Gå til innhold

Synes det er så vanskelig med kristendommen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har en del kristne rundt meg, og jeg prøver på en måte å «se det de ser, og å kjenne det de kjenner». Prøver å forstå Gud, Jesus og den hellige ånd, og Bibelen. Jeg forstår selvsagt noe, men jeg klarer ikke å forstå nok eller å kjenne noe som gir meg bekreftelse på at det er det som er riktig og sant. Jeg finner liksom ikke det jeg leter etter. Søker men finner ikke. Synes det er vanskelig. Hvorfor blir noen så motiverte, inspirerte og nesten forelsket i Gud og evangeliet, mens jeg bare ender opp med å få en følelse av at det er noe som ikke stemmer. Jeg er åpen for at jeg bare ikke forstår. - Men hvorfor er det i følge mange kristne så enkelt, når de virker så vanskelig? 

Anonymkode: 47f7b...8c2

Du har vel for mye fornuft og logikk. Og det går dårlig sammen med overtro. Da vil det nemlig aldri stemme helt for deg.

Men noen klarer å kombinere DDT og bruker religionen som hjelp til valg og livssyn på ting, om du finner mer mening i det. Jeg tror ikke du kommer til å se lyset akkurat,  om du venter på det

Anonymkode: 062b9...769

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gud forlater oss aldri. Gud er større en religion. Gud er i alt og alle.

Anonymkode: a48c8...085

Gud er en fantasifigur oppfunnet av mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (Akkurat nå):

Gud er en fantasifigur oppfunnet av mennesker.

Religion er oppfunnet av mennesker. Ikke vår allmektige. Vår allmektige er større enn religion. 

Kristne kaller det gud. Islamer kaller det Allah. Osv.. i historien vil man finne mange navn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Religion er oppfunnet av mennesker. Ikke vår allmektige. Vår allmektige er større enn religion. 

Kristne kaller det gud. Islamer kaller det Allah. Osv.. i historien vil man finne mange navn. 

Hører du sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasjonalisten skrev (13 minutter siden):

Svaret er nei, Gud kan ikke forhindre disse tragediene fra å skje. Bibelen forteller oss at Gud ga menneskene valg og frihet til å handle som de vil. Vi har alle muligheten til å velge gode eller dårlige ting, og Gud respekterer våre valg. Selv om Gud ikke kan forhindre disse tragediene, betyr det ikke at Gud ikke vil oss det beste. Det er gjennom disse tragediene at vi blir minnet på hvor kort livet er og hvor viktig det er å verdsette det vi har. Gud ønsker at vi skal være trygge og lev et godt liv, men det er opp til oss å velge hvordan vi skal leve.

Han kan ikke forhindre at det skjer, men kan gi de som tror evig liv?

Hvorfor ber man hvis gud ikke kan gjøre noe? Hvorfor tror kristne på mirakler og bønn? 

Hvis gud vil oss det beste, Hvorfor er det så mange som har et helvette på jorden fra de er født til de dør?

Frihet? Til noen få mennesker da? De "heldige"! 

Hvis gud er såpass mektig, Hvorfor sitter han bare å ser på all faenskapen som skjer, særlig med små barn? 

Hadde gud finnes, hadde han vært den ondes skapningen som noen gang hadde eksistert. Langt langt forbi den verste psykopaten. 

Anonymkode: 24ed9...08b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasjonalisten skrev (4 minutter siden):

Selv om det avhenger av den enkelte kristne, så tror de fleste kristne at livet ikke ender etter døden. De tror at det er en åndelig tilstand som er mulig etter døden, som de kaller evig liv. Dette betyr at de tror at livet fortsetter på en eller annen måte i etterdøden. Så selv om livet kan føles kort til tider, tror kristne at det fortsetter på en eller annen måte etter døden.

Men da blir man jo ikke minnet på at livet er kort om en 2-åring dør, var det jeg mente – da 2-åringen lever videre på en eller annen måte. Mitt problem med religion er når man ikke lenger har ansvar for egne handlinger og meninger, da fasit står i bibelen. Jeg mener også at religion er for voksne, og barn burde lære om alle religioner og trosretninger, for å gjøre seg opp en informert mening selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (32 minutter siden):

Husk at Gud enten er ond eller selvmotsigende (dvs. motbevist) da.

Det er lett å si for dem som ikke har satt seg inn i tingene... Men det stemmer ikke! Gud gir oss fri vilje, for uten fri vilje kan vi ikke ha et kjærlig forhold. Så selv om vi mennesker har muligheten til å gjøre onde ting uten at Gud griper inn direkte, betyr ikke det at Gud selv er ond eller selvmotsigende...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (31 minutter siden):

Tenker du vil ha godt av et miljøskifte. Nye venner som ikke er religiøse.

Å bli så "forelsket i Gud og evangeliet" som du beskriver noen blir, det er rett og slett ikke sunt for den psykiske helsen. Da er vi over i besettelse og psykisk uhelse.

Når man forsker på psykisk helse, så viser det seg faktisk at de som er religiøse i gjennomsnitt er mer fornøyd med livet, mer lykkelige, får mindre varige mèn av traumer, har de lengste og beste ekteskapene og har mer og bedre sex ila et gjennomsnittlig 80 år langt liv... Sååå jeg vet ikke om jeg ville være så rask til å føre dem som er nysgjerrige bort fra et liv i tro og håp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har vel for mye fornuft og logikk. Og det går dårlig sammen med overtro. Da vil det nemlig aldri stemme helt for deg.

Men noen klarer å kombinere DDT og bruker religionen som hjelp til valg og livssyn på ting, om du finner mer mening i det. Jeg tror ikke du kommer til å se lyset akkurat,  om du venter på det

Anonymkode: 062b9...769

Min tro har alltid vært en kombinasjon mellom relasjon og opplevelser med Gud, og et vitenskapelig/logisk fundament. Jeg vil tipse deg om å oppsøke noen som har mer kunnskap om Bibelen og historien og vitenskapen bak kristen tro, så blir det enklere å danne et solid fundament! Netflix har en dokumentar som heter "Patterns of evidence: Exodus". Du kan starte der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad! skrev (Akkurat nå):

Når man forsker på psykisk helse, så viser det seg faktisk at de som er religiøse i gjennomsnitt er mer fornøyd med livet, mer lykkelige, får mindre varige mèn av traumer, har de lengste og beste ekteskapene og har mer og bedre sex ila et gjennomsnittlig 80 år langt liv... Sååå jeg vet ikke om jeg ville være så rask til å føre dem som er nysgjerrige bort fra et liv i tro og håp!

Forskning viser også at religiøse er mindre intelligente og mer egoistiske enn ikke- religiøse. Så da får de heller bare leve i sin egen lykkelige, egoistiske og uvitne lille boble da.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tro har alltid vært en kombinasjon mellom relasjon og opplevelser med Gud, og et vitenskapelig/logisk fundament. Jeg vil tipse deg om å oppsøke noen som har mer kunnskap om Bibelen og historien og vitenskapen bak kristen tro, så blir det enklere å danne et solid fundament! Netflix har en dokumentar som heter "Patterns of evidence: Exodus". Du kan starte der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (1 minutt siden):

Forskning viser også at religiøse er mindre intelligente og mer egoistiske enn ikke- religiøse. Så da får de heller bare leve i sin egen lykkelige, egoistiske og uvitne lille boble da.

Såvidt jeg har lest, henger egoisme mer sammen med antall kroner på konto. Jo mer rikdom, jo mer kynisme og egoisme. Kan sitere en del fiffige eksperimenter som viser det! Og så vil jeg gjerne lese hvordan man har funnet at religiøse er mindre intelligente, for de kristne jeg kjenner og lytter til er forholdsvis høyt anerkjente professorer og tenkere... Tar gjerne imot link!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en del kristne rundt meg, og jeg prøver på en måte å «se det de ser, og å kjenne det de kjenner». Prøver å forstå Gud, Jesus og den hellige ånd, og Bibelen. Jeg forstår selvsagt noe, men jeg klarer ikke å forstå nok eller å kjenne noe som gir meg bekreftelse på at det er det som er riktig og sant. Jeg finner liksom ikke det jeg leter etter. Søker men finner ikke. Synes det er vanskelig. Hvorfor blir noen så motiverte, inspirerte og nesten forelsket i Gud og evangeliet, mens jeg bare ender opp med å få en følelse av at det er noe som ikke stemmer. Jeg er åpen for at jeg bare ikke forstår. - Men hvorfor er det i følge mange kristne så enkelt, når de virker så vanskelig? 

Anonymkode: 47f7b...8c2

LØP! Du er omgitt av crazy

Anonymkode: fa4bc...ae4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsglad! skrev (6 minutter siden):

Link? 

Jo lavere intelligens, jo lykkeligere. Har nok ikke så mye med religion å gjøre. 

Anonymkode: 24ed9...08b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad! skrev (1 time siden):

Såvidt jeg har lest, henger egoisme mer sammen med antall kroner på konto. Jo mer rikdom, jo mer kynisme og egoisme. Kan sitere en del fiffige eksperimenter som viser det! Og så vil jeg gjerne lese hvordan man har funnet at religiøse er mindre intelligente, for de kristne jeg kjenner og lytter til er forholdsvis høyt anerkjente professorer og tenkere... Tar gjerne imot link!

Du kan ikke bruke enkelttilfeller som eksempler.  Religiøse er i snitt mindre intelligente enn andre folk.

Kanskje du kan legge ved en link til din påstand om mer og bedre sex. Virkelig interessant hadde det vært, med tanke på at sex er så fyfy i religionen.

https://www.nettavisen.no/brannfakkel-i-ny-forskning-religios-oppdragelse-gir-egoistiske-barn/s/12-95-3423158293

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

Endret av always
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad! skrev (10 minutter siden):

Dette vil jeg gjerne ha en link på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo ikke tro og føle det samme som de. De er seg og du er deg. Alle mennesker har forskjellige meninger, oppfatninger og følelser 

Anonymkode: 64b4b...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke bruke enkelttilfeller som eksempler.  Religiøse er i snitt mindre intelligente enn andre folk.

Kanskje du kan legge ved en link til din påstand om mer og bedre sex. Virkelig interessant hadde det vært, med tanke på at sex er så fyfy i religionen.

https://forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

Jeg bruker ikke enkelttilfeller som eksempler…. Sex er ikke fyfy, men sex med så mange som mulig utenom parforhold er noe mange er skeptisk til, med god grunn!

https://bigthink.com/health/religious-people-sexual-satisfaction/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (20 minutter siden):

https://www.pewresearch.org/religion/2019/01/31/religions-relationship-to-happiness-civic-engagement-and-health-around-the-world/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...