Gå til innhold

Er stemødre verre enn stefedre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja ganske ofte er stemødre monstre og stefedre de kule 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, HannaSol said:

Ja ganske ofte er stemødre monstre og stefedre de kule 

Ja, er det ikke dumt at disse fordommene finnes? 

Anonymkode: 24d66...e37

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er det ikke dumt at disse fordommene finnes? 

Nja jeg vet ikke helt. 

Skrevet

Det ligger i naturen til kvinner å styre i hjemmet. Når stemor får barn, er det tungt for stemor å ikke kunne bestemme og styre som hun vil - noe som i utgangspunktet er naturlig. Samme med ekskoner - det er tungt når det kommer en ny kvinne som vil inn og styre over hennes barn. Menn er mer likegyldig og gjør det som kvinnen bestemmer, og blir dratt i alle retninger. Dette ser vi på når det gjentatte ganger er kvinner som klager over ekser og svigerfamilie og nye stemødre til barna.. Menn klager sjelden, og lager lite styr, men da kommer kvinnen på banen og klager over tafatte menn/fedre, tragiske ekser og forferdelige svigermødre…. Det er ofte bare dømt til å bli konflikt! Det vi holder på med med ekteskap, skilsmisser osv ligger ikke i menneskers natur. Stakkars barn - alltid! 

Anonymkode: 05c95...ba5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tror forklaringen er stikk motsatt. 

Menn får mer skryt for mindre. Jeg hører fortsatt kvinner si "mannen var så flink og passet barna en time i går!". Passet egne barn. En time. Kvinner gjør fremdeles flere husarbeid-og omsorgsoppgaver. Samfunnsnormer setter også mer krav til kvinners omsorgsfølelse og selvoppofrelse for barn/familie.

Samfunnet er vokst opp med eventyrere om den onde stemoren. Ikke om den onde stefaren. 

Å bortforklare dette med at menn bare er flinkere enn kvinner gjør ikke stemorsrollen enklere... 

Jeg har opplevd det motsatte. 
Innbitte «stemødre» som kjemper for å markere seg og dermed dominerer og manipulerer far til barnet helt til han blir en pusling av en far. 
Menn et mye mere forsiktig ang det å trå hverandre på tærna. 
Det ser jeg på jobb med. 
Damene derimot skyr ingenting når de har satt seg et mål 

Anonymkode: ea962...23e

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mye drama med kvinner. Jeg merker jo det spesielt i profesjonelle miljøer der gjerne eldre og sjalu kvinner misliker meg for småtteri og misforståelser. Menn er ofte lettere å samarbeide med. Som regel. Men nå har jeg en eks som er både langsur og har stort ego, og det værste jobbmiljøet jeg har vært i har vært et toxic mannedominert miljø.  Men det var en kvinne som nesten greide å bryte meg ned. Alltid har det handlet om sjalusi, tror jeg. Det dramaet jeg har hatt innad familie har også ofte vært med kvinner, sjalusi og små kamper her og der. Noen kvinner liker ikke andre kvinner og ser på de som en trussel. Det handler kansje om et traume hvor man tenker man ikke er god nok som man er. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 23.06):

Forklaringen er enkel. 
Jeg antar at i de fleste forhold at mor og farn til barna fremdeles er i live. 
«Stefedre» forstår at far fremdeles er i live og ikke prøver å radere ut barnefars rolle i barnas liv, men er en støtte for barnas mor. 
Når det kommer til «stemødre» så skjønner mange av dem ikke at barna fremdeles har en mor, og dermed ikke trenger en som skal utfordre og konkurrere om morsrollen. 

Anonymkode: ea962...23e

jeg blir alltid like forundret over de som tror man vil "overta" barna og morsrollen. Jeg er ikke stemor selv men jeg kan liksom ikke se for meg at noen skulle ønske å overta noen av delene.

Jeg tror det bare er dere som foreldre av barna som inbilder dere at andre også synes de er så enestående at de vil "stjele" dem. De er ikke så unike som dere tror...

Anonymkode: 86faa...6c5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...