Gå til innhold

Smartelefon,er det nødvendig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det egentlig noen fordeler med smartelefon?Hva trenger du den til?Å ta selfie i speilet?sende snap?(Hvorfor?)overvåke hvor partner er?Betale på bussen?(Tro det eller ei,det går fint med bankort også)Jada,jeg vet jeg er gammeldags..jeg har en gammel nokia,har aldri vært på nett via mobil,og de som sier at de ser videor på youtube så kan jeg bare si at det ser (og høres)mye bedre via pc.🙂Min gamle Nokia kan jeg ringe med og sende sms.Hva trenger man egentlig i hverdagen?Eller er det blitt slik at feks foreldre til skolebarn MÅ ha smartelefon i forhold til skolearbeid og fritidsaktiviter?jeg ser med undring på disse menneskene som tar bilde av seg selv i baderomspeilet og legger ut på nettet.Hva ville de gjort uten den muligheten tenker jeg.

Anonymkode: e2d62...9fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kollektiv transport er vel dyrere uten app. For min del bruker jeg bl.a kamera mye, reiseapper, apper til matbutikker som gir rabatt, vipps, kart om jeg skal et sted jeg ikke vet helt hvor er, postapp for å åpne pakkeboks. Jeg synes smarttelefon er nødvendig. Jeg hadde overlevd uten å ha de overstående muligheten, men det hadde innskrenket livsførselen min og blitt dyrere.

Anonymkode: 5161a...9fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at det er nødvendig for alle, men for min egen del så gjør det at hverdagen glir lettere, og jeg får mindre ting å holde styr på når jeg er på farte. Mobilen er kalender, oppslagsverk, epost, den har listene mine, jeg kan betale med den, busskortet mitt er der, jeg bruker den til å høre på musikk, overvåkingskamera på hunden når jeg er på jobb, den styrer alle lysene hjemme, jeg ser strømforbruket mitt og strømprisene time for time, jeg har apper fra alle matbutikkene jeg bruker med tilhørende rabatter, alt av medlemskort er på mobilen, for å nevne noe.

Jeg tar forøvrig aldri en eneste selfie, og har ikke engang profilbilde på Facebook.

• Liker 3
Skrevet

Selfie er vel det siste jeg bruker den til. 

Surfing på nett tilgjengelig alltid

Andre meldingsfunksjoner enn sms

Betaling istedenfor kort

Vipps

Bank ID og nettbank

Alle billetter og boardingkort 

Betale parkeringer

Høre musikk og podcast

Føre timer på jobb, sende utleggsrefusjoner

Adgang og booking på Sats

Kommunikasjonsplattform med skolen

Det var bare noe….

Anonymkode: fec85...dcf

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg bruker den til f.eks å betale med via Vipps. Det er rett og slett helt fantastisk å ha den muligheten. Slipper å ta i mot skitne kontanter og drasse rundt på penger. Når jeg selger noe til en fremmed person, får jeg pengene rett på konto via Vipps. Ingen kan lenger unnskylde seg med at "å jeg tok bare med 500, er det greit eller?" når det er noen gjenstander til 600 du selger...😄

I tillegg forhåndskjøper jeg billetter til offentlig transport, noe som er billigere enn å gjøre som du ved å kjøpe billetter om bord. Det er ikke bemanning på t-banevognene heller som kan selge billetter, så der MÅ man forhåndskjøpe. 

Banken jeg har boliglånet mitt i har kun app på mobil.

Nettbank til dagligbanken (den har jeg riktignok også på pc)

Klokke (jeg bruker ikke klokke på armen lenger)

Kalkulator

Google hvis jeg lurer på noe mens jeg er på farten

Har en drøss andre apper til smått og stort også, som er praktisk å ha.

Før jeg kjøpte webkamera, brukte jeg også mobilen til å filme meg med Zoom når jeg deltok på styremøter

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Selv mine foreldre på 82 og 91 bruker aktivt sine smart telefoner til å facetime, parkeringsapper, BankID, regningsbetaling osv. Ja de kunne ha kjøpt seg pc men det koster mer enn en smart telefon og gå ikke ann å bruke uten for hjemmet.

Selv bruker jeg ofte min mobil til å sjekke priser når jeg står i butikken og ser noe jeg får lyst på.

Å ikke ha smart telefon i våre dager er sært.

Anonymkode: 815de...0be

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det egentlig noen fordeler med smartelefon?Hva trenger du den til?Å ta selfie i speilet?sende snap?(Hvorfor?)overvåke hvor partner er?Betale på bussen?(Tro det eller ei,det går fint med bankort også)Jada,jeg vet jeg er gammeldags..jeg har en gammel nokia,har aldri vært på nett via mobil,og de som sier at de ser videor på youtube så kan jeg bare si at det ser (og høres)mye bedre via pc.🙂Min gamle Nokia kan jeg ringe med og sende sms.Hva trenger man egentlig i hverdagen?Eller er det blitt slik at feks foreldre til skolebarn MÅ ha smartelefon i forhold til skolearbeid og fritidsaktiviter?jeg ser med undring på disse menneskene som tar bilde av seg selv i baderomspeilet og legger ut på nettet.Hva ville de gjort uten den muligheten tenker jeg.

Nei gid! Hvorfor trenger man telefon engang. Jeg kommuniserer best med brevduer. Jeg trenger ikke engang elektrisitet engang. Foretrekker å leve slik som de gjorde i steinalderen, for da var alt naturlig og ekte.

Anonymkode: beaf5...380

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger smarttelefon til mye, enten man vil eller ikke. Det er utallige parkeringsapper å bruke. Uten dem koster det 50 kr ekstra i fakturagebyr pr gang. Ikke alltid mulig å betale på kollektivtransport og når det er mulig så er det mye dyrere. Skolene har apper man må ha. Der kommer alle beskjeder, ukeplaner og der må det legges inn fravær +++. Invitasjoner kommer via some. De få som ikke har dette blir ofte glemt.  Skoleskyss må det brukes app til. Pasientsky app må man ha om man ikke har en hel dag til å sitte i telefonkø for å få legetime. Vipps trengs til uendelig mye.  Det har nesten blitt umulig å få pakke uten å ha posten sin app. Sist jeg fikk pakke så ville ikke pakkeboksen åpne seg med mindre jeg lastet ned og brukte appen.  Det var frekt. Ingen app, ingen pakke. 

Skrevet

Informasjon fra skolen kommer via app. 

Anonymkode: 58f4b...0d9

• Liker 2
Skrevet
theTitanic skrev (15 minutter siden):

Man trenger smarttelefon til mye, enten man vil eller ikke. Det er utallige parkeringsapper å bruke. Uten dem koster det 50 kr ekstra i fakturagebyr pr gang. Ikke alltid mulig å betale på kollektivtransport og når det er mulig så er det mye dyrere. Skolene har apper man må ha. Der kommer alle beskjeder, ukeplaner og der må det legges inn fravær +++. Invitasjoner kommer via some. De få som ikke har dette blir ofte glemt.  Skoleskyss må det brukes app til. Pasientsky app må man ha om man ikke har en hel dag til å sitte i telefonkø for å få legetime. Vipps trengs til uendelig mye.  Det har nesten blitt umulig å få pakke uten å ha posten sin app. Sist jeg fikk pakke så ville ikke pakkeboksen åpne seg med mindre jeg lastet ned og brukte appen.  Det var frekt. Ingen app, ingen pakke. 

Det er nødendigvis et fremskritt,men en kan lure på hvordan samunnet fungerte før og hvordan det vil fungere hvis alt dette bryter sammen en dag.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg er ute og handler hender det jeg lurer på noe, da kan det enkelt googles

Anonymkode: b2049...266

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nødendigvis et fremskritt,men en kan lure på hvordan samunnet fungerte før og hvordan det vil fungere hvis alt dette bryter sammen en dag.

Samfunnet fungerte fint før, men da var det også andre muligheter til å formidle beskjeder og ordne betalinger. Nå blir disse mulighetene tatt bort. 

Feks når ingen hadde mobil så godtok vi at ingen svarte fasttelefonen på en uke. De var sikkert bare opptatt eller bortreist, og dermed ikke å få tak i. Trengte du å ta ut penger så måtte du gå til banken og gjøre det. Firmaer hadde noen til å ta telefonen og det var også en utdatert fortidsting som het god service. Skulle du besøke en venn så dro du dit og banket på. Kanskje måtte du dra med uforrettet sak. Det var også mer tid til samvær siden ikke alle var opptatt med sin elektronikk. Det å gjøre ingenting sammen er en glemt verdi, og på den måten kom vi på mye gode ideer og nyskapning. 

Skrevet

Det er ikke alle steder i landet hvor man kan betale med kort på bussen, eller hvor det er automater for å kunne kjøpe billetter på hver enkelt holdeplass. Noen steder tilbyr man å betale med kontanter om man ikke tar bank ombord på bussen, men det koster jo mer. Rimeligere Alternativ er å ha app, eller få kjøpt billett på forhånd.

Noen butikker/kafeer har også app for å å kunne benytte seg av tilbud/rabatter på varer. Feks kleskjeden HM, eller feks Ekspresso house .

Mange beskjeder fra skolen og bhg sendes også ut via kun app.

Det koster også mindre å parkere bilen via app, vs det å bruke betalingsautomat for det.

I tillegg hender det at man kommer over varer/tjenester fra Privat personer som ønsker betaling der og da feks via appen Vipps. 

...

Jeg personlig bruker min smart telefon til:

- få beskjeder fra bhg/registrere fravær 

- mobil bank

- vipps

- kollektiv transport. (ruter, Brakar Østfold kollektivt, Vy)

- Facebook og messenger. De fleste sender meg meld der nå og ikke via sms lenger.

- vekkerklokke 

- kalender

- Rabatt og tilbud fordeler

- Kunne se på Netflix, og andre streaming tjenester via mobil.

- Spotify. 

- spille spill. 

• Liker 1
Skrevet

Som foreldre så trenger en smarttelefon til app for å melde fravær, få melding fra lærer om ski/akedag/sykkeldag/turdag... beskjeder om eleven ol. fordi det systemet sparer lærer/administrasjon for mye ekstraarbeid.

Mange parkeringsplasser legger opp til betaling kun via app.

Henting av postpakker blir mer og mer flyttet over fra post i butikk til bokser utenfor butikken, og disse må da åpnes med app.

De fleste lag og foreninger går over til betaling med vips, i stedet for å måtte betale mye for å leie bankterminal for en dag/helg.

Mange treningssenter, og klubblag har app som gir adgang til lokalet, påminnelse om fellestreninger, linker til konkurranser. 

Så ja en begynner å få bruk for smarttelefon fordi samfunnet legger om til en verden der teknologiske løsninger tar over. 

Det trengs bare ett brudd i strøm/nett for å sette en dagligvarebutikk ut av drift, da de kun har varene priset med strekkoder, kassaapparatet fungerer ikke uten nett... Så ja, samfunnet blir veldig sårbart med all denne teknologien.

Og nei, jeg bruker ikke telefonen til å ta selfies. Men den brukes helt klart til veldig mye annet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker smarttelefonen til å betale på buss og tog, vipps, BankID, kuponger på matbutikk, nettbank, sjekke info når jeg er på ulike bitikker, sjekke priser i konkurrerende butikker, finne oppskrifter, høre på musikk, sende/lese mail, logge inn på diverse sider (autentisering), bestille på restaurant/pub, ta bilder som notat/huskelapp, betale lading på bilen og starte forvarming, sjekke strømpriser, lese nyheter, og ikke minst være på kg!! 

Hvorfor jeg sender snap? Fordi det er hovedsakelig det hele vennegjengen kommuniserer.

Men kan du vise meg hvordan jeg betaler med bankkort på buss og trikk? Jeg klarer ikke finne noe annet på ruter enn "du må betale kontant".

Anonymkode: 4e18a...2ae

Skrevet

Hverdagen hadde vært tungvint uten. Jeg bruker den til:

- Å betale med, samt registrert rabattkort (ellers måtte jeg båret på en stor lommebok)
- Starte forvarming av bilen så jeg slipper å skrape vinduer og fryse fingrene av meg
- Lese nyheter når jeg har noen minutter til overs, f.eks på toget (slipper å ha med en stor papiravis)
- Hente pakker på posten (slipper å ha med hentelapp)
- Gå på stolpejakt eller turorientering (slipper å ha med papirkart)
- Svare på meldinger i forskjellige apper (messenger, Finn osv.)
- Ta bilder ved behov (nei, ikke av meg selv)
- Høre på musikk
- Vise billetter (slipper å skrive ut papirbillett)
- Sjekke om toget er forsinket, eller når det går
- Sende eller motta penger via Vipps
- Sjekke kameraene hjemme eller på hytta ved behov
- Starte lading av elbilen på hurtiglader, samt sjekke ladestatus om jeg er et annet sted
- Sjekke dagens strømpriser, og evt. justere lading av bilen etter det

Det var bare noen få punkter, kunne sikkert kommet med 100 til. Hverdagen har rett og slett blitt MYE enklere de siste 10-15 årene.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du får gjøre det du føler for og leve livet ditt slik du føler for tenker jeg også får du la andre folk gjøre det de føler for uten denne hinsides nedrakkingen du tydeligvis føler er veldig nødvendig...

Jeg kunne aldri tenkt meg en slik gammåel telefon, aldri. Helt greit at andre har det, det får de styre med slik de vil men jeg bruker smarttelefonen min til mye, selfi i baderomsspeilet? Mnæ, ikke min kopp med te, så tror du ligger sånn ca 12-15 år tilbake i tid selv på kreativiteten og din ts  om du tror det er det en bruker smarttelefon til. 

Men jeg har en mobil som ble kjøpt med tanke på nettopp et godt kamera, jeg har et fantastisk kamera med meg i lommen hele tiden og for noen som er glad i å ta gode naturbilder, er glad i å ta gode bilder så er et godt mobil kamera gull verdt! 

Bank id/ vips/ mobilbank- det er et hav forskjell på hvordan samfunnet var før smarttelefon enn etter, hvor mye enklere og mer praktisk ting er blitt.

Skyss app ( trenger ingen forklaring igrunn) enkelt for forbrukere, enkelt for skyss..

Nyheter på farten/oppslagsverk på farten, vi lever i en opplyst tid hvor en kan få svar på det meste der vi er.

Mail/komunikkasjon 

Jeg bruker Spotify og ikke walkman 

Og ellers alt det andre som er nevnt...

Kos deg med nokiaen din du ts, tipp topp 👍 men helledussen så glad jeg er for at vi lever i 2022 med denne teknologien som faktisk gjør ting en hel del enklere Og blir løst på en bedre måte enn hva som var mulig for 20-30 år siden. 

Samfunnet står ikke stille, det har det aldri gjort og folk som nekter å bevege seg i samsvar med tiden en lever i men helst vil stå på stedet hvil, vil oppleve problemer i en eller annen form.

Skrevet

Spørs kanskje hvor du bor , det der med bussen? Tja, med de nye tv boksene vi fikk installert her forrige uke må vi bruke mobilen som fjernkontroll. Månedskort. På t - banen er det ingen og betale med bankkort til. Synes vips er genialt. Ikke nødvendig , men praktisk og lettvint. Det irriterer meg veldig at moren min er sta og ikke vil kjøpe seg normal telefon, og sniker på banen, ikke kan vipse, og FaceTime fra en 90- talls pc 😅 jeg må ha smarttelefon på jobb. Vet ikke om det er nødvendig for foreldre til skoleelever, men skoleelever må vel ha ihvertfall i- pad fra .. er det 4 klasse? Jeg tar ikke bilder av meg selv i baderomsspeilet. Lurer på om de som gjør det hadde tatt med vanlig gammeldags kamera og satt i album? Sendt som julekort? Vet ikke. Spiller ingen rolle for meg hva de gjør. 

Anonymkode: 57f18...3d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker hvor spennende det var når postmann kom.. kanskje man fikk brev ? Måtte ta seg utvidet lunsjpause for og betale regninger i banken. Jeg synes det er et kjempe framskritt, det eneste negative er at vi med bedre tid ( som mobilen og apper har gitt oss) ser ut til og ha gitt oss dårligere tid! 🤔

Skrevet

Kollektiv transport er vel dyrere uten app. For min del bruker jeg bl.a kamera mye, reiseapper, apper til matbutikker som gir rabatt, vipps, kart om jeg skal et sted jeg ikke vet helt hvor er, postapp for å åpne pakkeboks. Jeg synes smarttelefon er nødvendig. Jeg hadde overlevd uten å ha de overstående muligheten, men det hadde innskrenket livsførselen min og blitt dyrere.

Anonymkode: 5161a...9fe

På buss til hytta betaler jeg 39 kr med app, men en kan betale 99 til sjåføren 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...