Gå til innhold

Måtte Norge bli mer demokratisk på 1800-tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål fra historie som jeg kan ikke svare på. Jeg kan svar hvordan, men ikke hvorfor.

|Måtte Norge bli mer demokratisk på 1800-tallet?|

Takk!

Anonymkode: 44399...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 18.47):

Hei,

Jeg har et spørsmål fra historie som jeg kan ikke svare på. Jeg kan svar hvordan, men ikke hvorfor.

Takk!

Du får besvare skoleoppgaven din selv, men må DU ha frihet og demokrati? Burde du ikke være fornøyd om du har en snill føydalherre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte?

Nei sannsynligvis ikke, men vi ble det uansett.

Problemet med denne typen oppgaver er at

Prossessen startet tidligere enn 1800-tallet. Jeg vil så tidlig som i 1739 da det ble opprettet allmueskoler over hele landet med trosopplæring og enkel leseopplæring. At alle ettervert ble i stand til å lese og skrive er den viktigeste grunnlaget for demokrati. Dette igjen førte til at tidsskrifter (fremdeles under streng sensur) ble mere og mere populære og det ble vanskeligere å sensurere dem (ikke at alle danskekongene brydde seg om sensur i like stor grad).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2022 at 6:47 PM, AnonymBruker said:

Hei,

Takk!

Er enig med @Lunda

Men generelt når du får et spørsmål i en skoleoppgave du ikke aner hvordan du skal svare på:
1) Spør læreren om hjelp til å forstå oppgaven. Ser du spurte spørsmålet på en søndag, om innleveringen var på mandag så husk til neste gang å spørre om hjelp i god tid. 

2) En strategi for å svare på slike oppgaver er å tenke gjennom oppgaveteksten. Den spør "måtte Norge bli mer demokratisk på 1800-tallet". For å svare på det spørsmålet kan man blant annet dele det opp i underspørsmål. Tenk gjennom hvordan man kan dele opp spørsmålet i deler du kan svare på, prøv å gjør spørsmålet til noe du kjenner igjen fra pensum/kan slå opp i pensumboka. Kan veldig ofte være lurt å forklare begrepene som brukes. 

Tre mulige underspørsmål er a) Hva må til for at et land skal bli mer demokratisk? b) Er det noe automatikk i at om vilkårene er oppfylt så blir landet mer demokratisk? c) Ble vilkårene oppfylt i Norge på 1800-tallet? Når man svarer på disse spørsmålene bør man tenke på læringsmålene/pensum. For det er jo de du skal vise at du behersker og læreren har gitt deg oppgaven for at du skal jobbe med læringsmålene slik du både lærer dem og får vist hva du kan. 

Anonymkode: ca08c...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...