Gå til innhold

Er SFO nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vår begynner på skolen høsten 2023, og det blir da spørsmål om SFO. 

Kona mi er ufør, og jeg fast jobb.. barnene våre har ganske så frie levering/hentetidspunkt i bhagen slik det er nå. Alt fra 08-09 til 14-15.

Er det egentlig noen fordel for barnet å gå SFO? Blir det ikke veldig lange dager da sammenlignet med bhage? 

Anonymkode: 39d4b...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på barnet. Om alle vennene går på SFO, er det gjenre kjipt å ikke få gå. På mange SFO'er er det godt tilbud om artige fritidsaktiviteter. 

Men nei, det er ikke noen fordel utover at barnet kanskje får gjøre kjekke aktiviteter med vennene sine. 

Vi har hatt ungen i bhg fra 07:30-15:30, og i SFO samme tider, så for våre har det ikke vært noen forskjell. Kun eldsten vår har begynt på skolen, og han liker SFO veldig godt. Omtrent alle i klassen går der, og de driver med tae kwondo og diverse. 

Anonymkode: 554f0...4a0

• Liker 2
Skrevet

I førsteklasse er det greit med litt sfo-tid, De har ofte veldig korte skoledager, og alle de andre barna er på sfo etter skolen så det blir lenge å gå hjemme og vente på noen å leke med.

Men man kan ha halv plass. Ikke være på sfo om morgenen og være på sfo fra skoleslutt og til kl 14-15 for å ha litt tid med venner og samtidig ikke så lange dager. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer ann på SFO på den enkelte skole. Her setter de barna oftest forran en stor skjerm og ser film 🙄 eller så er de ute i skolegården med minimalt tilsyn, altså de voksne vet ikke hvor barnet er når du henter. Her har barnet mitt gått hjem fra morgen SFO selv en morning, og det tok 50!!! Minutter før det ble oppdaget da det ringte inn til første time og hen ikke dukket opp! Desverre var vi avhengig av å ha tilsyn til barnet da vi begge jobbet. 

Anonymkode: 212ca...531

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er på AAP, og jobber ikke. 
sønnen min på 6 år er på sfo etter skoletid. Henter han som regel kl15. Enkelte dager går han hjem med søsknene når skolen er ferdig 1330. 
Han stortrives på sfo, og det er veldig sosialt. Nå i desember har de mye juleverksted, julebord, kino og andre gøye ting

• Liker 3
Skrevet

Nå som alle i førstetrinn har gratis SFO, så ville jeg nok latt barnet gå der. 

Selv har vi ikke hatt eldste på SFO, da vi har måttet betale full pris. Det har vi rett og slett ikke tatt oss råd til. Det har gått helt fint det også :) hen har vokst veldig på det. Gjort lekser før vi er hjemme fra arbeid, og laget seg enkel mat. 

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på barnet. Eldste var på SFO ut 3. klasse fordi kompisene var det, de bodde litt langt unna så de hdde uten SFO ikke hatt noen å leke med. Yngste er to år yngre og gikk på SFO kun i 1. klasse, ville ikke mer. Var flere andre i gata uten SFO og eldste som også gikk hjem selv. Ingen av de var redde, vi installerte kodelås på døren så de ikke måtte bekymre seg lenger over glemt nøkkel. De hadde tid til venner, lekser og masse fritidsaktiviteter. Mye mindre stressende for oss foreldre å bruke masse tid på å parkere og hente barn på SFO- gjerne midt i en lek.

Jeg hadde ikke latt ungene være hjemme alene om de ikke hadde vært så selvdrevne som de var. De klarte fint å lage seg mat når de kom hjem, yngste gjorde nesten alltid leksene selv- for det var ett krav når det ikke ble SFO. 

SFO i første klasse er nok viktigere for å komme inn i miljøet, og senere vil jeg avveid SFO om barnet klarer å skaffe seg en vennegjeng uten eller om det faller utenfor.  Å bare være hjemme med mamma og ikke møte venner vil jeg anse som svært negativt. 

Anonymkode: 0702f...9de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville hvertfall hivd meg på det som var gratis, hvertfall frem til jul. Fordi: sosialiseringsarena. Dere får et bilde på kvaliteten på SFO, hvor mange i klassen som går osv. Så er det bare å si opp plassen når den blir overflødig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Den aller største fordelen er at dette er en av de viktigste sosiale arenaene for barna. Det er trist å gå hjem alene når alle vennene dine skal på SFO å leke sammen så jeg tenker at hvis man har råd bør barn ha SFO i alle fall noen timer etter skoletid de fleste ukedager. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ufør nå, og har siden siste år i barnehagen vært alt for syk til å ha barn hjemme alene.

Så vi benyttet AKS her i Oslo, og barnet vårt stortrives der.

Men, vi har råd til fullpris - og får uansett gratis kjernetid. 

AKS/SFO er en kjempeviktig arena for vennskap og det sosiale.

Så jeg ville testet det ut, så kan dere si opp plassen om barnet ikke trives eller heller vil være hjemme. 

Anonymkode: 3afce...197

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Husker jeg likte SFO veldig godt da jeg var barn. Veldig sosialt og en fikk gjøre alt det morsomme man egentlig vil gjøre med vennene sine, som man ikke kan gjøre på skolen under undervisningstiden. Det er veldig mye læring i lek, en får utfordret både motorikken og problemløsningsevner og lignende når en holder på med tegning og tårnbygging og lignende + masse fysisk aktivitet når en leker ute. Man får tid og rom til å bli kjent med alle også, som gir trygghet og tilhørighet. Ville latt barnet gå på SFO det første året, og så trappet ned. 

Anonymkode: 55607...c77

• Nyttig 1
Skrevet

Skal det ikke være 12 timer gratis i uka for 1. klassinger og nå da? Eller? 

Anonymkode: 18594...a8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kona mi er ufør, og jeg fast jobb.. barnene våre har ganske så frie levering/hentetidspunkt i bhagen slik det er nå. Alt fra 08-09 til 14-15.

Er det egentlig noen fordel for barnet å gå SFO? Blir det ikke veldig lange dager da sammenlignet med bhage? 

Det kommer ann på den aktuelle Sfo. Det er ganske så forskjellig tilbud med forskjellig nivå på de ansatte ettersom hvem som driver der. 

Derfor vil jeg si at et godt tilbud er bra for barnet men er det så som så så la være. Vi droppet Sfo etter 1 kl pga dårlig kompetanse der til å forstå barn. Og jeg har et barn som er enkelt å ha med å gjøre. Likevel ble det tull både pga mennesnekunnskap og manglende språkforståelse. 

Anonymkode: 0521e...22d

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på aap/skal søke ufør. Vi har hatt full sfo nå frem til jul, men trapper ned til halv plass etter jul. Det er som noen påpeker over her, gratis for 1 klassinger.

Jeg er enig med de over her- at sfo er viktig for det sosiale, derfor har vi hatt sfo, på tross at jeg er hjemme. Sfo er også greit, på dager der jeg feks skal til lege, psykolog eller lignende. 
Ser dog at full plass blir unødvendig, hun får både mulighet til å være sosial på sfo og kunne komme hjem tidlig ved halv plass nå etter jul. Føler det blir perfekt. 

Anonymkode: 14c7b...fab

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt å sosialisere. Trenger ikke morgen , men bare litt ettermiddag.

Anonymkode: 4375d...c58

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier er det avhengig av hva alle andre gjør og tilbudet. Vi har et fantastisk AKS tilbud og alle går der i fulle tre år. Det gjør at det er den store sosiale arenaen og man ville vært temmelig isolert om man ikke gikk på AKS. 

Skrevet

Her går alle på sfo (110 elever på trinnet). Vi har egentlig ikke behov for det, men gjør det kun pga det sosiale. Man blir veldig utenfor om alle andre går på sfo. 

Anonymkode: aafa3...e03

• Liker 1
Skrevet

Nå som alle førsteklassinger får tilbud om 12 timer gratis i uka (og andreklassingene får vel også tilbudet neste år) så synes jeg at dere bør prøve det ut. Kvaliteten på tilbudet kan være så som så (varierer trolig en del fra skole til skole), men når så og si alle i klassen går der, så er det fare for at barnet som ikke går på sfo kommer til å føle at hen går glipp av noe. Mitt inntrykk av sfo så langt er at det er mest oppbevaring, maten er dårlig, og det er for mye skjermtid. De sitter mest og tegner, eller leker på uteområdet. Det kan de jo gjøre hjemme eller i løpet av skoledagen også.

Men det er ikke så viktig hva jeg tenker, for jenta mi storkoser seg, og alle i klassen er der. Og hun møter igjen ungene fra parallellklassene, de hun lekte mye med i barnehagen. For oss ble det ikke lengre dager enn i barnehagen. Skolen begynner 8:55 og slutter 13:40. Så er hun på sfo fram til kl. 15. Fordi de 12 gratistimene må benyttes innenfor tidsrommet før kl. 15 (slik er reglene her i hvert fall).   Skulle ønsker at det var litt mer fleksibelt, og at hun kunne være til 15:30 innimellom når jeg er på jobb, men det går alltids an å kjøpe ekstra dager.

Ulempen er at det ikke finnes skoleskyss fra sfo, så hun må hentes. Hadde gått ut fra at det er buss, så akkurat det var litt upraktisk. Men vi kommer til å benytte sfo til neste år også, hvis hun ønsker det. 

Det er ikke verre enn at dere melder på barnet, og så ser dere fort om hen liker det. NB: Dere må betale matpenger, så helt gratis er det ikke. 

Anonymkode: cefaf...e3a

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet ikke er på sfo, mister det lett muligheten til å leke med andre på ettermiddagen. De mister og muligheten til å bli med noen hjem. Slike besøk blir jo gjerne gjennomført ved at foreldre henter felles på sfo. Og lurt å være på sfo siste uka før skolestart i august dersom alle de andre er der. 

Anonymkode: a1e05...bc6

Skrevet

Nei. Vi kutta SFO da koronaen kom. De gikk da i 1. og 2. klasse. Ungene har trivdes med og vokser på å være hjemme alene noen timer hver ettermiddag, de har gjerne hatt med seg venner hjem og blitt med hjem til andre. De har fått den barndommen jeg husker, enkelte dager kommer de ikke hjem før leggetid og andre dager har de besøk like lenge. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...