Gå til innhold

Har du vært feit, tiltaksløs og ekstremt usunn? Men forandret på alt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en dal av tiltaksløshet. Feit, stygg og ekkel. Jeg har veldig lyst til å bli en bedre utgave av meg selv. 

Til dere som har klart ‘det umulige’, hva gjorde dere? 😭

Anonymkode: 0f63b...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg fikk mitt første barn var jeg lubben, veldig usunt og likte å feste en del. Var vel ikke så tiltaksløs, men var helt uinteressert i trening og sunt kosthold. Rett etter graviditeten var jeg derimot blitt ganske tjukk. Tok tak der og da fordi jeg ville være et godt forbilde for barnet mitt, i tillegg til at jeg selvfølgelig vil ha god helse så jeg kan leke med barna mine og forhåpentligvis leve lenge.

Snudde helt om rett etter fødselen. Leste masse om kosthold og trening. Begynte å spise sunt og trene. Nå elleve år etterpå, er jeg fortsatt sunn, slank og veldig veltrent (begynte faktisk å elske trening, og det kan vel sies å ha blitt min hobby). Beste bestillingen jeg har tatt noen gang.

Anonymkode: f05cb...c5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 13.36):

Jeg er i en dal av tiltaksløshet. Feit, stygg og ekkel. Jeg har veldig lyst til å bli en bedre utgave av meg selv. 

Ekkel kommentar vær feit og glad. Ikke tenk på det feit er bare noe man er. Som høy og lav ikke tenk for mye på kiloene 

Anonymkode: 49e5a...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ekkel kommentar vær feit og glad. Ikke tenk på det feit er bare noe man er. Som høy og lav ikke tenk for mye på kiloene 

Slutt å normalisere overvekt. Det er ikke sunt. Heia TS!

Anonymkode: fb82c...ba4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egen erfaring fordi jeg har trent hele livet, men som løper så møter jeg stadig på mennesker som har tatt en helomvendig. Fra inaktiv og overvektig til å bli maskiner nærmest. Ofte så er det disse som vinner løp. Ref Bjørn Tore Kronen Taranger som er en av Norges beste ultraløpere, med en fortid som overvektig og inaktiv. 

Nå vet jeg ikke om du er mann eller kvinne, men jeg opplever at omgivelsene i stor grad heier på menn som legger om livet fullstendig, og at de selv klarer å ha et fokus som gjør det mulig. Usikker på hvorfor. Kompiser heier på, og venninner er mer "er du sikker på at det er sunt, du trenger ikke å gå ned mer nå..." opplegg kanskje?

Anonymkode: e9845...81a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Gikk til fastlegen og sa at jeg trengte hjelp. Begynte på Mysimba, ble enig om å kjøpe PT timer. Begynte ble Pt og ble bitt av basillen. Måtte slutte på Mysimba, men treningen fikset det meste. Nå fortsatt overvektig, men sprek og glad. Og penere.

Anonymkode: 166ee...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg kan si jeg har gjort det. 

For meg begynte det med skrittmål. Startet med 8500 om dagen. Når jeg hadde klart dette hver dag i 100 dager økte jeg til 10000. Da var vanen skapt. Jeg brøyt ikke denne før jeg ble skikkelig syk. Det fantes liksom ingen unnskyldning, skrittene skulle tikkes inn. 

For meg med statisk kontorjobb krevde dette ca en times gåtur. Jeg var på denne tiden alene med barn, men prioriterte dette for meg selv. Brukte enten lunchen, tiden barnet var på egen aktivitet eller bare ettermiddagen mens barnet gjorde lekser, så ipad etc. Når denne var innarbeidet var det bare å begynne å stacke andre vaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det går fint an å trene og få bedre kosthold uten å fokusere på vekt og kropp.

Jeg tenkte som deg tidligere, men det var før jeg opplevde hvor mye bedre livskvalitet og mestring man kan  få av trening. Jeg begynte  å trene styrke sammen med  en fysioterapeut for å kompensere for et handikap.. Elsker følelsen jeg får når jeg legger mer vekt på stanga i knebøy eller jeg klarer å gå opp trapper uten å bli andpusten. I tillegg til at det ble lettere å bevege seg har jeg fått mye  mer energi og overskudd. Min psykiske helse er mer robust nå slik at jeg tåler kriser bedre, har fått bedre selvtillit og er generelt mer tilfreds og glad. . Det anbefales virkelig! 

Anonymkode: 60fd6...0f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det PAI som hjalp. Dvs. fikk meg klokke som teller PAI-poeng for aktivitet som øker pulsen. Jeg prøver å alltid holde scoren over 100, gjerne mer. Har også tatt noen grep i kostholdet, men det er mye fordi det har ballet på seg på grunn av treningen liksom. Har gått ned 12kg i høst, har en del igjen da men føler jeg er godt i gang. 

Anonymkode: 57ce4...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 13.36):

Jeg har en viss bedring fra et nivå som ikke er like ille. Opplegget er 5 timer mosjon pr uke, og hadde jeg klart å følge dette hele tiden så hadde jeg kommet mye lenger. I  år har det vært slik at jeg har fått til en time noen uker og mer enn 5 andre uker. Det har gitt framgang, og jeg vet  at jeg blir veldig sprek til sommeren dersom jeg klarer  å ligge på 3 til 5 timer. Jeg har altså ikke klart det, men er på god vei.  For å lykkes så anbefales det å føre logg. Jeg bruker pulsklokke, Garmin Connect og Strava til å registrere treningsaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...