Hareena Skrevet 9. desember 2022 #1 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg ser at her på KG skriver de fleste svigersøster. Er svigerinne blitt utdatert eller hva skyldes dette fenomenet? Hva sier dere, svigersøster og svigerbror eller svigerinne og svoger? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #2 Del Skrevet 9. desember 2022 Føler svigerinne og svoger er noe man sier når man er gift. Anonymkode: 12d4e...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 9. desember 2022 #3 Del Skrevet 9. desember 2022 Det er dialektforskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg føler meg hvertfall ikke som noe søster til hun broren min er gift med. Anonymkode: 4ca24...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mux Skrevet 9. desember 2022 #5 Del Skrevet 9. desember 2022 Trodde kanskje det var en dialektgreie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #6 Del Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg føler meg hvertfall ikke som noe søster til hun broren min er gift med. Anonymkode: 4ca24...166 Haha, Ikke jeg heller! Jeg sier uansett svigerinne og svoger uansett hvem det gjelder. Svigersøster høres kunstig ut i mine ører. Jeg sier fetter og kusine også. Anonymkode: da651...ea5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 9. desember 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 9. desember 2022 Svigermor skrev (8 minutter siden): Det er dialektforskjeller. Interessant, på hvilke dialekter kalles det svigerbror i stedet for svoger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Del Skrevet 9. desember 2022 Jeg sier kun svigerinne og svoger. Men, har hørt folk som mener at svigerinne og svoger er partner til dine søsken, mens svigersøster og svigerbror er søsknene til din partner. Altså en liten betydningsforskjell der. På en måte logisk at svigersøster er datteren til svigermor?🤷♀️ Anonymkode: c1805...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Del Skrevet 9. desember 2022 Hareena skrev (7 minutter siden): Interessant, på hvilke dialekter kalles det svigerbror i stedet for svoger? Jeg kommer fra et lite sted i Nordland. Vi sier svigersøster og svigerbror. Og så bruker vi ikke ordet fadder, men sier gudmor og gudfar. Muligens fordi de gjør det i Sverige og vi bor ganske nært Anonymkode: 0acf7...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #10 Del Skrevet 9. desember 2022 Svigermor skrev (37 minutter siden): Det er dialektforskjeller. Dialekt er det ikke lov å skrive på KG, så det kan det ikke være Anonymkode: def3a...e3e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Del Skrevet 9. desember 2022 Svigersøster/svigerbror høres rart ut i mine ører. Sier svigerinne og svoger. Anonymkode: 96ab4...d99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #12 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 22.21): Dialekt er det ikke lov å skrive på KG, så det kan det ikke være Anonymkode: def3a...e3e Både svigerbror/-søster og svoger/svigerinne er tillatt på bokmål. Men det er dialektforskjeller som avgjør hvilken av benevnelsene folk bruker. Anonymkode: 9dffa...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Del Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 18.42): Både svigerbror/-søster og svoger/svigerinne er tillatt på bokmål. Men det er dialektforskjeller som avgjør hvilken av benevnelsene folk bruker. Anonymkode: 9dffa...23b Det er vel bare en teori. Folk flest klarer å skille dialekt og skriftspråk når de skriver Anonymkode: def3a...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 13. desember 2022 #14 Del Skrevet 13. desember 2022 Om noen sier svigersøster og svigerbror høres det for meg ut som om de har en svak bøyning av et sterkt verb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 13. desember 2022 #15 Del Skrevet 13. desember 2022 Jeg tenker at det er de samme personene som ikke kan forskjellen på de/ dem hun/henne. Og alt er ett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Del Skrevet 13. desember 2022 Hareena skrev (På 9.12.2022 den 21.54): Interessant, på hvilke dialekter kalles det svigerbror i stedet for svoger? Tror dere blander med svirebror... Anonymkode: 29ac3...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vel bare en teori. Folk flest klarer å skille dialekt og skriftspråk når de skriver Anonymkode: def3a...e3e Nei, det er et lovlig ord. https://ordbokene.no/bm,nn/svigersøster Men hvilket av de to ordene man bruker kommer an på hvor i landet du kommer fra. Anonymkode: e44f8...ef3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror dere blander med svirebror... Anonymkode: 29ac3...98a Nei da https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=svigerbror&scope=e Anonymkode: e44f8...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Del Skrevet 13. desember 2022 Her jeg bor blir det brukt om en annen for å forklare relasjonen. Svigersøster og svigerbror= søster og bror til ektefelle Svigerinne og svoger= gift med søster eller bror (egen eller ektefelles). Det vil si at jeg kaller min manns søster for svigersøster og hun kaller meg for svigerinne når vi omtaler hverandre til andre. Min manns bror kaller jeg svigerbror og hans kone svigerinne. Virker veldig forvirrende når jeg skriver det nå, men det funker til vanlig. Anonymkode: 460cd...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Del Skrevet 13. desember 2022 Nymerïa skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at det er de samme personene som ikke kan forskjellen på de/ dem hun/henne. Og alt er ett. Neida, det er dialektforskjeller, begge ord står i bokmålsordboka. Anonymkode: e44f8...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå