AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Hei, vi har korona i husstanden og datteren min testet positivt (men har ingen symptomer). 4-dagers regelen ble jo opphevet i vår, med anbefaling om at barn som har korona men god allmentilstand skal kunne dra på skole og i bhh. Hun testet positivt i dag tidlig. Ville dere sendt hun på skolen på mandag, så lenge hun er i god form? Opplever at deg fortsatt er litt stigma knyttet til dette, på tross av at ar myndighetenes råd er at man uavhengig av positiv test kan dra på jobb, skole, bhg så lenge almenntilstanden er god. Anonymkode: 5d178...737
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Av respekt for medelever og lærere hadde jeg holdt henne hjemme iallfall på mandag! Dette fordi det straks er jul og det er mye smitte av både korona, influensa og omgangssyken ute og går nå! Det sies at man er mest smittsom i dagene før symptomene dukker opp og de to, tre første dagene med symptomer. Hvordan det er ved ingen symptomer men positiv test vet jeg ikke Anonymkode: 7fe53...95f 10 1
Numii Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Ville ikke ha testet ungen, og ikke ville jeg delt mitt positive svar med ungen heller dersom jeg hadde testet meg. Holder meg hjemme når jeg er syk og det samme gjelder barna. 8
Elinorak Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Numii skrev (1 minutt siden): Ville ikke ha testet ungen, og ikke ville jeg delt mitt positive svar med ungen heller dersom jeg hadde testet meg. Holder meg hjemme når jeg er syk og det samme gjelder barna. Ja, er egentlig enig. Kommer ikke til å gjøre det noe mer.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 For respekt for dine medmenneser så ville jeg holdt henne hjemme. Tenk så mange så kan få julen ødelagt. Små babyer, sårbare og eldre som ikke tåler det så bra. Selv WHO sier vi bør unngå for mange reinfeksjoner. Jeg hadde blitt så sur hadde jeg vist at noen med vitende vilje var positive rundt mine familiemedlemmer. Du er mest smittsom dag 3-6 med omikron, men bare 11% er smittsomme dag 7. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html (og for alle dere som sier korona smitter før symptomer så stemmer ikke dette. Les forskning istedet for å høre på kjærringråd. Jeg har unngått å bli smittet når vi hadde korona i husstanden 2 ganger ved at vi isolerte oss dag 1 fra den smittede. Vi andre ble aldri smittet. Dette stemmer bra med hva forskningen sier om smittsomhet). Anonymkode: c4f93...6ce 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei, vi har korona i husstanden og datteren min testet positivt (men har ingen symptomer). 4-dagers regelen ble jo opphevet i vår, med anbefaling om at barn som har korona men god allmentilstand skal kunne dra på skole og i bhh. Hun testet positivt i dag tidlig. Ville dere sendt hun på skolen på mandag, så lenge hun er i god form? Opplever at deg fortsatt er litt stigma knyttet til dette, på tross av at ar myndighetenes råd er at man uavhengig av positiv test kan dra på jobb, skole, bhg så lenge almenntilstanden er god. Anonymkode: 5d178...737 Vi tester ikke, men er en frisk vil si uten symptomer eller med kun litt symptomer så skal vi på jobb. Jobber i helsevesenet. Anonymkode: 64bb0...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For respekt for dine medmenneser så ville jeg holdt henne hjemme. Tenk så mange så kan få julen ødelagt. Små babyer, sårbare og eldre som ikke tåler det så bra. Selv WHO sier vi bør unngå for mange reinfeksjoner. Jeg hadde blitt så sur hadde jeg vist at noen med vitende vilje var positive rundt mine familiemedlemmer. Du er mest smittsom dag 3-6 med omikron, men bare 11% er smittsomme dag 7. https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html (og for alle dere som sier korona smitter før symptomer så stemmer ikke dette. Les forskning istedet for å høre på kjærringråd. Jeg har unngått å bli smittet når vi hadde korona i husstanden 2 ganger ved at vi isolerte oss dag 1 fra den smittede. Vi andre ble aldri smittet. Dette stemmer bra med hva forskningen sier om smittsomhet). Anonymkode: c4f93...6ce Da får du bli sur på de som lager reglene, ikke de som følger dem. Anonymkode: 64bb0...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi tester ikke, men er en frisk vil si uten symptomer eller med kun litt symptomer så skal vi på jobb. Jobber i helsevesenet. Anonymkode: 64bb0...bf1 Helt hårreisende hvis man vet det er korona, å smitte det videre til sårbare personer. Burde vært krav om å bruke åndedrettsvern iallefall når man vet man er smittet. Anonymkode: c4f93...6ce 7 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da får du bli sur på de som lager reglene, ikke de som følger dem. Anonymkode: 64bb0...bf1 Og det er jeg, men jeg synes også folk kan følge hodet litt. Risikoen for long covid er ikke å ta lett på. Forhøyet risiko for hjertesykdom og andre indremedisinske tilstander etter smitte. Det er helt hårreisende at vi ikke invisterer mer i bedre ventilasjon i skoler/barnehager med hepa filter og klarere regler for å være hjemme hvis man vet man er positiv. Anonymkode: c4f93...6ce 6 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 Elinorak skrev (13 minutter siden): Ja, er egentlig enig. Kommer ikke til å gjøre det noe mer. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei, vi har korona i husstanden og datteren min testet positivt (men har ingen symptomer). 4-dagers regelen ble jo opphevet i vår, med anbefaling om at barn som har korona men god allmentilstand skal kunne dra på skole og i bhh. Hun testet positivt i dag tidlig. Ville dere sendt hun på skolen på mandag, så lenge hun er i god form? Opplever at deg fortsatt er litt stigma knyttet til dette, på tross av at ar myndighetenes råd er at man uavhengig av positiv test kan dra på jobb, skole, bhg så lenge almenntilstanden er god. Anonymkode: 5d178...737 Jaja, kan tenke meg fet er mange familier i den klassen som blir kjempeglade for å få korona, akkurat tidsnok til julaften... 🙄 DET GÅR AN Å TENKE PÅ ANDRE ENN SEG SELV!!!!!!!!!!!!! Anonymkode: cdb2d...294 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt hårreisende hvis man vet det er korona, å smitte det videre til sårbare personer. Burde vært krav om å bruke åndedrettsvern iallefall når man vet man er smittet. Anonymkode: c4f93...6ce Så hvis du tester og den er neg så er det fritt frem? Derfor mener jeg at testing er bortkasta. Er en syk så er en hjemme, uansett hva sykdommen heter. Anonymkode: 64bb0...bf1 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei, vi har korona i husstanden og datteren min testet positivt (men har ingen symptomer). 4-dagers regelen ble jo opphevet i vår, med anbefaling om at barn som har korona men god allmentilstand skal kunne dra på skole og i bhh. Hun testet positivt i dag tidlig. Ville dere sendt hun på skolen på mandag, så lenge hun er i god form? Opplever at deg fortsatt er litt stigma knyttet til dette, på tross av at ar myndighetenes råd er at man uavhengig av positiv test kan dra på jobb, skole, bhg så lenge almenntilstanden er god. Anonymkode: 5d178...737 Nei jeg ville selvfølgelig holdt hun hjemme noen dager. Så slipper resten av klassen å bli syk og smitte sine i juletider.. Noen merker lite og andre blir veldig syk! Anonymkode: 45d6c...43a 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvis du tester og den er neg så er det fritt frem? Derfor mener jeg at testing er bortkasta. Er en syk så er en hjemme, uansett hva sykdommen heter. Anonymkode: 64bb0...bf1 Nei, overhodet ikke fritt frem. Man bør være hjemme hvis man er syk. Jeg tenker at man tester for å vite i forhold til hvis man får langvarige symptomer, og jeg tenker også at jeg ville tatt en ekstra dag hjemme hvis det var korona fremfor bare en vanlig forkjølelse med tanke på risiko for å smitte andre. Men korona ville jeg latt terskelen for restsymptomer vært mye høyere enn ved et rhinovirus. Anonymkode: c4f93...6ce 2
Sofakona Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Hold henne hjemme til mandag iallefall. Jeg vet at dette ikke er like strengt lenger..men nå er det 2 uker til jul..og hadde min sønn fått korona hadde jeg holdt han hjemme i 3-4 dager...med eller uten symptomer. For å tenke på andre 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei jeg ville selvfølgelig holdt hun hjemme noen dager. Så slipper resten av klassen å bli syk og smitte sine i juletider.. Noen merker lite og andre blir veldig syk! Anonymkode: 45d6c...43a Det er ikke greit å holde friske unger hjemme fra skolen. Anonymkode: f983c...362 4
Elinorak Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke greit å holde friske unger hjemme fra skolen. Anonymkode: f983c...362 Det er dette jeg synes er vanskelig, er det greit eller ikke egentlig? Gjør meg ingenting å holde henne hjemme av hensyn til andre, men vet rett og slett ikke om det er «lov» lenger, når hun ikke har noen symptomer?
Sofakona Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke greit å holde friske unger hjemme fra skolen. Anonymkode: f983c...362 Så bedre å sende henne på skolen slik at hun eventuelt kan smitte flere med korona..og at elever kan ta de med hjem..du er klar over at det er rvs, influensa, moro virus, streptokokker og korona som går nå...og at vi må begynne å passer på eldre og små barn 2 1
Sofakona Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 Elinorak skrev (1 minutt siden): Det er dette jeg synes er vanskelig, er det greit eller ikke egentlig? Gjør meg ingenting å holde henne hjemme av hensyn til andre, men vet rett og slett ikke om det er «lov» lenger, når hun ikke har noen symptomer? Du skriver jo bare syk på fravær. Det er jo ikke ulovlige å holde barn hjemme når de er syke ( hun har korona.hun er syk) 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, overhodet ikke fritt frem. Man bør være hjemme hvis man er syk. Jeg tenker at man tester for å vite i forhold til hvis man får langvarige symptomer, og jeg tenker også at jeg ville tatt en ekstra dag hjemme hvis det var korona fremfor bare en vanlig forkjølelse med tanke på risiko for å smitte andre. Men korona ville jeg latt terskelen for restsymptomer vært mye høyere enn ved et rhinovirus. Anonymkode: c4f93...6ce Hva med influensa da? Mange som ikke tåler en vanlig forkjølelse også. Kjedelig for alle å bli syke i jula. Anonymkode: 64bb0...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 Elinorak skrev (3 minutter siden): Det er dette jeg synes er vanskelig, er det greit eller ikke egentlig? Gjør meg ingenting å holde henne hjemme av hensyn til andre, men vet rett og slett ikke om det er «lov» lenger, når hun ikke har noen symptomer? Hva hadde du gjort om du ikke testet? Anonymkode: 64bb0...bf1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå