AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Del Skrevet 9. desember 2022 Sitat Heisann, jeg ser at lignende spørsmål har blitt stilt før, men begynner forskjellen i fysisk styrke å bli mye mindre mellom kjønnene nå? Jeg ser at de siste 5 årene, så har populæriteten eksplodert angående trening, Crossfit etc for damer og for menn virker det som det heller har stagnert litt etter min mening. Norge er et av landene i verden som verdsetter likestilling høyt, som har bidratt til dette antakeligvis. Nylig fra en artikkel jeg så, var det et argument om at kvinner ikke har ennå sett sitt fulle fysiske potensiale, pga sosiale stigmaer der de får høre at de blir for store etc. Men det virker som at mange om ikke de fleste nå gir maks på trening for god helse. Dere damer som trener, merker dere dette selv, merker dere også at det er mer vanlig at damer er sterkere enn andre menn nå? Virker også som at kvinner har blitt høyere og større, selv om statistikk mener at det er minimalt. Anonymkode: 5e3ba...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 9. desember 2022 #2 Del Skrevet 9. desember 2022 Menn er fortsatt sterkere fysisk enn kvinner og det kommer det alltid til å være, men kvinner som trener er sterke fysisk enn menn som sjelden/aldri trener. Kvinner og menn som trener det samme/like mye så er mannen sterkere fysisk enn kvinnen. Får også større muskler enn kvinner. Sånn har det alltid vært og vil alltid være så lenge menneskeheten eksisterer. Vil alltid være forskjeller blant kjønnene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
okei trenings Skrevet 9. desember 2022 #3 Del Skrevet 9. desember 2022 (endret) Warrior skrev (På 9.12.2022 den 17.15): Menn er fortsatt sterkere fysisk enn kvinner og det kommer det alltid til å være, men kvinner som trener er sterke fysisk enn menn som sjelden/aldri trener. Kvinner og menn som trener det samme/like mye så er mannen sterkere fysisk enn kvinnen. Får også større muskler enn kvinner. Sånn har det alltid vært og vil alltid være så lenge menneskeheten eksisterer. Vil alltid være forskjeller blant kjønnene. Det har vært studier som rapporterte at 90% av menn er sterkere enn 95% av damer generelt og vesentlig forskjell i overkropp, men samtidig, noen av disse studiene kan være utdaterte eller litt eldre. Jeg har begynt å lure på om styrkeforskjellen kan vesentlig bli mindre hvis damer blir ganske dedikerte fra no av med treningen. Jeg hører flere av dem mene at de er i bedre form eller sterkere enn flere menn de møter. Selvfølgelig, menns skjelletmuskulatur, fast twitch fiber muskler, større lunge kapasitet etc vil alltid gjøre forskjellen, så menn kommer nok alltid til å være sterkere pga naturens side. Spørsmålet er om forskjellen kan bli betraktelig mindre eventuelt, lurer på om denne artikkelen som mener at vi ikke har sett kvinners fulle potensial ennå har rett. De nærmer seg det vel nå snart, hadde vært innterresant å se hva kvinner som trener aktivt mener. Endret 11. desember 2022 av okei trenings Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Del Skrevet 9. desember 2022 Kroppsidealet for kvinner har gått i retning av å være mer sterk og muskluøs enn før. Bare se tilbake til 80- og 90-tallets syltynne idealer f.eks. Styrketrening er i tillegg blitt veldig populært blant jenter og kvinner, særlig de yngre. Så ja, andelen jenter og kvinner som kan hevde seg styrkemessig med en gjennomsnittlig / utrent mann er nok blitt høyere. Anonymkode: 037d5...de6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
okei trenings Skrevet 10. desember 2022 #5 Del Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kroppsidealet for kvinner har gått i retning av å være mer sterk og muskluøs enn før. Bare se tilbake til 80- og 90-tallets syltynne idealer f.eks. Styrketrening er i tillegg blitt veldig populært blant jenter og kvinner, særlig de yngre. Så ja, andelen jenter og kvinner som kan hevde seg styrkemessig med en gjennomsnittlig / utrent mann er nok blitt høyere. Anonymkode: 037d5...de6 Jeg får også inntrykket av at damer har blitt større og mer fit enn før, men alle statistikker sier likevel at det er minimalt for begge kjønn angående høyde hvertfall. Generelt fra mitt inntrykk, vil jeg si at det har gått andre veien for menn angånde fitness, bare litt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Del Skrevet 10. desember 2022 okei trenings skrev (7 timer siden): Jeg får også inntrykket av at damer har blitt større og mer fit enn før, men alle statistikker sier likevel at det er minimalt for begge kjønn angående høyde hvertfall. Generelt fra mitt inntrykk, vil jeg si at det har gått andre veien for menn angånde fitness, bare litt da. Mange menn har en jobb der de sitter stille på kontor og driver mindre med manuelt og fysisk arbeid enn tidligere. Så ja, den generelle fysiske styrken blant menn har derfor vært nedadgående over de siste par generasjonene. I kombinasjon med nye holdninger i forhold til kvinner og trening ("strong is the new skinny") og en voldsom økning av kvinner som har begynt å trene regelmessig er det absolutt grunn til å tro at styrkeforskjellen er mindre nå enn f.eks. for 20-30 år siden. Anonymkode: 037d5...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Del Skrevet 10. desember 2022 Warrior skrev (22 timer siden): Menn er fortsatt sterkere fysisk enn kvinner og det kommer det alltid til å være, men kvinner som trener er sterke fysisk enn menn som sjelden/aldri trener. Kvinner og menn som trener det samme/like mye så er mannen sterkere fysisk enn kvinnen. Får også større muskler enn kvinner. Sånn har det alltid vært og vil alltid være så lenge menneskeheten eksisterer. Vil alltid være forskjeller blant kjønnene. En vanlig mann er fortsatt sterkere enn de aller fleste kvinner. Selvfølgelig ikke de helt ekstreme, men det er enorm kjønnsforskjell. Det er ikke noe feil i det du sier, men det er få kvinner som er sterkere enn selv en utrent mann. Jeg tror styrkeforskjellen innad i kjønnene (altså mellom sterk og svak) har forandret seg mye mer enn mellom kjønnene (dame mot mann). Menn flest har hatt en fase der de har trent litt de også. Jeg har fortsatt litt muskler fra da jeg var 18-20 og trente litt. Det er mye lettere for en mann å få muskler.. Anonymkode: c8c1f...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
okei trenings Skrevet 11. desember 2022 #8 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): En vanlig mann er fortsatt sterkere enn de aller fleste kvinner. Selvfølgelig ikke de helt ekstreme, men det er enorm kjønnsforskjell. Det er ikke noe feil i det du sier, men det er få kvinner som er sterkere enn selv en utrent mann. Jeg tror styrkeforskjellen innad i kjønnene (altså mellom sterk og svak) har forandret seg mye mer enn mellom kjønnene (dame mot mann). Menn flest har hatt en fase der de har trent litt de også. Jeg har fortsatt litt muskler fra da jeg var 18-20 og trente litt. Det er mye lettere for en mann å få muskler.. Anonymkode: c8c1f...41b Sier ikke at du tar feil. Artiklene mente at 90% av menn var sterkere enn 95% av kvinner generelt, men disse artiklene er litt eldre også har det nå kommet nye argumenter at om kvinner fortsetter sånn, trener dedikert og har innstilling om å utnytte sitt fulle potensiale, kan styrke og fitness forskjellen vesentlig minskes menes det av noen. Om du ser på noen tråder opp gjennom årene her, mener flere damer at de kan lett eller betydelig bli sterkere enn en utrent mann i dag, at det er naturlig mener noen av dem. Her må man definere situasjoner å, styrkeløft handler mye om teknikk og erfaring å vil jeg tro. Eksempel på nylig tråd: De andre argumentene har vært pull-ups øvelser, squats etc og diverse øvelser, også håndbak, som er en blanding av diverse kvaliteter. Håndbak er både styrke, teknikk og fysisk form, men selv der, toppen av kvinnesporten kan kanskje konkurrere med nedre halvdel av de diverse vektklassene for menn. Håndbak for amatører eller uerfarne derimot, da går det nok mest på form og styrke etter min mening. De fleste videoer på YouTube ser objektivt fake ut, eller er en form for fetish, heheh :p Men det var faktisk flere der damene så sterkere ut. For eksempel: Endret 11. desember 2022 av okei trenings Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 11. desember 2022 #9 Del Skrevet 11. desember 2022 Legger igjen denne her igjen: Anbefaler å se helt til slutten 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. desember 2022 #10 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 21.38): Kroppsidealet for kvinner har gått i retning av å være mer sterk og muskluøs enn før. Bare se tilbake til 80- og 90-tallets syltynne idealer f.eks. Styrketrening er i tillegg blitt veldig populært blant jenter og kvinner, særlig de yngre. Så ja, andelen jenter og kvinner som kan hevde seg styrkemessig med en gjennomsnittlig / utrent mann er nok blitt høyere. Anonymkode: 037d5...de6 Hvorfor støtter du ikke at kvinenr trener og holder seg i form? All forskning viser at fysisk trening er bra for oss. Å sulte seg har aldri vært bra for noen, selv om du synes tynne dame er deilige. Støtter du ikke at den norske befolkningen bør være i best mulig helse, slik at flest mulig kan bidra på arbeidsmarkedet så mye og så lenge som mulig? Endret 11. desember 2022 av Helene1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 11. desember 2022 #11 Del Skrevet 11. desember 2022 Helene1982 skrev (11 minutter siden): Hvorfor støtter du ikke at kvinenr rtener og holder seg i form? All forskning viser at fysisk trening er bra for oss. Å sulte seg har aldri vært bra for noen, selv om du synes tynne dame er deilige. Støtter du ikke at den norske befolkningen bør være i best mulig helse, slik at flest mulig kan bidra på arbeidsmarkedet så mye og så lenge som mulig? Hvor står det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. desember 2022 #12 Del Skrevet 11. desember 2022 Sandum.PT skrev (Akkurat nå): Hvor står det? at fysisk trening er bra for helsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. desember 2022 #13 Del Skrevet 11. desember 2022 https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 11. desember 2022 #14 Del Skrevet 11. desember 2022 Helene1982 skrev (4 minutter siden): at fysisk trening er bra for helsen? Nei, det er vel ganske åpenbart 😅 Jeg klarte bare ikke å lese av innlegget at vedkommende var mot noe som helst eller synes at tynne damer er deilige. Lurte på om det var et annet innlegg av samme bruker i tråden her jeg hadde gått glipp av. Jeg leser bare en persons analyse av hvordan kroppsidealet har utviklet seg, samt populariteten til styrketrening i en gitt gruppe 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. desember 2022 #15 Del Skrevet 11. desember 2022 Jeg ser poenget ditt, samtidig som at tråden heter; styrkeforholdet mellim kjønnene, Den heter ikke har kvinner blitt sterkere eller tar folk flrst bedre vare på sin fysiske helse. jeg er ikke vant tilat tråder her på KG først og fremst er til info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #16 Del Skrevet 11. desember 2022 On 12/10/2022 at 6:38 AM, AnonymBruker said: Bare se tilbake til 80- og 90-tallets syltynne idealer f.eks. Ja heroin-chic kroppstypene var ikke akkurat i fare for å være sterkere enn menn. Anonymkode: c67ed...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #17 Del Skrevet 11. desember 2022 Sandum.PT skrev (51 minutter siden): Legger igjen denne her igjen: Anbefaler å se helt til slutten 😊 Så helt til slutten, og lurer på når man må kaste seg inn i en dør med kroppen for å redde noen? Blir en dårlig fremstilling av om kvinner passer inn i det yrket eller ikke. Poengløst egentlig, da det ikke samsvarer med virkeligheten i den jobben. Utover det , så er det selvsagt forskjell på fysikken hos menn og kvinner, og det er vel svært få som benekter det 🙂 Anonymkode: 44d2e...4a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 11. desember 2022 #18 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så helt til slutten, og lurer på når man må kaste seg inn i en dør med kroppen for å redde noen? Blir en dårlig fremstilling av om kvinner passer inn i det yrket eller ikke. Poengløst egentlig, da det ikke samsvarer med virkeligheten i den jobben. Utover det , så er det selvsagt forskjell på fysikken hos menn og kvinner, og det er vel svært få som benekter det 🙂 Anonymkode: 44d2e...4a8 Ja, åpenbart ikke enig i at kvinner ikke skal kunne være brannfolk! 👍 Akkurat det ene klippet er et dårlig eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
okei trenings Skrevet 11. desember 2022 #19 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) Helene1982 skrev (1 time siden): Jeg ser poenget ditt, samtidig som at tråden heter; styrkeforholdet mellim kjønnene, Den heter ikke har kvinner blitt sterkere eller tar folk flrst bedre vare på sin fysiske helse. jeg er ikke vant tilat tråder her på KG først og fremst er til info. Helene1982 skrev (1 time siden): Jeg ser poenget ditt, samtidig som at tråden heter; styrkeforholdet mellim kjønnene, Den heter ikke har kvinner blitt sterkere eller tar folk flrst bedre vare på sin fysiske helse. jeg er ikke vant tilat tråder her på KG først og fremst er til info. Hei, var tittelen grei nok? Denne tråden var ment for info og meninger ja. Endret 11. desember 2022 av okei trenings Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. desember 2022 #20 Del Skrevet 11. desember 2022 okei trenings skrev (10 minutter siden): Hei, skal jeg endre på tittelen, har du anbefaling? Hei, skulle jeg helst valgt en annen tittel? Skal gjøre det hvis jeg kunne, men dette var kun tenkt for info og meninger. Et forum er ment for info og meninger. Jeg har nok selv av og til litt mange pigger ute, samtidig som det er mange med svært ruskete meninger her. jeg synes det er interessant hvordan trening og fysisk tungt arbeid utvikler seg, men det er selvsagt meningsløst å diskutere om menn er fysisk sterkere enn kvinner generelt. Og om kvinner kan være i millitæret eller politi og brannmenn. Ekstremt snork etter min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå