Gå til innhold

LørDan fra 1987. Debatt om barn og familie

Anonymburker

Anbefalte innlegg

Syns det var litt fascinerende å se dette programmet som er 35 år gammelt, og deler av debatten føles som det skulle vært i dag. Tenk at de også den gangen argumenterte mot å få barn pga mangel på tid.

En frivillig barnløs dame i 40-åra snakker om at det å få barn i dag (altså 1987) handler mest om å få et portrett av far og mor. Syns det var mye lik argumentasjon som brukes i dag.

https://tv.nrk.no/serie/loerdan/1987/FUHA03001887/avspiller

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hva de samme folkene tenker om tidsklemma i dag versus 1987..

Anonymkode: 93b95...1c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig når de fleste damer satt hjemme til ungene begynte på skole den gang. De må jo ha hatt det mye lettere 

Anonymkode: d051d...ead

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er merkelig når de fleste damer satt hjemme til ungene begynte på skole den gang. De må jo ha hatt det mye lettere 

Hva er egentlig statistikken på det? Husker at jeg og alle mine venner hadde mødre i full jobb påden tiden, men det var i Bærum så muligens ikke representativt. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig statistikken på det? Husker at jeg og alle mine venner hadde mødre i full jobb påden tiden, men det var i Bærum så muligens ikke representativt. 

Var bare en mamma som var hjemme i gata mi på begynnelsen av 90 tallet. Bygda på Østlandet. 

Anonymkode: 7b944...045

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomas77 skrev (1 time siden):

I min klasse var de fleste mødrene hjemmeværende i 1987. Noen fikk deltidsjobb på 90- tallet da SFO ble etablert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du brukt opp hele Netflix?! 😄

Anonymkode: 6e412...294

Nei, jeg har bare mine sære øyeblikk😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvilken verden du er vokst opp i, men de eneste av mine venner og klassekamerater som hadde hjemmeværende mor var prestedatteren og skipsrederdatteren. Alle andre jobbet, og vi gikk hjem etter skolen med nøkkel rundt halsen og styrte showet selv til de voksne kom hjem. Dette var fra 1984 og utover.

Anonymkode: 9fbf8...e59

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 time siden):

Nei, jeg har bare mine sære øyeblikk😄

Haha du er som meg. Og jeg elsker nrk arkivet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet ikke hvilken verden du er vokst opp i, men de eneste av mine venner og klassekamerater som hadde hjemmeværende mor var prestedatteren og skipsrederdatteren. Alle andre jobbet, og vi gikk hjem etter skolen med nøkkel rundt halsen og styrte showet selv til de voksne kom hjem. Dette var fra 1984 og utover.

Ja min mor jobbet også fra jeg begynte på skolen. Men jeg var minstemann og fra første barnet hun fikk i 78 til jeg ble født i 87 og de 7 påfølgende årene etter det var hun hjemmeværende mamma. Altså fra 78 til 94 og lønna til min pappa dekket alt. Huslån, bil og alt vi trengte. Følte aldri vi var fattige , fikk det samme som alle de andre. I dag hadde det vært umulig på EN gjennomsnittelig lønn. Så det var annerledes den gang, uten tvil. Mor kunne være hjemme uten at far måtte være stinn av penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sørvestlandet var det vanlig med hjemmeværende mødre. Fedrene jobbet ofte offshore eller til sjøs, og lønningene var høye. Det må mange fraskilte kvinner i 60-årene betale for i dag. Det blir dårlig med pensjon av slikt. 

Anonymkode: 43f04...8a4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er tydeligvis akkurat like gammel som deg og det var det samme her. De fleste mødrene jobbet i offentlig administrasjon, ved universitetet eller som lærere. Vi hadde nøkler og dro hjem til hverandre og lagde kaos 😂 må ha vært en prøvelse å komme hjem til huset fullt av guttunger hver ettermiddag 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomas77 skrev (9 timer siden):

Min mor jobbet også, men bæring her og😅

Anonymkode: e13e5...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 23.58):

Lurer på hva de samme folkene tenker om tidsklemma i dag versus 1987..

Anonymkode: 93b95...1c1

Det var nok en noe større andel hjemmeværende kvinner, men veldig mange var i full jobb og hadde akkurat samme tidsklemma som i dag.

Det var skole, barnehage, korps, fotball og kakebaking akkurat som nå.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mange av de gjorde det ikke frivillig. 

Anonymkode: f54bb...ad6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På sørvestlandet var det vanlig med hjemmeværende mødre. Fedrene jobbet ofte offshore eller til sjøs, og lønningene var høye. Det må mange fraskilte kvinner i 60-årene betale for i dag. Det blir dårlig med pensjon av slikt. 

Anonymkode: 43f04...8a4

Jeg er fra sørvestlandet, født i 78, hadde far onshore i olja. Mor jobbet hele sitt voksne liv. Alle mine venners mødre jobbet. Begge mine bestemødre jobbet hele livet. Alle tantene mine jobbet. 

Husker det var en gutt i paralellklassen som hadde en mor som gikk hjemme "uten grunn", og vi syntes det var litt rart. 

Anonymkode: be558...cf9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

De satt ikke hjemme i 1987 da. Herregud. 

Anonymkode: 0826d...f5b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1977 og søsteren min i 1974. Mamma var i jobb hele tiden, tror hun hadde 6 ukers mammapermisjon eller noe. Vi var hos dagmamma fram til vi begynte på skolen. Med tanke på at mye var mer tungvint på den tiden; vi bodde i gamle, kalde hus hvor både ved og vann måtte hentes, vaskemaskin fikk vi vel ikke før godt utpå 80 tallet, oppvaskmaskin først da vi flyttet i nytt hus rett før 90 tallet, det var ikke forventet at mannen skulle hjelpe til noe hjemme osv så tror jeg nok de ikke akkurat hadde det noe lettere enn vi har i dag.

Anonymkode: adfe4...d13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...