Gå til innhold

Jeg mistet nettopp en tann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet en tannkrone, hele biten er av utenom en spiss bit som er igjen. Det har vært rotfylle før.

Jeg lurer på om jeg kan gå uten tann og vente til uken for time hos min tannlege, eller om jeg må vente til tannlegevakten å fikse det med en gang ?  Er det skadelig å gå åpent?

Anonymkode: 313cb...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke være et problem å gå uten, har gått lenger enn en uke jeg altså mer enn en gang.

Anonymkode: fbd46...e6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst tannklinikk kan sette på en midlertidig fylling for deg. Både tannpleier og tannlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannen er åpen så skal du ikke gå så lenge med det. Det har skjedd meg og jeg måtte rotfylle på nytt pga fare for infeksjon. Det kan være greit og snakke med tannlegevakta om dette kan vente eller må fikses i helgen. Det gikk fint for meg. Fikk for sikkerhetsskyld en kur med antibiotika på 3 dager. 

Anonymkode: 95426...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke noe problem å vente til over helgen. (Om rotfyllingen må gjøres på nytt etter å ha ventet i tre dager på time, måtte det nok uansett ha blitt gjort om du oppsøker tannlegevakt i helgen også, for da er det noe galt fra før...)

Ring tannlegen din på mandag morgen og prøv å få en time ganske snart, før jul. Går du mer enn 2 uker med eksponert rotfylling bør den gjøres på nytt pga. risiko for lekkasjer.

Anonymkode: b1b94...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal til tannlege innen en mnde vil jeg tenke du kan vente. Har mistet kroner mange ganger.

Anonymkode: 55eb0...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (13 timer siden):

En hvilken som helst tannklinikk kan sette på en midlertidig fylling for deg. Både tannpleier og tannlege. 

Kan tannpleiere sette på midlertidig fylling? De har ikke lov å Borre i tenner.

Anonymkode: 01e24...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk å putte den under puta for tannfeen.  

Anonymkode: 7caea...d92

Nei, nei, tannen må ligge i et glass med vann for at tannfeen skal komme.

Men det nye nå er å legge tannen i et glass uten vann, for da kan tannfeen gi sedler...

Anonymkode: 6a504...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan tannpleiere sette på midlertidig fylling? De har ikke lov å Borre i tenner.

Anonymkode: 01e24...b37

Ja, de kan absolutt sette på midlertidig fylling. Det er en av tingene de er utdannet til, nettopp fordi det ikke innebærer borring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tannfyllingspasta på apoteket som du kan fylle opp med midlertidig. Jeg ville ringt egen tannlege på mandag. 

Anonymkode: 8b641...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, nei, tannen må ligge i et glass med vann for at tannfeen skal komme.

Men det nye nå er å legge tannen i et glass uten vann, for da kan tannfeen gi sedler...

Anonymkode: 6a504...26a

Overtro. Vi bruker ikke sedler eller vipps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...