Gå til innhold

Er SFO nødvendig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sententia skrev (På 16.12.2022 den 14.55):

Nå som alle i førstetrinn har gratis SFO, så ville jeg nok latt barnet gå der. 

Selv har vi ikke hatt eldste på SFO, da vi har måttet betale full pris. Det har vi rett og slett ikke tatt oss råd til. Det har gått helt fint det også :) hen har vokst veldig på det. Gjort lekser før vi er hjemme fra arbeid, og laget seg enkel mat. 

Alle førsteklassinger har ikke gratis SFO. Det er bare noen timer i uka....

Anonymkode: 0606e...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør absolutt gå i første klasse. Tror det er stor forskjell fra skole til skole. 

På vår skole (Oslo) går de fleste ut fjerde klasse, og selv om de får lov til å gå hjem etter skolen, velger de å bli på AKS til 15-15.30 tiden. 

Anonymkode: 7c16b...2c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det triste er at du tenker sånn. Jeg har aldri hatt SFO, og ikke pga økonomi. Ungen har vært sliten etter skolen og så har vi heller gjort noe hyggelig - dratt på stranda, skøytebanen eller ridd en tur, eller hun har tatt med en klassekamerat hjem, tegne, male, håndarbeid, turne, klatre… 

Hva slag hjem har man egentlig hvis ungen synes det er trist å gå hjem?

Anonymkode: 6e41a...1f3

Det handler jo ikke om hva slags hjem man har, men om at de fleste barn har lyst til å være med vennene sine og føle seg inkludert. 

• Liker 2
Skrevet

Mi elsker sfo og «alle» går på sfo og det utgjør en viktig sosial arena her hos oss. Men det kan sikkert variere. Med energinivået til min 6-åring er sfo helt gull! De har gymsal, zumba og masse masse utelek med gigantiske klatreapparater osv. har ikke slikt hjemme… hun trenger masse fysisk aktivitet hver dag, så synes sfo tiden er helt super.

men nødvendig? Nei, bare skolen man må gå på. 

Anonymkode: 45c24...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det triste er at du tenker sånn. Jeg har aldri hatt SFO, og ikke pga økonomi. Ungen har vært sliten etter skolen og så har vi heller gjort noe hyggelig - dratt på stranda, skøytebanen eller ridd en tur, eller hun har tatt med en klassekamerat hjem, tegne, male, håndarbeid, turne, klatre… 

Hva slag hjem har man egentlig hvis ungen synes det er trist å gå hjem?

Anonymkode: 6e41a...1f3

Dette høres jo veldig idyllisk ut, men hva skal vi som er på jobb til 16 gjøre tenker du? 

Anonymkode: a82f5...6fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette høres jo veldig idyllisk ut, men hva skal vi som er på jobb til 16 gjøre tenker du? 

Jeg er på jobb til 15.30. Har jeg kveldsvakt er de alene til 16.30. Det er ikke et problem for ungene å være alene hjemme enten bare våre eller med en venn eller to. De andre foreldrene jobber også, så de er alene også hjemme hos venner.

SFO eksisterte ikke da jeg var liten, så da var alle alene hjemme etter skoletid, med mindre de hadde hjemmeværænde mor. Og det hadde gått av moten allerede da.

Jeg synes det er bra at det finnes et barnepasstilbud, for det var definitivt noen som burde hatt tilsyn i vår barndom også. Selv trodde vi at det var nødvendig med SFO helt fram til koronanedstengingen viste oss at det ikke var tilfelle.

Skrevet
♥ skrev (23 timer siden):

Jeg er på jobb til 15.30. Har jeg kveldsvakt er de alene til 16.30. Det er ikke et problem for ungene å være alene hjemme enten bare våre eller med en venn eller to. De andre foreldrene jobber også, så de er alene også hjemme hos venner.

SFO eksisterte ikke da jeg var liten, så da var alle alene hjemme etter skoletid, med mindre de hadde hjemmeværænde mor. Og det hadde gått av moten allerede da.

Jeg synes det er bra at det finnes et barnepasstilbud, for det var definitivt noen som burde hatt tilsyn i vår barndom også. Selv trodde vi at det var nødvendig med SFO helt fram til koronanedstengingen viste oss at det ikke var tilfelle.

I innlegget jeg siterte så handlet det ikke om mulighet for å la barna være hjemme alene. Men at de koste seg når barna kom hjem med å dra på stranda, skøytebanen osv. Det er jo veldig hyggelig for de som har mulighet. Men hvis mitt barn skulle dratt hjem alene etter skolen, så hadde han fylt den tiden med skjerm i en eller annen form. Da er det bedre at han er på SFO og gjør noe aktivt med andre barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 19.53):

Hvordan skal de leke med venner når de andre er på Sfo? 

Anonymkode: a84ed...0e9

Man kan da ta med venner hjem rett fra skolen

Anonymkode: e58a0...438

Skrevet

Kommer an på barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I innlegget jeg siterte så handlet det ikke om mulighet for å la barna være hjemme alene. Men at de koste seg når barna kom hjem med å dra på stranda, skøytebanen osv. Det er jo veldig hyggelig for de som har mulighet. Men hvis mitt barn skulle dratt hjem alene etter skolen, så hadde han fylt den tiden med skjerm i en eller annen form. Da er det bedre at han er på SFO og gjør noe aktivt med andre barn. 

Det forutsetter jo at SFO tilrettelegger for aktivitet. Her er de både mer aktive og mer sosiale med egenorganisert aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...