Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2005 #41 Skrevet 14. desember 2005 Hvis du vurdere og ha et dyr for at barna skal leke med det bør du slå fra deg tanken. Har sett nok eksempler på dyr har blitt kjøpt for barna, dyr så hyler når de blir bært etter halen!!!!! Spurte et foreldrepar om de ville likt om jeg hadde bært deres barn etter beina opp ned. fikk et meeeget surt blikk..... Det er jo bare en katt sa de. Man kan jo lure da ← Som sagt så har min datter oppriktig interesse for dyr og stor omsorg for dem. Hun vet meget godt at dyr ikke er leker. Takk til Tone for link! Det blir nok akvarium. Foreløpig, i hvert fall. Og vil hun kose med dyr, så har vi jo hunden...
Trampe Skrevet 14. desember 2005 #42 Skrevet 14. desember 2005 Jeg må bare kommentere Pusemamma her: Hvis et barn plager et dyr, holder det etter halen osv er det foreldrene som er riv ruskende gale. Jeg vil gå så langt som å si at det virkelig er oppdragelsen det er noe feil med. Og etter det inntrykket jeg har fått av Violetta har jeg ikke tenkt den tanken engang. Hun ville nok aldri latt et dyr bli plaget i sitt hus. Bare det at hun starter denne tråden og vurderer hvilket dyr datteren skal få er ansvarsfullt. Alt for mange foreldre skaffer dyr til barna sine uten å vite hva de begir seg ut på. Dessuten har datteren hennes hatt dverghamster før, det sier meg at hun er veldig forsiktig. Dverghamstre er mer enn lette å klemme for hardt på.. Akvarium er en fin løsning, Violetta! Håper og tror at dere får stor glede av det! Bare pass på, det er lett å bli smittet av "litersyken"...og få lyst på større, og større, og større...jeg begynte med et 63-liters. Nå troner 250-literen i stua, jeg bare MÅTTE ha noe større. Fascinerende hobby, akvaristikken! Jeg har forresten fått med meg at de har tilbudspakker på 63-liters akvarier i en eller annen nettbutikk, men jeg husker ikke helt hvor. Akvarier lønner seg som oftest å kjøpe på nett. Her er ihvertfall tre nettbutikker du kan sjekke. Jeg har handlet i alle tre, og er fornøyd. www.akvasia.no www.nettbutikken-guppy.com www.webzoo.no Jeg tror tilbudet var på akvasia. Du får se hvis du er interessert.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #43 Skrevet 17. desember 2005 Må bare si meg eni med Tone om at du ike må kjøpe bolle og at kaniner ike må være ute!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #44 Skrevet 3. januar 2006 Min datter har hatt en dverghamster som nå er død. Det er jo veldig trist, og disse bittesmå dyrene lever ikke lenge. Den har levd i halvannet år. Så vi skal finne en erstatning, men det blir ikke noen dverghamser igjen. Har tenkt på marsvin, men har hørt at de bråker mye om natten og at de lukter. Vanlig hamster vet jeg ikke så mye om. Noen med erfaring? Det beste hadde jo vært et dyr som ikke lukter så mye, kan være rolig om natten og som kan tas opp av buret og til en viss grad i hvert fall temmes. ← Du kan få hamsteret mitt Samantha! :grine2:
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #46 Skrevet 3. januar 2006 Jeg må bare kommentere Pusemamma her: Hvis et barn plager et dyr, holder det etter halen osv er det foreldrene som er riv ruskende gale. Jeg vil gå så langt som å si at det virkelig er oppdragelsen det er noe feil med. Og etter det inntrykket jeg har fått av Violetta har jeg ikke tenkt den tanken engang. Hun ville nok aldri latt et dyr bli plaget i sitt hus. Bare det at hun starter denne tråden og vurderer hvilket dyr datteren skal få er ansvarsfullt. Alt for mange foreldre skaffer dyr til barna sine uten å vite hva de begir seg ut på. Dessuten har datteren hennes hatt dverghamster før, det sier meg at hun er veldig forsiktig. Dverghamstre er mer enn lette å klemme for hardt på.. Akvarium er en fin løsning, Violetta! Håper og tror at dere får stor glede av det! Bare pass på, det er lett å bli smittet av "litersyken"...og få lyst på større, og større, og større...jeg begynte med et 63-liters. Nå troner 250-literen i stua, jeg bare MÅTTE ha noe større. Fascinerende hobby, akvaristikken! Jeg har forresten fått med meg at de har tilbudspakker på 63-liters akvarier i en eller annen nettbutikk, men jeg husker ikke helt hvor. Akvarier lønner seg som oftest å kjøpe på nett. Her er ihvertfall tre nettbutikker du kan sjekke. Jeg har handlet i alle tre, og er fornøyd. www.akvasia.no www.nettbutikken-guppy.com www.webzoo.no Jeg tror tilbudet var på akvasia. Du får se hvis du er interessert. ← 250 liters? En ting jeg lurer på, tar det ikke veeeeldig lang tid å bytte vann og rengjøre ett slikt akvarium? Jeg husker jeg måtte rengjøre mine foreldres 30 liters akvarie i fjor sommer og det var stress det!
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #47 Skrevet 3. januar 2006 250 liters? En ting jeg lurer på, tar det ikke veeeeldig lang tid å bytte vann og rengjøre ett slikt akvarium? Jeg husker jeg måtte rengjøre mine foreldres 30 liters akvarie i fjor sommer og det var stress det! ← det er stort sett mindre jobb jo større karet er, i et lite kar (100 liter og mindre) er det ofte vanskeligere å opprettholde gode vannverdier en i et større hvor bufferegenskapene er større pga mer volum. så lenge en er flink til å bytte ca 20 % vann i uka og slamsuge når en føler det trengs så er det ike så himla mye jobb med et alminnelig selskapsakvarium. selv har jeg 1000 +/- liter vann i kjelleren og de vanskeligste karene jeg har er de på 60 liter og mindre
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #48 Skrevet 3. januar 2006 Akvarium høres ut som en grei løsning for dere. Det finnes jo også noen typer fisk som er mer "sosiale" enn andre - uten at jeg har så mye erfaring ville jeg i hvert fall kikket nærmere på ulike ciklider og oscar. Det er også riktig at jo større akvariet er, jo mindre stell blir det. Ellers et par kommentarer til annet som er sagt her: Lukt: Jeg har hatt både kanin og marsvin, og synes ikke lukta var mer plagsom fra marsvinene. Har nå en kanin (rex, mellomstor rase) som jeg merket noe lukt fra den første tida, men har begynt å bruke miljøstrø i do-hjørnene hans, og nå lukter det så godt som ingenting. "Skjørhet": Chinchilla og hamster vil jeg regne om uegnet for barn, selv om jeg kjenner unger som tar godt vare på chinchillaen sin. De er dog veldig skjøre, og blir ikke alltid tamme. Kaniner er mer hardføre, men etter min erfaring er de ofte mer "nervøse" ved håndtering enn marsvin, de er enormt sterke i beinmusklaturen og flinke til å vri seg unna, og de kommuniserer ikke like tydelig som disse (som jo "snakker" med mange ulike lyder). Dette bidrar nok til at mange kaniner er mistet i gulvet o.l... Generelt tror jeg marsvin er bedre egnet enn kanin, bortsett fra at de sjelden blir husreine. Lynne hos kanin er ellers nokså avhengig av rase, og i hvert fall "avlslinje". Hermeliner er gjerne kjent for å være litt hissige, og er vel kjæledyrfavoritter mest pga størrelse og utseende. Dog har jeg hatt en utrolig snill hermelin. I utgangspunktet ville jeg likevel kanskje sett meg om etter en annen og mer fredelig rase. Ulike veddere og hollendere kan være aktuelle.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #49 Skrevet 3. januar 2006 Leste kun hovedinnlegget og vil foreslå en undulat. De kan bli tamme og slik du framstiller ditt barn, så vil hun sikkert ta vare på den. En venninne av meg fikk undulat og den var så tam at den kunne være ute i det fri. Men buret måtte være til stede. Undulater lever lenge og de har personlighet.
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #50 Skrevet 3. januar 2006 Akvarium høres ut som en grei løsning for dere. Det finnes jo også noen typer fisk som er mer "sosiale" enn andre - uten at jeg har så mye erfaring ville jeg i hvert fall kikket nærmere på ulike ciklider og oscar. Det er også riktig at jo større akvariet er, jo mindre stell blir det. ← nja, jeg ville ikke anbefalt oscar til en nybegynner pga størrelsen og kravene til innredning og andre beboere, tviler også på at trådstarter er ute etter å kjøpe et 500 liters +++ akvarium til å ha på barnerommet bra begynnerfisk er f.eks guppy (lett å få yngel på), platy, molly og andre levendefødere som fint kan leve i de typiske startpakkeakvariumene som selges.
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #51 Skrevet 3. januar 2006 (endret) nja, jeg ville ikke anbefalt oscar til en nybegynner pga størrelsen og kravene til innredning og andre beboere, tviler også på at trådstarter er ute etter å kjøpe et 500 liters +++ akvarium til å ha på barnerommet bra begynnerfisk er f.eks guppy (lett å få yngel på), platy, molly og andre levendefødere som fint kan leve i de typiske startpakkeakvariumene som selges. det jeg IKKE anbefaler er å stole blindt på hva dyrebutikken sier kan passe i et lite akvarium, de er ofte lite kyndige på hva som kan gå sammen med tanke på aggressivitet, krav til vannverdier, hvor stor fisken blir og lignende. det finnes per i dag tre forum på internett som har anseelig aktivitet og frekventeres av folk innenfor alle kunnskapsnivåer. oppstart av et akvarium er også behørlig omtalt på nevnte forum, som mange tror er det dessverre ikke bare å kjøpe akvarium og fisk samme dag for så og ha at oppi samtidig, dette vil ofte føre til massiv fiskedød. ← og her skjedde det noe rart med innlegget under endring ?? Endret 3. januar 2006 av smulemor
Trampe Skrevet 3. januar 2006 #52 Skrevet 3. januar 2006 250 liters? En ting jeg lurer på, tar det ikke veeeeldig lang tid å bytte vann og rengjøre ett slikt akvarium? Jeg husker jeg måtte rengjøre mine foreldres 30 liters akvarie i fjor sommer og det var stress det! ← Mye mer jobb å holde et 30-liters enn et 250-liters. Jeg har overraskende lite arbeid med min 250-liter, hvis man har den riktige fiskesammensetningen, riktig rensesystem og planter holder det seg rent selv. Vannbyttene er heller ikke noe problem, så lenge man har en slange og en utslagsvask / kran i nærheten ordner det seg selv Jeg har en 63-liter også, det er mye mer arbeid med den. Jo mindre tank, jo mer arbeid. Da sier det seg selv hvor mye slit det er med en bolle... Jeg er også enig med smulemor - levendefødere er det beste å begynne med. De får yngel - noe som kan være kjempeskøy for et barn. Det motiverte ihvertfall meg til å gå videre til større fiskearter
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #53 Skrevet 3. januar 2006 ser det har blitt lagt ut andre linker her så da gjør jeg det og http://www.akvarieforum.no http://www.akvaforum.no disse to er hvor jeg opplever å få mest brukervennlige svar
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #54 Skrevet 3. januar 2006 nja, jeg ville ikke anbefalt oscar til en nybegynner pga størrelsen og kravene til innredning og andre beboere, tviler også på at trådstarter er ute etter å kjøpe et 500 liters +++ akvarium til å ha på barnerommet bra begynnerfisk er f.eks guppy (lett å få yngel på), platy, molly og andre levendefødere som fint kan leve i de typiske startpakkeakvariumene som selges. ← Ja, enig i det med oscar når jeg tenker meg om... de blir jo rimelig store.... men jeg ville ikke anbefalt guppy og platy heller - min erfaring er at disse er utsatt for mange snåle defekter. Ei venninne hadde guppyer som "klødde" hele tiden på tross av gjentatte behandlinger og selv om alle de andre fiskene i avariet var friske. Dessuten fikk mye av avkommet "knekk" i ryggen, annen rar kroppsform, kort levetid o.l. Kan presisere at hun ikke drev innavl - det skjedde med førstegenerasjonsavkom, og også med butikkjøpte dyr fra en god butikk.
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #55 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Ja, enig i det med oscar når jeg tenker meg om... de blir jo rimelig store.... men jeg ville ikke anbefalt guppy og platy heller - min erfaring er at disse er utsatt for mange snåle defekter. Ei venninne hadde guppyer som "klødde" hele tiden på tross av gjentatte behandlinger og selv om alle de andre fiskene i avariet var friske. Dessuten fikk mye av avkommet "knekk" i ryggen, annen rar kroppsform, kort levetid o.l. Kan presisere at hun ikke drev innavl - det skjedde med førstegenerasjonsavkom, og også med butikkjøpte dyr fra en god butikk. ← nja, kommer litt an på hvor kritisk du er i valget av fisk og, det beste er jo å handle privat i mine øyne da disse fiskene ofte er bedre. en annen mulighet er jo endlers eller colombiaguppy, disse er litt mindre fargerike men mye sterkere fysisk etter min erfaring. neontetra, kardinaltetra, smykketetra etc er også greie fisk å starte med, for ikke å snakke om gode gamle ancistrus vet at andre anbefaler f.eks palettcichlider men har du et par med paletter i en 63 liter så er det ikke mye annet du kan ha pga hissigheten deres når de har yngel... og yngel får de nesten garantert. når et gjelder såkalte "gode butikker" er det som tidligere nevnt i et innlegg jeg skrev svært ofte at disse tenker kun profitt, mangler etisk gangsyn (tar inn slørhaler, golfballfisk, ballongmolly, papegøyecichlide etc), forteller nybegynnere klin hakke gale ting (jeg fikk beskjed om at f.eks malawi og apistogramma gikk fiiint sammen de), prakker på de masse unødvendig utstyr og ikke kan nok om generellt populære arter. ofte har de ikke mulighet til å slå opp i et oppslagsverk en gang, noe jeg mener burde vært et standardinventar i en dyrebutikk med salg av fisk. nå vet ikke jeg hvor trådstarter holder til i landet men hun er velkommen til å få tips og råd på PM hvis hun vil Endret 3. januar 2006 av smulemor
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2006 #56 Skrevet 3. januar 2006 Kanskje noen kan fortelle meg hva jeg egentlig trenger av utstyr til et lite akvarium? Velger lite pga plass mangel. 25 liter kanskje? Først og fremst akvarie og utstyr, så får fiskene komme etterpå.
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #57 Skrevet 3. januar 2006 jeg vil først og fremst spørre om du virkelig ikke har mulighet til å få plass til et på 50-60 liter, 25 liter er utrolig lite volum og kan fort gi deg masse trøbbel som dreper gleden ved å ha et akvarium. et kar på 54 liter er ikke så utrolig stort, ta en tur på en butikk og se. det du trenger er: akvarium lystopp lysrør filterpumpe varmekolbe grus/sand planter/en liten rot fiskefor nitritt-test (ikke strips, de er unøyaktige) håv det du bør ha er: slamsuger mange butikker påstår at du MÅ ha et vannforbedringsmiddel (aquasafe, aqua sana etc), i norge så har vi en vannkvalitet som gjør at vi stort sett ikke trenger dette med mindre du har brønnvann. personlig har jeg ikke brukt dette på et år nå og har ikke opplevd noe tull pga dette. planter er noe en stort sett nesten ikke kan få for mye av, velg lette og hurtigvoksende arter til å begynne med for å utkonkurere algevekst. gode arter her er hornblad, vasspest o.l. flere butikker selger startpakker på ca 54 liter som inneholder kar, varmekolbe, pumpe, lys, håv, for etc... disse pleier å være ganske greie.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #58 Skrevet 3. januar 2006 (først et svar til Smulemor: Enig i tipsene dine om fisker, og du har mye mer erfaring enn meg. Butikken(e) venninna mi kjøpte fisk i er blant de som er vel ansett blant oppdrettere også, men det er vel ikke til å komme bort i fra at også disse butikkene tar inn fisk med ukjent opphav. Apropos ancistrus er det en liknende malle som har lett for å formere seg som også er ganske morsom) Til Violetta: jeg synes 25 liter høres litt lite ut, selv om det sikkert går bra. Vet om de som har hatt 12-liters akvarier også. Du trenger en pumpe og en varmekolbe tilpasset størrelsen, lysarmatur og lysstoffrør med riktig og nok lys (...hm. veldig konkrete råd... ). Sand, røtter og planter. Tester for å måle pH og hardhet og evt noe som justerer dette. Vil absolutt anbefale dere å lese på akvarieforumer eller låne en bok på biblioteket for å få en god start. Lykke til:-)
minienthe Skrevet 3. januar 2006 #59 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Apropos ancistrus er det en liknende malle som har lett for å formere seg som også er ganske morsom) Til Violetta: jeg synes 25 liter høres litt lite ut, selv om det sikkert går bra. Vet om de som har hatt 12-liters akvarier også. Du trenger en pumpe og en varmekolbe tilpasset størrelsen, lysarmatur og lysstoffrør med riktig og nok lys (...hm. veldig konkrete råd... ). Sand, røtter og planter. Tester for å måle pH og hardhet og evt noe som justerer dette. Vil absolutt anbefale dere å lese på akvarieforumer eller låne en bok på biblioteket for å få en god start. Lykke til:-) ← ancistrus er ynglevillig hvis den får de rette forholdene ja jeg startet opp med kun nitritt-test og synes egentlig ikke gH tester og korrigering av dette er noe en nybegynner bør bekymre seg over i guppykaret vanlige levendefødere som guppy, platy, molly etc har vist seg temmelig overlevelsesdyktige i mine øyne hvis en får tak i en stamme som ikke er degenerert. støtter ellers forslaget om forum og bøker, men husk at mange bøker av eldre dato ikke er helt "oppdatert" innen hva fisken trenger og lignende. angående lite kar, jeg har en liten "såpeboks" på 28 liter og synes personlig det er noe herk. jeg har hele to fisk oppi der, sliter med vannverdier og vannet blir mye fortere skittent/uklart. med tanke på at det er et barn som skal ha dette så vil jeg virkelig ikke anbefale dette da det oftest medfører MYE mer arbeid for å holde det stabilt. Violetta: hvor i landet holder du til ? Endret 3. januar 2006 av smulemor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå