Aquarius Skrevet 12. desember 2005 #21 Skrevet 12. desember 2005 Undulater bråker mye om dagen, men om man legger et teppe over buret (som nevnt tidligere) så slår de seg til ro. De roter litt, så en håndstøvsuger er ikke dumt å ha ved siden av buret. Koselige dyr! (Det finnes jo andre fuglearter som kanskje ikke bråker like mye)
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #22 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har hatt mange marsvin, og har aldri hatt problemer med lukt fra hunnene. Hannen jeg hadde, derimot, luktet noe helt forferdelig. Men skal du ha burdyr må du regne med litt rot og lukt. Sånn er det bare.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #23 Skrevet 13. desember 2005 Har akkurat snakket med noen som har marsvin. De bråker mye og lukter. Derfor ikke aktuelt. ← du tuller??!! Lukter og bråker jaja..
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #25 Skrevet 13. desember 2005 du tuller??!! Lukter og bråker jaja.. ← Det var det jeg også tenkte. Marsvinet mitt bråker ikke. Hun kan godt finne på å prate til meg for å få oppmerksomhet, men er det bråk det da? Og de lukter hvis man ikke steller de skikkelig. Men det gjør Violetta også, regner jeg med. Marsvin krever stell, på samme måte som mennesker gjør det. Dersom Violetta ikke dusjer på ei stund og sitter i sin egen avføring lukter hun sikkert ikke så godt hun heller. Poenget mitt er at alle levende vesener lukter hvis de ikke blir stelt. Marsvin lukter ikke i det hele tatt hvis de er friske og blir stelt skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #26 Skrevet 13. desember 2005 Hva med en chincilla? ← Spørs hvor gammelt barnet er. Chincillaer krever en del mer stell enn andre smådyr, og de er veldig skjøre. Hvis trådstarter skaffer en chincilla må hun regne med en del ekstraarbeid. Dessuten er de dyre i innkjøp i forhold til andre burdyr. De er kjempekoselige, men det tar ganske lang tid og mye arbeid å få de skikkelig tamme. Jeg vil ikke anbefale chincilla til barn.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #27 Skrevet 13. desember 2005 hva med ilder? Eller blir de også litt for krevende for små barn?
Gjest 2324 Skrevet 13. desember 2005 #28 Skrevet 13. desember 2005 Har akkurat snakket med noen som har marsvin. De bråker mye og lukter. Derfor ikke aktuelt. ← Jeg har et marsvin og hun hverken lukter eller bråker! Hannene kan lukte litt, derfor anbefaler jeg hunner! Og bråker?? Hun snakker til meg av og til, som en over her nevner, ikke noe mer enn det.. Dessuten er marsvin mest aktive om dagen, og har aldri merket noe til bråk på natten!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #29 Skrevet 13. desember 2005 Jeg har et marsvin og hun hverken lukter eller bråker! Hannene kan lukte litt, derfor anbefaler jeg hunner! Og bråker?? Hun snakker til meg av og til, som en over her nevner, ikke noe mer enn det.. Dessuten er marsvin mest aktive om dagen, og har aldri merket noe til bråk på natten! ← Hvis marsvinet til de du har snakket med lukter, har de ikke gjort reint i buret.
Gjest Miloine Skrevet 13. desember 2005 #30 Skrevet 13. desember 2005 Hva med en liten dverg kanin kanskje
Gjest Gjesta Skrevet 13. desember 2005 #31 Skrevet 13. desember 2005 Jeg har hatt mange marsvin, og har aldri hatt problemer med lukt fra hunnene. Hannen jeg hadde, derimot, luktet noe helt forferdelig. Men skal du ha burdyr må du regne med litt rot og lukt. Sånn er det bare. ← Det der har jeg allerede svart på. Ja, jeg vet godt at alle dyr som ikke er laget i plast eller lignende avgir noe lukt og lyd, men som sagt, noen lukter og bråker mer enn andre. du tuller??!! Lukter og bråker jaja.. ← Som sagt... Men det gjør Violetta også, regner jeg med. Marsvin krever stell, på samme måte som mennesker gjør det. Dersom Violetta ikke dusjer på ei stund og sitter i sin egen avføring lukter hun sikkert ikke så godt hun heller.←
Gjest Gjesta Skrevet 13. desember 2005 #32 Skrevet 13. desember 2005 Kanin er uaktuelt. Har ikke noen uteplass, og kaniner bør være ute i hvert fall en del.← Hva med en liten dverg kanin kanskje ←
Trampe Skrevet 13. desember 2005 #33 Skrevet 13. desember 2005 Kaniner trenger ikke være ute. Jeg har en liten hermelinkanin, og den har buret sitt i stua. Leiligheten vår er ikke så alt for stor, men buret tar ikke prangende plass. Så lenge kaninen får være ute av buret flere ganger om dagen tar den slettes ikke skade av å være innekanin. Vår lille kaninjente raser rundt på gulvteppene og er husets dronning når hun er ute. Samtidig har jeg bånd til henne, og om sommeren får hun være med ut på fjelltur o.l. Det må da være morsomt for barn, å ta kaninen med seg ut på tur i gata o.l... Jeg synes mer synd på kaninen til sjefen min, som sitter konstant ute i et mindre bur enn det jeg har inne. Til mine barn vil jeg ha marsvin eller kanin. Begge to er såpass store at et barn kan håndtere de, og så lever de mye lengre enn f. eks. en dverghamster. Som barn hadde jeg marsvin, nå har jeg altså kanin. Men jeg heller faktisk litt mot kanin, fordi de går an å ta med seg ut, og de er ikke like ømfindtlige overfor temperatur og trekk som marsvinene - blir ikke like fort syke. Jeg synes ikke du skal la uteplassen stå i veien for en kanin, Violetta. Kaniner er kjempeflotte kjæledyr for barn. Men sørg for at du får en liten rase. Store raser må ha store bur, og det vlir nok litt voldsomt å ha i stua. Hermelin er perfekt, de er veldig små i forhold til dvergwedderne som da er de "vanlige" kaninene å ha. Jeg har hatt dvergwedder, og hermelinene mine er halvparten så store... Men er du var for lukt, pass på å få en hun! Ellers kan du få en del ekstra rensking og vasking av bur... Jeg må legge til at jeg er veldig var på lukt, og klarer ikke "fjøslukt" i stua mi. Jeg har hatt hanndyr av kanin, marsvin og rotte der jeg har vasket buret hver dag. Nå gjør jeg det max en gang i uka. Og rotter og mus lukter betydelig mye verre enn marsvin og kaniner - med samme renhold. Det er min erfaring. Ildre er ennå verre, de har jo ei forferdelig kroppslukt..
Gjest Gjesta Skrevet 13. desember 2005 #34 Skrevet 13. desember 2005 Nå er ikke kanin akutelt uansett, fordi jeg har hund. Og den ville nok tatt knekken på kaninen temmelig fort. Dyret må min datter stort sett ha på rommet sitt. Men takk for mange gode tips!
Trampe Skrevet 13. desember 2005 #35 Skrevet 13. desember 2005 På rommet sitt...hmm... Da er marsvin uaktuelt uansett. De må ha stabil temperatur, og på et soverom skal det jo luftes og slikt. Vet du, da lander jeg på rotte. De tåler det utroligste, er stille og snille og koselige. Hadde ei da jeg var tenåring, den brukte å være med meg i dusjen, og den storkoste seg. Utrolig koselig dyr, og de er faktisk ikke ekle. De er våkne både om dagen og om natta, men hvis datteren din har den mye ute på dagtid vil den sove desto mer om natta og ikke bråke og vekke henne. Men igjen, pass på at du får en hun. Hannene blir mye større, og de lukter ikke godt. (og størrelsen på stellet til de hanndyra er helt utrolig. Ei venninne av meg hadde en hannrotte der pungen var større enn hodet. Det var ekkelt det. Kanskje derfor de har så stram lukt..)
Gjest Gjesta Skrevet 13. desember 2005 #36 Skrevet 13. desember 2005 På rommet sitt...hmm... Da er marsvin uaktuelt uansett. De må ha stabil temperatur, og på et soverom skal det jo luftes og slikt. Vet du, da lander jeg på rotte. De tåler det utroligste, er stille og snille og koselige. Hadde ei da jeg var tenåring, den brukte å være med meg i dusjen, og den storkoste seg. Utrolig koselig dyr, og de er faktisk ikke ekle. De er våkne både om dagen og om natta, men hvis datteren din har den mye ute på dagtid vil den sove desto mer om natta og ikke bråke og vekke henne. Men igjen, pass på at du får en hun. Hannene blir mye større, og de lukter ikke godt. (og størrelsen på stellet til de hanndyra er helt utrolig. Ei venninne av meg hadde en hannrotte der pungen var større enn hodet. Det var ekkelt det. Kanskje derfor de har så stram lukt..) ← Det siste du sa der ante jeg ikke. Skal tenke på det med rotte, men det er mulig det blir et akvarium rett og slett. Det krever jo selvsagt sitt, men det kan hun reise fra av og til (hun reiser til faren av og til i helgene). Tusen takk for hjelp, igjen.
Maxi Skrevet 13. desember 2005 #37 Skrevet 13. desember 2005 Rotter tåler faktisk ikke så mye nå lenger. De er meget skjøre skapninger. Får lett infeksjoner, virius osv. De tåler bl.annet ikke trekk.
Gjest Pusemamma Skrevet 14. desember 2005 #38 Skrevet 14. desember 2005 Hamster generelt er veldig dårlig egnet til barn. Disse er nattdyr kan dø av stress etter kort tid. Dyrebutikken her jeg bor sier at rett som det er kommer folk og klager på at hamsteret er dødt etter to - tre mnd. Men de er jo IKKE leketøy for barna. Skal man ha gnager er faktisk hetterotten det beste alternativet, ikke ørkenrotte. De blir veldig hengivne over for eieren sin og tåler en del mer enn hamster. Man må bruke ca 14 dager før rotta føler seg trygg. Jeg har tidligere hatt tre stk. får de godt stell og skikkelig rottemat, ikke menneskemat, kan man ha de ganske så lenge. De lukter ikke så sant man rengjør ofte i buret, som regel to ganger pr. uke. Hann rottene har en tendens til og skvette, for og markere territoriet, derfor kan det lukte. Vil da anbefale en jente. Mine pleide og hoppe opp i fanget og ville bli koste med på magen! Biter gjør de kun hvis det blir forsstyrret, er syke og evnt plaget. Har blitt skikkelig bitt en gang, min egen feil, havna på legevakten og stivkrampesprøyte. Skremte det lille krapylet stakkar. De liker og kosebite i fingeren, det gjør ikke vondt. Hvis du vurdere og ha et dyr for at barna skal leke med det bør du slå fra deg tanken. Har sett nok eksempler på dyr har blitt kjøpt for barna, dyr så hyler når de blir bært etter halen!!!!! Spurte et foreldrepar om de ville likt om jeg hadde bært deres barn etter beina opp ned. fikk et meeeget surt blikk..... Det er jo bare en katt sa de. Man kan jo lure da
Trampe Skrevet 14. desember 2005 #39 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Akvarium er også koselig å ha - det eneste som er dumt med det er at man ikke kan kose med fisken. Men det er kjempeartig med akvarium til tross for det. Jeg har to akvarium selv, og trives godt med det. Bare pass på å ikke kjøp en bolle. Vær så snill, ikke kjøp en bolle. Før du bestemmer deg, kikk innom på www.nettakvariet.no, der står alt om akvarier. Endret 14. desember 2005 av ~Tone~
Maxi Skrevet 14. desember 2005 #40 Skrevet 14. desember 2005 Skal man ha gnager er faktisk hetterotten det beste alternativet, ikke ørkenrotte. De blir veldig hengivne over for eieren sin og tåler en del mer enn hamster. Man må bruke ca 14 dager før rotta føler seg trygg. Jeg har tidligere hatt tre stk. får de godt stell og skikkelig rottemat, ikke menneskemat, kan man ha de ganske så lenge. De lukter ikke så sant man rengjør ofte i buret, som regel to ganger pr. uke. Hann rottene har en tendens til og skvette, for og markere territoriet, derfor kan det lukte. Vil da anbefale en jente. Om du bestemmer deg for rotte. Ikke kjøp bare EN, de er tross alt flokkdyr! Forøvrig så er ikke hetterotte en "rase". Det er bare en tegning på rotta som heter det. Tamrotte heter det. En ting til som er viktig å huske på er at man ikke må bruke spon i buret med tanke på at det støver og rotter tåler ikke støv. Miljøstrø er det beste. Dessuten må man ha stort bur så de har mulighet til å klatre høyt opp. De må også få være mye ute. På www.tamrotter.com er det mye å lese.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå