Gå til innhold

Hva skjer med eggene mine når jeg går på minipiller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått på minipiller i over 15 år, noe som gjør at jeg ikke har hatt eggløsning eller menstruasjon på uendelig lenge.  Har jeg da mange ekstra egg igjen siden jeg ikke har hatt eggløsning? Er snart 39 år og klar for barn hvis det fremdeles går. Jeg har jo veldig mange egg som ikke er brukt, eller funger det ikke slik? 

Anonymkode: b95e5...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De «ubrukte» eggene forsvinner. Du burde ha fått fryst ned egg da du var yngre. Det er den eneste måten å spare egg på. Hadde det vært så enkelt som du tenker, hadde man ikke kommet i overgangsalderen så lenge man bruker p-piller/minipiller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tar du ikke en tur til gynekologen? 

Anonymkode: a5f7c...f45

Hva kan gynekologen gjøre for meg?  Det er en grunn for at jeg ikke har tenkt på å få barn tidligere, ikke vært vært varpesyk i det heletatt, men tanken er der jo om jeg fremdeles kan. Tenker nå at det hadde vært fint og en stor berikelse å få barn, men jeg har ikke stresset mye med den tanken..  Men var mest inntressert i å høre om jeg har kroppen full av egg, ja haha høres jo ut som et rart spørsmål 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnens egg lagres i eggstokkene. I fosterlivet hadde du 6-7 millioner egg. Ved fødselen er antall egg redusert til en million og ved pubertet til ca 300000. Av disse vil mellom 300 og 400 komme til full modning og eggløsning. (Volvat)

De fleste egg forsvinner altså bare av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva kan gynekologen gjøre for meg?  Det er en grunn for at jeg ikke har tenkt på å få barn tidligere, ikke vært vært varpesyk i det heletatt, men tanken er der jo om jeg fremdeles kan. Tenker nå at det hadde vært fint og en stor berikelse å få barn, men jeg har ikke stresset mye med den tanken..  Men var mest inntressert i å høre om jeg har kroppen full av egg, ja haha høres jo ut som et rart spørsmål 🙃

En gynekolog kan undersøke eggene du har og se om de er "levedyktige" og ev hvor mange av dem ca som er det. En del egg vil jo være ubrukelige pga alder (husk at du ble født med dem, så de er gamle, ingen nye skapes i løpet av livet).

En venninne av meg var 40 år da hun ville prøve på et barn til, sistemann, men fikk beskjed av gynekologen at sjansen var nesten null pga dårlig eggbeholdning. 

Det er gamle egg som gjør at kvinner rundt 40 og eldre ofte sliter med spontanaborter eller å ikke bli gravide i det hele tatt, siden eggene har feil pga alder. Ikke alle egg ble skapt perfekte heller, og vil ikke gi levedyktige barn/foster.

Anonymkode: 8e1a1...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De går automatisk heden uansett dessverre :) så vi kan ikke spare eggene våre selv om vi bruker feks p piller el.l som hemmer eggløsningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere fra person til person. Hadde tatt en fertilitetssjekk hos medicus eller lignende så får du svar på det du lurer på. 

Anonymkode: 24173...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil få barn må du iallefall slutte på p piller og la kroppen slappe av litt. Eventuelt få hjelp til å få eggløsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...