Gå til innhold

Livet er over når du passerer 40 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helt nydelig å bikke 40:) livet smiler, barna større og energien er tilbake . Har tid til hverandre, venninner og egentid. Man har gjort seg mange erfaringer i livet både  på godt og vondt og ikke minst: man bryr seg katta om hva andre mener😀

Anonymkode: 9f8c7...361

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.23):

og du får endelig være i fred fra menn

Om det er noe å trakte etter.  Jeg har et mye bedre sexliv nå, enn som 20 åring.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi680 skrev (8 timer siden):

60 år her.....ønsker meg tilbake til 40 årene. :vetikke:

Men dit kommer en aldri mer, så nyt 40 årene! 

Mange flotte damer i 60-årene. Nyt livet.

Hilsen mann i 40 åra

Anonymkode: c9112...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 46, mor til en treåring, og livet føles ikke over 😅. Har dessuten, tross meget lav markedsverdi, ikke hengepupper, jeg har flat mage og fin rumpe, og det kunne utseendemessig vært mye verre. Ja, livet går fort, og ble ikke som tenkt, men det er nå ikke over nei 

Anonymkode: 1b1ea...25d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klisje-alert, men: Livet mitt har aldri vært bedre enn etter jeg fylte 40. Gruet meg litt til selve dagen, men så ble alt bare helt nydelig. Fant den store kjærligheten ikke så lenge før (til tross for den synkende markedsverdien), har drømmejobben og føler virkelig at jeg er respektert og har stor kompetanse, gode venner og et etablert, trygt og spennende liv. Bryr meg mindre om hva andre tenker om meg enn før, og er fortsatt fornøyd med eget utseende. 

Anonymkode: 4f431...a92

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 år og livet er ikke over selv om jeg har passert 40 år. Jeg har samboer og vi har 3 voksne barn. Vi har bedre økonomi, vi eier bolig og bil og har kjæledyr. Energien er tilbake etter et nokså stressende småbarnsliv 😅 Vi kan gå ut uten å måtte ha barnevakt. Livet blir ikke til mer enn du gjør det til. Hvis man føler og tror at livet et er over når man blir 40 år, så er det ikke så rart at man har den følelsen når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fyller 40 i år. Barna begynner å bli store, eldste blir 13 i år, yngste blir 10. Jeg har god helse, trener og tar vare på meg selv, er godt gift, har en grei jobb med grei lønn, huset er nedbetalt om få år. Jeg er på et godt sted i livet, og tror 40 årene blir bra. Jeg og mine jevngamle venninner har planer om å reise mer sammen nå som barna er større. Mannen og jeg har det bra sammen og ser frem til mer tid sammen nå som vi ikke har småbarn lenger. Jeg har trua! ❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 0da26...7a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mye annet i livet kommer det ann på om man ser på det med pessimistiske briller eller positive. Jeg velger å se det positive.

Over halve livet gjenstår som 40. I min familie har flertallet blitt 90-100 med både tenner og hår i behold 🤭så gode gener på alderdom. Min mormor var sprek fysisk og mentalt i forhold til alder helt til det siste, gikk tur daglig med rullator og var sta som bare pokker! Jeg skal også bli slik en sta, sprek gammel dame har jeg planer om🥰💃🥳

Når jeg blir 40 har jeg et voksent barn som mest sannsynlig har flyttet hjemmefra. Jeg er 35 og merker jeg får gradvis mer fritid og livet med nesten voksent barn er herlig! Har virkelig fått mer og mer alenetid med årene og nyter det ❤️begynte på yoga kurs i høst og har meldt meg på ett nå i vår også. Det er så mye igjen i livet og lære, utforske og leve! 

Trur nok kurven bare peker oppover herfra ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan bekrefte at livet er kjipere etter 40. Spesielt om man er singel dame. Ingen vil date deg for ikke å snakke om å inngå noe seriøst forhold med deg. Er egentlig bare å skaffe seg en katt og grave seg ned…

Anonymkode: 0cc9e...5ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.12):

Du vil med det være halvveis til 80 år som er gjennomsnittlig leve alder i Norge for kvinner. Jeg gruer meg til den dagen og tror jeg pådratt meg en psykisk lidelse for det tallet. Dere som er i den alderen har det gått smertefritt? 

Anonymkode: d2bc6...720

Utrolig dypt og viktig bidrag du kommer med her. Jeg skal kanskje skrive en bok om dette, nå som du har åpnet mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det å bli eldre som å være en edderkopp som får beina dratt av ett etter ett.. jeg får bare den ene sykdommen / tilstanden etter den andre hele tida, vært sånn siden jeg var 20 men eskalerer nå syns jeg. Er "bare" 45, men der jeg før kunne motivere meg selv og trene og være aktiv, er det nå merkbart tyngre å merke respons. Håper våren og lyset vil vekke en gnist igjen..  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 22.12):

Du vil med det være halvveis til 80 år som er gjennomsnittlig leve alder i Norge for kvinner. Jeg gruer meg til den dagen og tror jeg pådratt meg en psykisk lidelse for det tallet. Dere som er i den alderen har det gått smertefritt? 

Anonymkode: d2bc6...720

Jeg er 50+ og kan bekrefte det har gått bra å bli 40 år.

Jeg er frisk og rask, ingen sykdommer eller vondter. Jeg er mer selvsikker enn jeg var i 20-årene og nyter livet. 

Jeg har ikke fått grått år og har ikke begynt å bruke lesebriller. 

Jeg har mye bedre økonomi enn jeg hadde i 20-årene og slipper å jakte etter billige matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det har du naturligvis helt rett i, men glem heller ikke at det er langt flere kvinner som forsøker å ta livet sitt uten å gjøre det, mens tallene er lavere for menn da de velger mer målrettede metoder å dø på; mange kvinner bestemmer seg for overdose av piller/medisiner, noe som heldigvis fører til at flere overlever.

Norge fører ikke noen offisiell statistikk over selvmordsforsøk i motsetning til Danmark eller Irland, men av tallene jeg husker nå, var det om lag 10 forsøk pr. 1 selvmord for kvinners del; dette inkluderer dem som prøver å ta livet sitt gang på gang, noe som sikkert påvirker helheten.

Tar man likevel med alle forsøkene på selvmord, blir tallet dessverre langt høyere enn 1,6%.

Anonymkode: aca72...8fd

Hvordan er det om en ser på førstegangsforsøkere av henholdsvis kvinner og menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Flintis said:

Hvordan er det om en ser på førstegangsforsøkere av henholdsvis kvinner og menn?

Som sagt føres det ikke noen offisiell statistikk over selvmordsforsøk i Norge, men i en artikkel fra 2016 (som dessverre ikke er tilgjengelig lenger) skriver FHI at helsetjenesten behandler mellom 4000 og 6000 selvmordsforsøk årlig, og man antar at det er om lag 10 selvmordsforsøk for hvert selvmord. Samtidig som omtrent tre ganger flere kvinner enn menn prøver å ta livet sitt.

Danmark er ikke helt ulikt Norge, så man kan sikkert finne ut mer hvis man gransker det de har funnet ut:

Register for Selvmordsforsøg

http://selvmordsforskning.dk/statistikbank/registre/register-for-selvmordsforsoeg/

Register for Selvmordsforsøg dækker perioden 1990-2021

Registret indeholder selvmordsforsøg med kontakt til et sygehus enten i form af en indlæggelse eller et skadestuebesøg på en somatisk eller psykiatrisk afdeling med kontaktårsag EUW (selvmordshandling).

• 1990 – 2006 Registret dækker kun Fyns Amt (validerede data).
  • 2007 – 2018 Registret er opdelt i Regioner (Data er indhentet fra Landspatientregisteret, og variablen ‘Metode’ er ikke tilgængelig).
  • 2019 – 2021 Data er indhentet fra Landspatientregisteret – LPR3.

Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge (PDF)

http://selvmordsforskning.dk/wp-content/uploads/sites/2/2015/03/endeligkommunepakkewebudgave1-2-06.pdf

Mens her i Norge har man i mange år hatt tradisjon for å omtale selvmord i mediene bare én gang årlig - når den årlige statistikken blir lagt frem; dette har imidlertid endret seg noe etter Ari Behns død. Og hvordan det står til med forebygging, kan man lese om i "Kropp og helse", der selv mennesker med alvorlige problemer og stor risiko for nye forsøk blir utskrevet etter noen få dager, og det er flere måneders ventetid på psykolog.

Å føre statistikk over antall selvmordsforsøk ville derfor trolig bare understreke hvilken krise det norske helsevesenet er i; tallene på antall innsatte som har tatt livet sitt i fengsel, sier litt med tanke på advarslene på forhånd; VG har skrevet om dette:

De var fratatt friheten og skulle ivaretas av staten. Likevel klarte 69 personer å ta sitt eget liv i fengsel.

https://www.vg.no/spesial/2022/doden-bak-murene/

Retten mente at Silje (20) ikke hørte hjemme i fengsel. Etter fem måneder i varetekt, tok 20-åringen livet sitt på cellen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgJ39G/advokat-etter-at-silje-20-tok-livet-sitt-i-fengsel-vi-kan-ikke-fortsette-slik

Jonatans historie

Kriminalomsorgen evaluerte seg selv etter selvmord: «Meget godt håndtert»

https://www.vg.no/spesial/2022/jonatan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, Helene1982 said:

Når ble dette en selvmordstråd?

Vi diskuterte selvmord tidligere i og med at 40-årene er en kritisk periode i forhold til dette, og når en høflig bruker kommer med et fornuftig spørsmål, må man jo svare vedkommende.

Dette er ingen selvmordstråd, men i motsetning til solskinnshistoriene om hvor flott det er å bli eldre er det også mange som føler at det å fylle 40 ikke er noe å glede seg til, noe som tydelig vises i selvmordsstatistikken, og det å ta opp også denne siden av 40-årskrisen (ja, 40-årene er dessverre krise for mange; enkelte menn begynner å mosjonere som gale for å bevise at de fortsatt er spreke, mens kvinner overøser alderdommen med superlativer og føler seg evig unge og ettertraktede), burde derfor være et relevant emne i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi diskuterte selvmord tidligere i og med at 40-årene er en kritisk periode i forhold til dette, og når en høflig bruker kommer med et fornuftig spørsmål, må man jo svare vedkommende.

Dette er ingen selvmordstråd, men i motsetning til solskinnshistoriene om hvor flott det er å bli eldre er det også mange som føler at det å fylle 40 ikke er noe å glede seg til, noe som tydelig vises i selvmordsstatistikken, og det å ta opp også denne siden av 40-årskrisen (ja, 40-årene er dessverre krise for mange; enkelte menn begynner å mosjonere som gale for å bevise at de fortsatt er spreke, mens kvinner overøser alderdommen med superlativer og føler seg evig unge og ettertraktede), burde derfor være et relevant emne i denne sammenhengen.

Selvsagt kan man skrive og svare på det man vil. Du er ikke den morsomste på festen, det må jeg si. Jeg er enig i at ingen aldere oppleves likt for alle, men å si at de som sier at de har det bra, overøser alderdommen med superlativer og føler seg evig unge, kjenner jeg ikke igjen i innleggene som er skrevet. det er ingen statistikk som viser at massevis av fol tar livet sitt i 40-årene, som vi har snakket om tidligere.

Endret av Helene1982
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Helene1982 said:

Selvsagt kan man skrive og svare på det man vil. Du er ikke den morsomste på festen, det må jeg si. Jeg er enig i at ingen aldere oppleves likt for alle, men å si at de som sier at de har det bra, overøser alderdommen med superlativer og føler seg evig unge, kjenner jeg ikke igjen i innleggene som er skrevet. det er ingen statistikk sim viser at massevis av fol tar livet sitt i 40-årene, som vi har snakket om tidligere.

Enig i dette - i denne tråden er jeg like optimistisk som de to karene som var å finne på balkongen i Muppet Show; Statler and Waldorf heter de forresten.

Man kan sammenligne 40-årene med Titanics forlis; når man er 20, har man mål, drømmer og ser fremover, noe som kan føre til høye krav til prestasjoner eller utseende, og dårligere selvtillit fordi man føler at man ikke er bra nok - like stressende som da man kjempet om å få en plass om bord i livbåtene på Titanic.

Da alle livbåtene var sjøsatt, var det ikke mer å kjempe om, så man kunne rolig senke skuldrene, slappe av, og vente på at skipet skulle synke. Noe det også gjør i livet, for uansett hva man enn kan si om 40-årene, er veien til livets slutt kortere for en som er 40 enn en som er 20, og i gamle dager, da gjennomsnittsalderen var langt kortere enn idag, var man virkelig gammel om man ble 40.

Greit nok - det å bli gammel er ikke verdens undergang, men når folk som er over 40 ser seg tilbake og ser hvor utrolig fort disse tiårene har gått, og hvor lenge siden det er Kurt Cobain gikk bort, hvor lenge siden man feiret årtusenskiftet, eller hvilken evighet siden det er man kledde seg i muntre klær i de glade 80-årene mens man ventet på fremtiden i 90-årene like etter at Berlinmuren hadde falt og verden så lys ut - da innser man også at den tiden som er igjen av livet, ikke er så altfor mye når alt kommer til alt.

Idag er man kanskje 40. Og omtrent før man vet ordet av det, runder man en dag 50. Så 60. Så blir man pensjonist, ser seg tilbake, og lurer på hvor i all verden alle disse årene er blitt av.

212253.webp?imageId=212253&x=9.79&y=24.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I flg SSBs statistikk for 2020 skiller ikke 40-årene seg negativt ut når det gjelder selvmord.

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/selvmord-i-dodsarsaksstatistikken/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...