Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var over 20 sider med relativt lange innlegg å lese i går, og jeg rakk ikke over alle sidene. Da jeg var kommet rundt halvveis begynte det med en del regelbrudd, så jeg valgte å skjule den, siden den bare var delvis ryddet. Jeg skal gjøre den ferdig nå, og legge det ut igjen. 

Minner om at vi har 24 timers svartid, så det kan ikke forventes svar etter 2-3 timer. Noen ganger får man svart raskt, andre ganger må man vente lenger. 

Sol, admin. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Sol, admin.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

@Sol Rampelyset @Måne Rampelyset kan dere rydde unna slike innlegg uten at tråden må stenges? Greit å være obs på tråden om dagen, da det fort kommer slike brukerangrep når man diskuterer kritikkverdige forhold som kan dokumenteres. 

Skjermbilde av regelbrudd slettet. Sol, admin

Endret av Sol Rampelyset
  • Nyttig 3
Skrevet

Hei,

Innlegget er slettet.

Sol, admin. 

• Liker 1
Skrevet

Eg vil gjerne dele ei observasjon eg har gjort over tid. Eg opplever at nokre deltakarar i debatten verkar meir opptekne av å "ta" andre deltakarar enn å bidra sakleg til diskusjonen. Dette kan gjere det utfordrande å halde seg til sak og skape ein konstruktiv debatt.Eg lurer på om dette er noko som blir akseptert, eller om det finst retningslinjer eller diskusjonar rundt korleis ein kan sikre ein meir sakleg og respektfull debattkultur?.

Takk for at de tek dette opp til vurdering

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (10 minutter siden):

Eg vil gjerne dele ei observasjon eg har gjort over tid. Eg opplever at nokre deltakarar i debatten verkar meir opptekne av å "ta" andre deltakarar enn å bidra sakleg til diskusjonen. Dette kan gjere det utfordrande å halde seg til sak og skape ein konstruktiv debatt.Eg lurer på om dette er noko som blir akseptert, eller om det finst retningslinjer eller diskusjonar rundt korleis ein kan sikre ein meir sakleg og respektfull debattkultur?.

Støtter denne.

Og det virker som om dette gjøres såpass under radaren at det ikke gir noen større konsekvens men kan provosere nok til at andre faller for å starte en brukerdiskusjon.

Jeg har holdt meg stille de siste timene i tråden ene og alene fordi jeg er svært fristet til å skrive noe jeg er sikker på bryter reglene.

Er det sånn vi skal ha det?

• Liker 4
Skrevet
oss-to skrev (11 minutter siden):

Jeg har stilt et lignende spørsmål tidligere, men da med utgangspunkt i det å bli bombardert av svar og krav om svar fra mange brukere samtidig. Det kan være heavy når man ofte er alene om sitt perspektiv, mens de fleste andre i tråden har et annet perspektiv. Jeg fikk da til svar at så lenge det er sak og ikke person som diskuteres, er dette noe man må "tåle". Og det gir jo forsåvidt mening og er bare noe man må stå i. Så får man heller luke ut det man opplever som usaklig eller som personangrep (det vil jo uansett bli moderert bort). 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Undrende123 skrev (7 minutter siden):

Jeg har stilt et lignende spørsmål tidligere, men da med utgangspunkt i det å bli bombardert av svar og krav om svar fra mange brukere samtidig. Det kan være heavy når man ofte er alene om sitt perspektiv, mens de fleste andre i tråden har et annet perspektiv. Jeg fikk da til svar at så lenge det er sak og ikke person som diskuteres, er dette noe man må "tåle". Og det gir jo forsåvidt mening og er bare noe man må stå i. Så får man heller luke ut det man opplever som usaklig eller som personangrep (det vil jo uansett bli moderert bort). 

Eg ser at du har kommentert på innlegget mitt, men eg ønskjer ikkje å diskutere saka med andre deltakarar akkurat no. Eg har sendt spørsmål til moderatorane og hadde satt pris på eit svar frå dei, slik at vi kan få avklart retningslinjer og saklegheit i denne debatten.

• Liker 4
Skrevet

En annen ting jeg har bitt meg merke i over tid spesielt i Sara Emilie tråden.

Jeg ønsker å skrive så gode og reflekterte innlegg som mulig, med nødvendig dokumentasjon og referanser. Dette tar tid.

Det jeg opplever som en utfordring er at de innleggene jeg bruker tid på kan bli moderert bort i forbindelse med andre sine regelbrudd og avsporinger - selv om regelbruddet kanskje var flere innlegg tilbake.

Eksempelvis sier bruker A noe som bryter reglene. Så svarer bruker B på en del som ikke var et regelbrudd, og så svarer bruker C videre på dette. Når da moderatorer rydder senere så forsvinner alle tre i stede for å la noe stå etter vurdering.

Det synes jeg er synd og det blir fort vanskelig når moderering ikke er fortløpende. Et innlegg som har stått flere timer, gjerne flere dager, tenker jeg er «godkjent» og trygt å svare på - og så plutselig forsvinner 2-4 sider i et jafs inkludert det som kanskje er mye nyttig diskusjon.

Gjør dere noen vurderinger om å redigere innlegg? Eller skjule innlegg og la forfatteren selv redigere bort regelbruddene før de blir lagt ut igjen?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (6 minutter siden):

Jeg ønsker å skrive så gode og reflekterte innlegg som mulig, med nødvendig dokumentasjon og referanser. Dette tar tid.

Det jeg opplever som en utfordring er at de innleggene jeg bruker tid på kan bli moderert bort i forbindelse med andre sine regelbrudd og avsporinger - selv om regelbruddet kanskje var flere innlegg tilbake.

Eksempelvis sier bruker A noe som bryter reglene. Så svarer bruker B på en del som ikke var et regelbrudd, og så svarer bruker C videre på dette. Når da moderatorer rydder senere så forsvinner alle tre i stede for å la noe stå etter vurdering.

Det synes jeg er synd og det blir fort vanskelig når moderering ikke er fortløpende. Et innlegg som har stått flere timer, gjerne flere dager, tenker jeg er «godkjent» og trygt å svare på - og så plutselig forsvinner 2-4 sider i et jafs inkludert det som kanskje er mye nyttig diskusjon.

Gjør dere noen vurderinger om å redigere innlegg? Eller skjule innlegg og la forfatteren selv redigere bort regelbruddene før de blir lagt ut igjen?

Eller du kan svare på ønskede innlegg uten å sitere de,da skal det ikke bli slettet..

B og C sine innlegg blir slettet fordi de siterer As innlegg som inneholder regelbrudd..

• Nyttig 1
Skrevet
J.. skrev (1 minutt siden):

Eller du kan svare på ønskede innlegg uten å sitere de,da skal det ikke bli slettet..

B og C sine innlegg blir slettet fordi de siterer As innlegg som inneholder regelbrudd..

Jeg har forsøkt det men har allikevel opplevd at de blir slettet. Samtidig er det fort litt kaos i slike tråder dersom en ikke siterer den man diskuterer med.

Jeg prøver å korte ned det jeg sitterer. Det er nok det som kanskje hjelper mest, men fortsatt slettes det.

Og det er litt derfor jeg lurer på hvilke vurderinger som blir gjort.

Skrevet
oss-to skrev (9 timer siden):

Dette er vi er obs på, og slike innlegg kan bli moderert avhengig av formulering og mengde som avsporing eller brukerdebatt. Jeg har ryddet noen slike innlegg i dag. 

skeiv-ostepop skrev (9 timer siden):

Dersom du skriver et innlegg som kan stå på egne ben vil det ikke bli moderert. Altså uten at du siterer eller referer til tidligere uttalelser som er kommet i et  innlegg med regelbrudd. Det fordrer også at temaet er relevant, og ikke en del av tråden med regelbruddet som ikke er relevant for tråden.

Det hender vi redigerer bort sitater av regelbrudd, men det er, hvertfall for meg, sjeldnere nå enn før, fordi det er så stor mengde innlegg som skal leses hver dag, og det er for tidkrevende å redigere innlegg. Man må da også redigere sitatene av de innleggene man har redigert. 

Det vil være ekstremt ressurskrevende å følge opp innlegg med regelbrudd som forfatteren selv skal redigere. Da må man blant annet sende PM, kontrollere at innlegget er redigert på et senere tidspunkt ,lese gjennom  hele innlegget igjen for å sjekke at det er redigert tilstrekkelig, vurdere hvor lang tid skal man gi brukere på å endre innleggene sine, ha et system som sikrer at alt dette følges opp. Som du skjønner er tanken god, men utførelsen vil gi betydelig merarbeid. Hadde forumet hatt 24/7 moderering hadde dette vært enklere, men slik er det ikke, og det kommer neppe til å bli sånn i fremtiden heller.

Sol, admin.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

@Sol Rampelyset @Måne Rampelyset kan dere legge inn en link her om hvordan man gjengir kilder korrekt? Jeg har fått innlegg ryddet bort pga feil med opphavsrett, og diverse. Prøvd å finne ut av hva som er riktig men finner ikke reglene. 

Skrevet

Her ser du hvordan regler rundt opphavsrett og sitater fungerer 

Sol, admin.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor går grensen til å stadig ta opp og henvise til andre/samme offentlige person(er) i Sara sin tråd? Bør de ikke ha en egen tråd om de skal diskuteres? Da disse personene Troy/ Sandtorv har egen agenda og er selv offentlige med egen Instagram profil/Facebook profil? Troy har egen tråd på KG.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sandtorv skriver om influencere og det er SE, så det er så absolutt relevant og bør få stå. Noe annet blir bare merkelig  og agendaen deres er å sette søkelys på det disse influencernr driver med 

• Liker 7
Skrevet

Grensen går vel når en diskuterer de andre, vs diskutere det de påpeker rundt Sara Emilie.

Å diskutere Sandtorv vil være off topic mener jeg. Men å diskutere noe han sier eller gjør som omhandler Sara Emilie så er det on topic.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Debatten rundt Sandtorv og Troy går på hva de ytrer seg om Sara Emilie og dermed er det relevant for tråden.  Om diskusjonen hadde gått om Sandtorv eller Troy sine personer, yrkesutøvelse eller hva de foretok seg hadde det vært avsporing og skulle vært i egen tråd. 

Sol, admin.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Sol Rampelyset skrev (25 minutter siden):

Debatten rundt Sandtorv og Troy går på hva de ytrer seg om Sara Emilie og dermed er det relevant for tråden.  Om diskusjonen hadde gått om Sandtorv eller Troy sine personer, yrkesutøvelse eller hva de foretok seg hadde det vært avsporing og skulle vært i egen tråd. 

Sol, admin.

Takk for svar 🙂

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...