Serenahiis Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Hei, jeg er i jobb nå, og startet i den 01. oktober i år. Før det hadde jeg annen inntekt på ca 100.000 i året (var student, så liten inntekt fra jobb). Hvis jeg sykemelder meg nå, vil jeg da få veldig lite sykepenger? Altså de 3 siste mnd har jeg tjent (etter skatt); September: 9.000kr Oktober 22.000kr November 22.000kr Vil NAV da ta et gjennomsnitt ut ifra de 3 månedene, og gi meg det i sykepenger? Eller regner de det på en annen måte? Vil det da være lurere å vente til januar, da jeg har 3 måneder der jeg har tjent 22.000? (Skal sykemeldes pga operasjon og blir borte fra jobb en god stund) Endret 12. desember 2022 av Serenahiis
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Kanskje du finner svaret her? https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019_kap Anonymkode: 33b36...7c5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Hei. Ja, det du skriver er riktig. Så da bør du vente en måned. Hilsen lønningsarbeider. Anonymkode: 2f2a7...04b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Ja, det du skriver er riktig. Så da bør du vente en måned. Hilsen lønningsarbeider. Anonymkode: 2f2a7...04b Ikke nødvendigvis: Det er noen unntak fra hovedregelen det er viktig for deg som arbeidsgiver å være klar over når du skal beregne inntekten: Hvis arbeidsforholdet har vart så kort tid at det ikke er rapportert inntekt til a-ordningen for tre hele kalendermåneder, skal du bruke inntekten i den perioden arbeidsforholdet har vart. Du må regne om inntekten i perioden til en månedsinntekt. Hvis arbeidstakeren har fått en varig lønnsendring i eller etter beregningsperioden, men før første fraværsdag, skal du bruke perioden etter lønnsendringen. Anonymkode: 57df3...591
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Men nå gjelder jo ikke dette her, da. Anonymkode: 2f2a7...04b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Normalt renger NAV ut sykepenger på bakgrunn av inntektsmelding fra arbeidsgiver(e). Normalt legges inntekt fra de tre siste månedene til grunn. NAV regner ut et gjennomsnitt av lønnen din de tre siste månedene før du ble sykmeldt. Denne summen ganges med 12 (for å få årslønn),og deles på 260 (antall arbeidsdager i et normalt år). Da får du en dagsats. Det utbetales sykepenger for ukedagene på hver sykmelding. Det finnes, som det står litt lengre oppe i tråden, noen unntak. Anonymkode: f7d6b...b42
William_S Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 (endret) Vær obs rundt regelverket siden du er student og skal få sykepenger fra NAV, står litt om det her https://www.nav.no/sykepenger#situasjoner Edit ser du sier du var student og ikke er det nå lenger? Da er det bare å ignorere det jeg skrev. Endret 13. desember 2022 av William_S
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå