Gå til innhold

Stengt bhg og rettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet går i en privat barnehage, og det er ei dame som driver den. 

Situasjonen nå er at mannen hennes ble alvorlig lagt inn på sykehuset. Vi har full forståelse for at det er tungt for henne å drive bhg-en i disse tidene. Vi vet også at det er vanskelig å hente en vikar. Hun prøvde da hun var syk, men ingen kunne jobbe.

Vi har ennå ikke spurt henne om bhg-en skal åpne på mandag, men har tenkt å ta kontakt med kontaktforeldre.

Vi har også snakket om at mannen min kan ta hjemmekontor, og jeg skal snakke med arbeidsgiver om jeg kan jobbe fra 7-15. Så vi kan bytte litt.

Men lurer på om det er noen rettigheter vi har i slik situasjon. Det er ikke alltid vi kan få det til om feks mannen min har møte så er det vanskelig for ham å passe på barnet samtidig.

Må man bare ta ulønnet permisjon? Men da taper mye inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan virkelig ikke hun noe for. Men om du må jobbe ulønnet eller lønnet, må du jo spørre sjefen om

Anonymkode: a5afc...426

Skrevet

En barnehage med en eneste ansatt? Hvordan i alle dager går det rundt, er hun aldri syk? 

Dere har forresten ingen rettigheter. 

Anonymkode: ece47...866

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En barnehage med en eneste ansatt? Hvordan i alle dager går det rundt, er hun aldri syk? 

Dere har forresten ingen rettigheter. 

Hun driver den alene ja, og litt hjelp fra mannen sin som er pensjonist.

Barnet har vært i den bhg-en i ett år. Hun var en gang syk, og vi fikk sms at hun måtte stenge bhg-en. Mannen min tok hjemmekontor, og  tok seg av barnet.

Hun pleier å strekke seg så langt før hun sier hun må ta fravær/be om fri. 

Så det går galt noen ganger, men vi er veldig fornøyde med den bhg-en at barnet blir sett og snakket med (5 barn i bhg).

Men det kommer også opp noen tenker om vi burde søke plass i annen bhg.

Skrevet
Kitty Odis skrev (8 minutter siden):

Hun driver den alene ja, og litt hjelp fra mannen sin som er pensjonist.

Barnet har vært i den bhg-en i ett år. Hun var en gang syk, og vi fikk sms at hun måtte stenge bhg-en. Mannen min tok hjemmekontor, og  tok seg av barnet.

Hun pleier å strekke seg så langt før hun sier hun må ta fravær/be om fri. 

Så det går galt noen ganger, men vi er veldig fornøyde med den bhg-en at barnet blir sett og snakket med (5 barn i bhg).

Men det kommer også opp noen tenker om vi burde søke plass i annen bhg.

Så kun en barnehage for de over 3 år?

Uansett, ja, dere burde absolutt søke plass i en ordentlig barnehage. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så kun en barnehage for de over 3 år?

Uansett, ja, dere burde absolutt søke plass i en ordentlig barnehage. 

Nei. Det er for barn på alle alder. Maksimum 5 barn kan hun ha. Barnet mitt begynte i den siden hun fylte 11 mnd.

Skrevet

Siden det er stengt pga sykdom kan dere vel bruke omsorgsdager om det er noen igjen 

Anonymkode: 14b9f...01c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden det er stengt pga sykdom kan dere vel bruke omsorgsdager om det er noen igjen 

Anonymkode: 14b9f...01c

Her henter jeg fra Altinn

Arbeidstaker som har ett eller to barn som er 12 år eller yngre, har 20 omsorgsdager i 2022.

jeg lurer på: er det  ikke 10 dager begge foreldrene har omsorgsdager til sammen?

Vi har ett barn.

Skrevet

Er det ikke noe på nav.no med "når barnepasser er syk"?

Anonymkode: 6b998...8fe

Skrevet
Kitty Odis skrev (2 minutter siden):

Her henter jeg fra Altinn

Arbeidstaker som har ett eller to barn som er 12 år eller yngre, har 20 omsorgsdager i 2022.

jeg lurer på: er det  ikke 10 dager begge foreldrene har omsorgsdager til sammen?

Vi har ett barn.

I 2022 har alle 20 dager hver, altså dere har 40 dager til sammen, dette er etterslep etter korona. 

Anonymkode: f1c58...bd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke noe på nav.no med "når barnepasser er syk"?

Anonymkode: 6b998...8fe

Jeg skal sjekke det.

Skrevet

Omsorgsdager « syk barnepasser» 

Anonymkode: 19187...797

• Liker 2
Skrevet

I 2022 har alle 20 dager hver, altså dere har 40 dager til sammen, dette er etterslep etter korona. 

Anonymkode: f1c58...bd7

Men det er ikke Corona så... tviler på om vi kan bruke omsorgsdager. Men jeg skal sjekke det med arbeidsgiveren. 

Skrevet
Kitty Odis skrev (17 minutter siden):

Nei. Det er for barn på alle alder. Maksimum 5 barn kan hun ha. Barnet mitt begynte i den siden hun fylte 11 mnd.

Da driver hun ulovlig. 

• Liker 1
Skrevet
Kitty Odis skrev (23 minutter siden):

Hun kan ha enten 6 store (over 3 år), eller 3 små. Hun kan ikke ha 5 barn hvor det er småbarn og storbarn blandet, maksgrensen er 6 hoder, de under 3 år telles som 2 hoder… eventuelt 1 småbarn + 4 store, eller 2 småbarn + 2 store osv.. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da driver hun ulovlig. 

Neida. Helt lovlig. Hun driver den siden 1991. Godkjent av kommunen. 

Men hva mener du med ulovlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da driver hun ulovlig. 

Helt enig. Jeg jobbet i privat bhg for noe år siden og vi var pålagt å være 2 ansatte. Var en av oss syke, hadde vi to ekstrahjelper som steppet inn. 
Merkelig at hun får lov å drive bhg. Private bhg er også underlagt strenge krav fra kommunen.

Bytt bhg asap.

Anonymkode: 4a66c...8b0

• Liker 3
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Kitty Odis said:

Men det er ikke Corona så... tviler på om vi kan bruke omsorgsdager. Men jeg skal sjekke det med arbeidsgiveren. 

Det er uavhengig av korona. I 2022 har alle 20 dager hver. Det er ikke arbeidsgiver som regulerer dette. 

Problemet er vel helst at styrer ikke er syk. Det er jo ikke syk barnepasser det er snakk om. 

Ville kontaktet kommunen, det er jo de som betaler henne tilskudd, og spurt hva som gjelder. Hun må vel strengt tatt ha en sykemelding for å ha gyldig fravær, og da er syk barnepasser innafor. Kommune og statsforvalter bør kunne svare på dette. 

Men jeg lurer også på hvordan hun slipper unna bemanningsnormen? 

Sikker på at dette faktisk er en barnehage, og ikke en dagmamma? 

Endret av Albbas
Skrevet

Hun kan ha enten 6 store (over 3 år), eller 3 små. Hun kan ikke ha 5 barn hvor det er småbarn og storbarn blandet, maksgrensen er 6 hoder, de under 3 år telles som 2 hoder… eventuelt 1 småbarn + 4 store, eller 2 småbarn + 2 store osv.. 

Hmm... jeg skjønner ikke så mye i loven. Men nå er det 4 barn. Mitt 2 år, 2 på 4 år og en på 3 år. Etter jul kommer en til på 5 år. Til sommeren skal en på 2 år begynne.

Skrevet

Hun kan jo umulig drive en barnehage aleine. Hva når hun skal spise, på do osv? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...