Gå til innhold

Miljøvennlig


la_luz

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske bekymret for hvordan måten vi lever på ødlegger verden. Hva kan man gjøre for å å ikke forurense så mye?

Dette gjør jeg:

- Sorterer ut søppel. Papair og glass som er det eneste jeg vet det er retur ording på i Oslo.

- Prøver å kjøpe pakninger i butikken som er miljøvnnlige

Hva gjør dere?

Endret av la_luz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kildesorterer alt som kan sorteres her vi bor (dvs papir, glass og metall, samt at vi kaster farlig avfall og avfall som ikke kan sorteres på annen måte på riktig sted). Prøver å kjøpe refill-pakker o.l. Prøver å unngå bruk-og-kastprodukter, som engangskluter, intimservietter, våtservietter, servietter til våtmopp, toalett og annen rengjøring og lignende produkter. Velger heller produkter som kan klores/vaskes i maskin og brukes igjen. Og sikkert mer som jeg ikke kommer på.

Så godt det lar seg gjøre sørger jeg for at vaskemaskin og oppvaskmaskin er full før jeg setter den på. Bruker ikke tørketrommel, men henger klærne til tørk (det er ikke kun pga miljøet, men fordi tørketrommel sliter på klærne).

Unngår å "fyre for kråkene", dvs er heller mer nøye med å skru opp og ned varmen etter som det trengs enn å fyre for fullt og så åpne vinduet og lufte når det blir for varmt uten å skru ned varmen.

Kjøper resirkulert papir. Kjøper ikke/abonnerer ikke på papirutgaven av aviser, utrolig mye papir som går med til det. Avisene leses på nettet.

Gir bort ting/klær vi ikke trenger til Fretex, loppemarked o.l. istedet for å kaste dem.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske bekymret for hvordan måten vi lever på ødlegger verden. Hva kan man gjøre for å å ikke forurense så mye?

Dette gjør jeg:

- Sorterer ut søppel. Papair og glass som er det eneste jeg vet det er retur ording på i Oslo.

- Prøver å kjøpe pakninger i butikken som er miljøvnnlige

Hva gjør dere?

vet ikke om det hjelper stort at vi sorterer. vi har papir/glass sortering.

når jeg ser måten verden behandler kloden på.... Nå er det vedtatt i fortsatt co2 utslippbegrensning. Usa og Australia ville ikke være med. Den største faren er industriforurensing. Ingen gjør stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye likt som Arkana, men her sorterer vi også ut biologisk avfall.

Er også nøye på å ikke kjøpe billige gaver og lignende som jeg ikke tror folk virkelig vil ha og bruke til noe. Gaver som er kjøpt for å "kjøpe noe" går ofte rett i bosset her hos meg i hvert fall. Da er det bedre å kjøpe opplevelser, som gavekort på kino og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører minst mulig bil, det aller viktigste man kan gjøre for miljøet. Ellers kildesorterer jeg selvfølgelig, og holder innetemperaturen på genser-, og ikke t-skjortenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører ikke bil og ikke har jeg tatt førerkortet heller, noe på grunn av miljøet og noe på grunn av at jeg syns det var kjempe skummelt å kjøre :overrasket:

Jeg forstår ikke at folk orker å ha bil i Oslo, det er så vanskelig å få parkeringsplass (ofte får du sikkert bot), det er dyrt, og det er gode kollektive muligheter i byen. Ellers kan man jo bare gå, Oslo er ikke akkurat noen stor by ;)

Jeg har en drøm om at det skal bli forbund å kjøre bil i byen, at det skal bli en kjempe stor parkeringsplass utenfor byen med busser som frakter deg inn heletiden. Bussene må selvsagt gå på hydrogen, det gjelder for de bussene som kjører de vanlige rutene inne i byen også. Noen biler må jo kjøre litt rundt i byen, slik som for eksempel rørleggeren (han har jo så mye utstyr), men da må han ha en hydrogen bli eller en elbil. Og det her er faktisk bevist at det er mulig å gjennomføre! En by Italia har det sånn (aner ikke hvilken), bare tenk så deilig det hadde vært i Oslo hvis det kunne vært slik, og det kan det jo bli, hvis bare folk og politikere hadde gått inn for det.

Ellers har jeg enda en miljø drøm :)

Jeg kunne ønske at det ble forbutt å produsere biler som kun gikk på bensin, bilene måtte lages som hybrid biler eller regne hydrogen eller elbiler.

Ja, det var mine miljø tanker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gaja_*

det er mange trusler mot miljøet, ikke bare global oppvarming, og mange av dem kan vi gjøre noe med.

lokal forurensing er det som plager oss i dagliglivet. det er som oftest enkelt for oss å gjøre noe med disse problemene:

-svevestøv i byene skader helsa vår, det kan reduseres ved at vi kjører lite, piggfritt eller med nyere biler, eller fyrer i nyere ovner.

-det er mange ressurser som kommer til å bli vanskelige (og dyrere) å få tak i etterhvert. den viktigste av disse er energi, men også metaller bør resirkuleres heller enn å forårsake lokal forurensing rundt gruvebyer. når man resirkulere glass og metall bruker man også mindre energi enn når man produserer dem "fra skrætsj".

-ved å tenke over hvilke giftstoffer man slipper ut i naturen når man bruker vaskemidler, shampo, kaster elektriske ting, maling osv, kan vi redusere mengden gift i maten vi spiser.

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har virkelig har muligheten til å endre den utviklingen som nå skjer, men hvorfor gjør vi det ikke?

I aftenposten for noen dager siden leste jeg at en stor del av befolkningen er redde for miljøutviklingen, men de kunne ikke tenke seg å kjøre mindre bil. Selvmotsigende :sur:

Og vi kan ikke bare legge skylden på staten for at de ikke ordner med gode nok muligheter for oss, vi må gjøre noe selv også! Og vi har muligheten!

Hvorfor gjør vi det da ikke? Er det fordi det virker så fjernt for oss at jorda tar skade av vår forurensing? Er det fordi vi ikke tror vi vil oppleve de store skadene? Er det fordi vi ikke tror at det vi gjør vil ha noe betyding? Eller er det fordi vi rett og slett ikke bryr oss nok?

Nei, det her er ikke bra. Nå skal jeg legge meg med vinduet på gløtt og få den ”friske” bylufta inn i lungene mens jeg sover :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det hjelper stort at vi sorterer. vi har papir/glass sortering.

når jeg ser måten verden behandler kloden på.... Nå er det vedtatt i fortsatt co2 utslippbegrensning. Usa og Australia ville ikke være med. Den største faren er industriforurensing. Ingen gjør stort.

Hvis alle tenkte sånn kommer vi jo ingen vei. Det er viktig at vi starter med det vi kan gjøre. Vi kan ikke la væreå gjøre noe bare fordi andre ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må kjøre i jobbsammenheng, og må derfor bruke bilen. Kunne gjerne tenke meg en sånn hybridbil, men 300 000 for den... det er mye annet jeg kan tenke meg å bruke de pengene på (betale ned på boliglånet f.eks). Lavere priser på hybridbilene slik at folk har råd til å kjøpe dem hadde nok hjulpet.

På gjenbruksstasjonene er det gjerne flere ting å sortere i enn vanlig husholdningsavfall. Jeg bruker å samle opp og ta det med meg dit når jeg har noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg for å spare miljøet:

- Benytter utelukkende kollektivtransport

- Bruker tøybind framfor plastikkbind

- Har "Nei takk til uadressert post"-klistremerke på postkassen

- Kjøper ikke klær eller forbruksvarer ut over det som er nødvendig

- Velger miljøvennlige alternativ der jeg kan (Ikke klorblekede produkter, ser etter miljømerker)

- Sorterer søppel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle tenkte sånn kommer vi jo ingen vei. Det er viktig at vi starter med det vi kan gjøre. Vi kan ikke la væreå gjøre noe bare fordi andre ikke gjør noe.

Nettopp.... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...