AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg har en venn som er fra Kroatia, som har bodd i Norge i et år nå, etter og han holder på å ta lappen på nytt nå. Fordi han må ta alt av obligatorisk kjøreopplæring på nytt for å kunne kjøre i Norge, selv om han kunne kjøre de første tre mnd uten det. Han har hatt lappen i 20 år i Kroatia. Uansett, det jeg lurer på er. Jeg har tilbudt ham å låne bilen min for å hente sofa på torsdag, siden han flytter i ny leilighet, og jeg er på jobb. Men han er redd for konsekvensene hvis han blir tatt av politiet. Så er det noen som vet hva slags konsekvenser det har hvis han blir stoppet i en rutinekontroll? Han kjører pent og forsiktig så det skjer ikke at han blir tatt i fartskontroll. Han har jo lappen, og jeg vet ikke hvordan politiet kan vite at han ikke har kommet til Norge for 2 mnd siden hvis han sier det? Han søker om opphold og tar kjøreopplæring her nå, og er redd for å miste mulighet til begge deler. Noen som kan gi meg fakta? Er ikke en lang tur for å hente sofaen, men han kan ikke være den en km. Anonymkode: 0e684...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Del Skrevet 20. desember 2022 Har han ikke godkjent sertifikat i Norge, risikerer gan både bot og utsettelse på "lappen" dersom han blir stoppet. Anonymkode: 5edbb...56c 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Del Skrevet 20. desember 2022 I vegtrafikkloven § 17 annet ledd står det at "Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den". Dette innebærer at dersom du låner vekk bil til en person uten gyldig førerkort vil du kunne straffes for dette. Straffen er vanligvis en bot på mellom 5000 - 10 000 kroner. https://www.ung.no/oss/511730 Anonymkode: 5dd9c...611 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 20. desember 2022 #4 Del Skrevet 20. desember 2022 Politiet ha jo oversikt over når folk kom til Norge. et er en stor risiko å ta for en sofa. Du kan ikke kjøre for han da? =) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Del Skrevet 20. desember 2022 Men hvorfor er ikke hans kroatiske førerkort gyldig? Kroatia er jo i EU. Anonymkode: de408...7eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 20. desember 2022 #6 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg ville også tenkt over hvilke konsekvenser det kan få om han kræsjer. Forsikringsselskapet ditt dekker det neppe - så da blir du personlig ansvarlig. Det kan i verste fall ruinere deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 20. desember 2022 #7 Del Skrevet 20. desember 2022 Hvis han blir tatt så kan det stanse søkand om statsborgerskap hvis han etterhvert vil ha det. En jeg kjenner mistet førerkortet og måtte vente flere år på å søke igjen til saken var foreldet. (Han hadde permanent oppholdstillatelse, men fikk avslag på selve statsborgerskapet i flere år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Del Skrevet 20. desember 2022 Det blir ikke konsekvenser bare for han men også deg som eier av bilen, han vil få utsettelse, bot og du vil også få bot og muligens prikker på førerkortet. Er galskap å låne bort bil noen som ikke har gyldig førerkort, det er også galskap at utlendinger som kanskje aldri har kjørt på vinterføre før bare kan bytte inn sitt utenlandske førerkort. Anonymkode: d8828...c9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. desember 2022 #9 Del Skrevet 21. desember 2022 Har han Europeisk førerkort vil han kunne kjøre bil i Norge evt bytte inn det han har til Norsk Kroatia er EU land 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Del Skrevet 21. desember 2022 Jeg lurer også på hvorfor han ikke kan kjøre med det han har? Ei venninne av meg studerte i et annet land i EU, hun kjøpte seg bil der og kjørte med sitt norske førerkort. Går det ikke an "omvendt"? Anonymkode: 95be4...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 27. desember 2022 #11 Del Skrevet 27. desember 2022 I følge Statens Veivesen kan man kjøre med førerkort fra EU land så lenge førerkortet er gyldig. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/bruk-av-eu-eos-forerkort-i-norge/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg vet ikke om det kan få konsekvenser for opphold, men han får jo selvfølgelig utsettelse på oppkjøring dersom han blir tatt for å kjøre uten gyldig førerkort. Så da blir han minst seks måneder uten lappen. Du selv vil kunne få noen tusenlapper i bot for å ha lånt bort kjøretøy til noen uten lappen. Og selvfølgelig gjelder ikke forsikringen din, og det er DEG forsikringsselskapet vil kreve penger fra ved en eventuell ulykke. Så om dere er skikkelig uheldig, så gi han deg noen millioner i gjeld. Jeg ser absolutt at han er litt redd for konsekvensene, men hadde jeg vært deg så ville jeg vært mye mer redd for dine egne konsekvenser siden du kan bli gjeldsslave resten av livet... Anonymkode: c6638...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Del Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 12.02): Jeg har en venn som er fra Kroatia, som har bodd i Norge i et år nå, etter og han holder på å ta lappen på nytt nå. Fordi han må ta alt av obligatorisk kjøreopplæring på nytt for å kunne kjøre i Norge, selv om han kunne kjøre de første tre mnd uten det. Han har hatt lappen i 20 år i Kroatia. Uansett, det jeg lurer på er. Jeg har tilbudt ham å låne bilen min for å hente sofa på torsdag, siden han flytter i ny leilighet, og jeg er på jobb. Men han er redd for konsekvensene hvis han blir tatt av politiet. Så er det noen som vet hva slags konsekvenser det har hvis han blir stoppet i en rutinekontroll? Han kjører pent og forsiktig så det skjer ikke at han blir tatt i fartskontroll. Han har jo lappen, og jeg vet ikke hvordan politiet kan vite at han ikke har kommet til Norge for 2 mnd siden hvis han sier det? Han søker om opphold og tar kjøreopplæring her nå, og er redd for å miste mulighet til begge deler. Noen som kan gi meg fakta? Er ikke en lang tur for å hente sofaen, men han kan ikke være den en km. Anonymkode: 0e684...fd0 Eksen min fra midtøsten hadde med seg internasjonalt førerkort når han kom til Norge på begynnelsen av 2000 tallet. Han skulle kjøre opp her og dumpet to ganger men fikk fortsatt midlertidig førerkort mellom oppkjøringene. Forstå det den som kan??? Jeg forsto det aldri. Anonymkode: d597e...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #14 Del Skrevet 3. januar 2023 Vennen din trenger ikke kjøre opp på nytt. Han har førerkort fra EU og det er godt nok. Her er det noen som har misforstått noe. Anonymkode: 84dad...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #15 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vennen din trenger ikke kjøre opp på nytt. Han har førerkort fra EU og det er godt nok. Her er det noen som har misforstått noe. Anonymkode: 84dad...728 Det er vel ganske så sannsynlig at det er en grunn til at han må kjøre opp. TS sier "hatt lappen i 20 år", Kroatia var i krig for selvstendighet for 20 år siden, og førerkort utsted i Jugoslavia kan man kun kjøre med tre måneder i Norge. Kroatia ble anerkjent som selvstendig stat i 1992, så her kommer det an på hvor nøyaktig man skal tolke "20 år". Så jo, det kan godt hende han må kjøre opp på nytt. Anonymkode: c6638...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #16 Del Skrevet 4. januar 2023 Det spørs hvilket førerkort han har. Dersom hans førerkort original var fra et annet land enn Kroatia, og ble byttet inn i Kroatia, er det ikke godkjent i Norge. Førerkortet må originalt være fra et EU-land og være gyldig for at man skal kunne bruke det i Norge/bytte det inn til et norsk førerkort. Siden han har fått beskjed om å ta full kjøreopplæring, så er hans førerkort tydeligvis ikke gyldig! Han bør ikke kjøre ulovlig, og du bør ikke låne bilen til han. I beste fall får han (dere) bot, i verste fall havner han i en ulykke, og da vil ingen forsikringer betale ut, da han kjører uten gyldig førerrett. Han risikerer å bli gjeldsslave for resten av livet! Anonymkode: 8ad7d...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #17 Del Skrevet 4. januar 2023 Dessuten ser både politiet og Statens vegvesen i sine systemer når han innvandret til Norge. De får opp opplysningene fra folkeregisteret. Jeg, vet, for jeg er ansatt der Anonymkode: 8ad7d...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Del Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ganske så sannsynlig at det er en grunn til at han må kjøre opp. TS sier "hatt lappen i 20 år", Kroatia var i krig for selvstendighet for 20 år siden, og førerkort utsted i Jugoslavia kan man kun kjøre med tre måneder i Norge. Kroatia ble anerkjent som selvstendig stat i 1992, så her kommer det an på hvor nøyaktig man skal tolke "20 år". Så jo, det kan godt hende han må kjøre opp på nytt. Anonymkode: c6638...dec Bare for å være pirkete så er 1992 31 år siden og Kroatia ble ikke med i EU før i 2013, det kan være at vennen til TS ikke har fornyet førerkortet i Kroatia eller at førerkortet rett og slett er falskt siden det er veldig vanlig på de kanter. Anonymkode: d8828...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå