Gå til innhold

Var du 46 år eller mer når du ble gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 22.04):

Sjangsen for at du dør før tenåringen har blitt voksen og selvstendig er høy! Når jeg var tenåringvar min farmor 55 år har til å med møtt oldemora mi. Må være rart og vokse opp uten besteforeldre og ha en mor til bestemor istede

Anonymkode: 9cd91...c07

Jeg vokste opp uten besteforeldre.. aldri noe jeg tenkte over.

Anonymkode: 11d16...276

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 11.13):

Så du burde altså aldri vært født?

Anonymkode: 41ff1...1b4

Den var stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor var 47 år (morfar 50) da min mor ble født. Hun mistet sin far brått av hjertesvikt da hun var 15 år. Da mamma fikk meg og mitt søsken, så måtte hun i tillegg ta seg av sin mor i mange år. Hun fikk ikke sykehjemsplass før helt på det siste. Det jeg husker av mormor er at hun alltid var «gammel» og satt i en stol på stua. Hun passet meg aldri og vi kunne ikke finne på ting sammen, slik som er helt vanlig å kunne gjøre med besteforeldre nå. 

Anonymkode: 2dffe...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par som ble gravid da begge var i midten av 40 årene. De hadde jo store barn fra før, så tipper at det ikke var planlagt. Det var tvillinger- de siste 😅 

De er store nå da og flotte unge mennesker. Foreldre ser ut til å ha overlevd det hele og. 

...men litt jobb må det jo være, spesielt når du har gått gjennom det hele fra før, med alt slit som følger med og har tre tenåringer i hus. Himmel og hav. 

Endret av Mooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mormor var 47 år (morfar 50) da min mor ble født. Hun mistet sin far brått av hjertesvikt da hun var 15 år. Da mamma fikk meg og mitt søsken, så måtte hun i tillegg ta seg av sin mor i mange år. Hun fikk ikke sykehjemsplass før helt på det siste. Det jeg husker av mormor er at hun alltid var «gammel» og satt i en stol på stua. Hun passet meg aldri og vi kunne ikke finne på ting sammen, slik som er helt vanlig å kunne gjøre med besteforeldre nå. 

Min mor var 28 da jeg ble født. Hun fikk Alzheimer da hun var 50. Da mine barn ble født, var hun sengeliggende uten språk. There are no guarantees.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alternativet er jo å aldri finnes? Min mormor var et sånt ooops-barn som kom da hennes foreldre ikke lenger trodde de kunne bli gravide, godt opp i 40-årene. Min mormors farmor (de bodde på samme gård) syntes dette var en stor skam under graviditeten, for hun mente at sønnen og kona var for gamle til å ha sex. 🤣 Sånt burde de ha sluttet med. Og så kom denne graviditeten som et levende bevis på at det hadde de jo slett ikke. I tillegg fikk de høre av legen at min oldemor kom til å dø under graviditeten, og alt var bare sorgen. Men så døde hun ikke (faktisk var hun frisk som en fisk), og barnet kom og var like friskt, og ble et høyt elsket lite mirakelbarn, av alle i familien. Inkludert sin farmor. 

Anonymkode: 16a4a...150

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for alle praktiske formål omtrent umulig å bli gravid naturlig når du er 46+

Det kan skje, på samme måte som man kan bli truffet av lynet same dag som man vinner i lotto, men sannsynligheten er så forsvinnende lav at det praktisk talt er 0% sjangse. 

Eneste som blir gravide i den alderen er kvinner som har frosset egg, eller kvinner som bruker donoregg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 23.22):

Er overvektige og eldre foreldre(les:mødre) de siste det fortsatt er lov å herje med? 

Anonymkode: b2cd8...0be

Ja. Sædkvalitetskvinnen har holdt på med dette her inne siden i hvert fall 2016. Som regel har det vært menn og deres barn hun har hetset/angrepet, men de siste to årene har hun også begynt å angripe kvinner. En gang satt hun og hetset en nybakt far hele kvelden her inne.

Anonymkode: c540f...10f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 11.14):

for en totalt unødvendig, usaklig og frekk kommentar. Lite empati her i tråden ser jeg.

Anonymkode: 41ff1...1b4

Det er jo høyst saklig 😅 frekt og usympatisk var det vel neppe

Anonymkode: f2485...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt ønsket om egne barn.... men å få barn når du nærmer deg 50 er intet annet enn egoistisk. Du vil ikke kunne henge med hverken fysisk, teknologisk eller mentalt slik barn trenger gjennom oppveksten, og de vil sannsynligvis bli foreldreløse i relativt ung alder - kanskje allerede i 30-40 årene, eller måtte ta seg av aldrende foreldre midt i egen etableringsfase. Man lever bare så lenge, og å ha god helse til den dagen man dør kan man ikke ta for gitt. Dine barnebarn vil mest sannsynlig aldri oppleve å ha besteforeldre. Dette er ikke mitt personlige synspunkt, det er ren biologi og livets gang. 

Anonymkode: f2485...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (22 minutter siden):

Min mor var 28 da jeg ble født. Hun fikk Alzheimer da hun var 50. Da mine barn ble født, var hun sengeliggende uten språk. There are no guarantees.

Men du skjønner vel at sannsynligheten er veldig mye større for å vokse opp uten foreldre, eller med svake og syke foreldre, når foreldrene er så gamle når de får barn…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor så mange bryr seg om hva andre gjør. 

Anonymkode: b2cd8...0be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (50 minutter siden):

Jeg vet om et par som ble gravid da begge var i midten av 40 årene. De hadde jo store barn fra før, så tipper at det ikke var planlagt. Det var tvillinger- de siste 😅 

De er store nå da og flotte unge mennesker. Foreldre ser ut til å ha overlevd det hele og. 

...men litt jobb må det jo være, spesielt når du har gått gjennom det hele fra før, med alt slit som følger med og har tre tenåringer i hus. Himmel og hav. 

ikke nødvendigvis. Det kan være enormt stor hjelp i søsken som er så mye eldre. Jeg har ni år mellom mine, og det har gjort småbarnstiden med minste svært behagelig når vi i praksis har hatt et tredje par hender og øyne.

Anonymkode: c5a5f...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men du skjønner vel at sannsynligheten er veldig mye større for å vokse opp uten foreldre, eller med svake og syke foreldre, når foreldrene er så gamle når de får barn…

dere overdriver så enormt.

Ingen reagerer på at en 35-åring får barn, men når det er en som er bare ti år eldre så er det fanden på veggen og det fremstilles som at de på 40+ står med et ben i graven. Forskjellen er faktisk ikke SÅ stor som enkelte vil ha det til.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

dere overdriver så enormt.

Ingen reagerer på at en 35-åring får barn, men når det er en som er bare ti år eldre så er det fanden på veggen og det fremstilles som at de på 40+ står med et ben i graven. Forskjellen er faktisk ikke SÅ stor som enkelte vil ha det til.

Merkverdige er at mange har meninger når 18 årige kvinner blir gravid. Da er det for tidlig. Er det bare Skandinavia tanker som betyr at det er det riktige? 

Anonymkode: 4e5ce...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2023 den 21.52):

Synes du «litt» sent er 46 år?! Det er bestemoralder

Anonymkode: aea0d...6ea

Og så? Jeg er snart 49 år og min yngste er 4 år. Det går helt fint.

Anonymkode: e99b0...bc3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 1.26):

For noe tull. Min mor ble født av 40 åring. Hadde bestemora mi i livet mitt til jeg var 17, hun ble 92. Følte aldri jeg hadde ei unormalt gammel bestemor i oppveksten jeg. Ikke hør på dem. De er bare sjalu for at du kunne få barn så sent tenker jeg. Betyr at du har en frisk og ung kropp det som kan lage et menneske og føde det som 40 åring. Vær bare stolt.  Tipper mange er drittsjalu 

Anonymkode: c298f...14a

Det er et typisk "argument" folk som ikke klarer å komme opp med noe bedre tyr til. Slenger ut av seg kommentarer om misunnelse eller sjalusi i stedet, i håp om å stoppe munnen på folk.

Fakta er at argument mot å få barn som 46 åring, er den økte risikoen for genfeil og andre fosterskader og feil ved barnet. Økt risiko for psykiske sykdommer hos barnet, som Downs syndrom og lignende også. Den risikoen for at det er feil ved egget eller sædcellene (hvis far er like gammel) øker dramatisk for hvert år etter 38. Det er ikke til å stikke under en stol. Å få barn i førtiårene gambler med barnets helse.

Det har altså ingenting med å være sjalu å gjøre. Så det kan du glemme.

Anonymkode: 7930e...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg aldri var overlykkelig som barn over å ha ei mor som var over 40 da jeg gikk i småskolen. Men, hun ble ikke gravid naturlig før hun ble 35 så sånn er det. 

Det er hovedgrunnen faktisk at jeg ville ha barn tidligere enn henne, da barndommen var preget av at alle andre hadde friske, raske og yngre mødre.

Sa til meg selv at det skal ikke mine barn få oppleve, og får jeg ingen så får det bare bli sånn. Min tankegang på slutten av 1960 tallet. JADA, jeg vet det er lenge siden, men det var sånn den gangen. 

Skal bli spennende å se i fremtiden hvordan barna som nå  er babyer vokser opp en gang og vil få barn, hvilken alder det da blir "moderne"  og "best" å få barn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Merkverdige er at mange har meninger når 18 årige kvinner blir gravid. Da er det for tidlig. Er det bare Skandinavia tanker som betyr at det er det riktige? 

Anonymkode: 4e5ce...7c8

det er et helt annet tema, som jeg ikke har uttalt meg om, så litt rart å bli sitert. Har du en mening om det jeg faktisk sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er et typisk "argument" folk som ikke klarer å komme opp med noe bedre tyr til. Slenger ut av seg kommentarer om misunnelse eller sjalusi i stedet, i håp om å stoppe munnen på folk.

Fakta er at argument mot å få barn som 46 åring, er den økte risikoen for genfeil og andre fosterskader og feil ved barnet. Økt risiko for psykiske sykdommer hos barnet, som Downs syndrom og lignende også. Den risikoen for at det er feil ved egget eller sædcellene (hvis far er like gammel) øker dramatisk for hvert år etter 38. Det er ikke til å stikke under en stol. Å få barn i førtiårene gambler med barnets helse.

Det har altså ingenting med å være sjalu å gjøre. Så det kan du glemme.

Anonymkode: 7930e...13b

Den risikoen er ikke spesielt stor, og gjelder kun kromosomfeil. Er ikke et argument mot barn i voksen alder. Fordi ALLE som er gravide løper en risiko for at noe går galt, uavhengig av alder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...