Gå til innhold

Hvorfor jeg IKKE liker Game of Thrones

Michaelhe

Anbefalte innlegg

Mange liker Games of Thrones, men ikke jeg. Jeg skal forklare hvorfor. Da jeg så den første sesongen tenkte jeg: “Dette er jo fantastisk, så bra laget. Karakterene er så god spilt og levende.” Jeg merket det samme da jeg leste en av romanene. Men etterhvert gikk jeg lei. Alle dør jo, tenkte jeg, akkurat når jeg begynner å bli glad i dem. Leserne trekkes inn, og så “straffes” de for sin voyerisme – om og om igjen. Dette er ikke, som enkelte antar, en form for sadisme fra George RR Martin, det er en bevisst teknikk for a skape oppmerksomhet rundt tittelen – og maktspillets regler. Det er helt konsekvent gjennomført gjennom 700 sider av en roman. Men effekten på leseren er den samme. Det føles som om man blir straffet for å há følelser for karakterene i bøkene.

“The Lord giveth and the lord taketh away. Blessed be the name of the Lord”

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart. Jeg ga opp etter første sesong. Men ga det en sjanse senere, og ble hooked pga. de senere sesongene. 

Anonymkode: 4a6ca...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp etter 10 minutter. Allerede da så jeg at det ikke var jeg likte. Jeg sjekket ut House of the Dragon og ga den litt mer enn de 10 minuttene (faktisk hele sesong 1), og jeg hadde rett. Det er dørgende kjedelig.

Anonymkode: 9035f...7a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 9.51):

Er teitere når hovedkarakterene er uovervinnelige

Anonymkode: dd50e...a3e

Nei, men dette er ikke MIN ide.  jeg fant den i en litterær analyse på nettet for et par år siden, og tenkte: Dette er jo slik han skriver? Dette er en litterær teknikk fra George RR Martin for å understreke et poeng. Dette poenget hamrer han inn om og om igjen: mennesker kommer og mennesker går, men makta består.

Folk velger selv hva de vil lese, og kan skru av TV. Slik er det ikke livet. Jeg tror ikke mange skjønner at George RR Martin er en veteran i skriving, som helt bevisst gjør dette. Dette er poenget med det store tidsperspektivet, og det gjennomsyrer handlingen.

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg å finne noe annet å bruke tiden på. 

Anonymkode: fdad1...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker det ikke pga all voldtekten.
Alle har vel sine egne grunner.

Anonymkode: 85ae2...fc3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ser egentlig på da? 

Sesam Stasjon, eller noe? 

Anonymkode: 725d6...068

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Michaelhe skrev (16 timer siden):

Men etterhvert gikk jeg lei. Alle dør jo, tenkte jeg, akkurat når jeg begynner å bli glad i dem. Leserne trekkes inn, og så “straffes” de for sin voyerisme – om og om igjen. Dette er ikke, som enkelte antar, en form for sadisme fra George RR Martin, det er en bevisst teknikk for a skape oppmerksomhet rundt tittelen – og maktspillets regler. Det er helt konsekvent gjennomført gjennom 700 sider av en roman. Men effekten på leseren er den samme. Det føles som om man blir straffet for å há følelser for karakterene i bøkene.

Jeg så sesong 1 under tvil. Jeg syns det var mye spill på følelser og sjokk-effekt, rett og slett litt simpelt og perverst, så jeg fikk litt avsmak. Det som tippet vekta og gjorde at jeg aldri kommer til å se en episode til, var at de drepte en hovedperson i første sesong....altså, det gjør man ikke, det er ikke lov. Jeg knytter meg til hovedpersoner, så dette passer ikke for meg.
Og jeg tror han gjør det med vilje. Jeg tror ikke han ønsker å gi leserne noe godt. Ulikt Tolkien, som fikk til et lys rundt det han skrev, istedenfor et mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp derfor jeg liker GoT. I andre filmer og bøker er det så selvsagt at karakterene ikke dør. Du blir tatt med på en reise du rett og slett ikke er forberedt på og derfor må du omstille deg hele tiden. Elsker serien.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (16 timer siden):

Nei, men dette er ikke MIN ide.  jeg fant den i en litterær analyse på nettet for et par år siden, og tenkte: Dette er jo slik han skriver? Dette er en litterær teknikk fra George RR Martin for å understreke et poeng. Dette poenget hamrer han inn om og om igjen: mennesker kommer og mennesker går, men makta består.

Folk selv hva de vil lese, og kan skru av TV. Slik er det ikke livet. Jeg tror ikke mange skjønner at George RR Martin er en veteran i skriving, som helt bevisst gjør dette. Dette er poenget med det store tidsperspektivet, og det gjennomsyrer handlingen.

Jeg liker å lese nettopp fordi jeg kan leve meg inn i noen og føle alle følelsene! 

Anonymkode: 518bd...868

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den ikke fordi det er for mye vold, grusomheter og tortur. Det er vondt og ubehagelig å se på. Dessuten er det masse ekkelt og perverst i tillegg. Og alt for mye blod og gørr. Enig i at de tar livet av alt for mange sentrale personer også, men visste ikke at det var gjort med hensikt fra forfatteren. Helt enig med den over her som mener man ikke tar livet av en hovedperson i første sesong. Jeg led meg gjennom alle sesongene fordi jeg var sammen med en drittsekk av en mann som absolutt ville se den og han så den for andre gang! I ettertid har jeg forstått at han koste seg med å se alle grusomhetene og torturen! For ett rasshøl han var fant jeg ut på slutten av forholdet!

Anonymkode: c2d9f...f64

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg liker det ikke pga all voldtekten.
Alle har vel sine egne grunner.

Anonymkode: 85ae2...fc3

Seksualisert vold utgjør en betraktelig mindre andel av handlingen  i bøkene enn i TV-serien.

Anonymkode: a429b...757

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingenting imot vold, voldtekt, tortur, at hovedpersoner dør osv. Jeg synes bare det var kjedelig og uinteressant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg likte den ikke fordi det er for mye vold, grusomheter og tortur. Det er vondt og ubehagelig å se på. Dessuten er det masse ekkelt og perverst i tillegg. Og alt for mye blod og gørr. Enig i at de tar livet av alt for mange sentrale personer også, men visste ikke at det var gjort med hensikt fra forfatteren. Helt enig med den over her som mener man ikke tar livet av en hovedperson i første sesong. Jeg led meg gjennom alle sesongene fordi jeg var sammen med en drittsekk av en mann som absolutt ville se den og han så den for andre gang! I ettertid har jeg forstått at han koste seg med å se alle grusomhetene og torturen! For ett rasshøl han var fant jeg ut på slutten av forholdet!

Jepp, akkurat som forfatteren, ikke bare nyter de dette selv, men de nyter å plage andre med det også.

Anonymkode: ccde7...cd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hovedpersoner dør synes jeg var forfriskende. Det er så lite spenning når man vet at superhelten alltid vinner. Lite realistisk også.

Anonymkode: 7c227...038

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingenting imot vold, voldtekt, tortur, at hovedpersoner dør osv. Jeg synes bare det var kjedelig og uinteressant.

Enig 

Anonymkode: b17f8...6f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. Men jeg spolte forbi alle dritten og så bare den spennende handlingen. Men akkurat voldtektene plaget ikke meg, synes ikke de scenene var gale i det hele tatt. Mannen min kan ikke fordra slike ekle og voldelige serier/filmer, så jeg måtte se den alene. Men serien var stort sett bare veldig ekkel, ikke så veldig spennende. Måtte spole gjennom halve dritten bare for å bli ferdig med den. Jeg likte best John Snow og the night Watch, sikkert fordi jeg jobbet som nattevakt selv på den tiden.

Anonymkode: 94a19...73e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 5.12.2022 den 10.40):

Mange liker Games of Thrones, men ikke jeg. Jeg skal forklare hvorfor. Da jeg så den første sesongen tenkte jeg: “Dette er jo fantastisk, så bra laget. Karakterene er så god spilt og levende.” Jeg merket det samme da jeg leste en av romanene. Men etterhvert gikk jeg lei. Alle dør jo, tenkte jeg, akkurat når jeg begynner å bli glad i dem. Leserne trekkes inn, og så “straffes” de for sin voyerisme – om og om igjen. Dette er ikke, som enkelte antar, en form for sadisme fra George RR Martin, det er en bevisst teknikk for a skape oppmerksomhet rundt tittelen – og maktspillets regler. Det er helt konsekvent gjennomført gjennom 700 sider av en roman. Men effekten på leseren er den samme. Det føles som om man blir straffet for å há følelser for karakterene i bøkene.

“The Lord giveth and the lord taketh away. Blessed be the name of the Lord”

Noe av det som gjør de siste sesongene dårlige er jo at serieskaperne mer eller mindre gikk bort fra dette (jada masse folk dør men «dramatisk riktig» eller fordi de er «uviktige»). Mye annet som gjør de siste sesongene dårligere og da, som fjollete slag og «teleporterende» karakterer og fanservice.

Jeg er for så vidt fan. Forstår perspektivet ditt da. Deler av serien er jo direkte kjipt å se. The Red Wedding  f.eks. Selv om ting som det er noe av det som gjør de tidligere delene av serien så bra, før Martin skrev seg bort og serieskaperne begynte å finne på ting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Men jeg spolte forbi alle dritten og så bare den spennende handlingen. Men akkurat voldtektene plaget ikke meg, synes ikke de scenene var gale i det hele tatt. Mannen min kan ikke fordra slike ekle og voldelige serier/filmer, så jeg måtte se den alene. Men serien var stort sett bare veldig ekkel, ikke så veldig spennende. Måtte spole gjennom halve dritten bare for å bli ferdig med den. Jeg likte best John Snow og the night Watch, sikkert fordi jeg jobbet som nattevakt selv på den tiden.

Anonymkode: 94a19...73e

Jon Snow er vel den mest klassisk heroiske karakteren i serien, og fortellingen hans er også veldig klassisk heroisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...