AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #161 Del Skrevet 20. desember 2022 Gjeldsrentene. Snakket med banken og hun sa hvis det står på skattekortet høyere enn enn det det vil bli, får jeg restskatt. Står 51.000 hos meg. Bør jeg sette det ned? Hvis jeg går utifra desember renten så blir det i 2023 43.200kr. Anonymkode: 867f7...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #162 Del Skrevet 20. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Gjeldsrentene. Snakket med banken og hun sa hvis det står på skattekortet høyere enn enn det det vil bli, får jeg restskatt. Står 51.000 hos meg. Bør jeg sette det ned? Hvis jeg går utifra desember renten så blir det i 2023 43.200kr. Anonymkode: 867f7...d27 Det er i såfall snakk om restskatt på 1.716 kr. Nå kan renten stige mer neste år så kan godt være 51.000 er mer riktig. Jeg er imot tvangssparing over skatteseddelen og sørger alltid for å få restskatt. Anonymkode: 3ffd9...3f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #163 Del Skrevet 21. desember 2022 Se der, ja https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/feilopplysninger-pa-skattekortet-ma-vaere-en-datafeil/15373225/ Men ser fortsatt ikke at skatteetaten bekrefter eller beklager. Hadde vært interessant å vite hvordan feilen oppsto, for når de kan regne så feil på et skattekort, kan de det sikkert på selve skatteoppgjøret også. 70% rente var vel rekorden så langt. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #164 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se der, ja https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/feilopplysninger-pa-skattekortet-ma-vaere-en-datafeil/15373225/ Men ser fortsatt ikke at skatteetaten bekrefter eller beklager. Hadde vært interessant å vite hvordan feilen oppsto, for når de kan regne så feil på et skattekort, kan de det sikkert på selve skatteoppgjøret også. 70% rente var vel rekorden så langt. Anonymkode: bc534...733 Folk bør uansett sjekke skattemelding og skatteoppgjøret nøyere enn skattekortet, siden skatteoppgjøret er fasiten på hva man skal betale i skatt. Anonymkode: 5338e...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMinus Skrevet 21. desember 2022 #165 Del Skrevet 21. desember 2022 always skrev (På 17.12.2022 den 23.23): Det burde absolutt vært pensum. Kanskje vi kunne fått færre tilfeller av "luksusfellen" da. Noe spesielt du trenger hjelp til? Ohoi, alt? Neida, problemet er vel bare at jeg ikke vet hva som blir rett å fylle ut. Bank og lån Her har jeg «bare» studielånet, og det er nokså greit å fylle inn. Men gjeldsrente, hva skal jeg fylle inn der? Står allerede ført opp en liten sum, men jeg antar at jeg skal søke utsettelse på å betale studielånet i år, så da burde den vel egentlig være blank? Og bankinnskudd - jeg har en del kontoer felles med samboeren, blir det da feil å oppføre totalsummen for alle eller skal vi oppføre 50/50 hver? Er snakk om en mindre sum (under 100k til sammen). Aksjer og verdipapirer Sikkert et dumt spørsmål, men her står det allerede utfylt en post med utbytte fra forsikringsselskap med «skattepliktig avkastning eller kundeutbytte». Skal det legges inn her dersom man har penger på feks trumf/coop? Og så - hva lønner det seg å velge, tabell eller prosenttrekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #166 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Folk bør uansett sjekke skattemelding og skatteoppgjøret nøyere enn skattekortet, siden skatteoppgjøret er fasiten på hva man skal betale i skatt. Anonymkode: 5338e...289 Nei. Forventet lønn, fradrag osv. er fasiten. Anonymkode: 5b445...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #167 Del Skrevet 21. desember 2022 PepsiMinus skrev (4 minutter siden): Og så - hva lønner det seg å velge, tabell eller prosenttrekk Du betaler like mye skatt totalt sett ua sett hva du velger å trekke i løpet av året. Anonymkode: 5b445...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 21. desember 2022 #168 Del Skrevet 21. desember 2022 Adobyen skrev (På 15.12.2022 den 13.42): I dag har skatteetaten lagt ut forslagene til skattekort for neste år. Det er veldig viktig å logge seg inn og se på tallene. Det bygger på anslag, og kan være feil. Hos meg hadde de av en eller annen grunn skrevet et kjempestort rentefradrag og derfor ville dette kunnet ført til en kraftig restskatt. Jeg har nå korrigert og sendt inn. Kanskje dumt spørsmål, men hva er rentefradrag og hvordan vet jeg om det er riktig? Ingen har vist meg hvordan jeg fyller ut skattekort og jeg har nylig gått ut i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #169 Del Skrevet 21. desember 2022 Spiteful skrev (4 minutter siden): Kanskje dumt spørsmål, men hva er rentefradrag og hvordan vet jeg om det er riktig? Ingen har vist meg hvordan jeg fyller ut skattekort og jeg har nylig gått ut i jobb. https://www.smartepenger.no/lan/298-rentefradrag-pa-skatten Anonymkode: 5b445...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 21. desember 2022 #170 Del Skrevet 21. desember 2022 PepsiMinus skrev (3 minutter siden): Ohoi, alt? Neida, problemet er vel bare at jeg ikke vet hva som blir rett å fylle ut. Bank og lån Her har jeg «bare» studielånet, og det er nokså greit å fylle inn. Men gjeldsrente, hva skal jeg fylle inn der? Står allerede ført opp en liten sum, men jeg antar at jeg skal søke utsettelse på å betale studielånet i år, så da burde den vel egentlig være blank? Og bankinnskudd - jeg har en del kontoer felles med samboeren, blir det da feil å oppføre totalsummen for alle eller skal vi oppføre 50/50 hver? Er snakk om en mindre sum (under 100k til sammen). Aksjer og verdipapirer Sikkert et dumt spørsmål, men her står det allerede utfylt en post med utbytte fra forsikringsselskap med «skattepliktig avkastning eller kundeutbytte». Skal det legges inn her dersom man har penger på feks trumf/coop? Og så - hva lønner det seg å velge, tabell eller prosenttrekk? Bank og lån Hvis du er helt sikker på at du ikke betaler gjeldsrenter i år så kan du skrive 0 på den posten. Bankinnskuddet. Dere kan fordele selv som det passer best. Det er vel noen renter på dette? Og de bør fordeles likt på dere. Aksjer og verdipapirer Coop / trumf føres ikke opp her. Dette er bankinnskudd. Jeg foretrekker prosenttrekk selv, men hvis du kun har en arbeidsgiver så funker det like bra med tabelltrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMinus Skrevet 21. desember 2022 #171 Del Skrevet 21. desember 2022 always skrev (7 minutter siden): Bank og lån Hvis du er helt sikker på at du ikke betaler gjeldsrenter i år så kan du skrive 0 på den posten. Bankinnskuddet. Dere kan fordele selv som det passer best. Det er vel noen renter på dette? Og de bør fordeles likt på dere. Aksjer og verdipapirer Coop / trumf føres ikke opp her. Dette er bankinnskudd. Jeg foretrekker prosenttrekk selv, men hvis du kun har en arbeidsgiver så funker det like bra med tabelltrekk. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #172 Del Skrevet 21. desember 2022 Håper Skatteetaten vet noe ikke jeg vet. Lønnsøkning på 400k her. 🤘🏼🤑 Har selvfølgelig endra. Noen sier oktober er brukt som grunnlag. Det var da vi fikk etterbetalt årets lønnsøkning, men det var ikke så hinsides. Virker som at noen kan ha bomma på kommaplasseringa ja. Anonymkode: e8522...222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 21. desember 2022 #173 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) PepsiMinus skrev (14 minutter siden): Tusen takk for hjelpen! Obs. Trumf og coop kjøpeutbytte er bonuspoeng, og skattefritt. Men hvis man lar de bli stående på coop medlemskonto / høyrentekonto så blir dette et bankinnskudd og formue. Endret 21. desember 2022 av always 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #174 Del Skrevet 21. desember 2022 Hva gjør vi nå? Snakker med banken? Min gjeldsrente ble satt opp trippelt. Ergo blir renten 9 %. Og da kan jeg ikke bo her lengre. Forbanna møkk!! Anonymkode: f6430...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 21. desember 2022 #175 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør vi nå? Snakker med banken? Min gjeldsrente ble satt opp trippelt. Ergo blir renten 9 %. Og da kan jeg ikke bo her lengre. Forbanna møkk!! Anonymkode: f6430...2b2 Samme her, men det er jo bare å justere skattekortet til riktig beløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #176 Del Skrevet 21. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør vi nå? Snakker med banken? Min gjeldsrente ble satt opp trippelt. Ergo blir renten 9 %. Og da kan jeg ikke bo her lengre. Forbanna møkk!! Anonymkode: f6430...2b2 Renten din er ikke satt opp selv om skattekortet har fått økt rente. Men dette viser jo bare at skatteetaten burde forsøke å få tallene riktig, mange som ikke forstår skatt. Anonymkode: bc534...733 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #177 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva gjør vi nå? Snakker med banken? Min gjeldsrente ble satt opp trippelt. Ergo blir renten 9 %. Og da kan jeg ikke bo her lengre. Forbanna møkk!! Anonymkode: f6430...2b2 Dette MÅ da være trolling? Anonymkode: 5b445...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #178 Del Skrevet 21. desember 2022 Kan noen hjelpe meg? Jeg fikk boliglån i Desember 2021. I skattekortet står det fulle lånet. Altså hele orginale boliglånet, ikke trukket fra det jeg har betalt i hele 2022 eller noe. Er et lån på 2,1 så ikke mange millioner. Jeg lot det være for jeg forstår ikke hvilket tall jeg skal forholde meg til, for å vite hvor mye lån jeg har igjen. Utgjør det noen forskjell å bare lå det tallet stå i skattekortet? Det blir jo korrigert i skattemeldingen/skatteoppgjøret. Anonymkode: f36b4...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #179 Del Skrevet 21. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan noen hjelpe meg? Jeg fikk boliglån i Desember 2021. I skattekortet står det fulle lånet. Altså hele orginale boliglånet, ikke trukket fra det jeg har betalt i hele 2022 eller noe. Er et lån på 2,1 så ikke mange millioner. Jeg lot det være for jeg forstår ikke hvilket tall jeg skal forholde meg til, for å vite hvor mye lån jeg har igjen. Utgjør det noen forskjell å bare lå det tallet stå i skattekortet? Det blir jo korrigert i skattemeldingen/skatteoppgjøret. Anonymkode: f36b4...4ea Du kan gjerne bare la det stå. Men er jo greit å vite for egen del hvor mye man har igjen av lånet, det må vel stå i lånepapirene dine et sted hvor mye du betaler. Anonymkode: bc534...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 21. desember 2022 #180 Del Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan noen hjelpe meg? Jeg fikk boliglån i Desember 2021. I skattekortet står det fulle lånet. Altså hele orginale boliglånet, ikke trukket fra det jeg har betalt i hele 2022 eller noe. Er et lån på 2,1 så ikke mange millioner. Jeg lot det være for jeg forstår ikke hvilket tall jeg skal forholde meg til, for å vite hvor mye lån jeg har igjen. Utgjør det noen forskjell å bare lå det tallet stå i skattekortet? Det blir jo korrigert i skattemeldingen/skatteoppgjøret. Anonymkode: f36b4...4ea Selve gjelden har ikke så mye å si for skatten. Men gjeldsrentene betyr endel. Er de riktig oppført? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå