

Jeg hadde ikke symptomer annet enn av og til vondt i magen, så det ble oppdaget helt tilfeldig og de slet lenge med å finne ut hva slags type svulst det var. Fjernet enden på bukspyttkjertelen og hele milten. Fikk en del komplikasjoner, blant annet en cyste som vokste inni magen rett etter operasjoen og gjorde at jeg så høygravid ut og måtte få mat intravenøst fordi jeg ikke klarte å spise. Fikk også et dren pga bukspyttkjertelbetennelse som jeg endte med å ha på i en måned.

Jeg trodde også at all bukspyttkjertelkreft var ekstremt alvorlig, men det er ikke sånn! Håper du blir bedre etter operasjon og cellegift!

Var det nevroendroktin svults? (Stavelse..)

De er oftere mildere. Adenocarcinoma er den vanligste tror jeg. Mormor hadde nevroendroktin svults, men pga høy alder ikke operert. Hun levde likevel ganske lenge med sykdommen. 

Anonymkode: 04d60...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var det nevroendroktin svults? (Stavelse..)

De er oftere mildere. Adenocarcinoma er den vanligste tror jeg. Mormor hadde nevroendroktin svults, men pga høy alder ikke operert. Hun levde likevel ganske lenge med sykdommen. 

Nei, det trodde de veldig lenge, jeg var til og med på den avdelingen, men så fant de ut at det ikke var det likevel, og jeg ble flyttet. Hadde det vært det hadde de vurdert å bare se an, men så bestemte de seg for å operere. Det var en annen type, men den var enda sjeldnere. Han ene legen sa han hadde vært der i 17 år og sett tre personer med samme type svulst. 

Så bra bestemoren din kunne leve lenge med det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det trodde de veldig lenge, jeg var til og med på den avdelingen, men så fant de ut at det ikke var det likevel, og jeg ble flyttet. Hadde det vært det hadde de vurdert å bare se an, men så bestemte de seg for å operere. Det var en annen type, men den var enda sjeldnere. Han ene legen sa han hadde vært der i 17 år og sett tre personer med samme type svulst. 

Så bra bestemoren din kunne leve lenge med det!

Skjønner! Så bra de fant ut av det og at du ble frisk. 🙂 Ja, mormor ble en meget gammel dame tross alt. 

Til ts; at du kan operere er positivt og et veldig godt tegn. Videre vil jeg si at mange har hatt god effekt i behandlingen mot bukspyttkjertelkreft på en klinikk i Tyskland som gir konsentrert cellegift rett i svulsten. Dette koster en del og virker ikke som dette er nødvendig i ditt tilfelle.. men blant annet Shabana Rehnman dro dit og har hatt god effekt av behandlingen. Så hvis det noensinne skulle komme dit så vet du om det ihvertfall. Det aller viktigste for bukspyttkjertelkreft pasienter er å få i seg nok næring. Pga familie som fikk denne sykdommen leste jeg en del om dette, og da kom dette med næring spesielt viktig frem. Så sikkert lurt å få råd på sykehus angående dette.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg kjenner bukspyttkjertel kreft, så er den den mest aggressive formen for kreft. Min far fikk diagnosen 2 mnd før han døde, en annen døde ett år etter påvist bukspyttkjertelkreft. 

-Tar denne som anonym etter stygge kommentarer fra andre.  

Anonymkode: 610e8...f2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei dere…

Jeg har ingen erfaring, jeg vil bare ønske deg god bedring :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts: Dette klarer du. Det er så godt at det ble oppdaget tidlig. Ikke bry deg om de stygge kommentarene noen kommer med her inne.

Sender deg styrkeklemmer og mange gode tanker :klem3:

Endret av Christina82
delryddet for moderert innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange fine svar her i tråden ❤️ vet at prognosene ikke er så gode, og at død kan være en følge av sykdommen, og det er helt i orden, men det er mye på en gang nå 

har fått time til å legge inn stent neste uke, og så blir det antakeligvis operasjon og cellegift når jeg blir i bedre form, må spise meg opp en del i følge legene så jeg takler cellegiften .

igjen, takk for mange fine svar og setter stor pris på hyggelige meldinger ❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei jeg kjenner fikk denne type kreft. Jeg forstår at hvis de operere bort hele kjertelen, så vil man "bli diabetiker" fordi kroppen ikke lengre kan regulere med egen insulin. Noen ganger tar man deler av kjertelen og lar noe stå igjen slik at man fortsatt produserer insulin. Hos min bekjente gjorde de sistnevnte + cellegift. 

Hun hadde ei lita notisbok der hun noterte info hun fikk og spørsmål hun selv hadde til helsepersonell. Cellegiftbehandlinga gjorde at hun i perioder opplevde å ha litt tåkehode, så hun syns det var greit å notere for seg selv som støtte for hukommelsen. 

Husk at man kan kjøpe næringsdrikker på apotek, får du resept på disse blir det rimeligere. Da kan en liten pose flytende drikke gi deg like mye næring som 2 brødskiver+1 glass melk feks. Fint å vite hvis man sliter med å spise nok ❤️

Jeg hører endel på en podkast som heter "Leger om livet",  vil anbefale deg episode 75 der en som selv er lege forteller om at han fikk to typer kreft, og hvilke grep han har gjort i prosessen for å bli frisk I TILLEGG TIL Å FØLGE SKOLEMEDISINSK BEHANDLING. Det er altså ikke noe alternative greier som er suspekt. Poenget er å føle at man til en viss grad har kontroll selv, og at det faktisk fins ting du selv kan gjøre i tillegg til det leger gjør for deg.

En tøff beskjed å få, jeg ønsker deg masse god bedring ❤️

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde BARE litt vondt i magen som symptom?

Anonymkode: 87117...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

tusen takk for mange fine svar her i tråden ❤️ vet at prognosene ikke er så gode, og at død kan være en følge av sykdommen, og det er helt i orden, men det er mye på en gang nå 

har fått time til å legge inn stent neste uke, og så blir det antakeligvis operasjon og cellegift når jeg blir i bedre form, må spise meg opp en del i følge legene så jeg takler cellegiften .

igjen, takk for mange fine svar og setter stor pris på hyggelige meldinger ❤️ 

Hvor gammel er du? Det spiller og en rolle mtp overlevelse.

Anonymkode: 87117...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...