AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #21 Skrevet 17. desember 2022 Jeg mener at de absolutt ikke må det nei. SFO er et flott tilbud til barn med foreldre som jobber el. Men barn har bare godt av å være hjemme med foreldrene sine, evt ut å leke med venner. Det er alt for mye mas om at unger "må" alt mulig, SFO, turn, fotball, lekegrupper osv bare fordi foreldrene er livredde for at ungene deres skal gå glipp av noe. Bare gjør det som føles riktig der og da for din familie 🙂 Anonymkode: a1715...d85 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #22 Skrevet 17. desember 2022 Jeg hadde tatt imot de timene som er gratis og ellers hatt barnet hjemme. Mine trivdes ikke på sfo. Den ene ville bare leke med lego og den andre trivdes best med fotball. Sfo hos oss var lagt opp slik at barna ble delt inn i grupper og hver gruppe måtte sirkulere mellom de ulike aktivitetene og da ble det en dag med lego, en med fotball, en i gymsal etc. Jeg og mødrene til de beste vennene tok ungene ut av sfo samtidig slik at ungene kunne leke sammen hjemme etter skolen. Anonymkode: da4b7...d54
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #23 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 14.38): Barnet vår begynner på skolen høsten 2023, og det blir da spørsmål om SFO. Kona mi er ufør, og jeg fast jobb.. barnene våre har ganske så frie levering/hentetidspunkt i bhagen slik det er nå. Alt fra 08-09 til 14-15. Er det egentlig noen fordel for barnet å gå SFO? Blir det ikke veldig lange dager da sammenlignet med bhage? Anonymkode: 39d4b...df4 Min trivdes ikke på sfo,men gikk til midten av 3 klasse, da jeg er alenemor og ikke har så mye valg Anonymkode: 7e270...f3f 2
Skyblue7 Skrevet 17. desember 2022 #24 Skrevet 17. desember 2022 Hadde villa hatt SFO til en første klassing! Halv pris også i 1 klasse. Heller redusert fra 2 klasse 1
Tomas77 Skrevet 17. desember 2022 #25 Skrevet 17. desember 2022 7 hours ago, ♥ said: Nei. Vi kutta SFO da koronaen kom. De gikk da i 1. og 2. klasse. Ungene har trivdes med og vokser på å være hjemme alene noen timer hver ettermiddag, de har gjerne hatt med seg venner hjem og blitt med hjem til andre. De har fått den barndommen jeg husker, enkelte dager kommer de ikke hjem før leggetid og andre dager har de besøk like lenge. Men det avhenger av at andre barn er tilgjengelige for det. Her hadde ikke det kunnet skje for alle går på AKS. 2
Hjerte Skrevet 17. desember 2022 #26 Skrevet 17. desember 2022 Tomas77 skrev (25 minutter siden): Men det avhenger av at andre barn er tilgjengelige for det. Her hadde ikke det kunnet skje for alle går på AKS. Det er sant. På vår skole går vel ca 70% av første klasse, 50% av andre klasse, noen få i tredje og kun de med spesielle behov i fjerde klasse på SFO. Det er utrolig at et såpass dyrt og dårlig tilbud har blitt så populært. Det er vel fordi vi tror barna er mer hjelpeløse enn de er. For oss var koronatiden en øyeåpner.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #27 Skrevet 17. desember 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg mener at de absolutt ikke må det nei. SFO er et flott tilbud til barn med foreldre som jobber el. Men barn har bare godt av å være hjemme med foreldrene sine, evt ut å leke med venner. Det er alt for mye mas om at unger "må" alt mulig, SFO, turn, fotball, lekegrupper osv bare fordi foreldrene er livredde for at ungene deres skal gå glipp av noe. Bare gjør det som føles riktig der og da for din familie 🙂 Anonymkode: a1715...d85 Hvordan skal de leke med venner når de andre er på Sfo? Anonymkode: a84ed...0e9 1 2
Tomas77 Skrevet 17. desember 2022 #28 Skrevet 17. desember 2022 3 minutter siden, ♥ said: Det er sant. På vår skole går vel ca 70% av første klasse, 50% av andre klasse, noen få i tredje og kun de med spesielle behov i fjerde klasse på SFO. Det er utrolig at et såpass dyrt og dårlig tilbud har blitt så populært. Det er vel fordi vi tror barna er mer hjelpeløse enn de er. For oss var koronatiden en øyeåpner. Tror det er veldig varierende kvalitet fra sted til sted. Vi bor i Oslo og har derfor AKS som i hvertfall på skolen her er fantastisk. Idrettslagene, korpset og speidern er integrert i opplegget slik at man slipper å kjøre rundt som en gal på kveldstid siden aktivitetene er gjort i AKS tiden. Ikke er det dyrt heller. 1000 kr for fulltidsplass.
Hjerte Skrevet 17. desember 2022 #29 Skrevet 17. desember 2022 Tomas77 skrev (Akkurat nå): Tror det er veldig varierende kvalitet fra sted til sted. Vi bor i Oslo og har derfor AKS som i hvertfall på skolen her er fantastisk. Idrettslagene, korpset og speidern er integrert i opplegget slik at man slipper å kjøre rundt som en gal på kveldstid siden aktivitetene er gjort i AKS tiden. Ikke er det dyrt heller. 1000 kr for fulltidsplass. Det hadde jeg betalt for! Spesielt til den prisen. Her er det 3000 kr for oppbevaring på skolekjøkkenet og tomatsuppe med makaroni eller cornflakes med sukker og melk. Og det er allltid for vått, for kaldt eller for mye vind til at de voksne vil ut. 1
Sunshineyellow Skrevet 17. desember 2022 #30 Skrevet 17. desember 2022 Benytt dere av det timeantallet som er gratis. Varierer veldig fra skole til skole om hvordan tilbudet er. Mye dårlig mat og mye oppbevaring.. Godt for barna å ha mulighet for kortere dager 1
Tomas77 Skrevet 17. desember 2022 #31 Skrevet 17. desember 2022 1 minutt siden, ♥ said: Det hadde jeg betalt for! Spesielt til den prisen. Her er det 3000 kr for oppbevaring på skolekjøkkenet og tomatsuppe med makaroni eller cornflakes med sukker og melk. Og det er allltid for vått, for kaldt eller for mye vind til at de voksne vil ut. Det er en vanvittig pris, er det da søskenmoderasjon?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #32 Skrevet 17. desember 2022 Barnet mitt elsker å leke på sfo. SFO er også en naturlig arena å møte andre barn for å leke. Jeg og etter hvert mannen min er hjemme i permisjon med babyen vår, og hadde egentlig ikke tenkt å ha SFO. Tok halv plass siden det ble gratis, og tenkte at 6-åringen vår kunne leke litt med andre barn, men fortsatt ha korte dager. 6-åringen vår er forsiktig og trives veldig godt i eget selskap, og vi trodde derfor ikke at SFO ville blir populært. Der tok vi grundig feil. SFO er veldig populært, og jeg er velsig glad hen er på sfo. Anonymkode: 97727...62d 1
Hjerte Skrevet 17. desember 2022 #33 Skrevet 17. desember 2022 Tomas77 skrev (Akkurat nå): Det er en vanvittig pris, er det da søskenmoderasjon? Ja, 25% avslag for barn nr 2.
Tomas77 Skrevet 17. desember 2022 #34 Skrevet 17. desember 2022 Just now, ♥ said: Ja, 25% avslag for barn nr 2. Det er temmelig vilt å ta det samme som fulltids barnehageplass mtp forskjell i timeantall og voksentetthet. 1
Hjerte Skrevet 17. desember 2022 #35 Skrevet 17. desember 2022 Tomas77 skrev (Akkurat nå): Det er temmelig vilt å ta det samme som fulltids barnehageplass mtp forskjell i timeantall og voksentetthet. Jo. Men for barnehage betaler man egenandel. SFO kan kommunene kreve selvkost for. Og det gjør de fleste kommuner. Her er kommunen raka fant, og hadde ikke med beste vilje kunnet sponse. Håper dere i Oslo forstår hva dere får. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #36 Skrevet 17. desember 2022 ♥ skrev (1 time siden): Jo. Men for barnehage betaler man egenandel. SFO kan kommunene kreve selvkost for. Og det gjør de fleste kommuner. Her er kommunen raka fant, og hadde ikke med beste vilje kunnet sponse. Håper dere i Oslo forstår hva dere får. Vår kommune er som deres, dessverre. Veldig dårlig SFO-tilbud, og dyrt. Jeg tror de sa de var tre ansatte på nitti barn fra andre klasse og opp. Da kan man tenke seg. Likevel tror jeg det er lurt å ta imot tilbudet i starten, slik at de kan bli kjent med de andre. Etterhvert kan det kuttes ut, og deres barn kan ha med seg venner hjem etter skolen i stede for å gå på SFO. De må bare bli kjent først. Anonymkode: 1f17b...d87 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #37 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 14.38): Barnet vår begynner på skolen høsten 2023, og det blir da spørsmål om SFO. Kona mi er ufør, og jeg fast jobb.. barnene våre har ganske så frie levering/hentetidspunkt i bhagen slik det er nå. Alt fra 08-09 til 14-15. Er det egentlig noen fordel for barnet å gå SFO? Blir det ikke veldig lange dager da sammenlignet med bhage? Anonymkode: 39d4b...df4 Nå er det gratis kjernetid det første året hvis det har betydning for dere. Jeg er veldig for SFO! Min tredjeklassing stortrives. Han har mange gode venner der, også fra parallellklassen. Han har plass frem til kl 15 og går da hjem sammen med venner. Lillesøster begynner på skolen til høsten og skal også gå på SFO. Vi har behov fordi vi er i jobb og ikke ønsker at barna skal komme hjem til tomt hus. Men jeg hadde sendt dem på SFO dersom jeg var hjemmeværende også pga det sosiale Anonymkode: 6f8d2...598 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #38 Skrevet 17. desember 2022 Arkana skrev (På 16.12.2022 den 15.08): Den aller største fordelen er at dette er en av de viktigste sosiale arenaene for barna. Det er trist å gå hjem alene når alle vennene dine skal på SFO å leke sammen så jeg tenker at hvis man har råd bør barn ha SFO i alle fall noen timer etter skoletid de fleste ukedager. Det triste er at du tenker sånn. Jeg har aldri hatt SFO, og ikke pga økonomi. Ungen har vært sliten etter skolen og så har vi heller gjort noe hyggelig - dratt på stranda, skøytebanen eller ridd en tur, eller hun har tatt med en klassekamerat hjem, tegne, male, håndarbeid, turne, klatre… Hva slag hjem har man egentlig hvis ungen synes det er trist å gå hjem? Anonymkode: 6e41a...1f3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #39 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan skal de leke med venner når de andre er på Sfo? Anonymkode: a84ed...0e9 Ved å avtale det dagen før så foreldrene til den andre ungen kan si i fra at ungen ikke skal på SFO den dagen vel… Anonymkode: 6e41a...1f3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #40 Skrevet 17. desember 2022 For det sosiale sin del, er det greit å ha SFO-plass. Bare utrolig synd at kvaliteten på SFO mange steder er alt for dårlig og underbemannet… Anonymkode: f83e2...666 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå