Gå til innhold

Nabobarn. Igjen og igjen.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er jo en av de foreldrene selvsagt. Min datter er en av de som sier hun er lei av ‘sjefingen hennes’. 

ts. 

Anonymkode: f2a76...724

Noen har ikke selvinnsikt og forstår ikke at de sjefer og kontrollerer omgivelsene sine, men blir såret av å ikke få være med. 

Her må noen være ærlige og si at hun må utvise fleksibilitet om hun vil ha venner, og foreldrenes oppgave er å veilede henne i hvordan. Mitt barn har en venn som er et problem av samme sort. Et barn som kontrollerer og bestemmer over de andre, stiller intense og svært invaderende spørsmål og går over alle grenser over hva det bestemmer på de andres vegne. Det er direkte å umyndiggjøre de andre og ta fra dem alle muligheter til å være med på avgjørelser. Ingen liker det. 

Hadde vennen sluttet med dette så hadde h*n fått vennene tilbake ganske fort tror jeg. Barn glemmer. Men så lenge det fortsetter så holder de seg langt unna. Barnet det gjelder forstår ikke årsakssammenhengen. Trist for det barnet. Men de andre kan heller ikke la seg umyndiggjøre og pløyes ned for at dette barnet ikke skal bli trist.  Jeg prøver å lære barnet mitt å sette tydelige grenser for seg selv og gi tydelige svar på ubehagelige spørsmål og forespørsler på en forklarende og ærlig måte, men det er vanskelig. Det andre barnet lærer ingenting av at de andre bare skygger banen, det må fortelles hvorfor på en ordentlig måte. 

Anonymkode: 92c0c...5c5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du misser poenget. Hun blir ikke utestengt. Hun FØLER seg utestengt, fordi hun ikke får bestemme over de andre. Hun er opplært til å bestemme over andre, og det får hun ikke. Da vet hun ikke hvordan hun skal oppføre seg. 

Hun blir invitert med på restaurant, men så lenge hun ikke får bestemme hvor de skal spise, blir hun ikke med. Hun blir invitert med på kino, men når flertallet vil se en annen film enn henne blir hun ikke med. Eller hun lager drama. Det skal gis fellesgave til en bursdag, men så lenge hun ikke kan bestemme hva det er blir hun ikke med. Ser du tegninga, eller? 

Så drar hun hjem til foreldrene, som forteller henne at hun blir utestengt når hun ikke får bestemme over de andre. 

Kanskje du er av den typen som hennes foreldre er, hvis du ikke ser det du heller? 

Anonymkode: 91efc...9f3

Dette ligner veldig på situasjonen her. 

Utrolig trist å lese hvordan det kan utvikle seg. Det er nok en skjær balanse mellom å fremstå supersterk/ville være sjef og være liten og sårbar. Ulik grad av narsissisme og da vil det kræsje for dem på et tidspunkt. 

Ts. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er mammaen til ‘’SlemmeNora’’. Nå får du dette kallenavnet ‘’Slemmenabo’’

Anonymkode: b8ecc...eb3

Og du får en ensom unge som ingen liker hvis du ikke endrer på hvordan du oppdrar henne.

Anonymkode: c331f...c6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du virker litt naiv. 

Skal jeg og andre passe mine egne barn, så hadde vi sagt at de må holde seg unna denne jenta. De lider unna av at hun skal være sjefen for de alle. 

Det gjør vi altså ikke, men det er vanskelig å løse det også. 

Ts. 

Det du gjør er og tillegge ET barn til og være problemet. Alle mot en er feigt, du er en mor antagelig og med den holdningen din blir jeg flau. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og du får en ensom unge som ingen liker hvis du ikke endrer på hvordan du oppdrar henne.

Anonymkode: c331f...c6c

Mitt barn blir er god nok som hun er, jeg har oppdratt henne til og være snill med alle. 

Skrevet

Dette høres ut som en vanskelig situasjon, altså, med mange involverte. En av aspektene her, er at det virker som at det er bare et jenter, mødre (moren har bedt om møre med mødrene og lærer for å løse krangelen mellom jentene) og en lærer med ukjent kjønn involvert i denne suppa. 
Jenter og mødre kommer ikke til å løse det. Få fedrene på banen! Og guttene i klassen…

Anonymkode: 5b47b...e88

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som en vanskelig situasjon, altså, med mange involverte. En av aspektene her, er at det virker som at det er bare et jenter, mødre (moren har bedt om møre med mødrene og lærer for å løse krangelen mellom jentene) og en lærer med ukjent kjønn involvert i denne suppa. 
Jenter og mødre kommer ikke til å løse det. Få fedrene på banen! Og guttene i klassen…

Anonymkode: 5b47b...e88

Sikkert lurt. Vi er en samkjørt og tett gjeng med mødrene, men dette er ikke noe ‘alle mot en’ opplegg altså og alle er ikke like berørt. 

ts. 

Skrevet

Det du gjør er og tillegge ET barn til og være problemet. Alle mot en er feigt, du er en mor antagelig og med den holdningen din blir jeg flau. 

Ok. Du vet utrolig mye må jeg si. 

Ts. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sikkert lurt. Vi er en samkjørt og tett gjeng med mødrene, men dette er ikke noe ‘alle mot en’ opplegg altså og alle er ikke like berørt. 

ts. 

Hvis du er samkjørt med alle mødrene skjønner jeg ikke hvorfor du skriver denne tråden på kvinneguiden. 

• Liker 1
Gjest Ms Baxter
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du tror det? Eller at barnet faktisk prøver å nå  inn til de sndre siden de tydeligvis ikke liker henne..

Anonymkode: 020f0...582

Da må man jo være litt ydmyk, noe som foreldra skulle lært henne… ingen liker småsjefer.

Gjest Ms Baxter
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnet er nok et problem for de andre barna, og mødrene tar selvfølgelig sitt barn parti når de har problemer. Og sette andres barn først er naturstridig, få som gjør det i praksis, men går for å inkludere alle hvis de oppfører seg. Gjelder barn som voksne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er samkjørt med alle mødrene skjønner jeg ikke hvorfor du skriver denne tråden på kvinneguiden. 

Det virker som TS lurer på om hun bør ta opp dette med barnets mor FØR et felles forsamling hvor det blir alle mot en. Dersom du er villig til å ta en kule for å unngå at denne moren blir slaktet i en forsamling så bør du absolutt ta opp dette med moren. Dersom du bare vil leve i fred (og da la moren få 10 kuler i forsamlingen) så gjør du det. Det sistnevnte fører nok ikke noe godt med seg for henne. Det først nevnte kan ha kjedelige følger for deg.

Dersom moren ikke aner noenting om hvorfor hennes datter blir frosset ut, så bør du ta kontakt med lærer og fortelle din side. Be om å være anonym. Da kan læreren ta en prat med moren til barnet FØR hun blir slaktet i plenum. Da blir nok fellesmøtet mer produktivt.

Endret av Visningsnavnene
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Takk for innspill. Logger av og går ut i sola. ☀️

Ts. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Visningsnavnene skrev (2 minutter siden):

Det virker som hun lurer på om hun bør ta opp dette med barnets mor FØR et felles forsamling hvor det blir alle mot en. Dersom du er villig til å ta en kule for å unngå at denne moren blir slaktet i en forsamling så bør du absolutt ta opp dette med moren. Dersom du bare vil leve i fred (og da la moren få 10 kuler i forsamlingen) så gjør du det. Det sistnevnte fører nok ikke noe godt med seg for henne. Det først nevnte kan ha kjedelige følger for deg.

Dersom moren ikke aner noenting om hvorfor hennes datter blir frosset ut, så bør du ta kontakt med lærer og fortelle din side. Be om å være anonym. Da kan læreren ta en prat med moren til barnet FØR hun blir slaktet i plenum. Da blir nok fellesmøtet mer produktivt.

Veldig gode råd! 

Man må også huske at enkelte barn forteller masse hjemme, mens andre ikke sier noen ting uansett hvor mye foreldrene forsøker. Dette fører til at enkelte foreldre vet en god del om hva som skjer i et klassemiljø, mens andre ikke vet noe.

Det som imidlertid er dypt fascinerende, er hvordan særdeles mange foreldre tar alt sitt eget barn forteller for god fisk, og anser sitt eget barn for å være perfekt. Det er rett og slett skremmende. Svært mange foreldre er overhodet ikke stand til å motta tilbakemeldinger angående eget barn med mindre det er ros. Som klassekontakt over flere år, så ser jeg veldig tydelig at dette er svært utbredt. Mange foreldre foretrekker å legge all skyld over på andres barn, og gjør dermed egne barn en stor bjørnetjeneste ved å ikke korrigere eget barns oppførsel. Vi har også eksempler på barn som blir mer og mer isolerte, fordi de har en uakseptabel oppførsel som foreldrene nekter å ta imot tilbakemeldinger på. Det ropes opp om at barnet utestenges, samtidig som barnet krever spesialbehandling og egne regler, og dermed blir for krevende for de andre barna. Diagnoser er selvfølgelig noe annet, men heller ikke her så er det snakk om det.

Anonymkode: 9d36f...df6

• Liker 8
Skrevet
Visningsnavnene skrev (8 minutter siden):

Det virker som hun lurer på om hun bør ta opp dette med barnets mor FØR et felles forsamling hvor det blir alle mot en. Dersom du er villig til å ta en kule for å unngå at denne moren blir slaktet i en forsamling så bør du absolutt ta opp dette med moren. Dersom du bare vil leve i fred (og da la moren få 10 kuler i forsamlingen) så gjør du det. Det sistnevnte fører nok ikke noe godt med seg for henne. Det først nevnte kan ha kjedelige følger for deg.

Fornuftig å få læreren til å prate med mor i alle fall. Dette høres ut som en sak der skolen bør involveres. 
Til de som nevner at jenta kan ha en diagnose som mor ikke nevner, det Jan selvfølgelig være tilfelle. Men når det blir slike problemer bør man åpne litt opp om diagnosen. Det er til beste for barnet. Selvfølgelig hvis barnet ønsker det. Trenger ikke si alt.

Men om barnet har en diagnose med avvikl på det sosiale planet, desto viktigere er det med rettledning. Har selv hatt et barn i klassen til barna mine med kjent diagnose, der foreldrene gjorde barnet en bjørnetjeneste ved å styre for mye rundt barnet, alt ble kalt mobbing fex. 

Alternativ er selvfølgelig også at mor i likhet med barnet ikke ser seg selv utenfra. Det er vanskelig å være hekt rasjonell og subjektiv ift egne barn. For dere alle. Derfor håper jeg en nøytral aka lærer blir med på møter. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for innspill. Logger av og går ut i sola. ☀️

Ts. 

Ser du skriver at du kjenner mor til denne sjefete jenta, da synes jeg du absolutt skal ta en prat med henne om hvorfor din jente begynner å unngå hennes datter. Egentlig dumt at du ikke har gjort det allerede om dette har vært en oppførsel som har pågått en stund.

Pass på å dra inn positive ting om jenta også, da blir det mer oppfattet som den konstruktive tilbakemeldingen du ønsker å gi.

Håper at mor klarer å ta til seg tilbakemeldingene hun vil få av deg og de andre foreldrene i klassen, om dere tørr å være ærlige på møtet. Så datteren kan få litt mer selvinnsikt og endre seg nok til å ha venner rundt seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 11.03):

Veldig gode råd! 

Man må også huske at enkelte barn forteller masse hjemme, mens andre ikke sier noen ting uansett hvor mye foreldrene forsøker. Dette fører til at enkelte foreldre vet en god del om hva som skjer i et klassemiljø, mens andre ikke vet noe.

Det som imidlertid er dypt fascinerende, er hvordan særdeles mange foreldre tar alt sitt eget barn forteller for god fisk, og anser sitt eget barn for å være perfekt. Det er rett og slett skremmende. Svært mange foreldre er overhodet ikke stand til å motta tilbakemeldinger angående eget barn med mindre det er ros. Som klassekontakt over flere år, så ser jeg veldig tydelig at dette er svært utbredt. Mange foreldre foretrekker å legge all skyld over på andres barn, og gjør dermed egne barn en stor bjørnetjeneste ved å ikke korrigere eget barns oppførsel. Vi har også eksempler på barn som blir mer og mer isolerte, fordi de har en uakseptabel oppførsel som foreldrene nekter å ta imot tilbakemeldinger på. Det ropes opp om at barnet utestenges, samtidig som barnet krever spesialbehandling og egne regler, og dermed blir for krevende for de andre barna. Diagnoser er selvfølgelig noe annet, men heller ikke her så er det snakk om det.

Anonymkode: 9d36f...df6

Helt enig. Datteren min gikk i en klasse med tre slike jenter som bestemte og manipulerte, foreldrene nektet å tro på hva jeg og andre foreldre fortalte. Konkrete eksempler var bare bagateller og ingenting. Slikt ville deres barn aldri gjort. 

Vi byttet skole, datteren min slapp unna. Fikk nye og gode venner. 

Disse jentene er nå noen år etter fordelt på flere klasser på ungdomsskolen, og ja de er isolert og mislikt. Ene blir plaget på tik tok og snap. 

Veldig synd, hadde de bare blitt korrigert før de ble 13, nesten 14 år, kunne det kanskje sett annerledes ut for dem. 

Anonymkode: 13774...933

• Nyttig 1
Skrevet

Jenta er såpass stor at hun må få seg en realitetsorientering. Hun må få det direkte, og ikke innpakket i bomull. Hun må få vite at måten hun oppfører seg på ikke er ok, og at den gjør at andre trekker seg vekk og ikke vil være med henne. Hvis hun etter dette ikke klarer å endre seg ville jeg gjerne ha sendt henne til BUPA for utredning. Da er det noe som ikke stemmer.

Anonymkode: e41bb...2a5

• Liker 2
Skrevet

Det er mye barn skal lære i oppveksten og på skolen. Sosiale ferdigheter er kanskje de viktigste. Barn som faller utenfor på skolen gjør oftere det og i voksenlivet. Det kan i verste fall føre til at de ikke klarer å stå i jobb og ender opp som uføretrygdet, satt på spissen..

Denne jenta får ikke den hjelpen og korrigeringen hjemme som hun tydeligvis trenger. Hvis en person faller ut med alle andre er det sannsynligvis den det er et problem med. Sier ikke læreren noe til dette? Ser hun eller han ikke hva som skjer?

Dere må realitetsorientere foreldrene på en ordentlig måte. Ikke gi jenta skylden for alt, men si hvordan din jente oppfatter ting på en ikke-anklagende måte. F.eks. Lise liker ikke å bli fortalt hva hun skal gjøre, hun vil bestemme over seg selv. Det er heller ikke slik at flertallet nødvendigvis har rett bestandig, men om en person hele tiden kommer på kant med de andre så ville jeg forslkt å få foreldrene til å skjønne hvorfor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...