Gå til innhold

Nabobarn. Igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabodatteren har vært mye hos oss, men jeg måtte gå inn å regulere det da det ble for mye. De er 11år og jeg har en datter på samme alder. 
Nå har naboen begynt på samme håndballag som min datter og moren bare går utifra at hennes datter kan henge på. Vi har allerede en kjøreliste og jeg har sagt at hun gjerne kan bli med og ta sin del, men hun vil helst at sin datter bare henger på siden det jo er plass til fire i bilen. Det sa jeg nei til og moren ble skikkelig sur. 

I dag skal vi på julemarked med en kusine som kommer på besøk og naboen er sur fordi datteren ikke får bli med. Vi vil rett og slett være alene. 

Jeg er så lei og det er datteren min også. De skyves jo fra hverandre på denne måten! Tips? 

Anonymkode: 09b10...52d

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør det så bra allerede. Si nei der det ikke passer og ja en sjelden gang dere vil.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag skal vi på julemarked med en kusine som kommer på besøk og naboen er sur fordi datteren ikke får bli med. 

Ikke fortell naboen at dere skal på julemarked.

Anonymkode: c653a...a1f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke fortell naboen at dere skal på julemarked.

Anonymkode: c653a...a1f

Heller ikke greit å lyve. Hun var på døra 08 og spurte min datter hva hun skulle. 

• Liker 2
Skrevet

På døra kl 08?? På en lørdag. Hadde ikke gidda å åpne en gang!

Du må bare fortsette å sette grenser for dere. Så får moren heller bli sur. Evt ta igjen med samme mynt? 🤷🏼‍♀️ mulig pipa får en annen lyd da.

Men ja det er synd for de drives fra hverandre. Men det er jo utrolig viktig å lære å si nei, samt å få svaret nei! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye evneveike folk rundt omkring! Fortsett å si nei, dere skal ikke være støttekontakter for andre. Ikke åpne døra så tidlig og si gjerne fra at dere ikke ønsker besøk før kl 11 i helgene.

Anonymkode: 3027f...f4e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Du gjør alt riktig, fortsett sånn. Si nei, og prøv så godt du kan å være saklig mot moren, ikke minst datteren. Er ikke jentas feil.

• Liker 8
Skrevet

Føler med nabojenta. Jeg var også på døra hos naboene mine og lekte tidlig og sent, jeg skjønte jo ikke når de ble sure og ba meg gå hjem eller bare ikke åpnet mens de var hjemme. 

Min egen mor brydde seg jo ikke, og så at jeg helst ikke var hjemme og i veien for henne og hennes psykiske problemer. 

Anonymkode: 767c9...9a8

• Liker 3
  • Hjerte 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har det på akkurat samme måte. Nabojenta på 11 kommer løpende det øyeblikket hun våkner for å henge med vår. Det har blitt for mye, hun har nærmest flyttet inn. Vi driver og regulerer nå, men det er vanskelig. 

Anonymkode: 9268a...cd9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Heller ikke greit å lyve. Hun var på døra 08 og spurte min datter hva hun skulle. 

Jeg hadde blitt sur om noen ringte på kl. 08 på en lørdag. Da hadde det ikke blitt åpnet noen dør her iallfall, for alle hadde fortsatt ligget i senga😅

Dette er åpenbart litt enkel mor, som mangler sosiale antenner. Det eneste du kan gjøre er å fortsette å sette grenser. Også må du bare tåle at moren blir sur. Gi henne gjerne enkle, men tydelige forklaringer på hvorfor du sier nei om hun blir sur.

Anonymkode: 1e596...d37

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler med nabojenta. Jeg var også på døra hos naboene mine og lekte tidlig og sent, jeg skjønte jo ikke når de ble sure og ba meg gå hjem eller bare ikke åpnet mens de var hjemme. 

Min egen mor brydde seg jo ikke, og så at jeg helst ikke var hjemme og i veien for henne og hennes psykiske problemer. 

Greit det, det er helt sikkert synd på jenta, men det er faktisk ikke naboenes ansvar. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greit det, det er helt sikkert synd på jenta, men det er faktisk ikke naboenes ansvar. 

Det sa jeg ikke heller. Bare at jeg føler med henne. Det er mange barn som henne og meg der ute, og det vil det fortsette å være så lenge det finnes naboer som irriterer seg over oss fremfor å spørre seg "hvorfor er det barnet her hele tiden egentlig".

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har det på akkurat samme måte. Nabojenta på 11 kommer løpende det øyeblikket hun våkner for å henge med vår. Det har blitt for mye, hun har nærmest flyttet inn. Vi driver og regulerer nå, men det er vanskelig. 

Anonymkode: 9268a...cd9

Send sms til foreldrene at dere ikke ønsker besøk tidlig på dagen. Fortsett å sette grenser. 

Hva med å være litt krevende tilbake og spørre om skyss, spørre om de skal dit og kan ta med deres datter, spørre om ting så naboene skjønner at det er slitsomt med folk som er som dem?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det sa jeg ikke heller. Bare at jeg føler med henne. Det er mange barn som henne og meg der ute, og det vil det fortsette å være så lenge det finnes naboer som irriterer seg over oss fremfor å spørre seg "hvorfor er det barnet her hele tiden egentlig".

Det er vanskelig det der. Nå vet kanskje ikke TS årsaken til nabojentas oppførsel. Kan være oppdragelsen, kan være noe verre som ligger i bunn. Uansett kan ikke stabile hjem alltid fungere som buffer for andre som sliter. Ikke i lengden i hvert fall. Da må barnevernet på banen.

Anonymkode: 1b13e...113

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanskelig det der. Nå vet kanskje ikke TS årsaken til nabojentas oppførsel. Kan være oppdragelsen, kan være noe verre som ligger i bunn. Uansett kan ikke stabile hjem alltid fungere som buffer for andre som sliter. Ikke i lengden i hvert fall. Da må barnevernet på banen.

Ja, hadde noen av mine naboer ringt barnevernet heller enn å kalle meg en innpåsliten plagsom unge, hadde de gjort meg en stor tjeneste. Jeg sier ikke at man skal ringe barnevernet på alle som lar barna leke ute sent nå og da, men når noen som er mer ute enn inne, og har en mor som ikke bryr seg, er det kanskje verdt å ta en titt og spørre seg. Om jenta har vokst opp med å bli skjøvet på andre og ikke bli sett hjemme, så er ikke noe av dette unormalt for henne. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du forstår at det er mulig å ha empati, forståelse, medfølelse osv selv om man ikke adopterer nabobarna som har det vanskelig? Veldig rart å komme trekkende med dette, jeg tror de aller fleste er såpass oppegående at de klarer å resonnere seg fram til at det skurrer på hjemmebane for unger som aldri vil være hjemme og har lite oppfølging. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hadde noen av mine naboer ringt barnevernet heller enn å kalle meg en innpåsliten plagsom unge, hadde de gjort meg en stor tjeneste. Jeg sier ikke at man skal ringe barnevernet på alle som lar barna leke ute sent nå og da, men når noen som er mer ute enn inne, og har en mor som ikke bryr seg, er det kanskje verdt å ta en titt og spørre seg. Om jenta har vokst opp med å bli skjøvet på andre og ikke bli sett hjemme, så er ikke noe av dette unormalt for henne. 

Det er jeg enig i.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hun var på døra 08 og spurte min datter hva hun skulle. 

Det hadde vært heeelt uaktuelt for oss, selv om vi ellers er rause og har "åpent hus" for alle våre barns venner. 

Du setter allerede grenser, ts, men du må bli enda mer tydelig. Lurer ellers på hvorfor denne nabodamen/moren ikke er interessert i å bidra med kjøring? Er hun evneveik, frekk, lat, eller hva?

Anonymkode: f80f2...371

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du forstår at det er mulig å ha empati, forståelse, medfølelse osv selv om man ikke adopterer nabobarna som har det vanskelig? Veldig rart å komme trekkende med dette, jeg tror de aller fleste er såpass oppegående at de klarer å resonnere seg fram til at det skurrer på hjemmebane for unger som aldri vil være hjemme og har lite oppfølging. 

Ja, da er barnevernet rette instans. Ikke adopsjon. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nabodatteren har vært mye hos oss, men jeg måtte gå inn å regulere det da det ble for mye. De er 11år og jeg har en datter på samme alder. 
Nå har naboen begynt på samme håndballag som min datter og moren bare går utifra at hennes datter kan henge på. Vi har allerede en kjøreliste og jeg har sagt at hun gjerne kan bli med og ta sin del, men hun vil helst at sin datter bare henger på siden det jo er plass til fire i bilen. Det sa jeg nei til og moren ble skikkelig sur. 

I dag skal vi på julemarked med en kusine som kommer på besøk og naboen er sur fordi datteren ikke får bli med. Vi vil rett og slett være alene. 

Jeg er så lei og det er datteren min også. De skyves jo fra hverandre på denne måten! Tips? 

Sett ned foten! Men kan være mor ikke bryr seg så mye og bare vil ha fri. Ville fulgt litt med.. Kanskje barnet søker oppmerksomhet andre steder. Her hadde vi en plagsom jente(ja rett og slett. Sjefete og grusom..) Kom på døren lille julaften, 1.juldag kl.8........ Hva skal du si? Lurer jo på hva foreldrene tenker med.. Jul.Familietid.. Sove lenge, spise god frokost sammen. Besøk. Gode middager og leke med gavene. Hun kom hele tiden ellers. Greit det. Men det fins grenser..

Anonymkode: cf3b3...53d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...