Gå til innhold

Navnebytte ved mann nr 2

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp med verdens kjedeligste etternavn og tok derfor min første manns sjelde og fine etternavn. Dette passet perfekt som et navn jeg kunne bygge opp min business rundt. Vi var gift i 20 år og jeg er nå rundt 50. Jeg beholdt hans navn etter skilsmissen, fordi det var min identitet i ca hele mitt voksne liv. Han hadde heldigvis ikke noe problem med det. Jeg vil også hete det samme som barna våre.

Nå skal jeg gifte meg på nytt og da ble det plutselig litt snodig å fortsette og ha eksens navn. Men det er jo det jeg heter. Min nye mann sier at han ikke bryr seg, mens jeg er den romantiske typen. Jeg har lyst til at vi skal kunne booke f eks hoteller i samme navn o.l. Jeg skjønner jo at det er litt tullete, og feministen i meg skriker ved tanken på å endre navnet etter en ny mann. Samtidig er det så hyggelig å hete det samme!

Barna er voksne, de bryr seg heller ikke, så det er bare jeg som bryr meg. Men jeg liker at folk kan si «er du mora til Katrin» fordi vi heter det samme.

Til saken. Det står i mellom å ikke endre noe, eller å ta min nye manns navn som mellomnavn. Da blir ikke folk i mitt businessliv forvirret, men vi kan likevel bestille ting i samme navn.

Jeg er helt tullete, eller?😅

Anonymkode: db703...b6e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig å ta hans som mellomnavn, tenker jeg. Men jeg er på din alder og vi er nok gammeldagse hvis du leser andre tråder om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig med felles navn. 

For meg var det viktig med skilt med her bor familien Olsen. Jeg orket ikke at vi skulle ha 3 ulike etternavn på postkassen. 😂

Anonymkode: c4407...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er enda større sjanse for at ekteskap nr 2 ryker, tror jeg ikke jeg hadde giddet å skifte. Kjenner et par stykker som er skilt to ganger og som har bytta navn flere ganger. Virker som pes.

Anonymkode: 76c05...5f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha byttet i denne situasjon. Hvis navnet du har nå er din identitet så behold det. 

Anonymkode: b72e9...548

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha byttet. Du skriver at navnet du har nå er identiteten din, det er etternavnet til barna dine, osv. Du har ingen garanti for at det nye forholdet/ekteskapet vil holde heller, og da står du der og må kanskje ta tilbake ditt første (verdens kjedeligste, som du skriver) etternavn.

Hva dere kaller dere når dere booker et hotellrom burde være fullstendig likegyldig.

Anonymkode: 15b5a...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovis Fenja skrev (På 3.12.2022 den 15.54):

Koselig å ta hans som mellomnavn, tenker jeg. Men jeg er på din alder og vi er nok gammeldagse hvis du leser andre tråder om temaet.

Jeg er også på deres alder. Her tok mannen mitt etternavn da vi giftet oss. Vi var gammeldagse nok til å ville ha et felles etternavn (samme som fremtidige barn), men ikke nødvendig at det er kvinnen som må bytte. 

Anonymkode: 7c776...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er også på deres alder. Her tok mannen mitt etternavn da vi giftet oss. Vi var gammeldagse nok til å ville ha et felles etternavn (samme som fremtidige barn), men ikke nødvendig at det er kvinnen som må bytte. 

Anonymkode: 7c776...da6

nei, mannen kan bytte. jeg synes det er litt rart at TS ikke ser den. feminist og greier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at mannen ikke ønsker å bytte. Hun deler jo etternavn med eksmannen. 

Men det som går an er jo som hun sier å bruke ny ektemanns navn som mellomnavn. Støtter den egentlig, det er jo koselig. 

Mine barn heter det samme som meg. Det er fordi jeg etter hvert skjønte at min samboer ikke kom til å fri, og ikke kom til dele etternavn med meg noensinne. For meg er det viktig å hete det samme som familien min, og jeg sto på et tidspunkt helt utenfor. Min samboer sa rett ut at han ikke brydde seg, og vi byttet etternavn fra et fint og spesielt et, til min kjedelige -sen etternavn. Jeg synes det er trist at de ikke lenger heter det samme som pappaen, men jeg er glad for at jeg i det minste deler etternavn med barna. Skulle bare ønske at de slapp å bytte etternavn når de var så store. 

Anonymkode: df5cb...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter så mange år er det jo ditt etternavn nå! Ikke se på det som eksen sitt, men som det du har hatt hele ditt voksne liv! Hvorfor bytte navn? Det er jo mye jobb med det! Alt må jo fornyes av pass, bankkort, førerkort osv. osv.! I tillegg vil du jo ikke lengre ha samme etternavn som barna deres!

Anonymkode: a1fb1...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på din alder og ville ikke byttet navn. 

jeg ser virkelig ikke hva som er så romantisk med å hete det samme, og i tillegg er du etablert i yrkeslivet med det du heter nå. 

Anonymkode: 4ee0e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke hvorfor du skal bytte. Personlig hadde jeg ikke gjort det, men om du ønsker det er det bare å gjøre det. Når det ikke betyr noe for mannen din handler det om hva du er komfortabel med.

Anonymkode: bcbad...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 4.33):

Jeg ville ikke ha byttet i denne situasjon. Hvis navnet du har nå er din identitet så behold det. 

Anonymkode: b72e9...548

= identiteten er eksmannen

Anonymkode: 021c2...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (På 5.12.2022 den 7.20):

nei, mannen kan bytte. jeg synes det er litt rart at TS ikke ser den. feminist og greier.

Fordi begge disse mennene har veldig fine sjeldne navn, det har ikke noe med kjønn å gjøre.

AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 7.14):

= identiteten er eksmannen

Anonymkode: 021c2...9ea

Nei, HAN er ikke det, det er MITT navn og har vært det i nesten hele mitt voksne liv.

Til de som sier at ekteskap 2 har større sjanse til å mislykkes, så kunne jeg ikke vært med uenig. Nå er vi voksne og vet hva vi vil og kommuniserer bedre, driver ikke bare med den pleasingen unge folk ofte gjør. Vi vet hva som funker og ikke.

Men tusen takk for alle svar!

Resultatet er nok at jeg beholder eget uten å ta hans som mellomnavn. Vi er tross alt ikke mindre gift av den grunn :)

Anonymkode: e29c4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...