Gå til innhold

Hvordan fungerer det med sykemelding? NAV...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er i jobb nå, og startet i den 01. oktober i år. Før det hadde jeg annen inntekt på ca 100.000 i året (var student, så liten inntekt fra jobb). Hvis jeg sykemelder meg nå, vil jeg da få veldig lite sykepenger?

Altså de 3 siste mnd har jeg tjent (etter skatt);

September: 9.000kr
Oktober 22.000kr
November 22.000kr

Vil NAV da ta et gjennomsnitt ut ifra de 3 månedene, og gi meg det i sykepenger? Eller regner de det på en annen måte?

Vil det da være lurere å vente til januar, da jeg har 3 måneder der jeg har tjent 22.000?

(Skal sykemeldes pga operasjon og blir borte fra jobb en god stund)

Endret av Serenahiis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ja, det du skriver er riktig. Så da bør du vente en måned. 
Hilsen lønningsarbeider. 

Anonymkode: 2f2a7...04b

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei.

Ja, det du skriver er riktig. Så da bør du vente en måned. 
Hilsen lønningsarbeider. 

Ikke nødvendigvis:

Det er noen unntak fra hovedregelen det er viktig for deg som arbeidsgiver å være klar over når du skal beregne inntekten:

Hvis arbeidsforholdet har vart så kort tid at det ikke er rapportert inntekt til a-ordningen for tre hele kalendermåneder, skal du bruke inntekten i den perioden arbeidsforholdet har vart. Du må regne om inntekten i perioden til en månedsinntekt.

Hvis arbeidstakeren har fått en varig lønnsendring i eller etter beregningsperioden, men før første fraværsdag, skal du bruke perioden etter lønnsendringen.

Anonymkode: 57df3...591

Skrevet

Men nå gjelder jo ikke dette her, da. 

Skrevet

Normalt renger NAV ut sykepenger på bakgrunn av inntektsmelding fra arbeidsgiver(e). Normalt legges inntekt fra de tre siste månedene til grunn.

NAV regner ut et gjennomsnitt av lønnen din de tre siste månedene før du ble sykmeldt. Denne summen ganges med 12 (for å få årslønn),og deles på 260 (antall arbeidsdager i et normalt år). Da får du en dagsats. Det utbetales sykepenger for ukedagene på hver sykmelding.

Det finnes, som det står litt lengre oppe i tråden, noen unntak.

Anonymkode: f7d6b...b42

Skrevet (endret)

Vær obs rundt regelverket siden du er student og skal få sykepenger fra NAV, står litt om det her 

https://www.nav.no/sykepenger#situasjoner

Edit ser du sier du var student og ikke er det nå lenger? Da er det bare å ignorere det jeg skrev. 

Endret av William_S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...