Gå til innhold

LørDan fra 1987. Debatt om barn og familie

Anonymburker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 8.21):

Jeg er født i 1977 og søsteren min i 1974. Mamma var i jobb hele tiden, tror hun hadde 6 ukers mammapermisjon eller noe. Vi var hos dagmamma fram til vi begynte på skolen. Med tanke på at mye var mer tungvint på den tiden; vi bodde i gamle, kalde hus hvor både ved og vann måtte hentes, vaskemaskin fikk vi vel ikke før godt utpå 80 tallet, oppvaskmaskin først da vi flyttet i nytt hus rett før 90 tallet, det var ikke forventet at mannen skulle hjelpe til noe hjemme osv så tror jeg nok de ikke akkurat hadde det noe lettere enn vi har i dag.

Anonymkode: adfe4...d13

https://www.ssb.no/a/histstat/in/in_9117.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

haha har sett programmer fra 1970 tallet som omhandler div problematikk merkelig at vi i 2022 ikke har kommet lenger mht diverse ting ikke rart off sektor har est ut bår  man ikke har klart og ta tak i ting og når man lar det ese ut blir ting verre 

Ref skal noen klage er det jeg som har trykket liker på deres innlegg 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 15.45):

Selv om mange her ikke husker det slik, var mange av kvinnene med småbarn på 1980-tallet hjemmeværende. De var ikke husmødre på livstid slik som på femtitallet, men mange var det i en periode mens barna var små. Denne SSB-artikkelen handler om utviklingen mellom 1980 og 2000 og inneholder ganske mye tall. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/arbeid--31081

Jeg tipper grunnen til at så mange av dere som skriver her ikke husker det sånn er at det meste dere husker fra barndommen er fra skolealderen. Da dere var ti jobbet nok mødrene deres og mødrene til alle vennene deres, men de gjorde kanskje ikke det da dere var to eller tre? I tillegg var det sikkert større geografiske forskjeller da enn nå.

Anonymkode: e1245...a00

Jeg er født på slutten av 70-tallet. Min mor jobbet fra jeg var liten. Jeg gikk i barnehage fra fødselspermisjonen var over. (6mnd alder?) og det gjorde småsøsken også. 
Dvs. et år eller to etter at jeg startet på skolen, valgte mor å bli dagmamma for noen bekjente. Så da var hun hjemme med dette barnet og mitt lillesøsken. (Lillesøsken gikk på førskole på dagtid.) 

Jeg kan ikke huske at så mange av oss hadde hjemmeværende mødre da jeg var liten. Vi var ganske mange som gikk i barnehage. Ikke alle like tidlig som meg, men veldig mange fra 1-2 års alder. Noen få av de jeg gikk på skole med hadde mødre hjemme. Eller ble passet av bestemødre, i årene før skolestart. 
Noen må det jo ha vært, for barneparker, med pass av barna bare 4 timer hver dag, var det flere av på den tiden. Og det var en 4-5 stk klassen min som hadde gått i det. (Men flertallet hadde altså gått i barnehage.) 

Ting var jo ikke så forskjellig fra hvordan det er i dag. Med unntak av kortere åpningstider på matbutikkene.
Vi hadde tilgang på vaskemaskin (fellesvaskerom i borettslag), og hadde både kaldt og varmt vann i springen, og de aller fleste fasiliteter som er i dag. Tipper vi hadde oppvaskmaskin også. 

Når jeg begynte på skolen, hadde vi noen timer med SFO hver dag, før vi gikk hjem med nøkkel. (Tror vi sluttet i 12-13 tiden i første klasse, og kunne være på SFO til 16.) SFO var til og med 3. klasse, vil jeg tro. 

Nå er jeg vokst opp i by da, om det spiller noen rolle. 

Anonymkode: e37af...b85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 1.04):

Ja min mor jobbet også fra jeg begynte på skolen. Men jeg var minstemann og fra første barnet hun fikk i 78 til jeg ble født i 87 og de 7 påfølgende årene etter det var hun hjemmeværende mamma. Altså fra 78 til 94 og lønna til min pappa dekket alt. Huslån, bil og alt vi trengte. Følte aldri vi var fattige , fikk det samme som alle de andre. I dag hadde det vært umulig på EN gjennomsnittelig lønn. Så det var annerledes den gang, uten tvil. Mor kunne være hjemme uten at far måtte være stinn av penger. 

Anonymkode: d051d...ead

Min mor var også hjemmeværende i deler av denne perioden, og det var relativt uvanlig der jeg vokste opp. De aller fleste mødrene jobbet. Men vi hadde virkelig lite penger, og det hadde nok ikke vært mulig uten at foreldrene mine hadde fått(!) et hus av mine besteforeldre. Så ikke så veldig ulikt som i dag, egentlig. Det er nok mange familier som kunne levd (smalt) på én inntekt hvis de hadde fått et hus…

Anonymkode: 7f8e9...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 21.07):

Det er merkelig når de fleste damer satt hjemme til ungene begynte på skole den gang. De må jo ha hatt det mye lettere 

Anonymkode: d051d...ead

Tror du tar feil av 80-tallet og 60- tallet

Anonymkode: ea62f...0fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 8.21):

Jeg er født i 1977 og søsteren min i 1974. Mamma var i jobb hele tiden, tror hun hadde 6 ukers mammapermisjon eller noe. Vi var hos dagmamma fram til vi begynte på skolen. Med tanke på at mye var mer tungvint på den tiden; vi bodde i gamle, kalde hus hvor både ved og vann måtte hentes, vaskemaskin fikk vi vel ikke før godt utpå 80 tallet, oppvaskmaskin først da vi flyttet i nytt hus rett før 90 tallet, det var ikke forventet at mannen skulle hjelpe til noe hjemme osv så tror jeg nok de ikke akkurat hadde det noe lettere enn vi har i dag.

Anonymkode: adfe4...d13

Men i alle dager, hvor vokste du opp? Jeg er et par år yngre enn deg, og vokste ikke opp med rike foreldre, altså. Men alle hadde vaskemaskin, og alle hadde da selvsagt innlagt vann! 🤣 Og hente ved må man da nå også - eller henter du inn ved med drone? Mine foreldre hadde ikke oppvaskmaskin, men det var virkelig uvanlig da jeg vokste opp å ikke ha det. Og de fleste menn hjalp til med husarbeidet, selv om kvinner nok gjorde mest (som de fremdeles gjør!). Det var ikke veldig annerledes mtp husarbeid på den tiden enn det er nå. Du må nok en 20 års tid lengre tilbake før husarbeidet blir vesentlig mer tungvint enn det er nå. 

Anonymkode: 7f8e9...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 14.12.2022 den 7.23):

Det var nok en noe større andel hjemmeværende kvinner, men veldig mange var i full jobb og hadde akkurat samme tidsklemma som i dag.

Det var skole, barnehage, korps, fotball og kakebaking akkurat som nå.

Vel, forskjellen var at vi barna på den tiden syklet til trening. Idag blir utrolig mange var kjørt. Det var dessuten også veldig mye uorganisert lek- spilte fotball ute i nabolaget, vi gikk opp i skogen etc. Barn hadde mye mer frihet under ansvar både på godt og vondt. 

Anonymkode: c6289...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2022 at 9:25 PM, AnonymBruker said:

Var bare en mamma som var hjemme i gata mi på begynnelsen av 90 tallet. Bygda på Østlandet. 

Anonymkode: 7b944...045

Samme her, husker bare 1 fra klassen som hadde mamma hjemme etter skolen. Men vet flere var hjemme og var dagmamma for andre barn. 

Anonymkode: 47075...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, forskjellen var at vi barna på den tiden syklet til trening. Idag blir utrolig mange var kjørt. Det var dessuten også veldig mye uorganisert lek- spilte fotball ute i nabolaget, vi gikk opp i skogen etc. Barn hadde mye mer frihet under ansvar både på godt og vondt. 

Anonymkode: c6289...2af

Vi ble kjørt både korps og trening pga avstand instrument, men du har sikkert rett i at det var mindre kjøring.

Jeg er enig i at det var mindre organsisert. Nå er tankegangen at barn må aktiveres og gjetes av voksne.

Jeg tror kanskje den største forandringen er internett og smarttelefoner. Hvis man ikke melder barna på aktiviteter så ender det fort med at de sitter og glor i en skjerm. Det er ikke bare å gå ut på gata og treffe masse andre barn/ungdom. 

Hvis man ser en flokk ungdom utenfor en butikk tenker folk at det er et problem. Jeg synes det er flott, bortsett fra at det snart bare er problemungdom som møtes sånn.

Da jeg var tenåring var det sånn vi møttes. Man kunne ikke enkelt avtale med telefon, så vi gikk til den lokale kiosken hvor det alltid var mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en del mødre inklu min mor jobbet deltid. Var ikke så mye kjas og mas. Vi gikk og til og hjem fra skolen selv om det var en time å gå hjem, det er vel ikke så vanlig lenger. Det er svært trafikkert på veien opp til skolen til barnet mitt så jeg må følge opp og hente som spiser mye tid da skolen er langt unna. 

Anonymkode: 8952a...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...