Gå til innhold

Synes det er så vanskelig med kristendommen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

always skrev (32 minutter siden):

Forskning viser også at religiøse er mindre intelligente og mer egoistiske enn ikke- religiøse. Så da får de heller bare leve i sin egen lykkelige, egoistiske og uvitne lille boble 

always skrev (23 minutter siden):

Du kan ikke bruke enkelttilfeller som eksempler.  Religiøse er i snitt mindre intelligente enn andre folk.

Kanskje du kan legge ved en link til din påstand om mer og bedre sex. Virkelig interessant hadde det vært, med tanke på at sex er så fyfy i religionen.

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

Det er mange ting som henger sammen her… Den studien presiserer at de kun har sjekket analytisk intelligens. Og ja, veldig analytisk intelligente mennesker er gjerne smartere enn sitt eget «beste»! De har færre nære venner, er mindre sosiale, har laver satisfaction i parforhold, har mindre sex og er mer deprimerte i gjennomsnitt enn andre… Så det skal ikke være enkelt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

always skrev (26 minutter siden):

Du kan ikke bruke enkelttilfeller som eksempler.  Religiøse er i snitt mindre intelligente enn andre folk.

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

En veldig mangelfull link, som selv betviler sine resultater..

utdrag: Ikke testet alle intelligenstyper:

Forskerne innrømmer også at analysene har vært noe begrenset, fordi de kun har brukt en analytisk definisjon av intelligens.

I arbeidet har de definert intelligens som «evne til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt, forstå komplekse ideer, lære raskt og lære av erfaring».

De påpeker i rapporten at de ikke har sett på andre intelligenstyper, slik som skapende og emosjonell intelligens.

Egil Asprem mener begrensningene gjør at resultatet kan tolkes på flere måter.

– Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem.

Anonymkode: a48c8...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad! skrev (9 minutter siden):

On the other hand, there are also studies that have not found a robust relationship between religion and better health in the U.S., and even some studies that have shown negative relationships, such as higher rates of obesity among highly religious Americans. (For more on previous studies of religion and health, see this sidebar.)

Anonymkode: 24ed9...08b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad! skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker ikke enkelttilfeller som eksempler…. Sex er ikke fyfy, men sex med så mange som mulig utenom parforhold er noe mange er skeptisk til, med god grunn!

https://bigthink.com/health/religious-people-sexual-satisfaction/

jeg er skeptisk til linker til artikler som ikke sier det samme som artikkelen artikkelen linker til som linker til et studie som ikke er tilgjengelig. Tror ikke det er så mange som synes det er fornuftig å ha sex med så mange som mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er vi troende mindre intelligente, vi er onde også. Lol. Alt i følge forskning.

Anonymkode: 2c9a9...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En veldig mangelfull link, som selv betviler sine resultater..

utdrag: Ikke testet alle intelligenstyper:

Forskerne innrømmer også at analysene har vært noe begrenset, fordi de kun har brukt en analytisk definisjon av intelligens.

I arbeidet har de definert intelligens som «evne til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt, forstå komplekse ideer, lære raskt og lære av erfaring».

De påpeker i rapporten at de ikke har sett på andre intelligenstyper, slik som skapende og emosjonell intelligens.

Egil Asprem mener begrensningene gjør at resultatet kan tolkes på flere måter.

– Studien har funnet at mer analytisk kapable mennesker tror mindre på ånder og guder, og det er et interessant funn. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det kanskje vel så interessant å tolke disse funnene til at mennesker med høy analytisk intelligens er annerledes religiøs, snarere enn mindre religiøse, sier Asprem.

Anonymkode: a48c8...085

Merkelig at det var meningene til denne Egil Asprem som var viktige for deg å få fram, og ikke selve studien. Asprem uttalte selv at studien var solid og interessant. Akkurat det "glemte" du visst å få med deg.

Så det du egentlig sier da er at religiøse (i snitt) har mindre evne til å resonnere, planlegge, løse problemer, tenke abstrakt, forstå komplekse ideer, lære raskt og lære av erfaring». 

Endret av always
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsglad! skrev (27 minutter siden):

Det er mange ting som henger sammen her… Den studien presiserer at de kun har sjekket analytisk intelligens. Og ja, veldig analytisk intelligente mennesker er gjerne smartere enn sitt eget «beste»! De har færre nære venner, er mindre sosiale, har laver satisfaction i parforhold, har mindre sex og er mer deprimerte i gjennomsnitt enn andre… Så det skal ikke være enkelt!

Har de det? Det var nytt for meg.  P.S. du trenger ikke legge ut flere lenker hvor overskriften er motsigende i forhold til innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (2 timer siden):

Forskning viser også at religiøse er mindre intelligente og mer egoistiske enn ikke- religiøse. Så da får de heller bare leve i sin egen lykkelige, egoistiske og uvitne lille boble da.

Jeg vet om flere forskere og andre med høy utdanning som er kristne. Men mange ateister liker å tro at religiøse ofte er uintelligente

Anonymkode: dcbbc...f8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasjonalisten skrev (7 timer siden):

Svaret er nei, Gud kan ikke forhindre disse tragediene fra å skje. Bibelen forteller oss at Gud ga menneskene valg og frihet til å handle som de vil. Vi har alle muligheten til å velge gode eller dårlige ting, og Gud respekterer våre valg.

Allikevel er Bibelen full av eksempler på at Gud blander seg inn i menneskers frie valg. Det er visst bare de siste 2000 årene han har valgt å gjemme seg fullstendig. 

Sitat

Selv om Gud ikke kan forhindre disse tragediene, betyr det ikke at Gud ikke vil oss det beste.

En ting er en tragedie direkte forårsaket av et menneskes valg. Men hva med naturkatastrofer, grusomme sykdommer og all lidelse hos dyr. Var Gud nødt til å skape og tillate alt dette også? Det henger simpelthen ikke på greip at vi lever i en verden med så mye unødvendig lidelse, samtidig som den verdenen skal være skapt av et perfekt vesen som vil oss det beste.

Sitat

Det er gjennom disse tragediene at vi blir minnet på hvor kort livet er og hvor viktig det er å verdsette det vi har. Gud ønsker at vi skal være trygge og lev et godt liv, men det er opp til oss å velge hvordan vi skal leve.

Og allikevel skjer uforskyldte tragedier med gode mennesker. På hvilken måte har et barn som får beinmargskreft mulighet til å leve et trygt og godt liv, og hvordan er det opp til det barnet å velge?

Jeg forstår at du tror dette selv, og mener godt, men det er jo simpelthen ikke spor av en allmektig gud som vil menneskeheten det beste, men derimot mange spor av unødvendig lidelse som kunne vært fjernet uten å fjerne menneskers frie vilje.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet om flere forskere og andre med høy utdanning som er kristne. Men mange ateister liker å tro at religiøse ofte er uintelligente

Anonymkode: dcbbc...f8a

Du vet om det ja. Du fikk kanskje ikke med deg at dette er en snittmåling. Ingen som sier at du ikke kan være både smart og religiøs. Sannsynligheten for at man er det er likevel mindre enn om man er ateist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (12 timer siden):

Forskning viser også at religiøse er mindre intelligente og mer egoistiske enn ikke- religiøse. Så da får de heller bare leve i sin egen lykkelige, egoistiske og uvitne lille boble da.

Hvilken forsking sikter du til?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kløverpiken skrev (3 minutter siden):

Hvilken forsking sikter du til?

Du greier sikkert å lese hele tråden. Da finner du innlegget hvor jeg har lagt ut linkene til forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (11 timer siden):

Har de det? Det var nytt for meg.  P.S. du trenger ikke legge ut flere lenker hvor overskriften er motsigende i forhold til innholdet.

I gjennomsnitt, ja… Jeg skal ikke påstå at den linken var den beste, jeg gjorde et googlesøk og den kom opp øverst! Dersom du er interessert i emnet er du fri til å sjekke ut hva som er gjort av research på området. Ingen av oss bør egentlig skifte verdensbilde basert på en link på et samtaleforum! Men det kan være et grunnlag for å sjekke videre, hvis det kan virke som vårt nåværende verdensbilde ikke stemmer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsglad! skrev (7 timer siden):

I gjennomsnitt, ja… Jeg skal ikke påstå at den linken var den beste, jeg gjorde et googlesøk og den kom opp øverst! Dersom du er interessert i emnet er du fri til å sjekke ut hva som er gjort av research på området. Ingen av oss bør egentlig skifte verdensbilde basert på en link på et samtaleforum! Men det kan være et grunnlag for å sjekke videre, hvis det kan virke som vårt nåværende verdensbilde ikke stemmer…

Jeg vet ikke om det finnes en Gud eller ikke, om det er et liv etter døden eller ikke, men jeg er ikke med på en argumentasjon om at du har et bedre samliv eller er et bedre menneske på grunn av din religion eller om du ikke tror på en gud. Det som avgjør det er en blanding av flaks, hvordan du er mot deg selv og hvordan du behandler andre. Jeg blir skeptisk når folk sier: forskning sier at … om studiet ikke holder vann. Jeg har mye mer tro på å gi folk rom til å gjøre opp sin egen mening. Alle baserer meningene sine på en del fakta og en del følelser samt påvirkning fra samfunn, familie og venner. Jeg ser ikke på det at andre er uenige med meg som noe som gjør at en av oss har rett og den andre har galt, men jeg har en utfordring med å diskutere med kristne som sier: Det er sånn fordi Gud sier det, eller fordi det står i bibelen, da jeg ser på det som en bok som har mange gode historier og gode verdier, samt noen veldig problematiske, men som ikke er en bok som jeg opplever som en fasit eller en sannhet. Jeg mener at om man ønsker kunnskap må man bruke flere kilder. Snakke med mange mennesker og mest av alt tenke selv. For noen er svaret: ja, det finnes en Gud. For noen er svaret nei, det gir ikke mening for meg – og begge deler må være ok, og det er også ok å bytte mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forstå Gud gjennom Jesus, men det er en begrenset vei. I hvert fall gjennom Bibelen, selv om den inneholder noe sannhet.

Gjør som meg: dra inn til en skog og mediter 5 min for første gang i hele ditt liv og bare etter 5 min med meditasjon havn i en helt annen dimensjon som varer over 1 år, hvor du opplever helt syke ting, utkjemper en av de mektigste demoner i hele eksistens, har super-spirituelle og guddommelige visjoner av Gud, møter spirits osv osv.

Buddha er overrated.

Alt som trengs er 5 min 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...