Gå til innhold

Smartelefon,er det nødvendig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En smarttelefon er praktisk. Nå er ikke jeg den som alltid setter med nesen ned i skjermen, men den hjelper meg i hverdagen. Dette bruker jeg telefonen til:

Kalender (Oversikt over alle avtaler)

Notion (brukes til gjøremål, økonomi, handlelister, notater og annet praktisk jeg skriver og fører opp)

Outlook (sende og besvare mail)

AtB og Entur (Transport)

Snapchat og Messenger (for å holde kontakt med venner og familie)

Spotify (høre på musikk og podcast)

Nettbank og Bank-ID (betale regninger, sjekke hvor mye jeg har på konto, overføre penger, legitimere meg osvosv)

Vipps (enklere måte å sende penger istedenfor å spørre etter kontonummeret til folk eller bruke kontanter)

HelsaMi (bestille legetimer, fornye resepter, lese pasientjournal etc)

Trumf og Trumf Visa (få oversikt over hvor mye penger jeg har brukt på handelen, hvor mye bonus jeg har oppnådd, og overføre bonus)

Meny (bestille hjemlevering)

Coop (brukes til å betale med når jeg er der, og for å lese kundeaviser)

Steam og Steam Chat (plattformen jeg gamer på pcen, så pleier å sjekke når spill kommer på rabatt, chatte med venner på mobilen osv)

Anonymkode: 7c3b5...6d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yr; Sjekker værvarslet og forventet temperaturer pr dag

Klokke; I stedet for den på hånden

Snapchat/Messenger/ Whatsup/ Workplace: kommunikasjon med venner og kollegaer over hele verden.

Spotify; Musikk eller lærerike podcaster når jeg er i bil/ ute på tur

Ansatteapp/ bedriftsapp/ 180.no/ outlook; timeregistrering, telefonoppsett og mail for jobben

BankID/ Digipost/ posten; Benyttes flere ganger daglig på jobb, og 2-3 ganger ukentlig privat 

Bankapper/ pensjon/forsikring/ trumf/ Coop/ Æ; Full kontroll på alle konti/ rabatter osv

Strømapp; kontroll på strømforbruk og kostnader

Helsami/Helsenorge/Førerkort/ dokumentasjon/ sikkerhet

Vy/ Norwegian/ parkeringsapper/ Flytog/ Ruter/ AtB / Ving/ SAS/ Europeiske: Div reiser

Google: sjekker alt av ting jeg lurer på

Gmail/ altibox mail: sjekk av private mailer

Google Maps: benyttes både for innenlands og utenlandsturer på steder jeg ikke er 100% kjent for å komme meg fra A til B på føttene, i bil, bobil eller kolletivtransport, eller bare finne nærmeste restaurant/ matbutikk/ bensinstasjon/ bobilsjappe/ kirke/ fergested eller avstander mellom steder, veiretninger osv. 

Google hjem/ allente; Cromecast når vi er på bobiltur

Notater; huskelapper for handleliste, adresser, fødselsnr osv

Stolpejakten/ Geocashing/ fjelltoppen/ ut/ Bibliofil/ Ebillett/ Norsk tipping; Lek og aktivitet

Strava/Intervallapp/ osv; Trening og helse

Instagram/ Facebook: Oppdateringer på venner og kjente

ALt dette er apper jeg bruker jevnlig

Anonymkode: 6f153...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 7.14):

Er det egentlig noen fordeler med smartelefon?Hva trenger du den til?Å ta selfie i speilet?sende snap?(Hvorfor?)overvåke hvor partner er?Betale på bussen?(Tro det eller ei,det går fint med bankort også)Jada,jeg vet jeg er gammeldags..jeg har en gammel nokia,har aldri vært på nett via mobil,og de som sier at de ser videor på youtube så kan jeg bare si at det ser (og høres)mye bedre via pc.🙂Min gamle Nokia kan jeg ringe med og sende sms.Hva trenger man egentlig i hverdagen?Eller er det blitt slik at feks foreldre til skolebarn MÅ ha smartelefon i forhold til skolearbeid og fritidsaktiviter?jeg ser med undring på disse menneskene som tar bilde av seg selv i baderomspeilet og legger ut på nettet.Hva ville de gjort uten den muligheten tenker jeg.

Anonymkode: e2d62...9fd

Tar aldri selfie og sender sjelden snap. Ringer ytterst sjelden og sender vel strengt tatt ikke sms så ofte heller.  Bruker aldri pc annet enn på jobb så her er mobilen essensiell for å klare 2022 uten unødig heftelser. 

Hyppigst brukt:

Mobilbank og BankID.

Vipps. 

Vy-appen 

Google maps (reiser mye i jobb)

Mail, jobb og privat 

Flere apper som jeg må bruke i jobben 

All informasjon fra skolen kommer på egen app. 

Strømmeapper bruker jeg mye når jeg er på hotell i utlandet. 

Spotify for musikk og podcast 

Administrerer bestillinger av matkasse fra Adams og bestilling av mat fra Oda. 

Kuponger som kan brukes for å få avslag i butikker kommer på app.

Jeg spiser ofte på steder der man bestiller og betaler på app. 

Bilen min er på app så klart. 

Varmen på hytta styres av app 

Flybilletter, kinobilletter, billetter til show, teater og lignende er på telefonen. 

Robotstøvsugeren er på app og kan startes når som helst uansett hvor jeg er. Samme med vaskemaskinen. 

På drivstoffappen finner jeg når det lønner seg å fylle og slipper å reise ut unødig eller bruke mer penger enn nødvendig. 

På strømappen ser jeg hva jeg bruker time for time, hva prisen er og hva den blir resten av dagen og morgendagen. Kan planlegge når jeg skal vaske klær og dusje feks. 

113 appen har jeg heldigvis sluppet å bruke men den gir mulighet for videosamtale og gir automatisk nødetatene koordinatene dine, for oss som går mye skauleis alene kan det være greit. 

På yr sjekker jeg vær og føre slik at jeg kan forberede meg på morgendagen når jeg skal ut og kjøre bil/om jeg burde stå opp tidlig for å måke snø osv. 

Parkeringsapper som EasyPark og apcoa brukes flittig. 

Jeg kan nevne mer men gidder ikke mer nå😆 

Anonymkode: 8bdf9...bc1

Skrevet
On 12/10/2022 at 7:24 AM, 17.11 said:

Jeg mener ikke at det er nødvendig for alle, men for min egen del så gjør det at hverdagen glir lettere, og jeg får mindre ting å holde styr på når jeg er på farte. Mobilen er kalender, oppslagsverk, epost, den har listene mine, jeg kan betale med den, busskortet mitt er der, jeg bruker den til å høre på musikk, overvåkingskamera på hunden når jeg er på jobb, den styrer alle lysene hjemme, jeg ser strømforbruket mitt og strømprisene time for time, jeg har apper fra alle matbutikkene jeg bruker med tilhørende rabatter, alt av medlemskort er på mobilen, for å nevne noe.

Jeg tar forøvrig aldri en eneste selfie, og har ikke engang profilbilde på Facebook.

Og den flotte fordelen at hvis du er på jobb eller tog og ser at strømforbruket hjemme er litt lite, så kan du bare slå på noen pærer ekstra og inbille deg at strømforbruket går opp (noe det ikke gjør med termostatstyring fra ovner/gulv...).   :)

Skrevet
slask skrev (1 minutt siden):

Og den flotte fordelen at hvis du er på jobb eller tog og ser at strømforbruket hjemme er litt lite, så kan du bare slå på noen pærer ekstra og inbille deg at strømforbruket går opp (noe det ikke gjør med termostatstyring fra ovner/gulv...).   :)

De fleste har vel varmepumpe nå og da går forbruket selvsagt opp om du heller varmer med andre kilder.

Skrevet

Jeg har aldri hatt smart tlf, jeg har en gammel nokia med kontantkort. Men jeg er på pc hele dagen da.

Betaler via nettbank og med kort på butikker. Laster ned alt jeg trenger på pc og bruker mp3 spiller

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, -jk- said:

De fleste har vel varmepumpe nå og da går forbruket selvsagt opp om du heller varmer med andre kilder.

ja, varmepumpe er eneste teknologi som er mer energieffektiv enn konvensjonelle varmeelementer som panelovn, varmekabler, vifteovner osv., men bare hvis selgernes lovnader faktisk stemmer...

Varmepumpe gir ikke den supergevinsten mange blir lovt av selgeren.
Når det går på minus-siden med utetemperaturen synker effektiviteten fra maks 5-6 ganger til noe drastisk lavere.
Dessuten må varmepumpa rimes av støtt og stadig pga kondens som fryser på utedelen. Dette krever strøm og varme i relativt korte, men hyppige intervaller gjennom døgnet fordi fuktig luft kontinuerlig kommer drivende og slår seg ned på radiatoren i varmepumpas utedel.

Varmepumpa har støvfilter som tettes jevnt og trutt, da innedelen hele tiden sirkulerer innelufta og fanger derfor opp mye av støvet i huset.  Støvet setter seg også på kjøleribbene i innedelen og ikke bare i filteret. Skal vaskes eller tømmes månedlig vanligvis.

Varmepumpe koster typisk 15.000 - 25.000 for ei enkel pumpe med 1 innedel. Ikke så lett å få den nedbetalt før garantitiden utløper. Det ødelegger regnestykket hvis noe av maskineriet eller elektronikken ryker.

Tror forresten det er ganske feil at de fleste har varmepumpe. Mange har, da spesielt enebolig-eiere.

Skrevet

Har ikke pc eller nettbrett ol. Bruker kun mobilen. Til alt. 

• Liker 1
Skrevet
slask skrev (1 time siden):

ja, varmepumpe er eneste teknologi som er mer energieffektiv enn konvensjonelle varmeelementer som panelovn, varmekabler, vifteovner osv., men bare hvis selgernes lovnader faktisk stemmer...

Varmepumpe gir ikke den supergevinsten mange blir lovt av selgeren.
Når det går på minus-siden med utetemperaturen synker effektiviteten fra maks 5-6 ganger til noe drastisk lavere.
Dessuten må varmepumpa rimes av støtt og stadig pga kondens som fryser på utedelen. Dette krever strøm og varme i relativt korte, men hyppige intervaller gjennom døgnet fordi fuktig luft kontinuerlig kommer drivende og slår seg ned på radiatoren i varmepumpas utedel.

Varmepumpa har støvfilter som tettes jevnt og trutt, da innedelen hele tiden sirkulerer innelufta og fanger derfor opp mye av støvet i huset.  Støvet setter seg også på kjøleribbene i innedelen og ikke bare i filteret. Skal vaskes eller tømmes månedlig vanligvis.

Varmepumpe koster typisk 15.000 - 25.000 for ei enkel pumpe med 1 innedel. Ikke så lett å få den nedbetalt før garantitiden utløper. Det ødelegger regnestykket hvis noe av maskineriet eller elektronikken ryker.

Tror forresten det er ganske feil at de fleste har varmepumpe. Mange har, da spesielt enebolig-eiere.

Det er mange forskjellige typer varmepumper. Min gir en COP på drøyt 4 nå med -8 grader ute. Den har ingen utedel, og rimer derfor aldri. Byttet til ny i år, den gamle holdt i 16 år. Den nye kostet 110.000,- med nødvendig utstyr. Den sparer meg for 25.000kWh årlig så nedbetalingstiden er ganske kort. Støvfilter har den heller ikke, og det er ikke noe vedlikehold :) Dessuten erstatter den også varmtvannsbeholderen. 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen pr. nå som bor i enebolig og ikke har varmepumpe av en eller annen type. 

Skrevet (endret)
57 minutter siden, -jk- said:

Det er mange forskjellige typer varmepumper. Min gir en COP på drøyt 4 nå med -8 grader ute. Den har ingen utedel, og rimer derfor aldri. Byttet til ny i år, den gamle holdt i 16 år. Den nye kostet 110.000,- med nødvendig utstyr. Den sparer meg for 25.000kWh årlig så nedbetalingstiden er ganske kort. Støvfilter har den heller ikke, og det er ikke noe vedlikehold :) Dessuten erstatter den også varmtvannsbeholderen. 

Jeg tror ikke jeg kjenner noen pr. nå som bor i enebolig og ikke har varmepumpe av en eller annen type. 

Er det vann til luft anlegg du snakker om?
Du har et anlegg som totalt koster flere hundre tusen i så fall og enheten du byttet nylig er bare hovedenhet/kompressor?

Endret av slask
Skrevet
slask skrev (49 minutter siden):

Er det vann til luft anlegg du snakker om?
Du har et anlegg som totalt koster flere hundre tusen i så fall og enheten du byttet nylig er bare hovedenhet/kompressor?

Vann/vann. Byttet varmepumpa, den er i en enhet. Systemet består av to ting, en energibrønn og en varmepumpe (stor som et kjøleskap, står i teknisk rom). Brønnen varer "evig", men selve varmepumpa må typisk byttes med 15-20 års mellomrom. De lønner seg sjelden å reparere for når mekanikk og elektronikk blir så gammelt så er det alltid noe nytt som ryker og det kan bli DYRT om det skjer midt på vinteren i en periode med høye priser. Derfor glad for at vår tok kvelden i mai ;)

Varmepumpa kostet 102.000,- og i tillegg måtte jeg ha en shuntmodul og et par innefølere da den gamle typen ikke passet til ny varmepumpe. Til sammen 110.000,-, gjorde jobben selv. Brønnen husker jeg kostet rundt 50.000,- i 2006, da kostet den opprinnelige varmepumpa ca. 70.000,-. Alt har blitt dyrere, men den nye er også større (12kW mot 9kW) og vesentlig mer avansert og effektiv. 

Skrevet
3 hours ago, -jk- said:

Vann/vann. Byttet varmepumpa, den er i en enhet. Systemet består av to ting, en energibrønn og en varmepumpe (stor som et kjøleskap, står i teknisk rom). Brønnen varer "evig", men selve varmepumpa må typisk byttes med 15-20 års mellomrom. De lønner seg sjelden å reparere for når mekanikk og elektronikk blir så gammelt så er det alltid noe nytt som ryker og det kan bli DYRT om det skjer midt på vinteren i en periode med høye priser. Derfor glad for at vår tok kvelden i mai ;)

Varmepumpa kostet 102.000,- og i tillegg måtte jeg ha en shuntmodul og et par innefølere da den gamle typen ikke passet til ny varmepumpe. Til sammen 110.000,-, gjorde jobben selv. Brønnen husker jeg kostet rundt 50.000,- i 2006, da kostet den opprinnelige varmepumpa ca. 70.000,-. Alt har blitt dyrere, men den nye er også større (12kW mot 9kW) og vesentlig mer avansert og effektiv. 

Det forklarer jo en hel del :)
Et anlegg til sikkert 300k med jobben. Bare borehullet koster sikkert det dobbelte i dag, men avhengig av dybden da.
Så når folk snakker om varmepumpe kan det være at man tenker på totalt forskjellige verdener.

Skrevet
slask skrev (35 minutter siden):

Det forklarer jo en hel del :)
Et anlegg til sikkert 300k med jobben. Bare borehullet koster sikkert det dobbelte i dag, men avhengig av dybden da.
Så når folk snakker om varmepumpe kan det være at man tenker på totalt forskjellige verdener.

Nja, jobben koster ikke så mye når huset allerede har vannbåren varme (vi kastet ut en oljefyr). Dessuten tok jeg den selv, som det meste annet her hjemme ;) (satt bort boringen av brønnen da, 200m dyp). Boring har blitt dyrere, men ikke dobbel pris. +50% kanskje. I hvert fall om man leter litt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...