Gå til innhold

Startlån Bergen omegn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett mange innlegg ang startlån, og lurer litt på hva folk har fått? gjerne Bergen omegn. Barnefamilie, har ikke EK

Anonymkode: bfe80...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Får ikke lån uten EK

Anonymkode: 69fe2...5bd

Startlån får man ikke om man har EK

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Startlån får man ikke om man har EK

Startlån? Hva er det, en slags arbeiderklasselån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Startlån? Hva er det, en slags arbeiderklasselån?

Startlån er et lån man får for å kunne starte et større lån, derfor heter det startlån.

Anonymkode: 522cb...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Startlån er et lån man får for å kunne starte et større lån, derfor heter det startlån.

Finansierer lån med lån ja. Det høres definitivt ut som et arbeiderklasseprosjekt. Fysjameg.

Er vell bedre når rentene jobber med deg og ikke mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finansierer lån med lån ja. Det høres definitivt ut som et arbeiderklasseprosjekt. Fysjameg.

Er vell bedre når rentene jobber med deg og ikke mot deg.

Sånn går det når mennesker uten peiling uttaler seg 🙄

Startlån kalles også et kommunalt lån. Det er et lån som gis ut til varig økonomisk vanskeligstilte som ikke får boliglån i annen bank eller som ikke får tilstrekkelig lån.

I noen kommuner får man låne hele kjøpesummen mens i andre kan man låne beløpet man mangler mellom lånet i ordinær bank og prisen på en nøktern bolig.

Jeg er enslig, og bor i Bergen. Jeg kunne kjøpe for 2 millioner, inkludert 200 000 i tilskudd. Vil anta du som barnefamilie får mye mer hvis du er i målgruppen.

Anonymkode: c2c85...8bf

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sånn går det når mennesker uten peiling uttaler seg 🙄

Startlån kalles også et kommunalt lån. Det er et lån som gis ut til varig økonomisk vanskeligstilte som ikke får boliglån i annen bank eller som ikke får tilstrekkelig lån.

I noen kommuner får man låne hele kjøpesummen mens i andre kan man låne beløpet man mangler mellom lånet i ordinær bank og prisen på en nøktern bolig.

Jeg er enslig, og bor i Bergen. Jeg kunne kjøpe for 2 millioner, inkludert 200 000 i tilskudd. Vil anta du som barnefamilie får mye mer hvis du er i målgruppen.

Oi, ja se der ja.. 🤦🏼‍♀️ 

Men så flott at du fikk hele 2 millioner å kjøpe for! Når var dette forresten? Vi er 2 stykker og har faste inntekter, jeg er ungufør, også har vi tre barn.. har funnet en bolig, men den ligger til rett over 3 (Øygarden) men det ligger så ufattelig lite ute om dagen, så jeg håper det kan bli innvilget..🤞🏼Tusen takk for svar❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir ikke riktig beskrivelse av ordningen. Startlån ordningen er et tilbud om boliglån med lavere rente, lengre nedbetalingstid og uten krav om egenkapital for å hjelpe økonomisk vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Man får ikke bruke startlån for å finansiere et større lån. Man får heller ikke bruke det til å kjøpe bolig for å investere og selge og bygge seg opp til å bruke lånet til å kjøpe noe større etterhvert, man skal bo i boligen man kjøper over lengre tid, helst permanent. 

Jeg fikk 2.8 mill i Oslo for fem år siden og nedbetalingstid 50 år. 

Anonymkode: d4b20...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi, ja se der ja.. 🤦🏼‍♀️ 

Men så flott at du fikk hele 2 millioner å kjøpe for! Når var dette forresten? Vi er 2 stykker og har faste inntekter, jeg er ungufør, også har vi tre barn.. har funnet en bolig, men den ligger til rett over 3 (Øygarden) men det ligger så ufattelig lite ute om dagen, så jeg håper det kan bli innvilget..🤞🏼Tusen takk for svar❤️

Jeg trodde du skrev Bergen kommune? Du kan ikke søke startlån i Bergen kommune og kjøpe bolig i Øygarden. Hvilken kommune bor dere i nå?

Dere er nok absolutt i målgruppen med barn og deg på ung ufør. Hvor mange måneder er det siden dere søkte om startlån? På meg tok det 6 måneder fra jeg søkte til jeg fikk svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir ikke riktig beskrivelse av ordningen. Startlån ordningen er et tilbud om boliglån med lavere rente, lengre nedbetalingstid og uten krav om egenkapital for å hjelpe økonomisk vanskeligstilte inn på boligmarkedet. Man får ikke bruke startlån for å finansiere et større lån. Man får heller ikke bruke det til å kjøpe bolig for å investere og selge og bygge seg opp til å bruke lånet til å kjøpe noe større etterhvert, man skal bo i boligen man kjøper over lengre tid, helst permanent. 

Jeg fikk 2.8 mill i Oslo for fem år siden og nedbetalingstid 50 år. 

Anonymkode: d4b20...cd2

Det er ikke lavere rente. For mange er det derimot høyere rente enn i andre banker på grunn av kommunens påslag. Og jo. I noen kommuner er det nettopp for å finansiere et større lån. Dette er ulikt mellom kommunene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke lavere rente. For mange er det derimot høyere rente enn i andre banker på grunn av kommunens påslag. Og jo. I noen kommuner er det nettopp for å finansiere et større lån. Dette er ulikt mellom kommunene 

Det beste er kanskje å finne utbyggere som har husbankfinansierte prosjekt? da slipper man mellomlegg til kommunen(?). Jeg har funnet et prosjekt, og renten i dag er ca 2,4 flytende. Er da mye bedre enn 4,66 jeg har i banken nå. Søkte kommunen for noen mnd siden og fikk et latterlig lavt lån innvilget, med fastrente 3,05% og 30 år nedbetaling. Måtte takke nei, da det er pga funksjonsnedsettelse jeg trenger annen bolig. Så sikter heller mot vanlig bank eller utbygger med husbankfinansiering.

Anonymkode: 555c6...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde du skrev Bergen kommune? Du kan ikke søke startlån i Bergen kommune og kjøpe bolig i Øygarden. Hvilken kommune bor dere i nå?

Dere er nok absolutt i målgruppen med barn og deg på ung ufør. Hvor mange måneder er det siden dere søkte om startlån? På meg tok det 6 måneder fra jeg søkte til jeg fikk svar.

Bergen omegn, vi søker i Øygarden og bor i Øygarden 😊 

ja, håper vi er i målgruppen! Sto at det var 1-2 mnd vente tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut om "subprime" i usa under forrige finanskrise. Folk som egentlig ikke kunne betjene lån fikk låne 100-120% av verdi. Hva tror du skjer om verdien av boligen går ned samtidig som du må flytte?

Anonymkode: db0ab...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut om "subprime" i usa under forrige finanskrise. Folk som egentlig ikke kunne betjene lån fikk låne 100-120% av verdi. Hva tror du skjer om verdien av boligen går ned samtidig som du må flytte?

Mange kan jo helt fint betjene ett huslån, men mangler egenkapital. Vi betaler 15k i husleie + alt utenom, og har helt fint mulighet til å betjene eg relativt høyt lån, men pga høy leie, får vi spart minimalt. Det er derfor startlån er en flott ordning! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan folk uten peiling tenke før de taster?

Du må selvsagt kunne betjene lånet på likt nivå med alle andre boliglån. Men husbanken kan gi lenge nedbetalingstid, tilskudd og langvarig fastrente. og man trenger ikke egenkapital.

Du får ikke lån i husbanken som du ikke kan betjene med økt rente, men du kan få eksempelvis 50 års nedbetalingstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må selvsagt kunne betjene lånet på likt nivå med alle andre boliglån. Men husbanken kan gi lenge nedbetalingstid, tilskudd og langvarig fastrente. og man trenger ikke egenkapital.

Du får ikke lån i husbanken som du ikke kan betjene med økt rente, men du kan få eksempelvis 50 års nedbetalingstid.

Er det noe kriterie for å få 50 år? jeg fikk beskjed fra kommunen maks 30 år.

La oss si at jeg går for et prosjekt(ikke via kommune men direkte med utbygger) der boligen koster 3,5 mill, 2,4% rente i dag. Vil det være ren og skjær idioti og ha minst mulig EK pga bilkjøp og medisiner som koster 4k hver mnd som må finansieres selv. Billån er vel typ 6,5% nå. Jeg har ikke barn så arv spiller ingen rolle. Det blir jo høye renteutgifter, med dog rimelige bo utg. Har ingen våt drøm om å være gjeldfri lol.

Anonymkode: 555c6...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du banken krever 15% EK. At de vil være vanskelige? Hvorfor skulle ikke alle få låne 100% da. Da kunne alle fått sin egen bolig. Så enkelt er det naturligvis ikke. Og boligprisene kommer ikke til å fortsette i rakketfart oppover. Plutselig har du mye mer gjeld enn boligen er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlån er til nøktern bolig, ikke enebolig der man har lyst, og nøktern bolig kan man får for mye mindre enn 3 mill i Øygarden (ja jeg er GODT kjent). Dere skal også klare å betjene lånet, det vil dere ikke klare med et lån på 3 mill der en er ufør, dere har 3 barn og utgiftene er økende. Så dere kommer ikke til å få startlån på 3 mill, og dere må belage dere på å kjøpe et annet sted i kommunen enn der dere bor nå.

Anonymkode: a1248...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...