Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Roe skrev (8 timer siden):

Dessverre ikke så uvanlig å bli beskyldt for det i denne tråden.. 

Det er veldig synd for det påvirker alt som blir skrevet og gode , lærerike innlegg forsvinner . 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det har vært "moderering" i tråden. Men jeg lurer faktisk på om dette er et innlegg som er ok? For den og flere lignende står igjen. 

Bilde fra SET tråden 

Screenshot_20251109_143408_Chrome.jpg

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Anses denne som innafor også? 🤗

Screenshot_20251109_184911_Samsung Internet.jpg

Endret av Roe
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

@Sol Rampelyset @Måne Rampelysetkan dere gå inn å se om det er Brukerdebatt på SE sin tråd? 
Jeg blir stadig forvirra over disse reglene. 

Det står om Brukerdebatt under regler for forumet men jeg ser adm skriver mer utfyllende på et svar (som ligger i bunn på dette bilde. 

Hvor tydelig skal brukerdebatten være i innlegg for at det blir slettet?

IMG_2710.thumb.jpeg.7b981ea9fd8c3b485e682241e5f8b193.jpeg

Endret av Minimeg1234
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Til moderatorene:
Det som ofte er problematisk i SE-tråden, er at det blir diskusjon om hvordan noen diskuterer, ikke om selve meningen eller saksinnholdet. @Bibbi_ har ovenfor gitt et godt eksempel på dette, med en tendensiøs og nedlatende kommentar til/om en bruker. 

Enkelte kommer stadig med spydige uttrykk om andres måte å ordlegge seg på. Dette fører ofte til både avsporing og brukerdebatt og det ødelegger diskusjonen. 
Andre forstår ikke forskjellen på å diskutere noe helt konkret versus på overordnet/symbolsk nivå. Julepynting er et godt eksempel på dette. Da blir det gjentatte spørsmål om å forklare ord og uttrykk som brukes, det fører til diskusjon om hvordan noen diskuterer, ikke diskusjon om meningsinnholdet og det leder til avsporing. 

Jeg håper modereringen er oppmerksomme på og sletter spydige, nedlatende og tendensiøse kommentarer, samt kommentarer om hvordan noen diskuterer. 

IMG_4833.jpeg

Endret av Anemoi
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Om noen ikke forstår , som i tilfelle Anemoi beskriver er meg (som kanskje også er Brukerdebatt selvom man ikke skriver brukernavnet ) så syns jeg det hadde vært redelig å forklare hva en mener med det en prøver å få frem. 
Det er ikke så rart at en føler at noen prøver å dempe en stemme når det blir «rabalder» så snart noen gjør en feil. 
Jeg er vant med at man oppklarer slike ting men i denne tråden og i SE tråden så tror jeg det er noe annet man vil oppnå. 

Og jeg vil si som jeg sa i SE tråden: ingen er tankelesere .  

Endret av Minimeg1234
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser poenget Anemoi fremhever. Mye av støyen i SE-tråden handler faktisk om hvordan man diskuterer, ikke alltid hva som diskuteres. Dette kan lett føre til avsporing og brukerdebatt, og gjør det vanskeligere å fokusere på sak.

Samtidig synes jeg tolkningen blir litt for svart-hvitt. Ikke alle som uttrykker seg kantete eller stiller spørsmål om ordbruk gjør det med en intensjon om å avspore!  For mange handler det om misforståelser eller at man prøver å forstå hva som menes, og da blir det veldig lett tolket som brukerdebatt selv om intensjonen er å delta saklig.

Mitt poeng er derfor: å moderere spydige eller nedlatende kommentarer er selvsagt helt nødvendig, men vi bør vel også ha rom for at man kan stille spørsmål om ord og uttrykk uten at det automatisk blir sett på som avsporing/brukerdebatt?

På den måten får tråden både saklighet og bredere deltakelse. 🩷

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Minimeg1234 skrev (6 minutter siden):

Om noen ikke forstår , som i tilfelle Anemoi beskriver er meg (som kanskje også er Brukerdebatt selvom man ikke skriver brukernavnet ) så syns jeg det hadde vært redelig å forklare hva en mener med det en prøver å få frem. 
Det er ikke så rart at en føler at noen prøver å dempe en stemme når det blir «rabalder» så snart noen gjør en feil. 
Jeg er vant med at man oppklarer slike ting men i denne tråden og i SE tråden så tror jeg det er noe annet man vil oppnå. 

Og jeg vil si som jeg sa i SE tråden: ingen er tankelesere .  

Eksempelet var om julepynting, ja. Men diskusjon om hvordan noen diskuterer, er et gjentagende problem over lang tid med mange involverte. Det er dette mitt innlegg dreier seg om, ikke deg og meg. 😉
Når jeg ser at videre svar/forklaringer/oppklaringer om ord og uttrykk kan bli avsporing, ønsker jeg ikke å gå videre. Det må respekteres. - Å ikke svare der det kan føre til avsporing eller brukerdebatt, er for øvrig også en anbefaling fra moderatorhold. 

• Nyttig 2
Skrevet
Roe skrev (3 minutter siden):

Jeg ser poenget Anemoi fremhever. Mye av støyen i SE-tråden handler faktisk om hvordan man diskuterer, ikke alltid hva som diskuteres. Dette kan lett føre til avsporing og brukerdebatt, og gjør det vanskeligere å fokusere på sak.

Samtidig synes jeg tolkningen blir litt for svart-hvitt. Ikke alle som uttrykker seg kantete eller stiller spørsmål om ordbruk gjør det med en intensjon om å avspore!  For mange handler det om misforståelser eller at man prøver å forstå hva som menes, og da blir det veldig lett tolket som brukerdebatt selv om intensjonen er å delta saklig.

Mitt poeng er derfor: å moderere spydige eller nedlatende kommentarer er selvsagt helt nødvendig, men vi bør vel også ha rom for at man kan stille spørsmål om ord og uttrykk uten at det automatisk blir sett på som avsporing/brukerdebatt?

På den måten får tråden både saklighet og bredere deltakelse. 🩷

Og jeg er også enig i mye av det du her skriver. ☺️
Samtidig er det viktig å klare å sette strek før det ender i avsporing og brukerdebatt. Flere ganger har jeg opplevd at jeg svarer og forklarer, og det ender bare med ytterligere spørsmål om ord og uttrykk. Da velger jeg ofte å ikke gå videre. 🥰

• Hjerte 1
Skrevet
Anemoi skrev (2 timer siden):

Og jeg er også enig i mye av det du her skriver. ☺️
Samtidig er det viktig å klare å sette strek før det ender i avsporing og brukerdebatt. Flere ganger har jeg opplevd at jeg svarer og forklarer, og det ender bare med ytterligere spørsmål om ord og uttrykk. Da velger jeg ofte å ikke gå videre. 🥰

Det har jeg opplevd veldig veldig veldig mange ganger . Jeg er glad flere ser det og tar det opp for det er forsøkt sagt i fra flere ganger fra flere hold.  Det er en utrolig polarisert debatt som foregår og 
Jeg tror det påvirker hvordan man debatterer, reagerer og forsvarer . 

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg skal gå litt bakover for å finne de innleggene dere henviser til, de har nok blitt oversett. Fint om dere lenker til innlegg dere lurer på i stedet for å legge inn skjermbilder, så slipper jeg å bla meg gjennom mange sider på leting etter deler av et innlegg. Det er litt som å lete etter nåla i høystakken når man ikke vet hvem som som har skrevet eller når det er skrevet.

Jeg har ryddet både brukerdebatt og avsporing fra siste 24 timer, og det er gjentakende at det sporer av med debatt om hvordan andre diskuterer, hva som skal (eller ikke) diskuteres og brukerdebatt. Som vi har oppfordret til mange ganger før, ignorer brukerdabtt, unngå spydige svar og ikke arrester andre brukere for at de diskuterer på feil måte eller har feil meninger. Det er et diskusjonsforum og det skal være plass til alle meninger. 

Sol, admin.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Bare lurer på hvorfor  det ikke blir gitt sanksjoner til enkelte debattanter som gjentatte ganger byr opp til brukerdebatt ? Ser i regelverket at en gjerne må se bort i fra dette og ikke " mate trollet" hvorfor blir det sendt varsler og utestengelse for de som svarer på slikt og ikke den/de som starter dette? Hva er det jeg ikke ser her? Syntes det er vanskelig og holde debatter saklige når dette skjer bl.a. og regelverket brukes inkonsekvent 

• Nyttig 8
Skrevet
Interiørgla skrev (7 minutter siden):

Bare lurer på hvorfor  det ikke blir gitt sanksjoner til enkelte debattanter som gjentatte ganger byr opp til brukerdebatt ? Ser i regelverket at en gjerne må se bort i fra dette og ikke " mate trollet" hvorfor blir det sendt varsler og utestengelse for de som svarer på slikt og ikke den/de som starter dette? Hva er det jeg ikke ser her? Syntes det er vanskelig og holde debatter saklige når dette skjer bl.a. og regelverket brukes inkonsekvent 

Vi vet jo ingenting om hvilke sanksjoner andre deltakere i tråden har fått? 

• Nyttig 10
Skrevet
Roe skrev (4 minutter siden):

Vi vet jo ingenting om hvilke sanksjoner andre deltakere i tråden har fått? 

Mulig du ikke vet, det skal jeg ikke spekulere i. Men hva vet du hva andre vet? Her skriver du jo en konkret påstand om at vi ikke vet. Blir en utesteng så har en vel fått en begrunnelse fra moderator på hvorfor, men kan heller ikke inn her og forsvare en sanksjon som er gitt pga utestengelse. 

• Nyttig 2
Skrevet
Interiørgla skrev (2 timer siden):

Mulig du ikke vet, det skal jeg ikke spekulere i. Men hva vet du hva andre vet? Her skriver du jo en konkret påstand om at vi ikke vet. Blir en utesteng så har en vel fått en begrunnelse fra moderator på hvorfor, men kan heller ikke inn her og forsvare en sanksjon som er gitt pga utestengelse. 

Man vet fordi moderator har ikke lov å si til andre, da bryter moderator reglene. Om du vet så er det kun fra bruker selv eller har man selv har fått.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

@Sol Rampelyset @Måne Rampelyset @Forumansvarlig

Nå har vi sett gjentatte ganger at noen får holde på med brukerdebatt i denne tråden om SET dag ut og dag inn.. mens mange andre som faktisk kommer med gode innlegg blir utestengt..

Kan dere være snill og fortelle oss om hvor mye regelbrudd noen kan få før det får konsekvenser?

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg velger slette

Endret av elskersommer
Skrevet (endret)
elskersommer skrev (28 minutter siden):

Du vet kanskje ikke dette men noen av oss vet🙂

Så du vet om jeg har fått advarsler eller ikke?

om dette stemmer så må nesten @Måne Rampelyset og @Sol Rampelyset fortelle oss hvorfor andre brukere vet hva brukere får beskjed om fra administrasjonen her.

Endret av Pepssi
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
elskersommer skrev (24 minutter siden):

@Sol Rampelyset @Måne Rampelyset @Forumansvarlig

Nå har vi sett gjentatte ganger at noen får holde på med brukerdebatt i denne tråden om SET dag ut og dag inn.. mens mange andre som faktisk kommer med gode innlegg blir utestengt..

Kan dere være snill og fortelle oss om hvor mye regelbrudd noen kan få før det får konsekvenser?

Godt spørsmål. Det er både latteremojies og latterliggjøring, slengkyss og hersketeknikker, brukerdebatt osv fra alle kanter i Sara Emilie sin tråd. Hva som er gode innlegg er vel øyet som ser. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (24 minutter siden):

Du vet kanskje ikke dette men noen av oss vet🙂

Dette håper jeg adm kommer å forteller litt om . Det er jo ganske spesielt om noen brukere vet hva andre får av sanksjoner her inne 🧐

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...