Numii Skrevet 19. desember 2022 #21 Skrevet 19. desember 2022 Har hun videregitt sensitiv informasjon? Eller er det informasjon som like gjerne kunne ha blitt gitt av en nabo med barn på samme avdeling? The Devil is in the details. Om hun forteller om barnet ikke er hentet så er ikke det sensitiv informasjon nødvendigvis, om hun forteller at Gunnar biter og slår Per så er det litt annerledes. Det samme dersom hun forteller at barnet kommer stadig vekk med det som ser ut som nattbleier fulle av tiss, at han virker møkkete og stadig vekk ikke har med seg matpakker evt rester fra gårsdagens matpakke. Ikke nødvendigvis brudd på taushetsplikt, men hun burde samtidig være seg sitt ansvar bevisst samt skille mellom jobb og privat. 2 4
AnnePåLande Skrevet 19. desember 2022 #22 Skrevet 19. desember 2022 (endret) Nattens rytter skrev (1 minutt siden): Poenget er at ein ikkje risikerer hus og heim pga dette. Vet du hva loven omhandler, og hvor alvorlig det er? Endret 19. desember 2022 av AnnePåLande
Nattens rytter Skrevet 19. desember 2022 #23 Skrevet 19. desember 2022 AnnePåLande skrev (Akkurat nå): Vet du hva loven omhandler, og hvor alvorlig det er? Ikkje nok til at ungane skal risikera at mor og far går frå kvarandre. Familie går mest alltid fyrst - det er ikkje akkurat tale om at ho skal vera med på å løyna barnelik. 1
Japp Skrevet 19. desember 2022 #24 Skrevet 19. desember 2022 Nattens rytter skrev (7 minutter siden): Og svigerfar har hemmeleg konto i Sveits og svigerinna har svart dagmamma ... Nokre kampar tek ein berre ikkje. Av dine eksempler kunne jeg glatt la det gå at svigerfar har hemmelig konto i Sveits, eller at svigerinnen har svart dagmamma. Brudd på taushetsplikt hadde jeg ikke latt gå. Hvem andre enn svigermor sier svigerinnen dette til? Og hvem andre snakker hun om?
Nattens rytter Skrevet 19. desember 2022 #25 Skrevet 19. desember 2022 The Governor of She in conversation with Confucius said, “In our village, there is someone called [Upright] Person. When his father stole a sheep, he reported him to the authorities.” Confucius replied: “Those who are [upright] in my village conduct themselves differently. A father covers for his son, and a son covers for his father. Uprightness consists of this.” (Analects 13.18)
Japp Skrevet 19. desember 2022 #26 Skrevet 19. desember 2022 Numii skrev (4 minutter siden): Har hun videregitt sensitiv informasjon? Eller er det informasjon som like gjerne kunne ha blitt gitt av en nabo med barn på samme avdeling? The Devil is in the details. Om hun forteller om barnet ikke er hentet så er ikke det sensitiv informasjon nødvendigvis, om hun forteller at Gunnar biter og slår Per så er det litt annerledes. Det samme dersom hun forteller at barnet kommer stadig vekk med det som ser ut som nattbleier fulle av tiss, at han virker møkkete og stadig vekk ikke har med seg matpakker evt rester fra gårsdagens matpakke. Ikke nødvendigvis brudd på taushetsplikt, men hun burde samtidig være seg sitt ansvar bevisst samt skille mellom jobb og privat. Det er faktisk ingen som har noe med når et barn blir hentet i barnehagen. Man kan si ting som ikke identifiserer barnet/barna, men man skal aldri si ting som identifiserer noen. 2 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 19. desember 2022 #27 Skrevet 19. desember 2022 Helt klart brudd på taushetsplikten,
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #28 Skrevet 19. desember 2022 4 minutter siden, Numii said: Har hun videregitt sensitiv informasjon? Eller er det informasjon som like gjerne kunne ha blitt gitt av en nabo med barn på samme avdeling? The Devil is in the details. Om hun forteller om barnet ikke er hentet så er ikke det sensitiv informasjon nødvendigvis, om hun forteller at Gunnar biter og slår Per så er det litt annerledes. Det samme dersom hun forteller at barnet kommer stadig vekk med det som ser ut som nattbleier fulle av tiss, at han virker møkkete og stadig vekk ikke har med seg matpakker evt rester fra gårsdagens matpakke. Ikke nødvendigvis brudd på taushetsplikt, men hun burde samtidig være seg sitt ansvar bevisst samt skille mellom jobb og privat. Dette innlegget er vel hele essensen av saken din ts. At svigermor får vite at Lars snublet og datt, og derfor trengte litt ekstra trøst i dag. Er vel en type samtale som du eller mannen kunne hatt med svigermor også. Rent svart/hvitt er jo dette også privat, men sånn som man velger å se gjennom fingrene på. Hvis tanten derimot diskuterer adferd, mulige kognitive problemer som oppdages i barnehagen etc., så er det ikke greit. Hadde rett og slett byttet barnehage, hvis dere har mulighet til det da, såklart. Anonymkode: 920b6...7a7 2
Numii Skrevet 19. desember 2022 #29 Skrevet 19. desember 2022 Japp skrev (1 minutt siden): Det er faktisk ingen som har noe med når et barn blir hentet i barnehagen. Man kan si ting som ikke identifiserer barnet/barna, men man skal aldri si ting som identifiserer noen. Taushetsplikten innebærer at vi har en plikt til å hindre at andre får kjennskap til opplysninger om noens personlige forhold og enkelte drifts- og forretningsforhold, jf. forvaltningsloven § 13. kopiert fra rammeplanen. Opplæringsloven sier omtrent det samme. Å gi informasjon om et barn er tilstede eller ei er ikke nødvendigvis ikke et brudd på taushetsplikt, men en skikkelig uting. Og rimelig uprofesjonelt. 2
Nattens rytter Skrevet 19. desember 2022 #30 Skrevet 19. desember 2022 Japp skrev (4 minutter siden): Av dine eksempler kunne jeg glatt la det gå at svigerfar har hemmelig konto i Sveits, eller at svigerinnen har svart dagmamma. Brudd på taushetsplikt hadde jeg ikke latt gå. Hvem andre enn svigermor sier svigerinnen dette til? Og hvem andre snakker hun Dersom det var det siste opphaldet ditt på DPS dei røda om, ville du hatt ei sak der det hadde vore kurant å taka ein ålvorsprat med familien. Dette er derimot ein bagatell. 4
Japp Skrevet 19. desember 2022 #31 Skrevet 19. desember 2022 Numii skrev (2 minutter siden): Taushetsplikten innebærer at vi har en plikt til å hindre at andre får kjennskap til opplysninger om noens personlige forhold og enkelte drifts- og forretningsforhold, jf. forvaltningsloven § 13. kopiert fra rammeplanen. Opplæringsloven sier omtrent det samme. Å gi informasjon om et barn er tilstede eller ei er ikke nødvendigvis ikke et brudd på taushetsplikt, men en skikkelig uting. Og rimelig uprofesjonelt. Og personlige forhold kan være så mangt:
Nattens rytter Skrevet 19. desember 2022 #32 Skrevet 19. desember 2022 Og om den alkoholiserte broren din kjem med rasistiske utsegn under jolemiddagen, melder du han då til Politiet? Kvifor er dette so vanskeleg å skjøna?
Numii Skrevet 19. desember 2022 #33 Skrevet 19. desember 2022 Japp skrev (5 minutter siden): Og personlige forhold kan være så mangt: Det er fortsatt ikke nødvendigvis et brudd på taushetsplikt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #34 Skrevet 19. desember 2022 Nattens rytter skrev (35 minutter siden): So ein skal øydeleggja forholdet til svigerinne og svigermor pga prinsipp? Det er berre autistisk i mi bok. Melder du frå til lensmannen om nokon i familien din gjer mindre lovbrot? TS lyt faktisk forhalda seg til svigerinna og svigermora resten av livsbolken deira (i det minsto om ho ikkje er dum nok til å gjera seg til uvens med dei). Jeg er enig med deg her. Man trenger ikke å lage stort drama i familien, om det egentlig ikke er behov for det. Taushetsplikt er selvsagt viktig, men hva som skjer på hans avdeling går jo ikke konkret på barnet. Når han blir hentet går mer på barnet selvsagt, men er det virkelig så farlig at svigermor vet når barnet blir hentet? Så lenge det ikke er fare for at barnet blir kidnappet av svigermor, ville jeg ikke hengt meg opp i akkurat det. Det at et barn blir hentet/levert i barnehagen er jo heller ikke noe man skjuler for andre foreldre/forbipasserende. Ts: om dette faktisk er et reelt problem for deg, ville jeg om noe først og fremst snakket med tante om at du ikke syns det greit at hun snakker med svigermor om ting som skjer i barnehagen og hentetid. Eventuelt kan du be samboeren din ta den samtalen med søsteren sin. Om det da ikke blir bedring får du ta det videre med styrer. Men igjen, syns du virkelig dette er så alvorlig at du skal lage drama ut av det? Anonymkode: cb118...609 5
AnnePåLande Skrevet 19. desember 2022 #35 Skrevet 19. desember 2022 Nattens rytter skrev (6 minutter siden): Og om den alkoholiserte broren din kjem med rasistiske utsegn under jolemiddagen, melder du han då til Politiet? Kvifor er dette so vanskeleg å skjøna? Som ikke omhandler lov om taushetsplikten..
AnnePåLande Skrevet 19. desember 2022 #36 Skrevet 19. desember 2022 Nattens rytter skrev (24 minutter siden): Ikkje nok til at ungane skal risikera at mor og far går frå kvarandre. Familie går mest alltid fyrst - det er ikkje akkurat tale om at ho skal vera med på å løyna barnelik. Det må vedkommende tenke på før hun velger å bryte taushetsplikten. Konsekvenser er en fin bil.. 1
Nattens rytter Skrevet 19. desember 2022 #37 Skrevet 19. desember 2022 Kva du trur hender på personalrommet til fastlækjaren din? Trur du ikkje at dei plar diskutera pasientane? Teieplikta vert broten oftare enn mange likar å tru. Dei fleste melder ikkje frå om kollegaer som bryt teieplikta (om det ikkje er tale om nokon som pratar om pasientar på toget og mange får med seg det osb.). Det er sjølvsagt mykje verre å melda familiemedlemer til 'øvrigheita' enn kollegaer, farmora og tanta til ungane dine vert du trass alt ikkje kvitt (om ikkje mannen din og ungane dine kvittar seg med deg). 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #38 Skrevet 19. desember 2022 28 minutter siden, AnnePåLande said: Vet du hva loven omhandler, og hvor alvorlig det er? Herregud menneske, det er ikke noe alvorlig. Enten krangler allerede ts med svigersøster fra før, ellers så er hun en som ofte er i konflikter. Dette vil ikke få noen konsekvenser for svigersøster, men kan skape (unødvendige) konflikter i familien. Anonymkode: 13ed0...659 3
AnnePåLande Skrevet 19. desember 2022 #39 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud menneske, det er ikke noe alvorlig. Enten krangler allerede ts med svigersøster fra før, ellers så er hun en som ofte er i konflikter. Dette vil ikke få noen konsekvenser for svigersøster, men kan skape (unødvendige) konflikter i familien. Anonymkode: 13ed0...659 Det beste er å holde kjeft da slipper en å skape dårlig stemning for seg selv på jobb og i familien. 1
RockyRose Skrevet 19. desember 2022 #40 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min svigerinne ( lillesøster til samboer) jobber i same barnehage som guten vår, men på ulik avd. Ho får med seg en del av det som skjer på min sønns avd og ting som skjer med han. Siden i høst har vi opplevd at min svigermor kan begynne p prate om ting som skjer på han sin avd og ikke minst når han blir hentet. Jeg er for tiden hjemme i permisjon med ei jente som nå er 3 mnd og har egentlig siden ho ble født fått høre på snap med ho om h or dårlig samvittighet ho har for ta ho ikke henter sin sønn før kø 15.30 og om vi har hentet vår egen sønn. Tok en krass samtale med henne kring dette, men synst det er så kjedelig å høre min egen svigermor snakka om ting som skjer med han i barnehagen. Skal vi annse at de to snakker sammen som vanlig familieprat eller har min svigerinne rett lg slett brutt taushetsplikten sin? Anonymkode: 4f3eb...6fd Eg må ærleg sei eg ikkje forstår innlegget ditt, ts? Har svigermor eit born i barnehagen og spør deg om kortid du pleier å hente, sidan ho har dårleg samvittighet for å ikkje hente før 1530? Korleis har då svigerinna di brøte taushetsplikta si? Og kva "ting som skjer på avd til sonen din" snakkar svigerinna di om? Nemner ho namn av borna som går der, delar ho sensitive opplysningar, eller er det "eg såg avd til nevøen min gjekk tur i skogen idag"? Eg har sjølv taushetsplikt som sjukepleiar, og verdset den veldig høgt. 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå