Gå til innhold

Dyr til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har hatt en dverghamster som nå er død. Det er jo veldig trist, og disse bittesmå dyrene lever ikke lenge. Den har levd i halvannet år.

Så vi skal finne en erstatning, men det blir ikke noen dverghamser igjen. Har tenkt på marsvin, men har hørt at de bråker mye om natten og at de lukter. Vanlig hamster vet jeg ikke så mye om.

Noen med erfaring? Det beste hadde jo vært et dyr som ikke lukter så mye, kan være rolig om natten og som kan tas opp av buret og til en viss grad i hvert fall temmes. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Dr.Funky
Skrevet

Jeg synes mus og kjemisett er en killer kombinasjon.

Skrevet

Dyr til barn? Skal jeg kverulere og nevne at det høres ut som at dyr er et lekedyr til barn? Nei da, jeg skal oppføre meg ;)

Første som slo meg var rotte. Som regel er det sterke, sunne og svært intelligente dyr. Lever dessverre ikke lenge, og er sjelden til omplassering, så det kommer litt an på hvor negativ du er til å handle dyr i butikk og støtte den industrien.

Unngå iverfall kaniner, de er ofte ganske skrøpelige i ryggen, og et barn kan fort være uheldig og skade de alvorlig.

Skrevet
Dyr til barn? Skal jeg kverulere og nevne at det høres ut som at dyr er et lekedyr til barn? Nei da, jeg skal oppføre meg ;)

Første som slo meg var rotte. Som regel er det sterke, sunne og svært intelligente dyr. Lever dessverre ikke lenge, og er sjelden til omplassering, så det kommer litt an på hvor negativ du er til å handle dyr i butikk og støtte den industrien.

Unngå iverfall kaniner, de er ofte ganske skrøpelige i ryggen, og et barn kan fort være uheldig og skade de alvorlig.

Nå er hun ni og et halvt år og forholdsvis voksen for alderen, men jeg skjønner veldig godt din skepsis. Dette er ikke noen lite gjennomtenkt julegave eller lignende. Hun er oppriktig interessert i at dyret skal ha det godt, og tar seg godt av det. Og selvsagt følger jeg opp. ;)

Rotter ja, men jeg har hørt at de lukter veldig sterkt?

Det blir ikke aktuelt å skaffe noe nytt dyr på denne siden av jul. Da har vi litt tid til å sette oss inn i hva anskaffelse av et nytt dyr krever og lese litt.

Kanin er uaktuelt. Har ikke noen uteplass, og kaniner bør være ute i hvert fall en del.

Skrevet

Er bare jeg som henger meg opp i slikt ;)

Jeg er faktisk ikke sikker på rotter og lukt, jeg har aldri hatt det selv, bare møtt i forbifarten. Men jeg mener ganske bestemt at det er hannrottene som lukter mest? Kan aldri huske jeg har reagert på lukten på de iverfall.

Fant en side her som ser ut til å være ok, og som understreker en ting jeg glemte i farten, og det er at rotter er svært sosiale, og bør helst være to (av samme kjønn, eller så ender du opp med mange tassende føtter ganske så raskt ;)) for å ha en lekekamerat.

Skrevet

har hatt hunnrotter, de lukter ikke så mye hvis man bare er nøye med å skifte strø ofte nok, et par tre ganger i uka, spesielt der de tisser. og de er kvikke på dagtid, hamstrene mine var våken mest på natta siden de er nattdyr. og rotter er og greie med det at du kan ha dem på skuldra osv, hamstere har det med å falle ned av ting, sofaen f.eks...

men rotter er veldig vare for luftveisinfeksjoner, så trekk, støvete høy og spon er fy. og så gnager de gjerne på tepper og puter ol hvis du har dem i sofaen/senga osv.

Skrevet

Vi har diskutert det litt, og tidligere har jeg snakket med henne om et akvarium. Det blir jo ikke et kjæledyr på samme måte, men jeg synes uansett at det er noe å tenke på.

Skal også lese mer om rotter, om det kan være aktuelt. Tusen takk for tips. :)

Skrevet

Marsvin skal være okei dyr for familier med barn.

Skrevet

Jeg hadde rotte og jeg syntes den luktet litt. Men den sov stortsett om natten, var sosial og kosette. Men du bør vel egentlig bare ha en dersom du ikke skal sette i gang med noe oppdrett.

Skrevet
Marsvin skal være okei dyr for familier med barn.

Har akkurat snakket med noen som har marsvin. De bråker mye og lukter. Derfor ikke aktuelt.

Skrevet

Hva med en undulat? De kan jo til og med lære å snakke og gjøre triks!

Skrevet
Har akkurat snakket med noen som har marsvin. De bråker mye og lukter. Derfor ikke aktuelt.

Jeg vil ikke anbefale marsvin jeg heller. Samme grunner og noen til.

Skrevet

hmmm...bråker og lukter?gjør ikke alla vesener det til en viss grad da?syns du bør la være å skaffe deg dyr om du ikke tåler at det har lyder.

Gullfisk da?de verken bråker eller lukter,så framt du skifter vann regelmessig.

Skrevet
hmmm...bråker og lukter?gjør ikke alla vesener det til en viss grad da?syns du bør la være å skaffe deg dyr om du ikke tåler at det har lyder.

Gullfisk da?de verken bråker eller lukter,så framt du skifter vann regelmessig.

Joda, klart de gjør. Men noen mer enn andre. Marsvin bråker og lukter, i følge mine kilder, mer.

Skrevet

Hva med en katt? Mye hyggeligere med katt enn burdyr

Skrevet
Hva med en katt? Mye hyggeligere med katt enn burdyr

Nei vi har allerede hund, og får ikke lov til å katt her hvor vi leier i tillegg.

Skrevet
Hva med en undulat? De kan jo til og med lære å snakke og gjøre triks!

Det er med i vurderingen. ;)

Skrevet

helt enig, undulater bråker fælt og det blir masse bøss av dem.

Skrevet

Våre bråket lite. Men fra de var små så ble det lagt et pledd over buret om natten da. Nettopp for at de skal være stille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...