Gå til innhold

Noen som har tatt gentest i forbindelse med utredning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei❤️

Jeg og min mann holder på med IVF i det private. Vi har to negative forsøk bak oss nå. Årsaken til barnløsheten er hittil ukjent, og jeg har aldri vært gravid før. Det er kanskje for tidlig å tenke på gentesting/karyotyping, men jeg er allikevel nysgjerrig på når man tar disse testene. Er det rutine i det offentlige? Eller bare ved behov? Noen her som har tatt testen på eget initiativ?

Om det skulle vise seg at vi trenger donasjon så vil jeg heller vite det tidlig enn å måtte gjennomgå mange forsøk uten resultat😅 

Anonymkode: 06eb4...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nokså strenge regler i Norge for disse testene, de utføres bare ved 3 aborter eller flere eller ved abort der det er påvist feil :-) 

Edit: og dette kan vi takke et politisk landskap av KrF i posisjon for. Skulle selv ønske det var annerledes. Her er utlandet og da også pgda testing eneste utvei dersom dere ikke oppfyller habituell abort diagnosen.

Endret av Neutral90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Neutral90 said:

Det er nokså strenge regler i Norge for disse testene, de utføres bare ved 3 aborter eller flere eller ved abort der det er påvist feil :-) 

Edit: og dette kan vi takke et politisk landskap av KrF i posisjon for. Skulle selv ønske det var annerledes. Her er utlandet og da også pgda testing eneste utvei dersom dere ikke oppfyller habituell abort diagnosen.

Holder på med PGD i Norge nå grunnet genfeil i familien. Men vi visste om den før vi begynte med prøvingen da. Må heldigvis ikke til utlandet lenger, men det går ikke spesielt hurtig i Norge heller. Holdt på i 2 år så langt og enda ikke fått kommet i gang. 

Anonymkode: 59a85...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Holder på med PGD i Norge nå grunnet genfeil i familien. Men vi visste om den før vi begynte med prøvingen da. Må heldigvis ikke til utlandet lenger, men det går ikke spesielt hurtig i Norge heller. Holdt på i 2 år så langt og enda ikke fått kommet i gang. 

Anonymkode: 59a85...ead

Vet du når dere får komme igang? Vi skal også igang med pgd men har ikke fått noe oppstartdato. 

Anonymkode: 0a1f7...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mannen som har svært lav sædkvalitet, og han ble gentestet for å se om det var noe genetisk feil som gjorde at han hadde så lav kvalitet (det  var det ikke). jeg vet ikke om det var dette du tekte på, men det ble gjort rutinemessig i vårt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Samme som hun over her. Mener jeg også tok en gentest. Ikke helt sikker😅

Anonymkode: 53649...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...