Gå til innhold

Hva er harry?

Viking

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette uttrykket harry. Hvem er det som avgjør hva som er harry? Er hipt, det motsatte av harry? Og hvem avgjør hva som er hipt.

Det var et innlegg her skrevet av ei som gleda seg til å gå på DDE konsert i helga. Så får hun en masse spørsmål om hun er litt småharry.

Hvor henger det på greip. DDE er et av de mestselgende band i Norge, er alle som har kjøpt CD en deres harry? Det vil jo bety en nokså stor del av det norske folk.

Det samme med flere andre artister og vaner. Det er harry å reise til Gran Canaria, det er harry feste på danskebåten, osv osv. Det vil jo si at vi i det hele er harry hele gjengen. Kanskje Sponheim ikke var på viddene med utsagna sine likevel. :wink:

Jeg tror at harry er noe som er funnet opp av utrahippeurbanekule Oslo borgere med litt midreverdighetskompleser.

Jeg likte meg ikke på Gran Canaria, men det gir meg ingen grunn til å kalle dem som reiser dit harry, eller noe annet. Jeg er heller ikke med i fancluben til DDE, men kan godt innrømme at til fest så funker det greit.

Kanskje jeg er harry? Jaja, i så tilfelle trives jeg med det.

Har en fullkommen harry weekend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Alle har vel forskjellige oppfatninger av hva som er harry. Det er derfor vanskelig å si hva som er harry. For min egen del synes jeg ofte det som er bondsk er harry. Otto Jespersen hadde et glimrende innlegg i Torsdagsklubben for noen uker siden, hvor han harsellerte med folk fra bygda. Jeg synes f eks det er harry at folk lager hjemmebrent, kler på seg snekkerbukse og gummistøvler og kjører traktor til fest, hvor de hører på DDE-musikk. For meg blir ofte det som er umoderne harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser ut som hvilken som helst oslo-beboer tror jeg, jeg er det også! Jeg handler i samme butikker som de som liker å bruke ordet harry, og da er det ingen som tenker tanken engang.

Men når det kommer frem at jeg elsker å danse Line-dance (noe mange som ikke har kjennskap til dansen, har satt godt fast i hodet sitt at kun er cøntry, cowboyhatt og cowboy-Laila!!!), koste meg glugg ihjel på Country festivalen på Vinstra i år, går på Route 66 når jeg først går ut for å danse i Oslo, synes DDE er fullt brukbar musikk, selv om jeg ikke har noen plater selv, og heller koser meg med dansemusikk og arrangementer, enn å drikke meg dritings på disko å sjekke lekre mannfolk...... Jeg koste meg også glugg ihjel på bygdefester langt utti huttiheita når jeg bodde i Tromsø, med lokal-band eller Hellbillis!!!

Ville nok lett sklidd over i kategorien harry da ja, blandt dem som ikke vet bedre!! :wink: 8)

Mange som ler av DDE, Hellbillis, line danse eller Route66, har ikke engang forsøkt å se om det er noe å like! De har bare fått med seg at dette er ting man ikke bruker tid på, som urban, kult bymenneske!

Det er ikke bare urbane osloværinger som er glad i ordet harry, det er stort sett de kule bymenneskene rundt om ellers også! Så lenge man er kul, kan man på en måte ikke like det harrye. Og man ler av andre som liker det.

Det morsomme er jo, at de som som regel blir sett på som harry, har så liten selvhøytidelighet at de bare flirer tilbake!! Kaller noen meg harry, så vær så god!! heller det en motsatsen spør du meg!

en blanding av alt trives jeg godt med!! :sjarmor:

(dette ble enormt rotete, men det er fredag, så la gå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem du spør det vet du.

For meg fra Oslo vest er faktisk harry det motsatte av Oslo vest.

(Generelt, da). Dvs. hvis man har en utpreget stil, en som går i ett med den grå massen er ikke harry, uansett hvor vedkommende kommer fra.

Men harry er på en måte synonymt med det som er vanlig i det jevne lag av befolkningen ja, som sydenturer.

Men jeg legger egentlig ikke noe negativt i ordet harry, harry kan være litt kult og røft og tøft, det. Men gjerne bittelitt småvulgært. Dvs. vanlig hos de fleste vanlige mennesker.

Er ofte harry selv jeg, og trives godt med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det kan være positivt å være litt harry! Er nesten slik at harry kan være både en positiv og en negativ betegnelse.

Det virker som om straks man ikke er A4 og følger trender når det gjelder mote, musikk ++ så blir man fort betegnet som harry. Synes kanskje at det er disse kjedelige mote- og trendslavene som er mest harry av alle.

Men hvis harry vil si å ha litt særpreg og ikke følge massen i alt, så er jeg gledelig litt harry og stolt av det.

Jeg synes f.eks. at Kari Traa er litt harry, sånn positivt harry :lol:

Anbefaler for øvrig Are Kalvløs bok om temaet :D

Hmm, tror kanskje dette ble et rotete innlegg, men disse harry-greiene er ikke så lett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er harry er at Sputnik (ja, han nissen fra Drangedal som er tonedøv) skal ha sin låt "Nå skal vi skilles, Johanne" som base til cupfinalelåten til Odd Grenland !!!!! Gjett om vi driter vårs ut da? Skien og Porsgrunnsområdet har harry-stempel nok fra før av.......

(for min del er harry delvis dette : dæinsebænd, skinnvest og lisseslips, mokkasiner, tømmerhoggerskjorte, rullings, stoor viltvoksende bart, grilldresser, cowboyboots, sputnik, trekkspill, skåtobakk, himkok, osv. Lista er laaaaang!) Handle på systembolaget hos søta bror er IKKE harry! Lars Sponheim er harrytass av dimensjoner fordi han kommer med slike uttalelser. Det er faktisk økonomisk og svenskene har myyye bedre mat enn her på bjerget!

(Tips : Sjekk fotballcupfinalesaken på www.ta.no)

Aaaaaaarrrrrrrggggghhhhh! Nå tør jeg ikke dra t Oslo på Halloween-party neste helg.... Har altfor mange venner fra Klanen....

For en sorg av dimensjoner!!!!

D eneste som hjelper er at vi vinner cupfinalen mot Vålerenga!!!!

Yeeeeeeah ! ODDDANEEEEE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Rune Rudberg er harry....

Jeg kan, i likhet med andre innskrivere her, anbefale Harryboka til Are Kalvø. Den er hysteeeerisk morsom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel også brøøøle når "alle andre" gjør d ?

Må jo få litt oppmerksomhet for å få folk til å se min vrede på vettu :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg fikk litt vondt i øra av den brølinga di, kattepus.

Så til Harrydebatten. Sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen har i sin bok "Typisk Norsk" - sett litt på Harrybegrepet. Harry, sier han, er de som anses som "typisk norsk" - bor gjerne på bydga og er litt rånete.

Min personlige mening er at det er upassende å ta et navn å harseler med det. Tenk på alle stakkar menn i dette landet som faktisk heter harry. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda. Bare gi meg pepper fordi jeg skriver stort. Flere andre her på KG kan gjøre d uten å få skyllebøtter.

Bra dere har noe mer å bekymre dere over da.

Synes det ble bra jeg !

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Care, kanskje litt dårllig gjort for alle Harry'ene som faktisk heter det.

Har faktisk også hørt navnet nils som begrep. Når noen er helt nils, så er de lirr rare, litt sånn koko.

Kattepus, bare brøl du, en kattepus er jo en liten tiger og de skal jo brøle jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

D jeg synes er Harry: er at moderatorene bare fjerner innlegg her inne uten å gi noen forklaring ute på nett...

Vips var mitt første innlegg "lave menn og negere" borte

Forstår godt at Waco forsvant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 poeng til Viking for godt innlegg.... :D Mange er snare til å dømme når det gjelder å være såkalt harry eller ei. Selv kan jeg godt dra på chartertur til syden, ta meg en real fest på danskebåten og dra på "bonfæst"...blir ikke mer moro enn en selv gjør det til heter det, og det er veldig sant :sjarmor: samtidig jeg trives godt på "hippe" cafeer og utesteder her i trondheim også. Ja takk begge deler!

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle It folkene som plutselig dukket opp. De med stresskoffert og miniskjørt/dress.

De som trodde de var uunværlige og "måtte"jobbe mer enn andre.

De som alltid hadde det travelt, de som hadde den kunstige høye lønnen. Ja de som kom fra intet og forsvant.... Det var HARRY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry er vel en veldig personlig ting tror jeg. Vi alle har forskjellige syn på hva som er harry. Sambo og jeg har VELDIG forskjellig syn på hva som er harry. Jeg vet veldig godt med meg selv hva jeg syns er harry, men å forklare det videre? Da får jeg problemer.

Kan være enig i det med Sputnik osv, men hva som er harry for meg trenger ikke være harry for andre.

(fy flate så dårlig jeg var til å ordlegge meg her..... :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som er utrolig dårlig til å kle seg ( ifølge min smak) kan jeg tenke at herre gud for en Harry stil. F.eks cowboy Laila er ett eksempel. Ellers er det vel veldig forskjellig hva som er helt Nils...eh..Harry. Som noen har nevnt her, stakkar de som faktisk heter Harry eller Nils som går ut på det samme. Å hete Nils Harry er jo bare helt Nils Harry. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er harry!

Når jeg sier harry så kan det være masse ting. Forbinder det gjerne med rølpemusikk (som jeg liker kjempegodt). Klær kan være harry og en personlighet kan være harry. Selv snakker jeg på en harry måte har jeg fått høre. Jeg liker også harry biler.

Faktisk ser jeg flere ting ved meg selv som er harry jeg og det bryr meg ikke i det heletatt. Faktisk synes jeg at det er ganske kuult å være harry.

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...