Gå til innhold

LørDan fra 1987. Debatt om barn og familie

Anonymburker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du brukt opp hele Netflix?! 😄

Anonymkode: 6e412...294

Jeg ser også ofte på gamle ting i arkivet til Nrk. LørDan, Tande P, ++. Er en type show som ikke går på tv lenger.

Anonymkode: ef535...151

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er fra sørvestlandet, født i 78, hadde far onshore i olja. Mor jobbet hele sitt voksne liv. Alle mine venners mødre jobbet. Begge mine bestemødre jobbet hele livet. Alle tantene mine jobbet. 

Husker det var en gutt i paralellklassen som hadde en mor som gikk hjemme "uten grunn", og vi syntes det var litt rart. 

Anonymkode: be558...cf9

Jeg husker det også sånn. Det vanligste var at begge jobbet. Den store endringen i holdning skjedde i løpet av 70 tallet tror jeg. Faktisk tror jeg flere kvinner definerte seg som feminister den gangen, men det handlet mer om likelønn, jobb og husarbeid. Det var større toleranse for fulle mannegriser på fest.

I 1987 var holdningen at begge skulle hjelpe til i huset. Det var bak mål å si at "kvinner hører hjemme på kjøkkenet". Vi snakker ikke om 50 tallet her.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er merkelig når de fleste damer satt hjemme til ungene begynte på skole den gang. De må jo ha hatt det mye lettere 

Anonymkode: d051d...ead

På slutten av 80-tallet? Nå må du gi deg...

Anonymkode: e5845...b13

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 80-tallet, og slik jeg husker det var det vanlig at mødrene var hjemme fram til barna begynte på skolen. Det var nesten ikke barnehageplasser å oppdrive, og de som fantes hadde korte åpningstider. Jeg hadde firetimersplass en periode, og så gikk jeg opp til det som ble kalt "full plass", dvs. seks timer om dagen.  Det var jo umulig å kombinere dette med heltidsjobb. Eneste unntaket var sykehusbarnehagen, men jeg tror ikke den heller tok inn barn under to-tre år. Noen hadde dagmamma eller jobbet kveld, men mange var rett og slett hjemme noen år.

Dette var i et lite tettsted på Østlandet. Det er godt mulig barnehageutbyggingen startet tidligere i mer sentrale strøk.

Anonymkode: e1245...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var få barnehage plasser var det svært mange som gikk til dagmamma. 
dagmamma var gjerne en dame i nabolaget med små barn selv..

frem til skolestart da var man gammel nok til å få nøkkel om halsen og gå hjem alene. 

jeg er vokst opp på 80 tallet og de aller fleste var i arbeid.

Anonymkode: 4308e...3c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ser også ofte på gamle ting i arkivet til Nrk. LørDan, Tande P, ++. Er en type show som ikke går på tv lenger.

Anonymkode: ef535...151

Mye gøy i NRK arkivet. Fikk tips på en Facebook reuniongruppe om at de gamle Midt i Smørøye episodene lå ute, inkludert en greie fra vår gamle ungdomsklubb. Mye hockeyhår og 15-16 åringer som røyker inne mens de spiller biljard. Litt andre tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp i ei lita bygd på 70/80-tallet. Min mor var i likhet med de fleste andre mødrene i nabolaget hjemmearbeidende til yngste barn begynte på skolen.  På den tiden var det fremdeles mulig å få jobb uten annen utdannelse enn folkeskole (i heldigste fall realskole) og "hull" i CV'en på flere titalls år.  Svigermor, som har høyere utdanning, hadde kun 6 ukers permisjon med mannen og hans bror (født tidlig 70-tall).

Livet var strevsomt på mange vis, men ikke like hektisk.  Få av mine klassekamerater fikk lov til å ha mer enn èn fritidsaktivitet, altså en ettermiddag i uka gikk med til dette.  Dette kan selvfølgelig ha med økonomi å gjøre, samt at utvalget aktiviteter var begrenset.  Vi ordnet oss mye selv, foreldre gikk veldig lite inn i dette å organisere aktivitet mellom venner. Man forholdt seg stort sett til de barna som bodde i gangavstand. Det var ekstremt sjeldent vi ble kjørt rundt for å besøke andre barn.

Helgene og feriene var ikke i like stor grad bygget rundt barna.  Jeg har ikke barn selv, men ser på nevøer og nieser at de gjør noe gøy for barna hver eneste helg (badeland,lekeland, kino osv). og feriene er også helt og holdent på barnas premisser.  Skal jeg gjette, gjorde vi slike spennende opplevelser for oss barna en gang eller to i løpet av året.  Før jeg ble gammel nok til å dra på kino selv, hadde jeg dratt dit 3 ganger.

Til tross for at så godt som alle mødre jobber nå, og de fleste var hjemme da jeg var barn, tror jeg foreldre bruker mer tid sammen med barna nå enn de gjorde for 30-40-50 år siden.  I familieselskap var vi ungene stort sett for oss selv, nå er oppmerksomheten 100% på barna hele veien.  Våre foreldre sjekket inn en gang eller to i løpet av kvelden, dagens foreldre er på absolutt hele tiden.

Anonymkode: 7c1b6...05b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er merkelig når de fleste damer satt hjemme til ungene begynte på skole den gang. De må jo ha hatt det mye lettere 

Har du noe statistikk på det? For det gjaldt nemlig IKKE der jeg bor. Jeg er født i 1981, og tror ikke en eneste av mødrene var hjemmeværende da. Vi ble sendt til dagmamma før vi fikk bhg-plass. Da jeg begynte i 1. klasse, var det bare 2 stk i klassen som ikke hadde gått i bhg med meg, og de to som ikke hadde gått i min bhg, hadde gått i en annen bhg. Altså ikke et eneste barn med hjemmeværende mødre, i en klasse på 19 barn. 

Anonymkode: fb887...c73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mange av de gjorde det ikke frivillig. 

Anonymkode: f54bb...ad6

Det er helt utrolig at mange enda tror at de gjorde det. Det er mange som mener dette er er det beste, men jeg tror kvinner bør være selvstendig individ. Man skal aldri stole 100% på noen, ikke engang sin partner. Går det dårlig så sitter man der og må begynne på bunn fordi man skal leve etter gamle oppkonstruerte regler. 

Anonymkode: 91955...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mange her ikke husker det slik, var mange av kvinnene med småbarn på 1980-tallet hjemmeværende. De var ikke husmødre på livstid slik som på femtitallet, men mange var det i en periode mens barna var små. Denne SSB-artikkelen handler om utviklingen mellom 1980 og 2000 og inneholder ganske mye tall. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/arbeid--31081

Jeg tipper grunnen til at så mange av dere som skriver her ikke husker det sånn er at det meste dere husker fra barndommen er fra skolealderen. Da dere var ti jobbet nok mødrene deres og mødrene til alle vennene deres, men de gjorde kanskje ikke det da dere var to eller tre? I tillegg var det sikkert større geografiske forskjeller da enn nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi jobbet fulltid fra hun var 16 til hun fikk meg. Så jobbet hun som dagmamma til andre barn i nabolaget i mange år, frem til mitt yngste søsken begynte på ungdomsskolen, og så fikk hun seg fulltidsjobb i et av de typiske dårlig betalte kvinneyrkene. De andre naboene hadde altså mødre som jobbet, siden min mor passet ungene...

Endret av Veggdyret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tomas77 skrev (19 timer siden):

Hva er egentlig statistikken på det? Husker at jeg og alle mine venner hadde mødre i full jobb påden tiden, men det var i Bærum så muligens ikke representativt. 

Det var nok stor forskjell på bygd og by. Jeg bodde i et lite fiskevær på den tiden, og fra mitt årskull var det kun tre av ni som gikk i barnehage. Med andre ord hadde to tredjedeler hjemmeværende mødre.

Anonymkode: c7f23...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er født i 1977 og søsteren min i 1974. Mamma var i jobb hele tiden, tror hun hadde 6 ukers mammapermisjon eller noe. Vi var hos dagmamma fram til vi begynte på skolen. Med tanke på at mye var mer tungvint på den tiden; vi bodde i gamle, kalde hus hvor både ved og vann måtte hentes, vaskemaskin fikk vi vel ikke før godt utpå 80 tallet, oppvaskmaskin først da vi flyttet i nytt hus rett før 90 tallet, det var ikke forventet at mannen skulle hjelpe til noe hjemme osv så tror jeg nok de ikke akkurat hadde det noe lettere enn vi har i dag.

Anonymkode: adfe4...d13

Hvor i all verden bodde du om dere måtte hente vann etter 1974 ? Og ved må hentes i dag også om man fyrer litt med ved. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selv om mange her ikke husker det slik, var mange av kvinnene med småbarn på 1980-tallet hjemmeværende. De var ikke husmødre på livstid slik som på femtitallet, men mange var det i en periode mens barna var små. Denne SSB-artikkelen handler om utviklingen mellom 1980 og 2000 og inneholder ganske mye tall. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/arbeid--31081

Jeg tipper grunnen til at så mange av dere som skriver her ikke husker det sånn er at det meste dere husker fra barndommen er fra skolealderen. Da dere var ti jobbet nok mødrene deres og mødrene til alle vennene deres, men de gjorde kanskje ikke det da dere var to eller tre? I tillegg var det sikkert større geografiske forskjeller da enn nå.

Da jeg voks opp på 80 tallet var barnehage for bar fra tre år. 
min mor jobbet ettermiddag/ kveld i den perioden. 
så var hun vell og merke hjemme et eller to år, men jobbet da som dagmamma. 
fra jeg var 6 år seinest jobbet hun i ordinært arbeid med ordinære arbeidstider.

husker mye fra tide før jeg ble 10… og de fleste mødrene var i arbeid: i barnehagen, vaskedamer, kontordame, butikkarbeidere osv… dette fra en liten bygd.
sikkert noen som var hjemme de første årene men ikke flertallet, husker fremdeles de som hadde dagmamma som «kariære»  

Anonymkode: 4308e...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (15 timer siden):

Jeg husker det også sånn. Det vanligste var at begge jobbet. Den store endringen i holdning skjedde i løpet av 70 tallet tror jeg. Faktisk tror jeg flere kvinner definerte seg som feminister den gangen, men det handlet mer om likelønn, jobb og husarbeid. Det var større toleranse for fulle mannegriser på fest.

I 1987 var holdningen at begge skulle hjelpe til i huset. Det var bak mål å si at "kvinner hører hjemme på kjøkkenet". Vi snakker ikke om 50 tallet her.

Der på sørvestlandet som jeg kommer fra fantes det ikke barnehage som var åpen lengre enn fire timer på åttitallet. De få kvinnene som jobbet fikk hjelp av dagmamma eller besteforeldre. 

Anonymkode: 43f04...8a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 modell her. Oppvokst på bygda. De fleste mødre jobbet. Selv om mamma jobbet hjemmefra (egen bedrift) gikk jeg i og søsteren min i barnehage 3 dager i uka frem til skolestart. Kan ikke huske noen tidsklemme typ at det var stress, men mamma satt aldri i ro og slappet av. Var alltid noe som måtte gjøres.

Anonymkode: 68504...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst på åtti tallet. Mamma var i full jobb frem til hun fikk barn, da var hun dagmamma for andres barn. Så vi var hjemme med huset fullt av barn frem til jeg begynte på skolen. Mamma gikk så over til en annen lavtlønnet jobb og jobbet der til hun ble utslitt og uføretrygdet som 50 åring. Stort sett så var mødrene i jobb av de som bodde rundt oss og mine venners mødre, av det jeg kan huske. Noen deltid, men stort sett fulltidsjobb.

Anonymkode: e8a00...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 8.21):

Jeg er født i 1977 og søsteren min i 1974. Mamma var i jobb hele tiden, tror hun hadde 6 ukers mammapermisjon eller noe. Vi var hos dagmamma fram til vi begynte på skolen. Med tanke på at mye var mer tungvint på den tiden; vi bodde i gamle, kalde hus hvor både ved og vann måtte hentes, vaskemaskin fikk vi vel ikke før godt utpå 80 tallet, oppvaskmaskin først da vi flyttet i nytt hus rett før 90 tallet, det var ikke forventet at mannen skulle hjelpe til noe hjemme osv så tror jeg nok de ikke akkurat hadde det noe lettere enn vi har i dag.

Anonymkode: adfe4...d13

Hvor var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 13.12.2022 den 23.04):

Nei, jeg har bare mine sære øyeblikk😄

NRK-arkivet er betre! Sjå t.d. Noreg Rundt frå 70-talet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1984 på Sørvestlandet. Der jeg bodde først så var nesten ingen mødre i jobb. Jeg hadde bare éi venninne som gikk i barnehage og jeg husker at vi syntes det var sååå kjedelig de dagene hun ikke kunne leke med oss andre i gata. Faren jobbet offshore og mora trengte litt pause da hun var alene med barna i to uker og ett av dem var handicappet.

Så flyttet vi 30 minutter unna da jeg skulle begynne i andre klasse og alle i klassen min hadde gått i barnehagen, men bare klokka 10-14, altså bare fire timer. Nesten ingen mødre jobbet. Det var bare greit at barna møttes og lekte sammen noen dager i uka.

Anonymkode: d76b6...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...