AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #1 Del Skrevet 7. desember 2022 Når på dagen trener du og når er det egentlig best å trene? Har det noe å si når man trener? Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp har begynt å trene. Jeg har googlet litt og ser at det anbefales å trene når man står opp fordi man føler seg mer våken da og vil få en bedre døgnrytme. Men jeg kjenner det frister svært lite å stå opp kl 5.00 for å trene... Må jo stå opp da for å rekke å trene og dusje før jobb. Jeg tror kanskje det ville passet meg bedre å trene i 16-17 tiden (dvs etter middag). Eller burde man vente en god stund før man trener fra man har spist? Såfall hvor lenge? Anonymkode: 13121...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Del Skrevet 7. desember 2022 Det viktigste er at du trener, og det spiller ingen rolle når på døgnet du gjør det. Hvis du ikke ønsker å trene kl. 05.00, og det ender med at du heller dropper trening får du hvertfall ingen effekt. Så det er definitivt best at du finner et tidspunkt hvor det er gjennomførbart for deg. For det er øvelsene man gjør på trening som teller, ikke all planleggingen av økta. Men det sier seg jo selv. Anonymkode: a95ed...f1b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Del Skrevet 7. desember 2022 Så fint du har begynt å trene! Det er veldig marginale forskjeller på fordelene av å trene tidlig eller sent. Det viktigste er å gjøre det når det passer i ditt liv, som du får en god rutine av. Noen foretrekker tidlig, andre ettermiddag eller kveld. Selv liker jeg best å trene før jobb, men jeg må bare stå opp halv åtte med hjemmekontor og halv sju når jeg skal på kontoret for å rekke trening og tur med hunder, og jeg har treningsrom hjemme, så da sparer jeg mye tid. Høres ut som å stå opp fem kanskje vil gjøre hverdagen din mer stressende og slitsom? Da kan trening fort bli noe du gruer deg til, eller skipper fordi du ikke orker å stå opp. Det er forsket litt på når det er best, men den endelige konklusjonen for vanlige folk er "når det passer best for deg". Hvis du skal trene kondisjonstrening kan det være lurt å vente 1 times tid, er det styrke bør det gå bra med litt mindre, men det er jo lurt å ikke gå løs på en skikkelig hard økt når du er stappmett. Anonymkode: 31ec7...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg står opp kl 5 hver dag og er på trening 5.30. Det som fungerer best for meg og min kropp. Jeg presterer så mye bedre på tom mage(tar pwo), og det er deilig å være fredigtrent før jobb for da vet jeg at jeg kan hoppe rett i sofaen når jeg kommer hjem! Pluss at det er svært få mennesker der så tidlig, noen ganger er jeg helt alene også, det er digg! Anonymkode: 8f357...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 7. desember 2022 #5 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg trener i 18-19 tida. Må liksom lande etter jobb og middag. Er ikke et morgenmenneske. I helger trener jeg 11-12.00-ish. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Del Skrevet 7. desember 2022 Trener på kvelden, et sted mellom 20 og 22. Skulle gjerne trent tidligere men ungen bruker ofte helvetes lang tid på å sovne. Gidder ikke å starte en økt som jeg med stor sannsynlighet må avbryte eller ta pause midt i. Anonymkode: 13844...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Del Skrevet 7. desember 2022 Trener mellom 10-11,da har jeg mest energi. Anonymkode: 44e36...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Del Skrevet 7. desember 2022 Jeg er oppe kl 5 og er på trening 6.30. Da har jeg god tid til både trening, dusj, frokost og litt avslapning før jobb. Gir meg mye energi og så er det mindre folk på det tidspunktet - føler meg som et barn på julaften der jeg går og kan velge og vrake i utstyr uten å måtte vente på tur. Bedt tid å trene på? Det tidspunktet som funker for deg! Anonymkode: 1da3e...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Del Skrevet 8. desember 2022 Når på døgnet det passer å trene, vil være individuelt. Også med tanke på det fysiske, og hvordan man presterer. Det beste er å finne det som passer for DEG, både mtp hvordan du føler det fysisk, og hvordan det passer inn i livet ditt. Å legge treningen til tidspunkter som er upraktisk, eller føles skikkelig dritt, er ikke lurt med mindre du MÅ. Det kan føre til negativt forhold til treningen, og økt sjanse for å droppe den. Er du ikke et morgenmenneske, så la være å stå opp kl 5 med mindre du er nødt for å få tid til å trene. Søvn er viktig for restitusjon, og om du får for lite søvn fordi du står tidlig opp, går det gjerne negativt ut over treningen. Å trene med høy puls for tett opptil leggetid er ofte frarådet, siden det kan gjøre det vanskeligere å sovne. Men dette kjenner du altså selv. Det spiller ingen rolle om 80% av forsknings-deltakerne slet med søvnen, om DU ikke føler det slik. Jeg trener om kvelden etter ungene er i seng. Det er da det hovedsaklig er praktisk mulig for meg å få trent. Før jeg fikk barn, trente jeg rett etter jobb, da var det det som var mest praktisk. Hadde jeg kunnet velge helt fritt, hadde jeg trent i 12-13-tiden, da er kroppen min på sitt mest opplagte. Så: Gjør det som passer DEG. Aller viktigst: få treningen til å passe inn i livet, ikke omvendt.. Anonymkode: a1281...4f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå