Gjest Lykkedykker Skrevet 7. desember 2022 #1 Skrevet 7. desember 2022 Blir det hvit jul for dere i år?:) Her har vi hatt hvit jul siden barna ble født:3 https://hvitjul.no
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #2 Skrevet 7. desember 2022 Hvit jul som i null alkohol blir det ikke. Det blir et glass vin eller en øl til maten. Det er barna vant til å se, i og med at det ikke er noe annerledes enn f.eks en lørdagsmiddag. De forbinder ikke dette ene glasset med noe annet enn et hvilketsomhelst glass drikke, på linje med vann eller brus. Fyll blir det ikke. Det er det aldri ellers heller. Anonymkode: 38e78...387 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 Jeg liker ikke alkoholsmaken, blir dårlig av rødvin, og syns øl smaker vondt. Jeg er så å si avholds uansett om det er jul eller ikke. Vil og at en voksen skal kunne kjøre. (År med alvorlig syke barn gjør at man er i beredskap.) Mannen tar seg gjerne en juleøl til maten. Noe som er helt ok, tenker at det er bra barna ser at man kan bruke alkohol som noe godt til maten. At det er normalt. Fyll hører ikke hjemme på jul (eller andre ganger). Anonymkode: e15e8...9e3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Det blir nok hvit jul på julaften. Det pleier vi å ha. Mulig at 4 voksne deler en flaske vin på nyttårsaften. Det må vel være lov 🙂 Anonymkode: eb9db...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 Ja, alltid alkoholfritt her. Anonymkode: 4ef89...eff
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Jeg er veldig glad for at mine foreldre ikke hadde hvit jul da jeg var barn. De lærte meg at det var helt normalt å kose seg med en enhet eller to i løpet av kvelden. At alkohol ikke var noe som skulle gjemmes bort og bare drikkes som fyll. Anonymkode: ec587...5ee 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er veldig glad for at mine foreldre ikke hadde hvit jul da jeg var barn. De lærte meg at det var helt normalt å kose seg med en enhet eller to i løpet av kvelden. At alkohol ikke var noe som skulle gjemmes bort og bare drikkes som fyll. Anonymkode: ec587...5ee Dette. Vi har tatt dette videre sammen med våre barn. Et glass god vin eller øl til maten skader ingen, og er kun med på å sette en ekstra spiss på god mat. Anonymkode: 11d13...f42 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 De som aller helst burde hatt en hvit jul, kommer aldri i verden til å gå med på det selv, dessverre… For dem er det viktigere å «kose seg» (les: drikke) enn å ta hensyn til andre. Anonymkode: d33be...163 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Jeg stusser litt over begrepet "hvit jul", dette er vel en betegnelse som gjerne blir brukt av folk som sliter med alkohol? Uansett, jeg drikker alkohol ca. 3 ganger i året, julaften er ikke en av de dagene jeg drikker. Nei, jeg kommer ikke til å drikke alkohol på julaften, men kaller det ikke "hvit jul". For meg er det bare en vanlig julaften uten alkohol 😛 Anonymkode: cf56c...4aa 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Trodde hvit jul betydde jul med snø jeg og det vet man jo aldri om det blir, men jeg håper. Jeg drikker ikke for øvrig, så har alltid "hvit jul". Hva er galt med å kalle det alkoholfri jul? Anonymkode: 86917...326 8
Kristin70 Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: For dem er det viktigere å «kose seg» (les: drikke) enn å ta hensyn til andre. Anonymkode: d33be...163 Mener du at det å ta et glass vin eller to ikke er å ta hensyn til andre? 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Hadde det ikke vært for at jeg er gravid med nummer to ville jeg 100% tatt meg et glass vin, ja. Men hadde selvsagt ikke blitt noe fyllefest 😛 Anonymkode: 37907...39e 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 Kristin70 skrev (Akkurat nå): Mener du at det å ta et glass vin eller to ikke er å ta hensyn til andre? Nei, ikke nødvendigvis. Jeg snakker om dem som ikke klarer å slutte etter et glass, eller som må drikke selv om det er barn til stede som blir utrygge av det f.eks. Anonymkode: d33be...163
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 I år blir det ikke hvit jul. Det er første gang på lenge at jeg ikke skal kjøre hjem på julaften, så jeg skal drikke både vin, øl og akevitt! Tror ungene mine takler det helt fint. De er tenåringer. Anonymkode: e3a7c...859 1
Kristin70 Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, ikke nødvendigvis. Jeg snakker om dem som ikke klarer å slutte etter et glass, eller som må drikke selv om det er barn til stede som blir utrygge av det f.eks. Anonymkode: d33be...163 Ok, da er jeg enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 Syntes denne "hvite jula"har blitt et hysteri.At barn ikke skal se alkohol,mine foreldre /besteforeldre drakk øl og akevitt til maten til jul når jeg var barn.Er værre for barn som har foreldre med et alkohol problem,men da gjelder det hele året,og ikke kun julaften.Det er mer å ta tak i.Og dem som har et problem,klarer uansett ikke styre seg,jul eller ikke.Alt med måte og lære barn sunn fornuft.Ikke la det være fy fy,det skaper jo mer nyskjerrighet. Anonymkode: 9ed6a...80d 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syntes denne "hvite jula"har blitt et hysteri.At barn ikke skal se alkohol,mine foreldre /besteforeldre drakk øl og akevitt til maten til jul når jeg var barn.Er værre for barn som har foreldre med et alkohol problem,men da gjelder det hele året,og ikke kun julaften.Det er mer å ta tak i.Og dem som har et problem,klarer uansett ikke styre seg,jul eller ikke.Alt med måte og lære barn sunn fornuft.Ikke la det være fy fy,det skaper jo mer nyskjerrighet. Anonymkode: 9ed6a...80d Det var mer «hysteri» før. Nå er vi liksom så kontinentale og kan drikke vin og øl annenhver dag. Så lenge vi ikke går på fylla, liksom. Men sunt er det ikke. Og jeg tror flere og flere sliter med å kontrollere forbruket. Anonymkode: d33be...163 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #18 Skrevet 7. desember 2022 Hvit jul handler for meg om snø, og det ser i alle fall ut til å være kaldt en stund nå, så vi kan håpe, men jeg har aldri vært vant til alkohol i jula. Vi tar gjerne en flaske eller to med venner eller familie til grillmaten sammen med barn, men mer enn to glass er kanskje to ganger i året og aldri sammen med barn. Jeg er også for å lære barna at alkohol kan være fint i små mengder. Anonymkode: db757...213 2
Ugresset Skrevet 7. desember 2022 #19 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er veldig glad for at mine foreldre ikke hadde hvit jul da jeg var barn. De lærte meg at det var helt normalt å kose seg med en enhet eller to i løpet av kvelden. At alkohol ikke var noe som skulle gjemmes bort og bare drikkes som fyll. Anonymkode: ec587...5ee Skulle ønske jeg vokste opp sånn. Hos oss var det kun rølp da det var alkohol, og mye bråk, men "selveste julaften" holdt de hvit.
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 7. desember 2022 #20 Skrevet 7. desember 2022 Er barnløs, men ja det blir hvit jul.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå