Gå til innhold

Presset rundt gavekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene.

Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller.

Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk.

Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔

Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd.

Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt  fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå?

Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere.

Anonymkode: 85a29...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til hverdagen som foreldre til skolebarn, og etterhvert preteens og teens.

Nei, du er ikke urimelig, og det må du bare fortelle deg selv først som sist. 

For de neste årene vil eldste se mer og mer mot andre, og stadig sammenligne seg mot de som får mer. Sko, klær, ferieturer, spill, mobiltelefon.... Og alt vil være "urettferdig", og dere vil være "dumme". 

Anonymkode: acb3f...17b

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg gikk fra store dyre pakkekalendre noen år til billig sjokoladekalender i år. Ingen protester. De forstår kostnader ved pakkelalender 

Anonymkode: edac1...9dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Selv om det er press, trenger man ikke bukke under for det. Ta styring i eget liv!

Anonymkode: 299aa...b57

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet

Jeg synes pakkekalender er noe stort tull! "Forsmak på jul"... der er sånn overflod - vi vasser i ting. Gruer meg til mine begynner å mase om det, men har planer om å holde meg hard. Mine gutter er 2 og 6 nå.

Hvis du har holdt på i 4 år og din eldste er 6 begynte du da hun var 2. Og DET er totalt unødvendig! Hvorfor?!?

Anonymkode: ce924...917

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg gikk fra sjokolade kalneder til 100kr stk til pakkekalender, 1. og siste gang, brukte 3700kr for 2 stk :S 4 og 6 år, angrer

Anonymkode: dcb7a...336

• Liker 6
Skrevet

Du må bare fortsette å preke for barna at du mener det er spill av penger å bruke så mye på pakkekalender, og at pengene jo selvklart tas fra samme budsjett som julegavene.. For øvrig får man kun pakkekalender hvis man er snill og ikke kravstor. 

I år har jeg fikset en "retro" pakkekalender til min vennligsinnete tenåring. Bare simple ting som myslibar, tykkegummi, juicebrikk, marsipanbrød, osv. Faren fikk en tilsvarende. Ble under 250 kr for to. Tidligere har barnet fått dyre legokalendre som jeg fikset selv (delte stor pakke opp i 24 deler), men kun fordi han elsket lego og jeg mente ~50 kr/dag var verdt det. 

Anonymkode: b9d3b...500

Skrevet

Jeg tenker litt sånn "hva så om de "må nøye seg med" en lightere utgave av ting i ny og ne"? Er ikke det bare sunt? Selvom de viser misnøye over ting og klager betyr det overhode ikke at det alltid er berettiget, tvert i mot. Sånn type misnøye som du viser til her det hadde jeg glatt sett forbi eller jaffal veiledet tankene over dithen at de bør heller være glade for at de faktisk får gavekalender, noe ikke alle og enhver får. De og ikke minst vi foreldre må tåle at andre gjør ting litt annerledes enn oss, selvom det innebærer mere "radikal" pengebruk. Skal vi gi etter for press fra alle kanter så mister vi en del av foreldreskapet syns jeg. Det er vi som må sette sunne, trygge rammer for barna våre. Bare fordi at andre gjør det sånn og har det sånn og det ser lukrativt  ut betyr ikke det at det nødvendigvis er bedre, smartere, sunnere etc. Vi foreldre må tåle å ikke "være på topp" hele tiden og ikke gi etter for "alt". Jo før vi setter en kultur for dette i hjemmet jo bedre, for det blir flere og mere "ekstreme" ting å ta holdepunkter til jo eldre de blir. Da er det viktig at kulturen for hvordan man ønsker å ha det hjemme ift rammer, regler og holdninger allerede er godt etablert. Så nei, jeg synes ikke du virker urimelig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har sjokoladekalender og bokkalender. Ønsker å bruke kalenderen til ei rolig stund sammen i ellers julestress. 

Lagde pakkekalender ett år. Aldri igjen. Forklarer barna at folk har forskjellige kalendere, og at det er helt greit. De har enda ikke blitt sure for det, men regner nok med at det kommer. 

føler mer press for rampenissen egentlig. Barna forteller i bhg om alt tullet nissen har funnet på om natta hjemme i huset sitt, og bhg selv har også rampenisse. Barna snakker ikke lenger om at de venter på julenissen, men på rampenissen. Jeg syns rampenissen er stort tull, og ingenting med jul å gjøre. Kommer aldri inn i vårt hus. 

Anonymkode: 4e233...32e

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Pressa? Og hva vet du hva andre bruker? Vi kjøper mye på tilbud, starter tidlig og får derfor gaver som er dyre til rimelig pris. Vi ønsker ikke gi ræl som bare blir liggende eller  kastet, så heller litt dyrere gaver. I år har jeg brukt 300 på minstemann, men det hadde kostet 800 om jeg kjøpte til full pris og ikke på tilbud.

Største får for mer, ettersom det er snakk om ungdom. Pakkekalender er tradisjon for oss og kommer til å for li tradisjon også kår de flytter ut, vi startet med det når største bar 1 år.

Anonymkode: e682a...cdc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i at pakkekalender er noe stort tull. Gaver og atter gaver i hele desember. Nei, gaver er på julaften. Kommer ikke til å begynne med noe pakkekalender her, nei. Og det har ingenting med økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 53ef0...791

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt barn får fire gaver i pakkekalender, i det andre pakkene er det småting til totalt 300 kr.

De fire gavene er: Joggesko, julekjole, pop it med gangetabellen og julegenser. Ting hun ville fått uansett.

Julegenseren fikk hun første kalenderdag så hun kunne bruke den på skolen. Selvsagt tror andre barn at hun får like fine ting hver dag, og forteller det til sine foreldre. 

Ikke tro på alt du hører. 😊

Anonymkode: f030d...f8c

• Liker 13
Skrevet

Mitt barn er 11 og har aldri hatt pakkekalender. Han har en enkel sjokoladekalender, også får han en liten pakke fra rampenissen på søndagene. (Som blir kun 3 ganger i år.) Prisen på hver gave ligger da på rundt 50-100 kr. Han er storfornøyd og har vært det hvert år.

Noen i klassen hans har pakkekalender med gaver hver dag, men de er i mindretall, så det går helt fint. Jeg har inntrykk av at de aller fleste har helt enkle kalendere.

Anonymkode: cee29...47e

• Liker 6
Skrevet

Og noen lurer på hvorfor ungene blir bortskjemte og alltid vil forhandle? I tillegg mener jeg at klima nå gjør at vi må legge ‘24 gaver før jul’ greia bak oss. 

Anonymkode: f0fef...049

• Liker 14
Skrevet

Jeg har to barn på 6 og 8 år. De har pakkekalender, men den er rimelig og enkel. Jeg har pratet med dem om det på forhånd slik at ikke forventningene deres er skyhøye. Det er julaften som er den store dagen og det forstår de. 1. desember fikk de den største gaven i kalenderen: en julegenser. Ellers har jeg pakket inn små sjokoladenisser, sokker, tannbørste, lue, skrivesaker og smådeler til et lekehus

Anonymkode: d2368...6b5

Skrevet

Får høre av mitt barn på 4 at flere i barnehagen får «julegaver hver dag», så vi er allerede inne på følelsen av urettferdighet. Fikk høre at de tar en runde på hva barna fikk i kalenderne om morgenen, synes det er en uting - litt barn får sjokoladekalender kjøpt på matbutikken og er strålende fornøyd…enn så lenge. Men har startet tidlig med å snakke om at ikke alle barn får hverken kalender eller julegaver og at man må være glad for det man får, og melder oss på frivillighet (gi bort julegaver) hvert år.

Har flere venner som sluttet med pakkekalender fordi barna deres ble noen utakknemlige beist (deres ord) og lagde sur stemning på julaften fordi de hadde så høye forventninger etter pakken hver dag i desember.

Rampenissen kommer heller aldri inn her, men så lengde det ikke spammer ned i sosiale medier med «morsomheter» denne har funnet på synes jeg det er et mye bedre alternativ enn pakkekalender.

Anonymkode: c8b18...710

• Liker 8
Skrevet

Eg syns ikkje du er urimeleg! Søstra mi lagar pakkekalender til 3 born + sjokoladekalender + lurealv + kalender til ho og mannen ilag. Eg forstår ikkje at ho har begynt med det i første omgong, og klagar over kor mykje stress det er 🙈

Vi har ikkje til vår på snart 2. Neste år når dei er 2 skal vi lage kalender på deling. Men då blir det mykje aktivitetar(bakedag, filmkveld, pølsegeilling...) og nokre smågåver som refleksar, småleikar, osv. Det får dei berre finne seg i når dei blir eldre og 😅

• Liker 1
Skrevet

Her får de hver 4 dag - men er storfornøyd. 
Bedre enn å få godteri og småting hver dag.

To ungdommer, en pappa og en katt som får hver 4 dag.

Koselig å lage til synes jeg, og de får ting de faktisk bruker og trenger.

Anonymkode: 3abe2...afb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt og sammenligne deg med andre. Gjør den tradisjonen du liker for barna dine. Noen ganger kan de virkelig være sure og utakknemmelige uansett hva du gjør 🤷🏼‍♀️ 

Jeg synes det er en uting av man skal føye seg for «hva andre gjør». Barn må lære at ting føles urettferdig. Hvis ikke er jeg sikker på at de får seg en smell rundt ungdomsskolen eller vgs. 

Jeg er enig i at det er mye press rundt disse kalenderne, rampenisser og alt mulig mas. Hva med å bare roe ned tempoet, finn på noe enkelt og koselig og slutt å bry seg om hva andre gjør?

(Sorry liten utblåsning😂🙈)

• Liker 5
Skrevet

Vi har aldri hatt pakkekalender rett og slett fordi det vil koste mer enn "det smaker". Forstår barna også, om de får en "liten sak" som stod langt fra forventningene. 

Ungene her har fått sjokolade kalender, også dyre sminkekalender osv.  Det har vært helt greit å ha det sånn.

Anonymkode: 2a1e4...f73

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...