Gå til innhold

Forklar fotball

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har aaaldri vært interessert i ballsport eller koen type sport. Men. Har nå en sønn som er veeeldig interessert i fotball.spiller og trener etter skolen og elsker messi og haaland. Googlet og fikk vite hvem dette er. Vet ikke mer enn at messi og laget hans vant i går. 

Altså. Hvorfor er ikke norge med i denne kampen?

Eller,måtte norge vinne en viss type kamp for å i det hele tatt komme hit?

Hva er seriekamp,eliteworld cup og masse andre cup jeg har hørt om i nyhetene? Elitelag,landslag. Kan noen fotballinteresserte ramse opp disse og si kort om hva det er? 

Jeg har ikke forhåpninger ok at sønnen min blir proff,så lenge han har det gøy. Men når han snakker så skjønner jeg ingenting. Vil være på bølgelengde med han og andre fotballinteresserte når vi er på trening. Dette er hanske kjedelige greier, men jeg må lære meg det ☺️ sorry hvis jeg tråkker noen på foten, bare kitt synspunkt. 

Anonymkode: 8dad8...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Har aaaldri vært interessert i ballsport eller koen type sport. Men. Har nå en sønn som er veeeldig interessert i fotball.spiller og trener etter skolen og elsker messi og haaland. Googlet og fikk vite hvem dette er. Vet ikke mer enn at messi og laget hans vant i går. 

Hva er seriekamp,eliteworld cup og masse andre cup jeg har hørt om i nyhetene? Elitelag,landslag. Kan noen fotballinteresserte ramse opp disse og si kort om hva det er? 

Jeg har ikke forhåpninger ok at sønnen min blir proff,så lenge han har det gøy. Men når han snakker så skjønner jeg ingenting. Vil være på bølgelengde med han og andre fotballinteresserte når vi er på trening. Dette er hanske kjedelige greier, men jeg må lære meg det ☺️ sorry hvis jeg tråkker noen på foten, bare kitt synspunkt. 

Bruk Google. Du finner svar på alle dine spørsmål der.  

Anonymkode: 88627...522

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er fotball trening. For andre er fotball en unnskyldning til å kikke på (andre) menn i shorts og knestrømper. 🤷‍♂️

Anonymkode: 5200a...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary Lineker forklarte det sånn en gang i tiden: 

22 menn jager en ball i 90 minutter, og når dommeren blåser av kampen så har tyskerne vunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Metalman4200
Klossmajor skrev (På 20.12.2022 den 20.07):

Gary Lineker forklarte det sånn en gang i tiden: 

22 menn jager en ball i 90 minutter, og når dommeren blåser av kampen så har tyskerne vunnet.

Når Lineker scorte så tapte England aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalman4200 skrev (8 minutter siden):

Når Lineker scorte så tapte England aldri.

Lineker holdt scoringsrekorden til det engelske landslaget med 48 mål inntil den ble slått av Wayne Rooney.

Bare tre av alle landskampene Lineker scoret mål i endte England med å tape.

Lineker scoret Englands mål i kvartfinaletapet for Argentina i VM i 1986.
Han scoret Englands mål i et tap for Vest-Tyskland i 1987.
Han scoret Englands mål i semifinaletapet for Vest-Tyskland i VM i 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 12.10):

Hei

Messi og landslaget hans, Argentina, vant VM. Verden består av mange lag, så man må ha noen kvalifikasjonsrunder for å komme inn til selve VM-rundene. Norge er ikke gode nok, så de kommer sjelden langt, både i VM og EM. 

Seriekamp - hvert land har vanligvis en serie. I 1. divisjon, Eliteserien (som det heter i Norge - Tippeligaen før), er de 16 lag. Alle spiller mot hverandre, en gang hjemmekamp og en gang bortekamp. Der får man 3 poeng for å vinne, 1 for uavgjort og 0 for tap. De som har mest poeng på slutten av sesongen (varer vanligvis fra april til november) vinner seriegull. Rosenborg har flest seriegull i Norge. Det er også flere divisjoner. Eliteserien er de beste, og så har man 2. divisjon (OBOS-ligaen), 3. divisjon, 4. divisjon, osv. De fleste i lavere divisjoner spiller for å komme til de høyere divisjonene. Helst Eliteserien, der kan man tjene penger på å spille for lagene :)

Og så har vi cupen, eller NM. Der er det også kvalifiseringer for å komme videre, som i VM. Lag i 3. divisjon eller lavere må kvalifisere seg, mens 1. og 2. divisjon går direkte til første runde. Rosenborg har også flest seire her. 

Og sånn er det i de fleste land, England har for eksempel Premier League - med lag som Liverpool, Manchester United, Manchester City, Chelsea, osv. De har du sikkert hørt om :) Haaland spiller på Manchester City. Det er samme opplegg som i Eliteserien, med at alle spiller mot hverandre og den med flest poeng til slutt vinner. 

Spania har LaLiga, Italia har Serie A, Tyskland har Bundesliga, osv. Samme der :)

Anonymkode: 2211c...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...