Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ellienor skrev (13 timer siden):

Hei, bra folk!

Ny her, men har fått fin hjelp av å følge tråden. Litt utblåsning, vil bare dele opplevelse og høre om andre har vært i lignende situasjon:

Jeg hadde første egguttak i dag, og det ble ikke som forventet. Vi er fornøyd med antall egg (15stk), men fikk beskjed om at det blir totalfrys og vi må vente minst 2 sykluser pga overstimulering. Vi venter på beskjed om hvor mange som kan fryses. Jeg har pcos og uregelmessig syklus, så ikke lett å vite når vi skal forvente innsett..

Jeg synes hormonbehandlingen har gått helt ok, men jeg fikk beskjed om at østradiolnivået mitt var skyhøyt og mange og store eggposer, så de mente det var HELT normalt om jeg hadde det tøft og var mer bekymret for formen min enn jeg trodde ut i fra hvordan jeg følte meg.  

jeg ble nervøs og svimmel rett før egguttak, men hadde på forhånd  gledet meg til å se antall egg og håpet på en fin opplevelse. det ble litt vondere enn forventet, de hadde noe problemer i starten med å få ut noe som helst, og jeg fikk panikk der og da for at hele greien var bortkastet, at alt var forgjeves osv. Så da kom tårene og jeg bare klarte fader ikke stoppe 🙈 jeg følte meg veldig dramatisk, og var ikke forberedt på det i det hele tatt. Kan jo skylde på hormonene, men sitter igjen nå med en skuffelse over å ha gått glipp av den fine opplevelsen jeg håpet på, og dum og dramatisk når det tross alt endte på fint antall, legen/sykepleiere var fine underveis og spirte hvordan det gikk, om jeg ville ha mer smertestillende osv, men jeg ville bare bli ferdig og at de skulle «drite i smerten», bare sørge for best mulig egguttak så jeg kanskje slipper flere runder.. 

Noen andre som har hatt en skuffende opplevelse, eller ikke som de håpet? 

Skulle ønske jeg hadde forberedt meg mer og ikke hatt så store forhåpninger om en fin og «nesten gøy» opplevelse som de fortalte om på oppstartssamtale. Så kanskje fint for andre å lese dette, så man kan være forberedt på uventede reaksjoner fra en selv..? Vet ikke.. 🙈💁‍♀️

Jeg har aldri opplevd å få solgt inn egguttaket som en «fin opplevelse», men blitt forberedt på at det kan være både ubehagelig og smertefullt. Det er jo en grunn til at det tilbys smertestillende og beroligende medisiner i forkant. Noen steder tilbys uttaket også i narkose, og det er jo ikke fordi det i utgangspunktet er en «fin opplevelse». Har selv vært gjennom to uttak. Ubehagelig og vondt var det, men fordi jeg var forberedt på det verste, ikke at det skulle bli en fin opplevelse, synes jeg det faktisk gikk ganske så bra. Leit å høre at de som tok forsamtalen med deg har gitt deg urealistiske forventninger om en «gøy opplevelse».

Vil uansett få gratulere deg med mange egg ut. Dette er jo et strålende grunnlag for den videre IVF-reisen☺️ Lykke til🤞🏽

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere :) jeg skal ha nytt innsett om noen dager, mitt tredje. På første innsett brukte jeg lutinus x 3 per dag, på det andre cyclogest x 2, og skal gjøre det igjen nå. Er det slik «alle» gjør det, som ikke bruker andre medikamenter?  Vi tilhører St Olavs. Innsett av frossent femdagers blasto. 

Anonymkode: 2bd00...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har vært diskutert både en og to og flere ganger i disse trådene at egguttak kan være svært smertefulle og uforutsigbare for mange. Men det man hører oftest er at det er så greit atte.

Jeg aner helt ærlig ikke hvor det kommer fra at alle mener det skal gå så lett og at det ikke gjør vondt. For meg har det vært helt greit en gang, ganske vondt en annen gang og helt grusomt første gangen jeg hadde egguttak.

Og som den realisten jeg er så skulle jeg ønske at det ble snakket mer om hvor ekstremt vondt det faktisk kan være og hvor utrolig merkelig og unaturlig det er å bli stukket med en tykk nål gjennom organene mens man bare er litt bedøvet og delvis smertestilt. 

Det er vel ikke så rent sjeldent de får problemer heller, har opplevd det et par ganger selv. Og jeg har blødd alt fra MYE til lite, ikke ett egguttak er likt.

Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette hvis jeg var deg, følelsene du sitter med nå vil nok gå over når du kommer videre i prosessen. Og så er det viktig å senke forventningene. Eller, det har vært nødvendig for meg, kanskje det blir feil for deg det vet jeg jo ikke. Men nesten ingenting har gått som forespeilet og nesten ingenting har gått som planlagt eller som jeg har håpet på.

Det har vært feilmedisinering, feilbehandling og feil på feil på andre måter. Jeg ble første gang med i prøverforumet for 2020.., er her fortsatt...

Det eneste jeg har igjen er det lille håpet jeg klamrer meg fast til.

Det jeg har lært er at ett egg er nok, så uansett om man bare får satt tilbake ett egg så er det bra. Men IVF er knalltøft og den berg og dalbanen det er man bare må henge seg på går fort og sakte samtidig og den går evig høyt og evig lavt og du vet aldri hva som kommer rundt neste sving.

Så prøv å bare go with the flow. Hvis du klarer. Vet at det er ekstremt vanskelig. Ventingen man blir utsatt for er grusom i seg selv.., så kommer alle nederlagene og skuffelsene i tillegg. Man blir jo gal.

Men håpet må man ha, det vil alltid være med meg. Jeg gir ikke opp! Jeg skal klare det! 😊 Vi skal alle klare det!

Anonymkode: 0ce56...af5

Uff, dette var et bra innlegg, begynner allerede å skjønne at det er sånn prosessen er, selv om jeg kun har hatt ett uttak og vet enda ikke resultatet. På forhånd tenker man liksom at ivf skal være lett og fikse ting, særlig når det er mannlig faktor og vi har donor.

Uttaket var skikkelig vondt når de stakk, veldig skummelt. Men dagen i forveien og to dager i etterkant var forferdelige, har nesten ikke klart å gå eller bevege meg.

9 egg ble befrukta, 6 levde fremdeles dag 2, og de som skal fryses må leve helt til dag 5. Så redd for at ingen skal klare seg. De fikk meg på forhånd til å forvente minst 20 egg ut pg at jeg skulle få maaange på frys, så ble litt skuffa. Men så lenge noen klarer deg skal jeg være glad. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (Akkurat nå):

Uff, dette var et bra innlegg, begynner allerede å skjønne at det er sånn prosessen er, selv om jeg kun har hatt ett uttak og vet enda ikke resultatet. På forhånd tenker man liksom at ivf skal være lett og fikse ting, særlig når det er mannlig faktor og vi har donor.

Uttaket var skikkelig vondt når de stakk, veldig skummelt. Men dagen i forveien og to dager i etterkant var forferdelige, har nesten ikke klart å gå eller bevege meg.

9 egg ble befrukta, 6 levde fremdeles dag 2, og de som skal fryses må leve helt til dag 5. Så redd for at ingen skal klare seg. De fikk meg på forhånd til å forvente minst 20 egg ut pg at jeg skulle få maaange på frys, så ble litt skuffa. Men så lenge noen klarer deg skal jeg være glad. 

Synes det er rart de fremstiller uttaket som en morsom opplevelse. Var ikke fælt på noen måte for meg, men var heller ikke noe jeg ser frem til å gjøre igjen hvis den dagen kommer. Vi fikk ut 22 egg, 15 ble befrukta og seks på frys den gangen. Det trengs bare ett bra for at det skal bli, krysser fingrene for dere :) 

Anonymkode: 2bd00...f0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det uttak for oss på onsdag og 3 ekstra dager med medisiner. Var på UL i dag og venstre side var visst veldig bra med 14 eller 15 eggposer, mens høyresiden var det bare 4 noe som kunne skyldes at jeg har en endometriose cyste der.

Om alt går som planlagt blir det blasto innsett 18 september❤️

Håpet er stort, men prøver å være litt realist også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte inn blasto for 6 dager siden, og er nå 11 dpo. Tok en tidlig graviditetstest, som man kan ta 6 dager før ikm, men den var blendahvit. Er alt håp ut denne gangen også? Vil anta at tidligtester er like pålitelig som de testene man skal ta ved ikm. 

Endret av blona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blona skrev (1 time siden):

Satte inn blasto for 6 dager siden, og er nå 11 dpo. Tok en tidlig graviditetstest, som man kan ta 6 dager før ikm, men den var blendahvit. Er alt håp ut denne gangen også? Vil anta at tidligtester er like pålitelig som de testene man skal ta ved ikm. 

Alt håp er ikke ute før ikm. Med innsett bør man telle dpt - det blir mer riktig enn dpo :) mem ville ikke tenkt at håpet er ute før svar på blodprøve 

Anonymkode: 106aa...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blona skrev (9 minutter siden):

Snapchat-508309046.thumb.jpg.55c2e86252fdc7ba9d7f3aad5a4af580.jpg

Bilder skal ikke postes i denne tråden, vennligst slett dette innlegget.

Anonymkode: 4d08a...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bilder skal ikke postes i denne tråden, vennligst slett dette innlegget.

Anonymkode: 4d08a...811

Det visste jeg ikke.  Da skal prøve å finne ut hvordan jeg sletter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegans ivf-er her og var på min første kontroll (etter 7 dag gonalf). Legen sa rett etter jeg kom in - du responderer ikke på medisinen. Så hørte jeg nesten ingenting etter det. Jeg ble så knust at ble overasket selv, har jo overlevd MA, at det gpr ann å bli så lei seg. Hun fant noe folikler på størrelse 11,9,8 mm, hørte ikke antallet. Hun økte dosen så vidt, med bare 25 og tilbake på kontroll om 4 dager. Jeg føler meg dum som setter sprøytene nå, for de kommer jo ikke til å vokse dobbelt så stor på 4 dager. Alt føles bortkastet og som det e  ingen vits å fortsette. Og samtidig skuffa over maselv at jeg tåler dette så dårlig psykisk. Og dette e lism 1 uke i Ivf prosessen..... 😅hjelpes. Håper jeg blir like sterk som dere andre snart.

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sinnsity, det kan gå fint det der. Jeg var også inne på kontroll for ikke lenge siden på dag 7 med gonal f. Mine follikler var rundt samme størrelse - men fikk ikke den beskjeden du fikk. Kanskje legen formulerte seg litt klønete?  Jeg fikk også skrudd opp dosen litt sånn som deg og gikk ytterligere 5 dager til på sprøyter etter den første kontrollen. Folliklene doblet seg i størrelse på den tiden der, så det er mulig! Kan være at du må gå noen flere dager og. Jeg måtte på tre UL kontroller under stimuleringen.

Anonymkode: 8204f...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei Sinnsity, det kan gå fint det der. Jeg var også inne på kontroll for ikke lenge siden på dag 7 med gonal f. Mine follikler var rundt samme størrelse - men fikk ikke den beskjeden du fikk. Kanskje legen formulerte seg litt klønete?  Jeg fikk også skrudd opp dosen litt sånn som deg og gikk ytterligere 5 dager til på sprøyter etter den første kontrollen. Folliklene doblet seg i størrelse på den tiden der, så det er mulig! Kan være at du må gå noen flere dager og. Jeg måtte på tre UL kontroller under stimuleringen.

Tusen takk for svaret ditt ♥️ Det gir i hvertfall litt håp! Tror ikke hun så mange egg da, så det blir i hvertfall ikke 10-15. Dem syns bare det va rart siden jeg har ganske grei AMH (16) Bare veldig dritt at man starter denne reisen med skikkelig slag i magen allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plutselig kan du få greit med egg også Sinnsity, mye som kan skje. Jeg hadde ikke masse follikler den første eller andre kontrollen, 4 på en side og 2 på den andre.
På tredje kontroll var det totalt ca 9 follikler i grei størrelse. Fikk ut tosifret med egg. 

Skjønner uroen og følelsen av å være litt nedslått. Hadde det sånn flere ganger underveis. Men det kan gå bra tilslutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Plutselig kan du få greit med egg også Sinnsity, mye som kan skje. Jeg hadde ikke masse follikler den første eller andre kontrollen, 4 på en side og 2 på den andre.
På tredje kontroll var det totalt ca 9 follikler i grei størrelse. Fikk ut tosifret med egg. 

Skjønner uroen og følelsen av å være litt nedslått. Hadde det sånn flere ganger underveis. Men det kan gå bra tilslutt! 

Det kan det, du har helt rett. Heller ta gleden på forskudd enn sorg :D Eneste vei er vel gjennom uansett, få bare vente at en bedre dag kommer. Lykke til til oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange slag i trynet i denne prosessen. Etter å ha brukt opp alle offentlige forsøk går vi nå privat. Og det blir totalfrys etter dette uttaket...

Jeg sliter med å få tykk nok slimhinne når det ikke er ferskforsøk. Har noen samme problem og kan komme med noen tips eller bare fortelle hvordan det løste seg for dem?

Jeg er redd for å måtte bruke mange sykluser på å finne riktig medikamenter og dose for å få opp tykkelsen. Sist brukte vi et helt år og syv avbrutte forsøk på å få det til. 😥

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 4 år med prøving, og det siste året 4 innsett, fikk vi i dag vårt positive svar. Herlihet, det føles så uvirkelig å kunne få være en av de heldige som virkelig får tildelt et mirakel. Jeg tror det nesten ikke, men på testen står d gravid, helt uvirkelig🥹🥹🥹

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blona skrev (3 timer siden):

Etter 4 år med prøving, og det siste året 4 innsett, fikk vi i dag vårt positive svar. Herlihet, det føles så uvirkelig å kunne få være en av de heldige som virkelig får tildelt et mirakel. Jeg tror det nesten ikke, men på testen står d gravid, helt uvirkelig🥹🥹🥹

Gratulerer så mye! Spennende reise fremover nå ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blona skrev (5 timer siden):

Gratulerer så mye🥰 Hold oss oppdatert på veien videre. Ønsker deg alt av hell og lykke videre🤞🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blona skrev (7 timer siden):

Gratulerer så masse ❤️ Så kjekt å høre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...