Gå til innhold

Boikott av Coca Cola?

monja

Anbefalte innlegg

Å hold tåta på dere! Å friste folk på den måten.. Jeg prøver desperat å kutte ned på forbruket... Og det kun for helsas skyld, da.. (mange bekker små blir en helsikes stor cola-bekk!)

Har gått over til tab x-tra for å få en myk avvenning... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Perser*

Dere andre kan velge å gjøre hva dere vil, men får jeg meg ikke cola hver dag, hmm da er jeg ikke så kjekk å snakke med asså :ler:

idag har vi handlet cola for uken 10, 2litere! hehe neida det var tilbud da :)

10, 2litere cola for 100svenske kr ;) så nå kan jeg drikke cola til jeg grønn :kul::ler:

Kos og klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sør-Afrika har Coca Cola Company et eget AIDS-program for arbeiderne sine. De driver opplysning om AIDS og HIV, og sørger for at smittede arbeidere får medisiner og helsestell. Faktisk. Coca Cola er ikke bare onde kapitalistutsugere. ;)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt skummelt er at coca cola faktisk er vanedannende. Og helt uten kødd og tull (belive it or not ;) ) så er jeg dønn avhengig av cola. Jeg kommer ikke gjennom en dag uten cola og etter jeg flytta har jeg hellt i meg fryktelige mengder med cola.

Fatter ikke at jeg ikke er smellfeit??? :o

Men det kan nå bli :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel litt logisk at man kan bli avhengig av cola når man kan bli avhengig av kaffe? Drikker ikke kaffe, forresten.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig jeg også. Har vent meg av med den uvanen at jeg må ha det HVER dag, så det er riktignok ikke så ille lenger, men det kan ikke gå mange dagene uten asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg drikker ikke cola, spiser ikke på mcDonalds osv

ikke for å protestere mot USA, men mot merkemakt og "storkapitalisme"

og fordi det ikke er spes sunt, dah!

og hva i alle dager slags påstand er det at det skulle være å¨støtte terrorisme?!? nå ble jeg litt sjokkert!

du kan ha akkurat hvilke type politiske argumenter du vil! det har ingenting med terrorisme å gjøre! det er det å koble vold til politikk som er terrorisme, ikke det å ha meininger..

jeg støtter palestinernes sak, det betyr ikke at jeg er for drap på israelere

jeg støtter tsjetsjnernes sak, det betyr ikke at jeg er for drap på russere

og lista fortsetter

det å påstå at en politisk retning er "terroristisk" fører oss bare inn i blindgater der bare enkelte politiske meninger er "lovlige"

du blir i alle fall ikke mindre terrorist av å drikke cola...

(jeg er forresten rimelig sikker på at twintower bomberne drakk cola.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, siste "Gjest" tok deg bryet med å lese mitt andre innlegg, så hadde du unngått å bli så sjokkert. Men sannheten er at kapitalismen er et system som i dag angripes fra alle kanter. Det angripes av sosialister, av miljøtilhengere - og av muslimske terrorister. Årsaken til angrepet er ikke bare manglende forståelse av hva kapitalismen er og hvordan kapitalismen fungerer. Problemet er også manglende aksept av at velstand er godt, og at frihet - økonomisk, politisk og intellektuell frihet - er nødvendig for å oppnå velstand. Dypest sett er det en kamp mellom de som ønsker å leve på jorden og de som ønsker å dø. Dette er ingen overdrivelse. Fanatiske muslimske terrorister har gang på gang uttalt hvordan det er deres mål å dø for Allah. Fanatiske miljøvernere har gang på gang uttalt at mennesket er en parasitt på denne planeten og at deres største ønske er at menneskeheten utrydder seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kjære lille hilde

dersom du tror at å velge å ikke drikke cola er et ønske om å dø er du virkelig mer forvirret enn jeg trodde.. ;) (en liten spøk.. nå skal jeg bli mer seriøs)

det å sette koblinger mellom menneskers enkeltmeninger til hele "teorier" og stemple dem er VELDIG FARLIG.

jeg håper du klarer å styre unna den form for "politisk rasisme" og kan diskutere enkelstaker og fenomener på en mindre fordømmende måte

økonomisk politisk og intelektuell frihet som du etterlyser må også gi rom for andre aspekter en de rent kapitalistiske

jeg er økonomistudent og naturlig nok stor tro på markedsøkonomien(overrasket nå?) men selv om man har lit til markedskreftene osv så MÅ vi huske på de menneskelige aspektene f.eks MENNESKERETTIGHETER og MILJØET. mange aspekter som markedssystemet ikke kan løse for oss og som må løses i felleskap på kryss av landegrensene

for å klare disse tingene må vi se verdien av dem og ikke sitte på vår høye vestlige trone og være fornøyd. vi må huske på at alle menneskeliv er like verdifulle; uansett om de er født inn i et rikt demokrati eller i et diktatur

derfor må jeg be deg på mine knær om å bli mindre fordømmende overfor mennesker med andre verdier enn deg selv og huske på at i fortiden har det blitt gjort mye vondt i "frihetens navn"

-etterpåklokskap er ikke det samme som klokhet

det finnes aldri en "riktig side" når det kommer til konflikter der det drepes mennesker på begge sider og alle kjemper for sine barns framtid i det de ser som den riktige verden

husk at mennesker som tror på andre verdier enn dine tror like sterkt på disse som du gjør på dine; så hvem er DU til å si at du har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Gjest ...

La meg få presisere at jeg ikke tror at islam som religion er noe verre enn kristendommen. De kristne har sine svin på skogen de også. Alle er vel kjent med hvordan Norge ble kristnet (med sverd). Inkvisisjonen, heksejakt og bokbål er andre stygge saker som kristne sto bak. Selv i dag gjør katolikker og protestanter seg skyldige i terrorisme i Nord-Irland, mens kristne fundamentalister i USA myrder abortleger med begrunnelsen "alt liv er Hellig".

Muslimene som lever i Vesten er stort sett sekulariserte muslimer som verken ber, snakker arabisk eller leser i Koranen. Disse er er helt ufarlige og fredelige mennesker som bør behandles med normal høflighet.

Problemet er som sagt fundamentalistene. Det er blant dem vi finner det mest hysteriske hatet til Vesten. Hva er grunnen til dette hatet?

De som hater USA i Midtøsten ønsker seg et totalitært samfunn hvor all tenking og handling er kontrollert av rett-troende muslimer. De ønsker å leve som Muhammed: de vil ikke ha annen teknologi enn det Muhammed hadde, de vil følge de samfunnsregler som gjaldt i det 7. århundre, de vil forby all ikke-muslimsk innflytelse, og de vil tvinge alle mennesker i verden til å underkaste seg Allah.

Vesten representerer det motsatte av det som er muslimenes mål. I Vesten har vi et skille mellom kirke og stat. I Vesten anerkjenner vi individets rett til å leve sitt liv slik det selv vil. I Vesten er vi opptatt av materielle goder, underholdning og sport, mens religion i beste fall er redusert til en fritidssyssel, eller et rent høytids-fenomen. I Vesten dyrker man ikke guder, man dyrker seg selv. Vi er ikke opptatt av livet etter døden, men livet her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Gjest ...  

Muslimene som lever i Vesten er stort sett sekulariserte muslimer som verken ber, snakker arabisk eller leser i Koranen. Disse er er helt ufarlige og fredelige mennesker som bør behandles med normal høflighet.  

så mennesker som ber, snakker arabisk og leser i Koranen er farlige og bår ikke behanles høflig?

Hei igjen, Gjest ...  

I Vesten har vi et skille mellom kirke og stat.

Norge er altså ikke spes vestlig... ;)

Og til slutt; HVA I ALLE DAGER HAR DETTE MED COLA-DRIKKING Å GJØRE?? (bare siden det var det tråden startet med altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jojobing - hvis du leste litt lenger ned, så ser du hva jeg mener.

Og hva dette har med Coca Cola å gjøre ? Les diskusjonen fra begynnelsen ...

Dette er min mening og jeg er fullt ut klar over at mange i dette landet ikke deler min oppfatning, men heldigvis så lever vi i et fritt land og har lov til å mene akkurat hva vi vil.

Fundamentalistene kjemper for å eliminere vestlig innflytelse i Midtøsten. De søker ikke frihet, selvstendighet eller rikdom. De ønsker å fjerne alle spor av alt vestlig. Og hvorfor tror du de gjør det ?

Ikke bare fordi eksistensen av den sekulære og velstående Vesten forhindrer islams utbredelse i resten av verden, men også fordi de religiøse lederne frykter at andre arabere kan bli infisert med vestlige verdier og bli lokket bort fra islam. Våre behagelige liv, vår teknologi, vår medisin, vår underholdningsindustri, er en slange i paradiset som til stadighet frister muslimer til å praktisere islam mindre strengt. Det mullahene frykter er at folk kan komme til å foretrekke vestlig kultur fremfor den tradisjonelle kultur. De frykter at folk fritt og på egenhånd kommer til å velge vestlige verdier og produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt feil, jojobing - jeg sa hvordan jeg TROR det er, altså hva jeg MENER. Jeg er selvsagt lydhør overfor andres meninger, men da bør du jo komme med en forklaring på hvordan du tror sakene henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig å høre at du er lydhør for andres meninger :)

meg jeg gidder faktisk ikke å legge ut om hele min samensatte tankegang...

selv om jeg velger å ikke drikke cola og styrer unna en del store merker (grunne til at jeg begyte å svare på denne tråden) synes jeg ikke at jeg skulle trenge å forklare hvordan det kan ha seg at jeg ikke drikker cola og likevel ikke er verken terrorist eller fundamentalist (jeg er ikke en gang muslim.. ;) bare en vanlig norsk jente.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...