AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #21 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du banken krever 15% EK. At de vil være vanskelige? Hvorfor skulle ikke alle få låne 100% da. Da kunne alle fått sin egen bolig. Så enkelt er det naturligvis ikke. Og boligprisene kommer ikke til å fortsette i rakketfart oppover. Plutselig har du mye mer gjeld enn boligen er verdt. Anonymkode: db0ab...234 Og det mener du er et unikt problem for startlån? Det er her tilskudd kommer inn og hadde du hatt en antydning til kunnskap om emnet du uttaler deg så bastant om så hadde du visst det. Anonymkode: c2c85...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #22 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det noe kriterie for å få 50 år? jeg fikk beskjed fra kommunen maks 30 år. La oss si at jeg går for et prosjekt(ikke via kommune men direkte med utbygger) der boligen koster 3,5 mill, 2,4% rente i dag. Vil det være ren og skjær idioti og ha minst mulig EK pga bilkjøp og medisiner som koster 4k hver mnd som må finansieres selv. Billån er vel typ 6,5% nå. Jeg har ikke barn så arv spiller ingen rolle. Det blir jo høye renteutgifter, med dog rimelige bo utg. Har ingen våt drøm om å være gjeldfri lol. Anonymkode: 555c6...91b Da får du ikke startlån. En enslig uten barn ville aldri fått lån til et nybygg til 3.5 mill. Billån er også et stort minus. Du får lån til en liten hybel når du er enslig. Anonymkode: c2c85...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #23 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får du ikke startlån. En enslig uten barn ville aldri fått lån til et nybygg til 3.5 mill. Billån er også et stort minus. Du får lån til en liten hybel når du er enslig. Anonymkode: c2c85...8bf Jeg skal ikke søke startlån, jeg skal prøve å kjøpe en husbankfinansiert leilighet og lurer på en del rundt det, feks om det er mulig med 50 år nedbetaling. Den er 45 m2 og ingen luksuskåk. Jeg er forøvrig ufør med funksjonsnedsettelse og avhengig av hjelpemidler som bil og heis😌 Anonymkode: 555c6...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #24 Del Skrevet 5. desember 2022 via utbygger Anonymkode: 555c6...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #25 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Startlån er til nøktern bolig, ikke enebolig der man har lyst, og nøktern bolig kan man får for mye mindre enn 3 mill i Øygarden (ja jeg er GODT kjent). Dere skal også klare å betjene lånet, det vil dere ikke klare med et lån på 3 mill der en er ufør, dere har 3 barn og utgiftene er økende. Så dere kommer ikke til å få startlån på 3 mill, og dere må belage dere på å kjøpe et annet sted i kommunen enn der dere bor nå. Anonymkode: a1248...418 Legg gjerne ut linker! For under 3,4 med 4 soverom er det lite av🙈 Vi har fult mulighet til å betjene ett lån på 3,4😊 satsen er på ca 2,9 til flere enn en i Øygarden såg jeg 😊 Anonymkode: bfe80...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 5. desember 2022 #26 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke lavere rente. For mange er det derimot høyere rente enn i andre banker på grunn av kommunens påslag. Og jo. I noen kommuner er det nettopp for å finansiere et større lån. Dette er ulikt mellom kommunene Anonymkode: c2c85...8bf Det tror jeg du må vise til kilder på. Ingen av mine venner som har gjort det bedre enn meg har bedre rente enn det jeg har via startlånsordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #27 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oi, ja se der ja.. 🤦🏼♀️ Men så flott at du fikk hele 2 millioner å kjøpe for! Når var dette forresten? Vi er 2 stykker og har faste inntekter, jeg er ungufør, også har vi tre barn.. har funnet en bolig, men den ligger til rett over 3 (Øygarden) men det ligger så ufattelig lite ute om dagen, så jeg håper det kan bli innvilget..🤞🏼Tusen takk for svar❤️ Anonymkode: bfe80...e26 Så mye lån får du ikke Anonymkode: fe68f...283 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #28 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Legg gjerne ut linker! For under 3,4 med 4 soverom er det lite av🙈 Vi har fult mulighet til å betjene ett lån på 3,4😊 satsen er på ca 2,9 til flere enn en i Øygarden såg jeg 😊 Anonymkode: bfe80...e26 Om dere har muligheten til å betjene et såpass stort lån havner dere utenfor målgruppen på startlån. Anonymkode: fe68f...283 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #29 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Om dere har muligheten til å betjene et såpass stort lån havner dere utenfor målgruppen på startlån. Anonymkode: fe68f...283 Vi har snakket med de som sitter med startlån søknadene, de sa vi er midt i målgruppen. Barnefamilie som ikke får spart + en ufør. De vet inntekten og alt 😊 Anonymkode: bfe80...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #30 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi har snakket med de som sitter med startlån søknadene, de sa vi er midt i målgruppen. Barnefamilie som ikke får spart + en ufør. De vet inntekten og alt 😊 Anonymkode: bfe80...e26 Det får ikke spart,men kan betjene et lån om er større enn man kan få hos husbanken? Er noe som skurrer der. Startlån er jo for vanskeligstilte Anonymkode: fe68f...283 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #31 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det får ikke spart,men kan betjene et lån om er større enn man kan få hos husbanken? Er noe som skurrer der. Startlån er jo for vanskeligstilte Anonymkode: fe68f...283 Det er ikke akuratt billig å leie heller 😅 vi betaler 15.000 i husleie + alt annet som hører med. Får spart noen 1000kr men ikke sånn at vi kan få kjøpt innen de neste 5 årene, om det gir mer mening? Anonymkode: bfe80...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #32 Del Skrevet 5. desember 2022 Enslig, Bergeb Kommune, fikk innvilget det som på den tiden var max, 2,5 mill og inntil 4500,- i felleskost. Tror max har økt til 3 nå. Kjøpte for 2,2, er nå på AAP og det er rimeligere å betjene huslån+felleskost enn å leie tilsvarende. Det er enklere å få avdragsfrihet et par mnd her og der med kommunalt lån - hos mange banker må man være nede i under 60% belåningsgrad. Har endelig klart å komme meg ned på 85% og er evig takknemlig for muligheten. Anonymkode: de823...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #33 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke akuratt billig å leie heller 😅 vi betaler 15.000 i husleie + alt annet som hører med. Får spart noen 1000kr men ikke sånn at vi kan få kjøpt innen de neste 5 årene, om det gir mer mening? Anonymkode: bfe80...e26 Dere får ikke lån fordi dere ikke får spart nok på 5 år. Dere klarer å spare og kan betjene et stort lån,ergo ikke vanskeligstilt Anonymkode: fe68f...283 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #34 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere får ikke lån fordi dere ikke får spart nok på 5 år. Dere klarer å spare og kan betjene et stort lån,ergo ikke vanskeligstilt Anonymkode: fe68f...283 Det er nå uansett sånn at det er de som behandler søknadene som bestemmer, og de har sagt vi er midt i målgruppen.. Jeg velger å stole på de😅 Anonymkode: bfe80...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #35 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er nå uansett sånn at det er de som behandler søknadene som bestemmer, og de har sagt vi er midt i målgruppen.. Jeg velger å stole på de😅 Anonymkode: bfe80...e26 Nå er det ikke vennen din som behandler søknaden din,just sayin 😉 Anonymkode: fe68f...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #36 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Legg gjerne ut linker! For under 3,4 med 4 soverom er det lite av🙈 Vi har fult mulighet til å betjene ett lån på 3,4😊 satsen er på ca 2,9 til flere enn en i Øygarden såg jeg 😊 Anonymkode: bfe80...e26 Du fikk med deg at det er snakk om nøktern standard? Da kan dere ikke regne med at alle ungene får eget soverom, de må dele. Du får droppe jakten på fire soverom og se etter tre. Dersom dere kan betjene et lån på 3,4 mill med 3 barn på deres inntekt, da er dere ikke vanskeligstilt og trenger startlån. Øygarden kommune opplyser på sine sider at av 292 søkere fikk kun 52 innvilget søknaden i fjor, dere står neppe først i køen. Et lån på 3,4 mill koster med dagens rente ca 15800 kr mnd med 30 års nedbetaling. Du oppgir at dere har tre barn, hvis man da tenker 2 i bhg og en på skolen uten sfo, så er det iflg sifo 35 600 i utgifter på dere + strøm, forsikring og evt utgifter til bil. Altså trenger dere minst 616 000 å rutte med (+strøm, forsikring, bil, div), det skal tas høyde for renteøkning, økning i fellesutgifter/eiendomsskatt/kommunale avgifter, behov for reperasjoner av noe i boligen ect. Du sier ikke inntekten til din mann, men la oss si han tjener 500 000, så har dere rett og slett ikke nok penger inn til å bli sittende med ett så stort huslån. Og hvis du har en mann som tjener veldig godt, ja da burde dere klare å spare mer enn dere gjør. Under linker til boliger med 4 soverom for under 3,4. Men dere får uansett ikke mer enn 2,9 i lån, for det er maksgrensen til kommunen. Og det selges ofte rimelige boliger, de av oss som har fulgt med en stund vet at man kan få bolig med naust og garasje for rundt 2 mill om man bare følger litt med. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=278348817 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=262247593&ci=19 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=278508619 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke akuratt billig å leie heller 😅 vi betaler 15.000 i husleie + alt annet som hører med. Får spart noen 1000kr men ikke sånn at vi kan få kjøpt innen de neste 5 årene, om det gir mer mening? Anonymkode: bfe80...e26 At du ikke klarer å spare innen 5 år er irrelevant. Som leietaker har man mye mindre økonomisk forpliktelse enn som huseier. Når kommunale avgifter stiger, du må fikse et sprukket vannrør eller bytte sikringsskap, så må du ha mye mer penger disp en når du leier og huseier har ansvar for dette. Anonymkode: a1248...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #37 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 15.42): Du fikk med deg at det er snakk om nøktern standard? Da kan dere ikke regne med at alle ungene får eget soverom, de må dele. Du får droppe jakten på fire soverom og se etter tre. Dersom dere kan betjene et lån på 3,4 mill med 3 barn på deres inntekt, da er dere ikke vanskeligstilt og trenger startlån. Øygarden kommune opplyser på sine sider at av 292 søkere fikk kun 52 innvilget søknaden i fjor, dere står neppe først i køen. Et lån på 3,4 mill koster med dagens rente ca 15800 kr mnd med 30 års nedbetaling. Du oppgir at dere har tre barn, hvis man da tenker 2 i bhg og en på skolen uten sfo, så er det iflg sifo 35 600 i utgifter på dere + strøm, forsikring og evt utgifter til bil. Altså trenger dere minst 616 000 å rutte med (+strøm, forsikring, bil, div), det skal tas høyde for renteøkning, økning i fellesutgifter/eiendomsskatt/kommunale avgifter, behov for reperasjoner av noe i boligen ect. Du sier ikke inntekten til din mann, men la oss si han tjener 500 000, så har dere rett og slett ikke nok penger inn til å bli sittende med ett så stort huslån. Og hvis du har en mann som tjener veldig godt, ja da burde dere klare å spare mer enn dere gjør. Under linker til boliger med 4 soverom for under 3,4. Men dere får uansett ikke mer enn 2,9 i lån, for det er maksgrensen til kommunen. Og det selges ofte rimelige boliger, de av oss som har fulgt med en stund vet at man kan få bolig med naust og garasje for rundt 2 mill om man bare følger litt med. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=278348817 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=262247593&ci=19 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=278508619 At du ikke klarer å spare innen 5 år er irrelevant. Som leietaker har man mye mindre økonomisk forpliktelse enn som huseier. Når kommunale avgifter stiger, du må fikse et sprukket vannrør eller bytte sikringsskap, så må du ha mye mer penger disp en når du leier og huseier har ansvar for dette. Anonymkode: a1248...418 Fikk 3,5 og 4 soverom 😊 30-års ned bet. Anonymkode: bfe80...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #38 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 2.22): Oi, ja se der ja.. 🤦🏼♀️ Men så flott at du fikk hele 2 millioner å kjøpe for! Når var dette forresten? Vi er 2 stykker og har faste inntekter, jeg er ungufør, også har vi tre barn.. har funnet en bolig, men den ligger til rett over 3 (Øygarden) men det ligger så ufattelig lite ute om dagen, så jeg håper det kan bli innvilget..🤞🏼Tusen takk for svar❤️ Anonymkode: bfe80...e26 Skal du søke startlån i Øygarden, så får du ikke rare lånet. Betingelsene der er strenge. Du må og bo i Øygarden kommune for å få startlån til kjøp i Øygarden kommune. Snakk med kommunen du bor i, den vil gi den startlån og informere deg om hvilke regler som gjelder for din bostedskommune. Du får nemlig ikke lån fra Bergen Kommune for å kjøpe i Øygarden, eller omvendt. Anonymkode: 147da...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå